Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید سلیمانی متولد ۱۳۶۶ و دانش آموخته‌ کارشناسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی است. وی فعال اجتماعی، حوزه نوآوری و گروه‌های جهادی و نهاد‌های مردمی است. سلیمانی در ۱۹ مهر ماه سال ۱۳۹۹، با حکم محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با سعید سلیمانی در راستای برنامه‌های انجام شده و پیش رو در بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام به گفت‌وگو نشستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: سال جدید رو بهتون تبریک می‌گویم.

سلیمانی: ممنون عید شما هم مبارک.

باشگاه خبرنگاران جوان: بنیاد احسان در ایام عید تعطیل است؟

سلیمانی: بنیاد احسان در مجموعه ستاد اجرایی یک اصطلاحی دارد، تحت عنوان فیروزکوه و دماوند(با خنده). مثل زمان‌هایی که در تهران آلودگی می‌شود و استان تهران به غیر از فیروزکوه و دماوند تعطیل است. همه دستورالعمل‌ها و ضوابطی که برای کل کشور ابلاغ می‌شود عملا در بنیاد احسان قابل اجرا نیست. ما کاهش ساعت کاری در ایام کرونا را داشتیم به جزء بنیاد احسان! ( با خنده)

باشگاه خبرنگاران جوان: به جز بنیاد احسان و باشگاه خبرنگاران جوان (با خنده)

سلیمانی: بله؛ چون هر جا ما باشیم، شما هم هستید و زحمت می‌کشید.

هر هفته پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها هم پای کار هستیم و به طبع ایام عید هم سر کار هستیم. قرارگاه‌های امدادی ما در ایام عید و تعطیلات آماده باش هستند. به خصوص این چند سال اخیر که ما در ایام عید به لحاظ شرایط آب و هوایی و انتقال فصلی شاهد سیلاب‌هایی در استان‌های مختلف کشور هستم، البته امسال دعا می‌کنیم که چنین اتفاقاتی رخ ندهد، اما آمادگی ویژه‌ای برای چنین حوادثی وجود دارد. قرارگاه مرکزی‌ در تهران داریم که ۲۴ ساعته فعال است و مناطق حادثه خیز را رصد می‌کنند. بچه‌های بنیاد احسان در واقع در اینجا زندگی می‌کنند، حتی ساعت‌هایی که نیرو‌ها در کنار خانواده هایشان هستند، دورادور اقدامات را رصد می‌کنند.

ما به عنوان پشتیبانان گروه‌های جهادی باید دائما مثل آن‌ها در صحنه باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: خانواده‌های شما از اینکه خیلی کم در کنارشان هستید، شاکی نیستند؟

سلیمانی: خانواده‌های ما و بچه‌های جهادی اغلب همراه هستند و موردی نداشتیم که حس کنیم خانواده یکی از همکاران به روند کارش معترض باشند، چراکه زندگی خانوادگی همکاران ما با اقدامات جهادی انس پیدا کرده و حتی خانواده‌هایشان مشوق این موضوعات هستند. ما همکارانی را داریم که خانوادگی در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند و این عمل چه در تهران و چه در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر کشور مشهود است. این موضوع نشان دهنده آن است که یک سبک خانواده جهادی در کل کشور ایجاد شده و استمرار این فعالیت‌ها باعث شده است که تربیت جهادی و خانواده جهادی شکل گیرد.

گروه‌های جهادی خانوادگی داریم که هر روز فعالیت می‌کنند و فرزندان آن‌ها نیز با این فرهنگ رشد پیدا کرده است. به نظرم یک نسل ویژه ای ذیل توجهات حضرت آقا و گفتمان‌ها جهادی ایجاد می‌شود که امید مقام معظم رهبری به این نسل است که تمدن اسلامی برای ظهور به این نسل محتاج است.

باشگاه خبرنگاران جوان: از آن جایی که کار جهادی با هیچ حق الزحمه‌ای همراه نیست، انگیزه و روحیه جهادی از کجا در خانواده‌ها و جوانان نشأت می‌گیرد؟

سلیمانی: توجه ویژه حضرت آقا به بچه‌های جهادی و ارشادات آن‌ها باعث چنین اتفاقی شده است و اگر توجه کرده باشید مقام معظم رهبری موضوع مواسات را با مفاهیم عمیق دینی گره زدند. این هویتی را ایجاد می‌کند که افراد خسته نشوند. مثل زمان جنگ که هویت رزمندگان این بود برای اسلام در حال جنگیدن هستند و شهادت برای آن‌ها آرزو بود. این هویت‌ها در بچه‌های جهادی به بهترین روش، شکل گرفته است. باید مردم را تشویق کرد که اگر یک بار هم که شده کار جهادی را تجربه کنند. خیلی ها هستند که چهره هایشان شبیه بچه‌های جهادی نیست؛ اما با یک بار کار جهادی کردن به این کار علاقه مند شدند و آن را مستمرا انجام می دهند.

محبت به یک بچه روستایی با پیرزن یا پیرمرد روستایی اثراتی دارد که هر فرد به اصطلاح به آن معتاد می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما خودتان جزء یکی از مدیران جوان هستید که به شما اعتماد شده است؛ نظر خودتان درباره جوان گرایی مدیران ارشد چیست؟

سلیمانی: اگر این فهم در فضای عمومی مردم و کشور ایجاد شود که ما هر لحظه در جنگ هستیم که شامل جنگ اقتصادی، فرهنگی و... است، چرا که کشور ما فرهنگی را ایجاد کرده است که فرهنگ حاکم بر دنیا آرمان‌های ما را نمی‌پذیرفت، البته در حال حاضر که نگاه می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از مردم دنیا آرمان‌های ما را پذیرفته‌اند. در حال حاضر در آمریکا نیز جریان‌های عدالت خواه ایجاد شده است و صحبت‌های حضرت امام در حال انجام شدن است. باید تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و کسانی که همیشه در جنگ‌ها پیشرو هستند و مطالبه گرند و خسته نمی‌شوند جوانان بوده‌اند. در حال حاضر ما جوانان نسل سومی‌ در کشور داریم که هم تحصیل کرده هستند و تجربیات خوبی دارند؛ این افراد باید وارد چرخه‌های مدیریتی کشور شوند.

موقعی است که عنوان می‌شود، این جوانان باید مناصب کلیدی داشته باشند و باید تلاش شود این افراد در سطح مدیران میانی و مدیران ارشد وارد میدان شوند. جوانان در کنار افراد با تجربه می‌توانند ایده آل‌های خاص را در حوزه‌های مختلف ایجاد کنند. اما باید توجه داشت برخی مواقع حکمرانی صرفا ورود به سازمان‌های دولتی و حاکمیتی نیست و حکمرانی نرم جوانان مد نظر است که درحال حاضر در کشور ایجاد شده است. گروه‌هایی فرهنگ‌ها را در کشور عوض می‌کنند. همچنین در عرصه علم و فناوری جوانان وارد شدند و نوآوری ایجاد شده است و در عرصه‌های دفاعی هم جوانان وارد شدند و ما در قله پیشرفت تجهیزات نظامی هستیم و در سایر حوزه‌ها نیز با فرهنگ مقام معظم رهبری حمایت ویژه‌ای از نخبگان انجام شده است.

جریان عمومی جوانان این است که باید ایجاد شود و نه صرفا یک جوان در مناصب کلیدی کشور باشد. البته این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد. بدنه‌ مدیریت کشور باید از جریان عمومی جوانان استفاده کند و دولت جوان انقلابی یعنی افرادی که بتوانند این بدنه‌ جوان را در کشور فعال نگه دارند و تأثیرگذار باشند. دولت جوان انقلابی باید مدیران جوان داشته باشد.

بیشتربخوانید

احیای منطقه سی سخت در اولویت گروه های جهادی / تعمیر منازل آسیب دیده در دستور کار است

باشگاه خبرنگاران جوان: گروه‌های جهادی چه تأثیری در روند اقدامات شما دارند؟

سلیمانی: ساختار بنیاد احسان به عنوان بازوی اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام طوری طراحی شده که ما مبتنی بر گروه‌های مردمی و جهادی برنامه ریزی می‌کنیم. راهبرد ارائه خدمات اجتماعی چه در مواقع بحران چه مواقع عادی در کشور استفاده از گروه‌های جهادی است و تاکنون توانسته ایم ۹ هزار گروه جهادی را در کشور پشتیبانی کنیم و در تعامل با بنیاد احسان قرار دهیم.

با ۳ هزار خیریه و فعال اجتماعی در ارتباط هستیم در حالی که ظرفیت مردمی در بحران خیلی کمک کننده است. با عنایت مقام معظم رهبری چندسالی است که روحیه مواسات و همدلی در کشور تزریق شده است. عینیت‌های این موضوع در مواقع بحرانی است، زیرا به محض اینکه سیل یا زلزله اتفاق می‌افتند، ساختار را جوری طراحی کردیم که ۹ قرارگاه امدادی ما در سطح کشور و در همه استان قرارگاه‌های فرعی امدادی را راه اندازی کردیم. در مواقع بحرانی قرارگاه‌های معین هر استان فعال می‌شوند و تجهیزات و نیروی‌های جهادی را به منطقه وارد می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در زلزله‌ها وسیل‌های سال ۹۹، فعالیت‌های موثری داشتید. قول‌هایی که برای بازسازی دادید، محقق شد؟

سلیمانی: زمانی که بحرانی اتفاق می‌افتد، ما بحران را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم. قسمت اول ۴۸ ساعت اول بحران است که مردم تحت فشار هستند ما با حمایت گروه‌های جهادی و تجهیزات لوجستیکی وارد منطقه می‌شویم و سعی داریم بخشی از آلام مردم را کاهش دهیم. همچنین یک برنامه میان مدت داریم که در آن موضوع اسکان موقت، ارزیابی‌ها و بررسی خسارات وارد شده انجام می‌شود. در راستای برنامه بلند مدت سعی داریم منطقه را به شرایط عادی برگردانیم.

در بحث برنامه کوتاه مدت تأثیر گروه‌های جهادی و مردمی بسیار چشم گیر است چرا که نهاد‌های دولتی به دلیل ساختار‌های عریض و طویلی که دارند تا بخواهند به منطقه ورود کنند مردم می‌توانند بخشی از بحران را پوشش دهند هر چند اقدامات دولتی تکمیل کننده فعالیت گروه‌های جهادی است. در بخش میان مدت و بلند مدت به عنوان بازوی نهاد‌های دولتی و حاکمیتی وارد می‌شویم و هم بخشی از کار را بر عهده می‌گیریم و هم با مطالبه گری و پیگیری سعی می‌کنیم کار را سرعت دهیم.

به طور مثال در سیل سال گذشته بوشهر، ما در ۲۴ ساعت اول کل خانواده‌های آسیب دیده را تحت پوشش قرار دادیم و چادر و مواد غذایی را به آسیب دیدگان اهدا کردیم. همچنین برای دریافت وام اشتغال و احیای بسیاری از مغازه‌ها و شغل‌ها اقداماتی را انجام دادیم. در حال حاضر که سه ماهی از این اتفاق می‌گذرد ما موضوع تعمیر منازل آسیب دیده از سیل را همچنان پیگیری می‌کنیم. ۱۵ میلیارد ریال به گروه‌های جهادی اختصاص دادیم که تعمیر منازل آسیب دیدگان را پیش ببرند. همچنین، چون بر اثر سیل بسیاری از زمین‌های کشاورزی و دام در منطقه از بین رفته بود، به میزان یک میلیارد تومان تأمین دام و علوفه‌های دامی را بر عهده گرفتیم که در حال حاضر کار‌های نهایی آن در حال انجام است.

یک میلیارد تومان نیز تخصص داده شد تا تعمیر لوازم خانگی سیل زدگان بوشهری در دستور کار قرار گیرد. در بخش بلند مدت حضور گروه‌های جهادی در منطقه سیل زده بوشهر به صورت مطالبه گری است که شرایط بتواند با مطالبه گری به حالت عادی برگردد.

باشگاه خبرنگاران جوان: قرارگاه های امدادی در چه استانی هایی حضور دارند و به چه شکل اقلام آن ها تأمین و نگهداری می شود؟

سلیمانی: قرارگاه‌های امدادی، قرارگاه‌های دائمی ما در استان‌ها هستند، ما ۹ استان حادثه خیز‌تر را شناسایی کردیم که شامل استان‌های خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان شرقی و... می‌شود. ما در این استان‌ها یک مجموعه امدادی راه اندازی کردیم که سوله‌ای تجهیز شده است و تقسیم کاری هم شده است که اگر در سایر استان‌ها اتفاقی افتاد هر قرارگاه امدادی چه وظیفه‌ای دارد و باید در چه زمینه‌هایی امدادرسانی کند. به طور مثال در زلزله یاسوج بلافاصله قرارگاه امدادی استان فارس و خوزستان سریع وارد منطقه شد. ما در قرارگاه‌های امدادی جیره‌ی خشک انبار می‌کنیم که در مناطق آسیب دیده به عنوان جیره‌های خشک ۷۲ ساعته توزیع می‌شود. این بسته‌ها شامل، تن ماهی، برنج، خشکبار و... است. این قرارگاه‌ها مجهز به انبار‌ها اقلام چادر و لوجستیکی وجود دارد. همچنین مهم‌ترین موضوع دستورالعمل‌هایی است که در مواقع بحران باید رعایت شود که گروه‌های جهادی و قرارگاه‌ها به طور منظم فعالیت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه مناطق حاشیه نشین و جنوب شهر تهران شرایط بسیار خوبی ندارد، چه برنامه در سال ۱۴۰۰ برای این مناطق دارید؟

