Web Analytics Made Easy - Statcounter

رنگارنگ کردن استان‌ها و شهرها و صدور احکام برای این استان‌ها از سویی و از سوی دیگر، آزاد گذاردن سفرهای نوروزی و سپس درخواست از مردم برای پرهیز از سفر، مردم را دچار سردرگمی و سستی نظر مسئولان در جدی‌بودن خطر کرونا کرده که نتیجه این بلاتکلیفی جرأت‌آفرین را باید دو هفته دیگر دید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، ورودی پرحجم خودروهای شخصی استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور به استان مازندران و ترافیک شدید جاده‌های این استان، موجب نگرانی مردم و مسئولان این استان شده آنچنانکه براساس گزارش صدا و سیما، این نگرانی متوجه اغلب استان‌های مخصوصاً زیارتی و سیاحتی کشور شده و بیم آن می‌رود ظرف دو هفته آینده آثار بی‌مبالاتی کنونی خود را در قالب افزایش ابتلاء به کرونا نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گفتگو با مسافران از استان‌های مختلف که در مبادی ورودی مازندران پشت ترافیک توقف کرده‌اند، حکایت از این دارد که دوگانگی گفتار و رفتار دولت و ستاد مرکزی مقابله با کرونا، مردم را در جدی بودن خطر کرونا و لزوم رعایت موازین سختگیرانه دچار تردید کرده است.

یکی از مسافران، که از استان مرکزی با خانواده خد به مازندران سفر کرده، می‌گوید: چون استان مبداء و مقصد وضعیت عادی برای سفر داشتند، به اتفاق خانواده تصمیم گرفتیم تا امسال با سفر به مازندران نوروز را در این استان و سپس به مشهدمقدس برویم.

وی در پاسخ خطرناک بودن سفر برای سلامتی خود و خانواده، اظهار داشت: ستاد مرکزی مقابله با کرونا سفر را بلااشکال دانست، هرچند وزیر بهداشت خواستار سفرنرفتن شد، اما چون سال گذشته در خانه مانده بودیم، امسال را به سفر آمده‌ایم.

فرد دیگری با اعتراض به خبرنگار ما که سفررفتن در شرائط کنونی را خطرناک توصیف کرده بود، گفت: شما از ستاد مرکزی مقابله با کرونا دلسوزتر شده‌اید و نمی‌خواهید مردم با سفر خوش باشند. اصلاً آقای خبرنگار به شما چه ربطی دارد که ما به سفر آمده‌ایم. مسئولان اجازه می‌دهند، شما اجازه نمی‌دهید؟!.
 
ترافیک سنگین در ورودی‌های مازندران
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها می‌گوید: در ده مسیر انسداد به دلیل کاهش ایمنی مسیر داریم. محورهایی نظیر پونل ـ خلخال، گنج‌نامه ـ تویسرکان، خرم‌آباد ـ پلدختر، جاده فرعی شمشک ـ دیزین و محور فرعی مسجدسیلمان، ایذه بسته است. در حال حاضر در محور کرج ـ چالوس ترافیک سنگین است.

رئیس پلیس راه مازندران از ترافیک پرحجم و روان در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و افزود: وضعیت جوی در اغلب محورهای ابری و سطح جاده ها خشک است.

علیرضا قدمی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: با توجه به روزهای پایانی سال و حلول سال نو شاهد افزایش تردد در محورهای مواصلاتی استان از جنوب به شمال در کلیه محورها هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ترافیک در کلیه محورها پرحجم و روان بوده و وضعیت جوی نیز ابری و سطح جاده ها خشک است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران، اظهار کرد: با توجه به افزایش دما و ذوب برف در محورهای کوهستانی و احتمال سقوط بهمن و ریزش کوه و سیلابی بودن جاده ها وجود دارد، لذا به رانندگان توصیه می شود با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سرعت و سبقت غیرمجاز جدا خودداری کنند.

قدمی توصیه به پرهیز از سفر به استان مازندران به دلیل شرایط کرونایی کرد.
 
هشدار ممنوعیت سفر به ۴۶ شهر؛ ۶ شهر به لیست شهرهای نارنجی و قرمز اضافه شد

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره ۶ خود، ضمن اعلام فهرست جدید شهرهای قرمز و نارنجی، برای بازگشت مسافرینی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده اند، ۷۲ ساعت فرصت تعیین کرد.

براساس اطلاعیه شماره (۶) کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، برابر مصوبات این ستاد، ممنوعیت مسافرت "از" و "به" شهرهای نارنجی و قرمز، را به صورت جدی مورد توجه و تاکید در رعایت قرار داد.
با توجه به وجود ویروس جهش یافته وضعیت شکننده است، لذا عدم رعایت  فاصله­ گذاری اجتماعی و بی توجهی به پروتکل­های بهداشتی  می­تواند برای سلامت همه مردم کشور خطرات جدی به همراه داشته باشد. بدین جهت، از همه عزیزان درخواست می شود تا مسئولین را در ادامه این مسیر یاری رسانده و ضمن عدم سفر به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی از هرگونه سفر غیر ضرور به سایر نقاط کشور نیز خودداری کنند. مسافرت از شهرهای نارنجی و قرمز به کلیه شهرهای کشور و ورود  افراد غیر ساکن  با خودروهای شخصی  به شهرهای با وضعیت نارنجی  و قرمز، ممنوع می­باشد. مسافرت با وسائط نقلیه هوایی ، ریلی و حمل و نقل عمومی  بین شهرها تابع  ضوابط اعلامی  وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ الی ۳ بامداد تداوم دارد. از برگزاری دورهمی خانوادگی به شدت خودداری شود.

دستورالعمل رعایت سلامت و بهداشت در سفرهای ضروری که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده  به صورت جدی رعایت شود.
در صورت اعلام تغییر وضعیت شهرها و تبدیل آنها  به نارنجی و قرمز بلافاصله ورود ممنوع خواهند شد.

همانطور که در اطلاعیه ملاحظه می‌شود، شرائط کشور کاملاً شکننده و زمینه برای شیوع ویروس کرونا آنهم از نوع جهش یافته انگلیسی کاملاً مساعد است. بسیاری از مازندرانی‌ها می‌گویند در چنین شرائط مخاطره‌آمیز چرا ستاد ملی مقابله با کرونا، که حرف اول و آخر آن را وزیر بهداشت باید بزند، به حرف وزیر بهداشت، به عنوان فرمانده مبارزه با کرونا توجه نمی‌شود و علی‌رغم نظر او که معتقد به ممنوعیت سفر برای حفظ سلامتی مردم و کنترل و نابودسازی ویروس کروناست، توجهی نمی‌شود و با صدور مجوز سفر، سلامت مردم کشور به بازی گرفته می‌شود؟!.

گسترش کرونای انگلیسی در مازندران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از انتشار گونه جهش یافته ویروس کرونا (انگلیسی) در سطح استان خبر داد و گسترش بیماری را بسیار نگران کننده دانست.

سید عباس موسوی از مثبت شدن تست 49 فرد جدید به ویروس جهش یافته موسوم به کرونا انگلیسی در استان مازندران خبر داد و افزود: با شناسایی ۳ فرد مبتلا به ویروس جهش یافته در قائمشهر، دو نفر در ساری و یک نفر در نور، مجموع مبتلایان به این بیماری در استان مازندران به ۱۳ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تمام افراد در معرض تماس مستقیم با این مبتلایان رهگیری شده و اقدامات لازم برای تمامی آن‌ها در حال اجرا است، گفت: چرخش گونه جدید ویروس در نقاط مختلف استان، هشدار و اعلام خطری است برای همه مردم که با تشدید مراقبت‌های بهداشتی، خود را از ابتلاء به این ویروس جهش یافته حفظ کنند.

به گفته موسوی سهل‌انگاری یا عادی‌انگاری شرایط کنونی می‌تواند موج شدید تر و جدی‌تری را نسبت به پیک‌های قبلی ایجاد کند و قطعاً بی‌احتیاطی مردم نسبت به مراودات و عدم رعایت دستورات بهداشتی شرایط را به سمت وخامت پیش خواهد برد بنابراین توصیه ما به تمامی شهروندان رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی حتی جدی‌تر و سختگیرانه‌تر از قبل، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات، پرهیز از مسافرت، دورهمی و توجه بیش از پیش به بهداشت و مراقبت از سلامت فردی است.

۱۰۰۰ پرستار بابلی به کرونا مبتلا شدند


رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: تاکنون هزار پرستار به بیماری کرونا مبتلا و پنج شهید سلامت برای مهار و مقابله با کرونا تقدیم شده است.

سید فرزاد جلالی با اشاره به تراکم بالای جمعیت در بابل اظهار داشت: اولین مورد بیماری کرونا ۲۸ بهمن ماه سال گذشته در شهرستان ثبت شده است.

وی با اظهار اینکه در دانشگاه علوم پزشکی بابل و درپی اولین پیک، پنج بیمارستان را مجهز و آماده کردیم، افزود: در پیک دوم نیز وضعیت بدی نداشتیم اما در پیک اول روزانه ۱۲۰ بیمار پذیرش می‌کردیم این آمار در پیک دوم کمتر شده بود.

جلالی یادآور شد: در حال حاضر ۴۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و در مجموع ۲۱۶ بیمار بستری شده در شهرستان وجود دارد و تاکنون ۵۰ هزار بیمار معادل یک دهم جمعیت تحت پوشش سرپایی درمان شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در مجموع بیش از ۹ هزار بیمار کرونایی بستری شدند، افزود: میانگین ۳۵ درصد تست‌های کرونایی مثبت بوده است.

وی ادامه داد: شاخص مخاطره ۱.۰۵ بوده و روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تست انجام می‌شود و با آنکه مازندران در طرح شهید سلیمانی دیرتر عمل کرد اما خوشبختانه تست‌ها به سرعت در حال افزایش است.

جلالی با اشاره به تشکیل ۱۰۰ جلسه ستاد کرونا در شهرستان گفت: همچنین برای مقابله با بیماری پنج شهید سلامت تقدیم شد و هزار پرستار نیز مبتلا شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اظهار اینکه ۳۱۱ تیم مراقبتی در بابل فعالیت می‌کنند، افزود: حدود چهار هزار تست تاکنون انجام شده که ۳۵ درصد آن مثبت بوده است.

این مسئول با اشاره به سه هزار و ۷۰۰ نفر از افراد دارای بیماری در منزل تحت مراقبت هستند، افزود: در قرنطینه معکوس هزار و ۷۰۰ بیمار شناسایی شده است.

وی به برخی چالش‌های فراروی اشاره کرد و گفت: نهادینه نشدن فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله مسائل و عدم برخورد با افراد متخلف و خاصی از دیگر دغدغه‌ها است.

جلالی رعایت نشدن محدودیت‌های کرونایی بین اصناف و عدم اجرای مناسب تردد بین استانی و شهرستانی از دیگر موانع به شمار می‌رود، یکسان نگری مازندران با دیگر استان‌ها را از دیگر موانع برشمرد و گفت: باید در تصمیم گیری های کلان، مازندران کلان شهر دیده شود.

به گزارش بلاغ، در روزهای نخست فروردین ماه بسر می‌بریم. مازندران و استان‌های شمالی بدلیل طبیعت سبز و جنگل و دریا بشدت مورد توجه گردشگری و طبیعت‌گردی است. با توجه به شرائط کرونایی و تجربه‌های پیشین، اگر ممنوعیت سفر به این استان‌ها اعمال نشود، به اعتقاد نظام پزشکی، این استان‌ها طی دو هفته آینده شاهد موج جدیدی از ابتلاء به کرونا خواهند بود. بدین لحاظ، ضروری است مسئولان مربوطه بویژه ستاد مرکزی مقابله با کرونا و به‌خصوص شخص رئیس جمهور در این زمینه اقدامات جدی را به اجراء بگذارند تا مردم این استان‌ها بیش از این دچار آسیب نشوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ستاد مرکزی مقابله با کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل ویروس جهش یافته استان مازندران نارنجی و قرمز بیماری کرونا استان ها جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۴۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • عدالت باید در اجرای پروژه‌های عمرانی خوزستان رعایت شود
  • تهدید عجیب سرمربی استقلال خوزستان؛ فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • پورموسوی: فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • گردوخاک تا فردا در خوزستان تداوم دارد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت