Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@11:52:36 GMT

راه های عالی برای بالا بردن انگیزه!

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۳۷۶۹

آفتاب‌‌نیوز :

شهربانو بهروزیان با اشاره به چگونگی رشد امید گفت: امید احساسی است درباره اینکه می‌توانیم آنچه را که می‌خواهیم، داشته باشیم یا یک اتفاق، بهترین نتیجه را برای ما خواهد داشت.

وی افزود: امید به معنای آرزو نیست- همان‌طور که در جمله "من امیدوارم که در قرعه کشی برنده شوم." در عوض، شخصی که امید زیادی دارد، می‌داند چگونه کارهای زیر را انجام دهد: • تنظیم روشن و قابل دسترسی به اهداف، • توسعه چند استراتژی برای رسیدن به آن اهداف است، • ماندن انگیزه استفاده از راهبردها برای دستیابی به اهداف، حتی زمانی که رفتن سخت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر اظهار کرد: برای معلمانی که می‌خواهند به دانش‌آموزان خود در ایجاد این مهارت‌های امید کمک کنند، در اینجا پنج راهنمای مبتنی بر تحقیق آورده شده است. اول اینکه اهداف اصلی آنها را از کلان تا خرد شناسایی و اولویت‌بندی کنید. ابتدا از دانش‌آموزان بخواهید برای تهیه لیست "تصویر بزرگ" آن‌چه که برای آنها مهم است -مانند دوستان، خانواده، ورزش یا شغل آنها- شروع کنید و سپس از آنها بخواهید که مهم‌ترین مورد را مشخص و میزان رضایت از آنها را نشان دهند. به خاطر داشته باشید که اهداف باید همان چیزی باشد که دانش‌آموزان می‌خواهند، نه آنچه والدین یا مدارس از آنها توقع دارند. در غیر این صورت، همان‌طور که مطالعات نشان می‌دهد، آنها به سرعت علاقه یا انگیزه خود را از دست می‌دهند، به خصوص که در برابر موانع قرار می‌گیرند.

بهروزیان ادامه داد: در مرحله بعدی، با استفاده از این لیست، به دانش‌آموزان یاد دهید چگونه اهدافی را ایجاد کنند که هم خاص باشد و هم رویکردی مثبت و راه‌حل محور داشته باشد. اهداف آنها باید تمرکز بر انجام کاری در آینده باشد تا اینکه اکنون از چیزی اجتناب کنند- به عنوان مثال، "من می‌خواهم در تیم بسکتبال بازی کنم" یک هدف باانگیزه موثرتر از "من نوشیدن نوشابه را ترک می‌کنم" است.

وی عنوان کرد: سرانجام، دانش‌آموزان باید اهداف خود را از نظر اهمیت رتبه‌بندی کنند. محققان دریافته‌اند که این امر برای دانشجویان بسیار کم اهمیت-بسیار مهم است، زیرا آنها اغلب هر هدفی را که به ذهن‌شان خطور می‌کند، از بین می‌برند و این باعث می شود تمرکز و انرژی آنها از اهدافی که می توانند بیشترین تأثیر در رفاه عمومی داشته باشند، منحرف شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: دوم تجزیه اهداف -به ویژه اهداف بلندمدت- به صورت مرحله‌ای. تحقیقات حاکی از آن است دانش‌آموزانی که امید کم دارند غالباً فکر می‌کنند که اهداف باید یک باره محقق شوند، احتمالاً به این دلیل که آنها راهنمایی والدین در مورد چگونگی دستیابی به اهداف را به صورت مرحله‌ای نداشته‌اند. آموزش این‌که چگونه اهداف خود را به صورت مجموعه‌ای از مراحل مشاهده کنند، به دانشجویان دلیل می‌دهد تا موفقیت‌های خود را در این راه جشن بگیرند -راهی عالی برای بالا بردن انگیزه!

شهربانو بهروزیان سومین راه را اینگونه توضیح داد: به دانش‌آموزان بیاموزید که بیش از یک راه برای رسیدن به هدف وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد یکی از بزرگترین چالش‌های دانش آموزان کم امید، ناتوانی آنها در عبور از موانع گذشته است. آنها غالباً از مهارت‌های اصلی حل مسئله برخوردار نیستند، و این باعث می‌شود که اهداف خود را کنار بگذارند. بنابراین آموزش به آنها برای تجسم مسیرهای مختلف رسیدن به اهداف‌شان به آنها کمک می‌کند از موانع غیرقابل عبور بگذرند.

این مشاور بیان کرد: شاید از همه مهم‌تر، معلمان باید اطمینان حاصل کنند که دانش آموزان این موانع را با کمبود استعداد برابر نمی‌دانند. در عوض، باید به آنها یادآوری شود که همه با موانعی روبرو هستند. موفقیت معمولاً برای غلبه بر این موانع، به راه‌های خلاقانه و نه اجتناب کامل از آنها نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه داستان‌های موفقیت را بگویید، ادامه داد: دانشمندان دریافته‌اند دانش‌آموزان امیدوار هنگامی که با مانعی روبرو می‌شوند از موفقیت‌های دیگر استفاده می‌کنند. با این حال، دانش‌آموزان با امید کم اغلب این نوع خاطرات را ندارند. به همین دلیل برای معلمان به اشتراک گذاشتن داستان افراد دیگر -به خصوص بچه‌ها- که برای رسیدن به اهداف خود بر مشکلات غلبه کرده‌اند، امری حیاتی است.

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش بوشهر با بیان اینکه آن را سبک و مثبت نگه دارید، گفت: این مهم است که به دانش آموزان یاد دهید از روند رسیدن به اهداف‌شان لذت ببرند، حتی وقتی با موانعی روبرو می‌شوند و اشتباه می‌کنند به خود بخندند. بالاتر از همه، هیچ نوع احساس ترحم به خود نداشته باشند! تحقیقات نشان داده است دانش‌آموزانی که از گفتگو با خود مثبت استفاده می‌کنند، به جای اینکه خود را به خاطر اشتباهاتشان سرزنش کنند، بیشتر به اهداف خود می‌رسند.

به گفته این روانشناس کمک به دانش آموزان در پرورش امید یکی از مهمترین کارهایی است که ما برای آنها انجام می دهیم. این کار به آنها اعتماد به نفس و خلاقیت می بخشد تا در مدرسه و زندگی به اهداف بلند مدت خود برسند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: انگیزه روانشناس دانش آموزان اهداف خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۳۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر در این جلسه با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم اظهار داشت همه ما مدیون تلاشها و زحمات معلمان هستیم و تمامی پیشرفتها و دستاوردهای کشور آثار خدمات و زحمات معلمین است.

مخبر با تأکید بر اینکه باید از انگیزه های مادی، معنوی و شغلی معلمان مراقبت شود خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم در برنامه های آموزش و پرورش موفق باشیم ابتدا باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم چرا که این عزیزان در حقیقت مجری تصمیمات و برنامه ها برای آموزش و پرورش دانش آموزان هستند.

وی همچنین بر ضرورت بکارگیری روشهای نوین آموزشی و تربیتی تأکید کرد و گفت: لازم است از روش های جدید و بروز در حوزه آموزش برای تحقق اهداف آموزش و پرورش استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به گزارشهای ارائه شده در جلسه در خصوص بازماندگان از تحصیل گفت: جذب بازماندگان از تحصیل نیازمند مشارکت و حضور فعالانه مردم و خیرین کشور است و با اتکا به این ظرفیت بزرگ می توانیم گامهای مؤثری در جهت جذب بازماندگان از تحصیل برداریم.

معاون اول رییس جمهور آموزش و پرورش را موتور پیشران کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه دستیابی به پیشرفت و توسعه بدون توجه به آموزش و پرورش تصوری خام و نادرست است، از وزیر آموزش و پرورش خواست گزارشی جامع و دقیق از آمار بازماندگان از تحصیل تدوین شود و آیین نامه های مرتبط با انسداد بی سوادی هر چه سریع تر نهایی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وارد مرحله اجرا شود.

وی افزود: به هر میزان که در بخش آموزش و پرورش هزینه کنیم در حقیقت نوعی سرمایه گذاری است که بهره وری بسیار بالایی دارد چرا که هیچ سرمایه گذاری تا این حد توجیه اقتصادی ندارد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه های وزارت آموزش و پرورش در جهت مهارت آموزی، کارهای انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توجه به اوقات فراغت دانش آموزان موضوعی بسیار پراهمیت بشمار میرود و مهارت آموزی یکی از بهترین ابزارها برای پرکردن اوقات فراغت و رشد دانش آموزان است.

در این جلسه که وزیر آموزش و پرورش، وزیر دادگستری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند، گزارشی از ۶ پروژه ملی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه شد و اقدامات صورت گرفته در راستای مهارت آموزی و انسداد مبادی بی سوادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست همچنین راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی دلایل دوری از مدرسه، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و انسداد مبادی بی سوادی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت آموزش و پرورش به همراه دستگاه های مرتبط برنامه ای جامع برای جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی سوادی تدوین و در جلسه آتی ارائه کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آیین نامه های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش هر چه سریع تر تدوین شود به نحوی که ضمن بسیج امکانات دولت و انجام وظایف دستگاه ها، برنامه مشارکت مردم و خیرین و سایر جزئیات مربوطه در آن لحاظ شود.

دیگر خبرها

  • اوسمار انگیزه نورافکن را دو چندان کرد
  • مخبر: باید برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان تلاش کنیم
  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • مخبر: باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم
  • تلاش دولت برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان
  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • بالا بردن جام قهرمانی آسیا توسط ستاره فوتسال (فیلم)