سلیمانی: در بحث حاشیه نشین ما یک الگوی تقریبا موفقی در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد احسان داریم که در منطقه هرندی فعال است. منطقه هرندی به لحاظ جغرافیایی حاشیه نیست، اما به لحاظ تعریف حاشیه نشینی، حاشینه نشینی محسوب می‌شود. سالیانی است که این منطقه به لحاظ آسیب‌های اجتماعی و جریان زندگی دچار مشکلات عدیده است.

ما دوسال است که در این نقطه در تهران قرارگاهی را تأسیس کردیم و تمام پشیبانی‌های خودمان را در این منطقه متمرکز کرده ایم و نهاد‌های حمایتی همچون هلال احمر، بسیج، گروه‌های جهادی آن جا حضور دارند و پشتیانی آن‌ها با ستاد اجرایی فرمان امام است. ما در این منطقه مساجد را فعال کردیم و در منطقه هرندی ۱۵ مسجد و دو درمانگاه را بازسازی کردیم و در حال حاضر ماهانه آن‌ها را حمایت می‌کنیم که به مردم خدمات رایگان دهند. به صورت دوره‌ای بسته‌های معیشتی و ارزاق به خانواده‌های شناسایی شده در منطقه اهدا می‌شود.

با مدارس برای حوزه تعلیم و تربیت وارد همکاری شدیم تا استعداد‌های ویژه منطقه که به دلیل نداشتن امکانات ممکن است از بین روند را تحت پوشش جدی قرار دهیم. همچنین با توجه به اینکه ورزش یکی از عناصر نرم جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است و جایی که ورزش ترویج شود؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد ما نیز در منطقه هرندی موضوع ورزش را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

تجهیز خانه‌های ورزش کوچک در مساجد را شروع کردیم همچنین برگزاری مسابقات ورزشی و لیگ‌های ورزشی را با محوریت مساجد در این منطقه سازماندهی کردیم. در دوسال اخیر به اذعان نهاد‌های حمایتی اتفاق ویژه‌ای در منطقه هرندی رخ داده است. البته در این منطقه همچنان مشکلات زیادی همچون مشکلات کاربری، ساخت و ساز و پیکربندی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای بهبود مشکلات کاربری منطقه هرندی اقداماتی انجام شده است؟

سلیمانی: با شهرداری وارد مذاکره شدیم و و یک الگوی معماری قدیمی تهران را برای منطقه هرندی به صورت سه بعدی آماده کردیم که برای اجرای آن باید با دستگاه‌های زیر ربط مذاکراتی انجام شود به تصمیمات اصولی‌ای برسیم. ستاد اجرایی فرمان امام در منطقه هرندی پیش بینی ساخت و ساز منازل مسکونی را دارد و این اقدام در حال حاضر در مرحله ارزیابی است.

تصور ما این است که به لحاظ معماری این منطقه مانند سابق به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شود و تهران قدیم و سنتی را در هرندی احیا کنیم. برای اجرای این برنامه مطالعاتی در قالب پیشینه‌ی تهران، مردم شناسی و جامعه شناسی انجام دادیم و امیدوارم سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی در منطقه هرندی رخ دهد.

تاکنون نیز در منطقه هرندی به صورت مسجد پایه و مردم پایه کار کردیم و سعی کردیم مساجد را تقویت کنیم و گروه‌های مردمی و جهادی را حمایت کنیم. در منطقه هرندی تا همین لحظه که من با شما صحبت می‌کنم برای هزار و ۵۰۰ نفر شغل کوچک و خرد ایجاد شده است و دو مجموعه در این منطقه هرندی دائما به صورت مستمر اشتغال ساکنان این منطقه را دنبال می‌کند. به طور کلی منطقه هرندی از چیزی که دو سال پیش در آن مشاهده می‌شد و منطقه پر خطری بود، در حال خارج شدن است. همانطور که می‌دانید منطقه هرندی تهران یک منطقه عالم خیز و استعداد خیز بوده است و بسیاری از نخبگان علمی، ورزشی و ... ما از این منطقه برخواسته اند و ما باید مجددا هرندی را احیا کنیم و به همان ترازی که در ذهنمان مطلوب است، برسانیم.

طبق آمار‌های موجود ما ۲ هزار ۲۰ نقطه آسیب زا و آسیب پذیر در کشور داریم، این نرم افزار و این اقدام دوساله باعث شده که ما به الگویی برسیم و برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی کنیم که ۳۰ منطقه حاشیه‌ای در کشور شناسایی کنیم که شامل اطراف تهران، اطراف مشهد، اطراف خوزستان و... است؛ و با الگوی پیشرفت منطقه هرندی، آن‌ها را احیا کنیم. ورود به حاشیه نشینی باید ورودی با پشتوانه و با مطالعه‌ای باشد و اگر جا‌هایی به خوبی اتفاق نیفتند، به حاشیه نشینی دامن می‌زند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه مواردی در مطالعاتی که بر روی حاشیه نشینی ها داشتید، بیشتر مورد توجه قرار گرفت؟

سلیمانی: در این مطالعات متوجه شدیم مسئله سرگرمی و ورزش، مسئله فوق العاده مهمی است. به عنوان مثال با فدراسیون کشتی وارد مذاکره شدیم و تفاهم نامه ای در حال امضا داریم که بر مبنای آن در مناطقی که در کشور کشتی خیز بودند مثل مازندران و... و در حال حاضر جریان کشتی در آن ادامه دار نبوده، سرمایه گذاری کنیم چرا که کشتی به عنوان یک ورزش اصیل و باستانی به عنوان یک روحیه و تربیت نیز از آن یاد می شود و ما می بینیم افرادی که کشتی کار هستند یک روحیه پهلوانی و جوانمردی در آن ها وجود دارد. این اقدامات کمک می کند ما از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در راستای آزادی زندانیان و حمایت از خانواده های این افراد چه اقداماتی را انجام دادید؟

سلیمانی:  دور جدید قوه قضائیه با ریاست حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رویکردی تحت عنوان اینکه زندان یک محیط تربیتی است را مد نظر قرار گرفت و دغدغه اینکه زمانی که یک زندانی از زندان خارج می‌شود علاوه بر اینکه به بزه گذشته برنگردد؛ اتفاقا به انسانی تبدیل شود که بسیاری از جنبه‌های تربیتی آن رشد کرده است. همچنین خانواده زندانی که سرپرست خانواده بالای سرش نیست، ممکن است موجب آسیب‌های زیادی شود. نکته قابل توجه آن است که زمانی که فردی زندانی می‌شود خانواده آن تقصیری ندارند پس باید جریان ایجاد شود که با عفت اسلامی ما نیز سازگا باشد؛ لذا رایزنی‌های مختلفی با سازمان زندان‌ها صورت گرفت و تقریبا ۶۰ هزار خانواده زندانی که تحت مشکلات معیشتی بودند، را شناسایی کردیم. همچنین توافق شد که خانواده‌ها تا زمانی که سرپرست خانواده از زندان آزاد شود، تحت پوشش بسته‌های حمایتی، معیشتی و پروتئینی ما قرار بگیرند.

سرپرست خانوار زندانی هم اگر مهارتی داشته باشد و بعد از آزادی به جامعه برگردد؛ امکان بزه مجدد آن کمتر است لذا آموزش و اشتغال زندانیان را در توافقات خود قرار دادیم و در حال حاضر این امر در حال اجراست.

همچنین بسیاری از زندانیان با بدهی‌های بسیار کم در زندان بودند و خانواده‌های آن‌ها در بیرون از زندان با مشکلاتی مواجه بودند، شناسایی شدند و با توافقی که ستاد اجرایی انجام داد، بخشی از هزینه‌های آن‌ها تقبل شد و در راستای پویش نذر رهایی بسیاری از زندانیان در استان‌های مختلف آزاد می‌شوند. مردم نیز در این اقدام مشارکت خوبی داشتند همچنین افراد سرشناس، هیئت‌های مذهبی وارد این عرصه شدند. نکته قابل توجه آن است که زنان سرپرست خانوار و دارای فرزند در خارج یا داخل زندان که به دلایل مبالغ پایین در زندان بودند، در اولویت آزاد سازی قرار گرفتند.

باشگاه خبرنگاران جوان: بسته‌های معیشتی‌ از ابتدای سال ۹۹ در مناطق کم برخوردار و محروم توزیع شد، این روند در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت؟

سلیمانی: امنیت غذایی بسیاری از افراد جامعه در مواقع بحرانی یا در زندگی عادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ما در حاشیه شهر، روستا یا مناطق حاشیه‌ای با این مشکل مواجه هستم. این اتفاقات گاهی در شرایط آب و هوایی و یا بحران‌هایی همچون کرونا به این موضوعات بیشتردامن بزند.

از ابتدای سال ۹۹، ۶ میلیون بسته غذایی و پروتئینی در کشور توزیع کردیم که این مکانیزم توسط گروه‌های جهادی و خیریه‌ها انجام شد. یعنی با توجه به اینکه این حجم از توزیع ممکن است دقت را پایین بیاورد و گروه‌های جهادی شناسایی‌های دقیقی دارند، خود را ملزم کردیم که توزیع این اقلام توسط این گروه‌ها انجام شود که همین امر موجب شده است درصد خطا بسیار پایین بیاید. در دو مرحله هر مرحله یک میلیون بسته معیشتی توزیع کردیم که در این بین در یک مرحله ۴ میلیون بسته پروتئینی توزیع شد.

تعاملاتی نیز با مجموعه‌های حمایتی مثل کمیته امداد، بسیج و سازمان بهزیستی وجود دارد که سعی شود در گروه‌های هدف تقسیم کاری صورت گیرد.پیش بینی شده است که  از شب عید ۱۴۰۰ تا ماه مبارک رمضان یک میلیون بسته معیشتی توزیع شود؛ که بخشی قبل از سال ۱۴۰۰ و بخشی نیز در ابتدای سال توزیع خواهد شد.

همچنین با همکاری وزارت رفاه و نهاد‌هایی حاکمیتی ۶۰ هزار نفر از افرادی که سرپرست خانواده بودند و در اثر کرونا فوت کردند را شناسایی کردیم و توافق شد بخشی از سبد‌های معیشتی را به این خانواده‌ها اختصاص دهیم. زنان باردار و شیرده و خانواده‌های دارای فرزند زیر ۵ سال در اولویت دریافت بسته‌های معیشتی هستند که با همکاری وزارت بهداشت شناسایی شدند.

با اولویت حاشیه شهر به دلیل اینکه دسترسی به پروتئین بسیار کم است پیش بینی شده که یک میلیون بسته پروتئینی توزیع شود. عملکرد کار نیز به این صورت است که محدوده های مشخصی به هیات ها مذهبی و... واگذار می شود و در همان نقطه با گروه های جهادی و خیریه ها ارتباط می گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان: هیئت های مذهبی در راستای شناسایی و کمک به اقشار آسیب پذیر چه کمک هایی به شما می کنند؟

سلیمانی:  با توجه به گستردگی افرادی که خدمات می گیرند و احتمال اینکه دقت در توزیع ممکن است پایین بیاید، سعی کردیم از مجموعه های مردمی در شناسایی و توزیع اقلام استفاده کنیم لذا همکاری با مجموعه های مرکزی را آغاز کردیم که این افراد با گروه های جهادی ارتباط بگیرند، یعنی یک لایه های خود را برون سپاری کردیم. به خصوص در تهران که وسعت اقدامات حمایتی زیاد است و خدمات باید دقیق تر صورت گیرد، سعی کردیم با برخی از خیریه ها، قرارگاه های جهادی، حسینیه ها یا هیات های مذهبی که سابقه خوبی در کار های اجتماعی دارند تعامل کنیم چرا که می خواهیم برنامه ریزی های راهبردی تری در این خصوص انجام شود.

کار ما در بنیاد احسان بیشتر این است که بتوانیم سیاست گذاری  و پشتیبانی کنیم و جریانات مردمی این سیاست ها را اجرایی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در راستای حمایت از بانوان و گسترده فعالیت این قشر از جامعه چه برنامه های راهبردی ای را دنبال می کنید؟

سلیمانی: بانوان در هر صنف و اشتغالی که باشند، یک عنصر اجتماعی حساب می‌شوند، چرا که براساس فرهنگ و نگاه دینی ما یک عنصر اجتماعی محسوب می‌شود و هر حرکتش در جامعه یک بازتاب مستقیم و غیر مستقیمی دارد؛ لذا سعی کردیم این تأثیرگذاری اجتماعی بانوان را فعال کنیم، چیزی که تاکنون مقداری در جامعه کم بوده است. عدم ورود ما به این حوزه باعث می‌شود الگوی‌های غربی و بدلی جایگزین شوند. همچنین در حوزه‌های اجتماعی ما نیازمند نوآوری هستیم و با توجه به سیال بودن موضوعات در برش‌های زمانی مختلف، نیازمند نوآوری هستیم و مراکز نوآوری اجتماعی را با نگاه به بانوان راه اندازی کردیم.

پیش بینی کردیم در سال ۱۴۰۰، ۵ مرکز نوآوری بانوان در تهران و بعضی از شهر‌ها راه اندازی کنیم. درحال حاضر بسیاری از مجموعه‌های بانوان به ما درخواست دادند که قابلیت ایجاد مراکز نوآوری را دارند و وارد این مراکز شوند و دغدغه‌های اجتماعی خود را پیاده سازی کنند.

در حال حاضر ۳ میلیون زن بدسرپرست و بی سرپرست داریم که نیاز به حمایت ویژه دارند که باید در موضوع اشتغال، معیشت و... آن‌ها ورود کنیم. یکی از کارکرد‌های این مراکز نوآوری این است که بتوانند با هر حرف‌های جدید بخشی از اشتغال این افراد را حل کنند.

از ۱۲ هزار گروه جهادی و خیریه همکار بنیاد احسان، ۳ هزار گروه را بانوان تشکیل می‌دهند. با گروه‌های جهادی سلامت محور خانم در کشور، با محوریت دانشگاه‌های بزرگ می‌توانند وارد جامعه شوند و مشکلات خانم‌ها را در حوزه سلامت حل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با هشدار مسئولان احتمالا سال ۱۴۰۰ دوران پسا کرونا را داریم و سلامت روانی مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد، برنامه‌ای برای بهتر شدن شرایط روانی مردم دارید؟

سلیمانی: مشاوره در کشور ما اقدامی پر هزینه‌ای است و مراکز مشاوره موجب با توجه به هزینه‌های گران خدماتی به مردم مناطق محروم ارائه نمی‌دهند، لذا همانطور که سعی کردیم در حوزه سلامت و معیشت هزینه‌ها برای مردم کاهش دهیم، موضوع مشاوره را نیز در دستور کار قرار دادیم. به عنوان مثال نشستی با حوزه علمیه قم داشتیم و احصا شد که هزار خانم طلبه و خانم فارغ التحصیل در سراسر کشور داریم که آموزش‌های خوبی در ارتباط با مردم و زیر ساخت‌های دینی شده اند. همچنین توافق اولیه صورت گرفت که یک سامانه مشاوره‌ای آنلاین و تلفنی در حوزه مشاوره راه اندازی کنیم. بخشی از این افراد وارد چرخه مشاوره دادن به مردم می‌شوند و با توجه به پراکندگی‌ که در کل کشور دارند می‌توانیم پوشش خوبی در کل کشور داشته باشیم و همچنین توافق شده است زیرساخت آن را ما در ستاد اجرایی ایجاد کنیم و شناسایی دقیق افراد هدف را انجام دهیم. سه یا ۴ استان را در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ به صورت پایلوت شروع خواهیم کرد.

ارزان سازی مشاوره و یا رایگان کردن خدمات مشاوره خانوادگی را سعی کردیم پیش ببریم. این زیرساخت برای بعد از کرونا و به عنوان یک زیرساخت عمومی وجود خواهد داشت و ان شالله خبر‌های خوبی در حوزه مشاوره در آینده به گوش خواهد رسید. ما در حال حاضر راه اندازی مراکز مشاوره در مساجد را پیگیری می‌کنیم وسعی کردیم هزینه‌ها را تا جایی که  امکان دارد کاهش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۰ دارید که بخواهید بیان کنید؟ یا نکته‌ای اگر باقی مانده است بفرمایید.

سلیمانی: ما هر چیزی که بیان می‌کنیم را از مردم یاد گرفته ایم و در سفر‌های استانی زمانی که با مردم در مساجد صحبت می‌کنیم جملاتی می‌شنویم که شاید ساعت‌ها در جلسات تهران آن را نشنیده باشیم. به نظرم می‌رسد که مردم نباید خود را دست کم بگیرند. اولا نباید منتظر مسئولان بمانند چراکه جریان عمومی مردم می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. مردم باید به استمرار گفتمان‌های اصلی در کشور کمک کنند. این درحالی است که گاهی موضوعات کوچک باعث می‌شود موضوعات مهم فراموش شوند. مردم درحال حاضر اولویت‌ها را می‌فهمند و اگر امثال ما بتواند کمک مردم کنند که فهمشان پیاده سازی شود خیلی جلو خواهیم رفت.

به تعبیر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ما در کشور با محدودیت مدیریتی و محدودیت منابع مواجه هستیم و هر زمانی به مردم پیوند خوردیم محدودیت هایمان از بین رفته اند. به طور مثال در ستاد اجرایی ۳۰ تا ۴۰ درصد اشتغال کشور سالانه ایجاد می‌شود چرا که به یک شبکه مردمی وصل شدیم و آن‌ها کار را جلو می‌برند مجموعه‌ای که این کار را انجام می‌دهد یک گروه ۴۰ نفری هستند. مسئولان اگر فهم توان عمومی مردم را داشته باشند بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

گفت‌وگو از زهره شایسته

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرومیت زدایی حمایت های اجتماعی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام ستاد اجرایی فرمان امام باشگاه خبرنگاران جوان قرارگاه های امدادی آسیب های اجتماعی گروه های جهادی مقام معظم رهبری مواقع بحران منطقه هرندی بچه های جهادی ایجاد شده میلیون بسته حاشیه نشینی بنیاد احسان حال حاضر راه اندازی قرارگاه ها خانواده ها سعی کردیم آسیب دیده هزینه ها استان ها انجام شد سال ۱۴۰۰ پیش بینی ایام عید کل کشور بسته ها گروه ها ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 

 خسرو ملکشاهی در همایش روز روانشناس و تجلیل از فعالین طرح محب استان کرمان گفت: ۸۲ تیم مشاوره در قالب طرح محب به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان ارائه خدمت کردند که جا‌ی تقدیر دارد؛ و‌ی با اشاره به اینکه بدلیل بیماری کرونا فرصت چنین گردهمایی برای جامعه روانشناسان میسر نشده بود گفت: هدف از این همایش یک نشست هم فکری و هم اندیشی و تقدیر از جامعه روانشناسان است که به نوعی بازوان پرتوان سازمان بهزیستی بوده و به افراد نیازمند ارائه خدمت می‌دهید.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه شعار امسال روز روانشناس ((امید آفرینی با توسعه خدمات روانشناختی و مشارکت مردم)) است، گفت: سیاست سازمان بهزیستی توسعه خدمات است.
ملک شاهی بیان داشت:در استان کرمان۱۳۴ مرکز مشاوره وجود دارد و تمام شهرستان‌های استان دارای مرکز مشاوره هستند.

وی افزود: رویکرد سازمان ارائه خدمات تخصصی است که این مهم با کمک با دستگاه‌هایی که به نوعی دارند خدمات مشاوره‌ای انجام می‌دهند.

ملک شاهی در خصوص استفاده از مشارکت مردم در برنامه‌های بهزیستی بیان داشت: در خصوص همین شعار سیاست‌هایی در استان برنامه ریزی و دنبال می‌شود.

وی گفت: مقرر شده بوستان‌هایی با کمک شهرداری به بهزیستی واگذار شود که مراکز ما ضمن کاشت نهال در آن بوستان‌ها به صورت هفتگی و به مناسبت‌های مختلف در محل مستقر شده و خدمات بهزیستی به عموم مردم شناسانده شده و این خدمات به صورت رایگان به مردم ارائه شود.

ملک شاهی در خصوص طرح‌های دیگر بهزیستی که با مشارکت مراکز و کلینیک‌های مشاوره و روانشناسی ارائه می‌شود، افزود: همکاری با خانه‌های کودک و نوجوان و ارائه مشاوره به فرزندان مقیم آنها، استخدام افراد متخصص دارای معلولیت و استفاده از تسهیلات بانکی و حق بیمه کارفرمایی، همکاری در برنامه بهبود و ارتقاء ضوابط خانواده در ۵ سال اول زندگی مشترک و استفاده از خدمات مشاوره و آموزش و مشاوره به افراد واجد شرایط (که اولین بار این طرح در کرمان کلید خورد) از جمله این برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه در رصد آسیب‌های اجتماعی که با کمک، سازمان بهزیستی همه ساله انجام می‌شود ما وضعیت کل کشوررا می‌دانیم و در مورد آسیب‌های بولد آمار داریم گفت: در بحث کنترل و کاهش این آسیب‌ها نیز از کمک و همکاری مراکز استقبال می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • ارائه خدمات «مشاوره‌ای – آموزشی»، آنلاین و حضوری مرکز روانشناختی «جهت» برای عموم
  • خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا