Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا،‌ شهید حاج کاظم رستگار چند ویژگی از جمله اخلاص، تقوا، شجاعت، شهامت، ولایت پذیری، تدبر، تدبیر و ایثار را که شهدا داشتند در خود داشت. این شهید ویژگی های منحصر به فردی در فرماندهی و تصمیمات به موقع و تدبیر و مدیریت در راستای اهداف عمل هم داشت که در بین رزمندگان بسیار زبانزد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از خصوصیاتی که شهید رستگار داشت این بود که با بینش باز تحلیل می کرد، او شخصیتی بود که جدای از وقار و آرامشی که در خود داشت، خیلی سخت احساسات خود را بروز می داد. مثلا در چهره او نمی توانستید بخوانید که الان چه وضعیتی دارد.

در عین این که حاجی،‌ بسیار خونسرد و آرام نشان می داد عمیقا به مسائل توجه داشت و جزئیات را مدنظر داشت و سعی می کرد هم شرایط را درک کند و هم از این درک به خوبی بهره برداری کند و هم به خوبی شرایط را مدیریت کند.توانمندی شهید رستگار در انعطاف پذیری بی نظیرش بود. او یکی از فرماندهان کامل در ابعاد مختلف اعم از اخلاق، فهم مسائل نظامی، ارزش ها و غیره بود.

حاج کاظم نجفی رستگار در نخستین روزهای بهار( سوم فروردین )‌ سال ۱۳۳۹ در شهر ری به دنیا آمد. مانند دیگر کودکان هفت سالگی به مدرسه رفت و تا پایان دبیرستان درسش را ادامه داد. پس از آن در صف عناصر انقلابی قرار گرفت.

آزادمنشی و آزادگی او مبنای ولایت‌پذیری او بود

سرلشکر پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره خصوصیات بارز شهید رستگار گفت : در عملیات «خیبر» تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) به فرماندهی حاج کاظم وارد عمل شد.

فرمانده سپاه پاسداران در زمان دفاع مقدس با بر شمردن شاخصه‌های فرماندهی و اخلاقی شهید رستگار ادامه داد: زندگی شهید رستگار نشان می‌داد که این شهید بزرگوار یک ولایتی آزاده بود و در عین اینکه ولایت‌پذیر بود، اشکالات و معایبی را که در صحنه جنگ و نبرد می‌دید، آشکارا طرح می‌کرد. در حقیقت، شهید رستگار به معنای واقعی یک ولایتی آزاده بود. آزادمنشی و آزادگی او مبنای ولایت‌پذیری او بود. به همین دلیل بود هر مطلبی را که حق می‌دانست، پیگیری و دنبال می‌کرد و هر مطلبی که امام می‌فرمودند را نصب العین و راهنمای خود قرار می‌داد.

همه چیز حاج کاظم سر جای خودش بود

خانم حاج ابوالقاسمی، همسر شهید،‌درباره ازدواج خود با حاج کاظم گفت :‌ مادرم برای عروسی برای همسرم کت، شلوار و پیراهن داده بود خیاط بدوزد. برای مراسم، کاظم شلوار و پیراهنش را پوشید. کت را هم به دلیل گرمی هوا نپوشید. به کاظم گفتم که فکر می کردم شما هم با لباس سپاه در مجلس می آیید.

وی افزود:‌ حاج کاظم خطاب به من گفت که اینقدر لباس سپاه مقدس است که نباید آن را در این بازی ها قرار داد. واقعا هم همین طور بود. هیچ وقت با لباس سپاه به منزل نمی آمد. فقط در محل کار می پوشید. کاظم واقعا پادگان را بهشت می دانست. همه چیز کاظم سر جای خودش بود. محبتش، زن دوستی اش و ... همه در جای خودش قرار داشت.

در مهرماه ۶۱ ازدواج کرد

با آغاز جنگ راهی جبهه شد و در عملیات «بیت المقدس» با مسئولیت فرمانده گردان از لشکر حضرت رسول(صلوات الله علیه) شرکت کرد. حاج کاظم در این زمان طی مأموریتی جهت توانمندسازی نیروهای «حزب‌الله»، به‌عنوان فرمانده گردان به جنوب لبنان اعزام شد و مسئولیت تعدادی از عملیات‌ها را برعهده گرفت. وی در راه آماده‌سازی شیعیان لبنان از هیچ کوششی فروگذار نکرد. مدتی پس از اسارت حاج احمد متوسلیان به ایران بازگشت. چند ماه بعد در مهرماه ۶۱ ازدواج کرد و چند روز پس از ازدواج راهی منطقه عملیاتی گردید. از حاج کاظم رستگار، یک فرزند به یادگار ماند.

پاسپورت خانه خدا رفتن حاجی در موزه شهداست

ناصر رستگار، برادر شهید درباره حج رفتن شهید گفته است :‌ ما نمی دانستیم ایشان حج رفته است. روز رجعت ایشان سید محمد جوزی که در بنیاد شهید فعالیت می کردند، نمایشگاه به اصطلاح امروزی ها فرهنگی نزدیک خانه ما گذاشت و گفت هر چه در خانه دارید در نمایشگاه بگذارید. ویترینی آوردند و بالای میدان پروین تهرانپارس ( میدان شاهد )‌ گذاشتند.

ناصر ادامه داد :‌ من هر چه که می شد در ویترین گذاشت، را آوردم. گفتند ویترین قفل دارد و خودمان هم نگهبانی می دهیم، یک هفته نمایشگاه گذاشتند. از جمله وسایلی که من در نمایشگاه گذاشتم پاسپورت ایشان بود. الان پاسپورت حاجی در موزه شهدای بهشت زهرا است. سید محمد به من گفت ایشان مکه رفته بود؟ گفتم خیر. گفت مکه رفته است و اینجا نوشته و مهر خورده است. بعد که تحقیق کردیم فهمیدیم مکه رفته و به کسی نگفته است. 

همراه نیروهای شهید چمران عازم کردستان شد

شهید در زمان پیروزی انقلاب در صف عناصر انقلابی قرار گرفت. وی پس از پیروزی اتقلاب در نهادهای مختلف، به انقلاب اسلامی خدمت کرد. با شروع غائله تجزیه طلبان ضد انقلاب در کردستان به همراه نیروهای شهید چمران عازم این منطقه شد و آموزشهای چریکی را نیز در آنجا آموخت.

او پس از بازگشت از کردستان به عضویت سپاه در آمد و شش ماه به عنوان مسئول واحد فرهنگی پادگان توحید خدمت کرد. او مدتی نیز در فیروزکوه به تدریس احکام دینی و مسائل نظامی به جوانان و نوجوانان پرداخت. بعد از ۶ ماه فعالیت، مسئولیت واحد عملیات را در پادگان توحید پذیرفت و تا شروع جنگ در این سمت باقی ماند.

ورود به تیپ حضرت «سیدالشهدا علیه السلام»

بازگشت او با تشکیل تیپ دوم سپاه تهران مصادف شد که این تیپ به نام مبارک «سیدالشهدا علیه السلام» مزین شد و با جمعی از یاران و دوستانش، فرماندهی عملیات تیپ را عهده‌دار شد.پس از استعفای شهید حاج علی رضا موحد دانش از فرماندهی تیپ ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام، از آذر ماه سال ۱۳۶۱ تا آبان ماه ۱۳۶۳ فرماندهی تیپ سیدالشهدا علیه السلام به عهده شهید کاظم نجفی رستگار قرار گرفت.

شهید رستگار ضمن تقویت و استحکام سازمان تیپ و تغییر توانمندی تیپ از یک سازمان نوپا و پدافندی، تیپ را در عملیاتهای والفجر مقدماتی – والفجر یک – والفجر دو – والفجر چهار و عملیات خیبر شرکت داده و توانمندی تیپ را به حدی از قدرت رساند که به عنوان یکی از تیپ های عملیاتی برتر در سازمان سپاه مطرح گردیده و قدرت فرماندهی و توان نیرویی آن دشمن را به هراس وا می داشت.

به صورت یک بسیجی ساده در عملیات شرکت کرد

کاظم رستگار  از جمله فرماندهانی بود که برای ایجاد سهولت در فرماندهی جنگ و یکدستی در اداره عملیات ها، داوطلبانه از تمام مسئولیت های خود کناره گرفت و به فاصله مدت کوتاهی، به صورت یک بسیجی ساده در عملیات بدر شرکت کرده و در آخرین روزهای سال ۱۳۶۳ حاج کاظم ۲۴ ساله بود که در حال شناسایی منطقه، همراه چند نفر از فرماندهان تیپ سیدالشهدا علیه السلام در جریان یک حمله هوایی در شرق رودخانه دجله، هنگام اذان ظهر به شهادت رسید و اثری هم از پیکرش به دست نیامد.

پیکر پاک شهید کاظم نجفی رستگار، پس از ۱۳ سال در منطقه هورالهویزه تفحص شد و به تهران منتقل گردید و در بهشت زهرای تهران، قطعه ۲۴، ردیف ۷۴، شماره ۲۳ به خاک سپرده شد.

روحش شاد ویادش گرامی باد.

رضا رضایی مجد

برچسب‌ها دفاع مقدس عملیات بدر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس عملیات بدر دفاع مقدس عملیات بدر اخبار کنکور سیدالشهدا علیه السلام کاظم رستگار شهید رستگار حاج کاظم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ اوقات شرعی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری خورشیدی، ۲۲ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری و ۱ می ۲۰۲۴ میلادی در گیلان به این شرح است:
*************************
تقویم روز و اوقات شرعی
*************************
هنگام اذانِ صبــح ســاعت ۳ و ۴۱ دقیقه 
طلوعِ آفتاب ساعت ۵ و ۱۷ دقیقه 
اذانِ ظهـــرساعت ۱۲ و ۹ دقیقه
اذان مغرب ساعت ۱۹ و ۲۱ دقیقه 
و نیمه شب شرعی امشب هم ساعت ۲۳ و ۲۰ دقیقه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
  • دیدار استاندار با خانواده معزز شهدای حادثه تروریستی سیب و سوران در حوزه سیستان
  • مادر روحانی شهید گیلانی به فرزند شهیدش پیوست
  • ۴۲ سال چشم انتظاری خانواده شهید مفقود الاثر مشهدی پایان یافت
  • ببینید | واکنش عجیب مسعود فراستی پس از شنیدن نام محمدرضا گلزار و بهرام رادان
  • اوقات شرعی چهار شنبه ۱۲ اردیبهشت در یزد
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پدر طلبه شهید همایون معدنی به فرزند شهیدش پیوست
  • رسانه صهیونیستی: توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است