Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@12:25:07 GMT

زرّادخانه تسلیحات اتمی آمریکا چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۲۹۴۶

زرّادخانه تسلیحات اتمی آمریکا چقدر است؟

مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه هسته‌ای نوشت: نیروی دریایی آمریکا ۱۴ زیر دریایی کلاس «اوهایو» با قابلیت حمل موشک بالستیک اتمی دارد. هر کدام از این ۱۴ زیردریایی کلاس «اوهایو» قادر به حمل ۲۰ موشک بالستیک به نام «Trident II» است.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه هسته‌ای آمریکا در گزارشی تحت عنوان «دارایی هسته‌ای آمریکا» نوشت: عصر تسلیحات هسته‌ای از ۱۶ جولای ۱۹۴۵ با آزمایش نخستین بمب اتمی ایالات متحده آمریکا شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر از یک ماه بعد، آمریکا بر سر «هیروشیما» و «ناکازاکی» بمب اتمی ریخت و تبدیل به اوّلین کشوری شد که از سلاح هسته‌ای در نبرد استفاده کرده است. ایالات متحده آمریکا در بالاترین حدّ ذخایر خود، بیش از ۳۱ هزار سلاح هسته‌ای در زرادخانه اتمی خود انبار کرده بود. به لطف توافقنامه‌های بین‌المللی متعدد و سیاست کاهش ذخایر سلاح‌های هسته‌ای، آمریکا در حال حاضر تقریباً ۵۸۰۰ کلاهک اتمی در انبار‌های تسلیحاتی خود دارد. این تسلیحات هسته‌ای در سه حوزه زمین، هوا و دریا مستقر شده‌اند که اصطلاحاً به آن سه‌گانه هسته‌ای می‌گویند ـــ در بین کشور‌های جهان فقط ۹ دولت دارنده سلاح هسته‌ای هستند. در بین کشور‌های دارنده سلاح هسته‌ای هم تعداد کمی دارای توانایی «سه‌گانه هسته‌ای» به معنای اسقرار این تسلیحات در سه حوزه زمین، هوا و دریا می‌باشند.

توانایی «سه‌گانه هسته‌ای»

بمب اتمی به ترتیب در (الف) موشک‌ بالستیک (ب) بمب‌افکن (ج) زیردریایی سوار می‌شوند

هدف توانایی «سه‌گانه هسته‌ای»: افزایش ظرفیت تهاجمی | جلوگیری از نابودی کامل زرادخانه هسته‌ای در موج اوّل حمله اتمی

پس از پایان جنگ سرد، هرکدام از روسای جمهور آمریکا یک «سند بازبینی وضعیت هسته‌ای» (NPR) تدوین کردند. سند «بازبینی وضعیت هسته‌ای» دولت ترامپ اظهار دارد که نیروی هسته‌ای آمریکا برای حفظ صلح است(!) درحالیکه «سند بازبینی وضعیت هسته‌ای» در سال ۲۰۱۸ مشابه موارد قبلی بود ـــ شامل سیاست مبهم پیرامون موسم استفاه آمریکا از تسلیحات هسته‌ای ـــ مجدّداً بر نقش تسلیحات اتمی در راهبرد امنیت ملّی آمریکا تاکید کرد و نیرو‌های مسلح این کشور را به ساخت سلاح‌های هسته‌ای با قدرت انفجاری کمتر فراخواند.

دارایی هسته‌ای آمریکا چقدر است؟

کلّ دارایی هسته‌ای آمریکا ۵۸۰۰ کلاهک اتمی است. ۳۸۰۰ کلاهک آمریکا در حال خدمت است و ۲۰۰۰ کلاهک بازنشسته دیگر در انتظار برچیده شدن هستند. آمریکا طبق مفاد پیمان جدید «کاهش تسلیحات راهبردی» (New START) که با روسیه منعقد شد، مجاز به ذخیره ۱۵۵۰ کلاهک اتمی، ۸۰۰ لانچر/ پرتابگر استراتژیک (نظیر سکوی پرتاب موشک و بمب افکن) و ۷۰۰ موشک بالستیک (نظیر قاره پیما و زیردریایی-پایه) است.

مجموع دارایی هسته‌ای آمریکا هوایی

نیروی هوایی آمریکا ناوگانی متشکّل از ۲۰ فروند بمب افکن «B-2» و ۴۶ بمب افکن «B-52» را در اختیار دارد. بمب افکن «B-2» توانایی حمل ۱۶ بمب به اصطلاح جاذبه‌ای را دارد (Gravity Bombs) در حالیکه بمب افکن «B-52» می‌تواند ۲۰ موشک کروز مسلح به یک کلاهک اتمی را با خود حمل کند.

جنگنده‌های F-15 و F-16 دارای کاربرد دوگانه هستند و توانایی حمل بمب اتمی B61 را دارند. آمریکا با جنگنده F-35 و بمب افکن تهاجمی B-21 درحال مدرن سازی هواپیماهای دارای توانایی اتمی خود است. 

دریایی

نیروی دریایی آمریکا ۱۴ زیر دریایی کلاس «اوهایو» با قابلیت حمل موشک بالستیک اتمی دارد. هشت فروند از این ۱۴ زیردریایی در منطقه «بنگور» واشنگتن و شش فروند دیگر آن در خلیج «گینگز» ایالت جورجیا مستقر هستند. هر کدام از این ۱۴ زیردریایی کلاس «اوهایو» قادر به حمل ۲۰ موشک بالستیک به نام «Trident II» است. هرکدام از موشک‌های «Trident II» توانایی حمل ۸ کلاهک اتمی را دارند ولی معمولاً ۴ یا ۵ کلاهک بر روی این موشک‌ها تعبیه می‌شود. علّت این است که هر زیردریایی به طور میانگین حامل ۹۰ کلاهک اتمی باشد ـــ برد مسافتی موشک بالستیک «Trident II» بیش از ۷ هزار کیلومتر است. زیر دریایی‌هایی که موشک‌های بالستیک «Trident II» پرتاب کنند، حدود ۷۰ درصد از بازدارندگی هسته‌ای ایالات متحده را تشکیل می‌دهد .

کلاهک اتمی «W76-2» با وزن ۹۰ کیلوتن یا کلاهک اتمی «W88» با وزن ۴۵۵ کیلوتن بر روی موشک‌ «Trident II» نصب و از زیردریایی کلاس «اوهایو» شلیک می شوند. تعداد کمی از کلاهک‌های «W76-2» با قابلیت «انفجار اتمی مقیاس کوچکتر» نیز در برخی از زیردریایی‌های کلاس «اوهایو» مستقر شده‌اند.

زمینی

آمریکا ۴۰۰ موشک بالستیک قاره پیما به نام «Minuteman III» دارد. موشک‌های بالستیک آمریکا از دو خانواده «Trident» و «Minuteman» است. این موشک‌ها در سیلوهای زیرزمینی شمال «میدوست» و «کوهستان راکی» مستقر شده‌اند. هر کدام از این موشک‌ها قادر به حمل یک کلاهک اتمی از نوع «W78» یا «W87» است. عمر مفید این موشک قاره پیما پس از اعمال یک برنامه مدرن سازی چند میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ افزایش یافت.

نیروی هوایی آمریکا مایل است نسل جدید موشکی موسوم به «بازدارندگی استراتژیک زمین‌پایه» (GBSD) را جایگزین ناوگان‌های موشک بالستیک «Minuteman III» خود کند. این برنامه مدرن‌سازی موشکی آمریکا ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد و متشکل از ۶۶۶ موشک است ـــ ۴۰۰ موشک برای استقرار و ۲۶۶ موشک برای پرتاب آزمایشی یا به عنوان یدک تولید می‌کنند.

ترجمه: ایلیا فروزش

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی سیاسی سیاسی دارایی هسته ای آمریکا سه گانه هسته ای موشک بالستیک سلاح هسته ای دریایی کلاس کلاهک اتمی هسته ای بمب اتمی بمب افکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «کریستوف وانر» روزنامه‌نگار آلمانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ولت» این کشور اعلام کرد که ارتش روسیه تسلیحات ارسالی کشورهای غربی به اوکراین را قبل از تحویل آنها به ارتش اوکراین در میانه راه منهدم می‌کند.

وی با اشاره به حمله اخیر ارتش روسیه به راه‌آهن اوکراین و هدف‌قراردادن تجهیزات نظامی ارسالی غربی‌ها برای ارتش اوکراین گتف: باید توجه داشت که این حمله علیه تجهیزات نظامی انجام شد.

این روزنامه‌نگار آلمانی در ادامه تأکید کرد که «به لطف کار خوب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روسیه، ارتش روسیه تجهیزات غربی‌ها را قبل از اینکه به دست نیروهای مسلح اوکراین برسد، منهدم می‌کند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیروز جمعه اعلام کرد که حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند؛ آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

چهارشنبه گذشته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6090214

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی