شعر و موسیقی آوای همدلی سر میدهند
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۶۹۳۴
فریبا یوسفی ضمن ارائه توضیحی درباره برگزاری نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» از این میگوید که شعر و موسیقی اغلب زودتر از سایر هنرها وارد میدان میشوند و در همراهی با مردم، آوای همدلی سر میدهند.
داور بخش شعر نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» و شاعر درباره هدف ازبرگزاری نخستین دوره این هنرواره به ایسنا گفت: «روایت جهاد»، یک تلاش هنری برای روایت و برجستهسازی از رویارویی مردم با بیماری کرونا و مبارزه با آن است و قصد دارد فداکاری و زحمات تمام افراد جامعه را در قالبهای مختلف به تصویر بکشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: هنرمندان نیز از این قاعده مستثنی نبودند، بنابراین انتشار فراخوانی با عنوان هنرواره ملی «روایت جهاد»، دستههای گوناگونی از هنرمندان را به آفرینش اثر در راستا تلاش مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با کرونا دعوت کرد و در این موضوع نقش نوجوانان و دانشآموزان، دانشجویان، دانشگاهها، روحانیون، زنان، خانواده، اصناف بازار، گروههای مردمی و جهادی، گروههای فرهنگی و هنری، گروههای علمی و دانشبنیان، مساجد و پایگاههای بسیج و هیئتهای مذهبی و غیره مورد توجه قرار گرفته است. در همین باره از هنرمندان خواسته شد با این رویکرد اثر هنری خود را بیافرینند.
یوسفی درباره سطح کیفی شعرهای ارسالشده به دبیرخانه خاطرنشان کرد: تعداد اشعار رسیده به این فراخوان هنری در مقایسه با سایر جشنوارهها قابل قبول و خوب است. عموما حضور هنرمندان و شاعران در فراخوانهای ادبی وابسته به میزان اطلاعرسانی از طریق رسانهها متفاوت است در این فراخوان هنری نیز تعداد اشعار رسیده، مطابق سطح انتظار بوده است.
داور بخش شعر نخستین هنرواره «روایت جهاد»، در ادامه درباره نحوه حمایت از افراد برگزیده در بخش شعر گفت: بنده در جایگاه یک داور که وظیفه بررسی اشعار و انتخاب بهترین آثار را دارم، از نظر اجرایی نمیتوانم نقشی در برنامههای آتی این فراخوان داشته باشم، اما از آنجا که نمیتوان نگاهی غیرمسئولانه و غیرمشفقانه به شاعران شرکتکننده و به ویژه برگزیدگان این رویداد هنری داشت و از طرفی بهدلیل داشتن مسئولیت داوری در بخش شعر، میتوانم به مسئولان اجرایی این رویداد پیشنهاد بدهم تا برنامههای متنوع و متعددی برای برگزیدگان شعر تدارک ببینند، برای مثال برگزاری جلساتی برای ملاقات این شاعران با کادر پزشکی سراسر کشور و شعرخوانی این شاعران در این جلسات به منظور ابراز همدلی و سپاسگزاری از آنان، یا برگزاری اختتامیه در حضور گروههای جهادی مردمی و شعرخوانی شاعران در حضور آنان و لذا حمایتهایی که به هر شکل سبب تقویت انگیزه شاعران برای آفرینش آثار موثر در چنین موضوعاتی باشد.
او ضمن بیان اینکه یک هنرواره یا جشنواره هنری، با برگزاری مراسم اختتامیه، خاتمه نیابد، بلکه اثر آن همواره در پیشبرد اهداف آن هنرواره در کار باشد، درباره تاثیرگذاری نقش هنر در راستای رفع بحرانهای اجتماعی اظهار کرد: بحرانهای اجتماعی عموما در مواجهه اول میتوانند موجب تزلزل روحیه و دشواریهای گوناگون در زندگی عادی و روزمره مردم باشند و امور معمول زندگی را از روال طبیعی و وضعیت عادی خارج کنند، به میزان همین دشواریها و خروج از شرایط عادی، هنر در انواع و شاخههای گوناگون میتواند از همان آغاز نقش تسکینبخشی و التیامگر خود را آغاز کند. هنرهایی مانند شعر و موسیقی که عموم مردم میتوانند با آن مربوط باشند و از آن به فراخور حال و ظرفیت خود بهره بگیرند، اغلب زودتر از سایر هنرها وارد میدان میشوند و در همراهی با مردم، آوای همدلی سر میدهند.
این شاعر سپس درباره نقش رسانه در تقویت روحیه مردم در برابر بحرانهای اجتماعی گفت: رسانه در روزگار ما تعریف و شکلی دیگر یافته است. امروز هر فردی به تنهایی از امکانات رسانهای برخوردار است و البته گستره اثرگذاری این امکانات به توانمندی و هوش و مدیریت شخص و میزان تبحر و تجربه او وابسته است. در عین حال رسانههای جمعی نیز هنوز بهقوت ایفای نقش میکنند، در شرایطی که بیش از یکسال مردم ایران و جهان با این بیماری شایع دست و پنجه نرم میکردند، رسانهها بیش از هر چیز نقش خود را بر اطلاعات و اخبار مربوط به آن متمرکز کردند و با درجهای خفیفتر، به روحیهبخشی به مردم نیز پرداختند. تقویت روحیه مردم با کمک رسانههای عمومی، در حد انتظار نبود اما نمیتوان از حساسیت این عمل نیز غافل بود چرا که با توجه به نوع نگرش مردم ما، تمرکز بر روحیهبخشی، میتوانست از اهمیت هشدارهای بهداشتی بکاهد در نتیجه، باید این بخش پررنگتر جلوه میکرد تا اذهان متوجه خطر بزرگ عمومی باشند. اما هنر در رسانه قطعا میتوانست در کاهش فشارهای روحی ناشی از این بحران بسیار موثر باشد.
یوسفی در پایان درباره نقش هنر در زمینه تقویت، وحدت و همدلی و بازه زمانی اثرگذاری آن در جامعه بیان کرد: زمانیکه در یک اثر هنری شرحی از احوال مردم به بهترین و موثرترین شیوه ارائه میشود، آن اثر هنری به هدف خود نزدیک شده است. در واقع کار هنر انتقال موثر یک پیام به مخاطب است طوری که کاملا بر جان او بنشیند. این پیام لزوما پیام اخلاقی نیست، میتواند انتقال حال یا بیان زیباییها نیز باشد با این وصف اگر هدف یک هنرمند ایجاد وحدت و یکدلی میان مردم باشد، خواهناخواه، این هدف در اثر هنری او تجلی خواهد یافت. در این زمینه نیز میتوان به سرودها و نواهای دوران دفاع مقدس اشاره کرد. نمونههای تاریخی نیز برای این امر میتوان بسیار برشمرد همچنان که رجزخوانی در هنگام جنگها ناظر به اثرگذاری بر روحیه دشمن و نهایتا غلبه یافتن بر او و پیروزی بوده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: هنرواره ملی روایت جهاد روایت جهاد رسانه ها اثر هنری بخش شعر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۶۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خود را بدهکار خاک و مردم کشورم میدانم/ موسیقی بخشی از دکوپاژ در فیلمهای کیمیایی است
ستار اورکی آهنگساز مطرح سینمای ایران به موزه سینما گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیرماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم و در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقهمند شوم و آن را دنبال کنم.
وی بابیان اینکه فکر نمیکرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمیتوانستم نسبت به جنگ بیتفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دائما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری میکردیم.
آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضورم در میدان جنگ بود، اما من نمیتوانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بیتفاوت باشم.
اورکی بیان داشت: در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم.
وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلمهای مسعود کیمیایی را میدیدم، صدای تلویزیون را میبستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی میساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم میرسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من میخواست را ارائه دهم. زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قائل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلمهای کیمیایی را تشکیل میدهد. او زمانی که فیلمنامهای را مینویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانسبندیها تاکید میکند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفتوگوهایی که انجام میدهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ میبینم.
اورکی خاطر نشان کرد: یادم میآید من و زنده یاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سالها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی میخواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموختهام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفهای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.
اورکی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته میشود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوتها در فیلم، موسیقی به شمار میرود. همچنین فعالیتهای صدابردار در سر صحنه و پس از او صداگذار و همینطور دیالوگهای بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل میدهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثرگذاری کمتری خواهد داشت.
وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است.
اورکی در پایان بیان داشت: برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمتگزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر