Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدهادی احمدی روئینی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از دولتخانه صفوی قزوین، اظهار داشت: در رابطه با جزییات مرمت و همچنین ادامه کاوش‌های باستان شناسی این مجموعه ارزشمند تاریخی همفکری‌های لازم به انجام رسیده و امیدواریم با توجه به اعتبار پیش بینی شده بتوانیم در نخستین فرصت عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی با اشاره به بازدید از مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدالسلطنه نیز تصریح کرد: با توجه به ارسال پرونده این مجموعه ارزشمند برای ثبت در فهرست میراث جهانی و قرار بازدید ارزیابان یونسکو برای بازدید از آن در سال جاری، همفکری لازم با مجموعه شهرداری  و میراث‌ فرهنگی در خصوص نیازها و انجام اقدامات لازم برای بهتر شدن شرایط آن در زمان بازدید صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روئینی، از تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شهر قزوین در اولین جلسات شورای بافت کشور در سال ۱۴۰۰ خبر داد و یادآور شد: تعیین و تکلیف و تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی قزوین در اولویت جلسات شورای فنی کشور در سال جاری خواهد بود تا جایی که علاوه بر حفظ اصالت و هویت تاریخی این شهر، واقعیت‌های توسعه امروزی در آن لحاظ شده و مبتنی بر این ضوابط باشد و امیدواریم با تدوین این طرح در اسرع وقت هم مردم از بلاتکلیفی خارج شوند و هم اینکه فشار ناشی از مشکلات این محدوده برروی اداره کل کاهش یابد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور با اشاره به طرح مرمت مسجد جامع عتیق قزوین، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر یک تیم مرمت با همکاری موسسه بین‌المللی ایسکارسا برای طرح مرمت مسجد جامع تجهیز شده بود و قرار بود کار اجرایی آن با حضور ناظران ایسکارسا آغاز شود که متاسفانه به دلیل شرایط ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

به گفته وی، در حال حاضر نیز طرح مرمت این مسجد توسط مشاور طرح در استان آماده شده و بعد از تعطیلات نوروزی به تهران ارسال می‌شود که امیدواریم با بررسی و تصویب طرح در شورای فنی میراث‌ فرهنگی کشور و تعیین و تکلیف اختلاف نظرهایی که در خصوص مقاوم‌ سازی بخش‌هایی از این بنا، به ویژه گنبدخانه وجود دارد علی‌رغم تنگناهای اعتباری موجود بتوانیم عملیات اجرایی مرمت آن را نیز آغاز کنیم.

برچسب‌ها ایرنا قزوین میراث فرهنگی یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا قزوین میراث فرهنگی ایرنا قزوین میراث فرهنگی یونسکو اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۳۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • دسترسی به بافت تاریخی و حرم‌های مطهر با پروژه تقاطع غیرهمسطح قائم-رحمت-احمدی
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب