سینمای ایران در سال کرونازده ۹۹ چقدر فروخت؟
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۸۴۰۵
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، در سینمای ایران در طول یک سال به طور میانگین ۹۰ فیلم بلند داستانی سینمایی ساخته میشود که عموما از بین این فیلمها ۷۰ اثر در طول یک سال روی پرده نقرهای را به خود میبینند و اکران میشود. اتفاقی که سال ۱۳۹۹ به جهت حضور مهمان ناخواندهای به نام کرونا تعداد آن به یک سوم کاهش یافت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته در ابتدا با توجه به تعطیلی طولانی مدت سینماها، هنر هفتم روی به اکران آنلاین آورد و فیلم سینمایی خروج ساخته ابراهیم حاتمیکیا پیش قراول این ماجرا شد تا بعد از حاتمیکیا فیلمسازان بسیاری دیگر تن به اکران آنلاین آثار خود با همه تبعاتاش ازجمله قاچاق فیلم بدهند.
در ادامه و با آشنایی بیشتر مردم در مواجه با ویروس منحوس کرونا سینماها نیز باز شد و اکران فیلمها کجدار مریز ادامه پیدا کرد تا در نهایت و تا پایان سال ۱۳۹۹ علاوه بر ۳۸ فیلم که به صورت آنلاین اکران شدند ۲۴ فیلم نیز رنگ پرده نقرهای را به خود دیدند.
خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری، زنها فرشتهاند ۲ و آقای سانسور سه نماینده سینمای کمدی در این سال شدند. آبادان یازده ۶۰ و خروج نمایندگان سینمای دفاع مقدس و فیلم سینمایی پیشی میشی تنها نماینده سینمای کودک در سال ۱۳۹۹ شد تا باز هم سینمای اجتماعی با بیشترین نماینده پیشتاز است.
اما سال کرونازده ۱۳۹۹ از ابتدا با نمایش فیلم شنای پروانه ساخته محمد کارت شروع شد و تا روزهای پایانی سال هم همچنان پرفروش ماند تا هیچ فیلمی نتواند به گرد پای فروش آن هم برسد. البته که از نظر بسیاری از منتقدان شنای پروانه توانایی شکستن رکورد پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را هم داشت اما این فیلم حالا تنها ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته است و در صدر ۲۳ فیلم دیگر سال ۱۳۹۹ قرار رفته است. شنای پروانه به طور پراکنده و طی یک سال ۱۲ هفته نمایش داده شده است.
خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری به کارگردانی پیمان قاسمخانی دومین فیلم پرفروش سال ۹۹ هم از دیگر گزینههای بود که توانایی رکوردزنی در گزینههای آثار طنز را داشت اما تنها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخت. این فیلم نیز ۲۵ هفته نمایش را تجربه کرد و نکته قابل تامل درباره آن اینجاست که قسمت اول این فیلم سینمایی که در سال ۹۸ اکران شد ۲۷ میلیارد تومان فروخت و حالا قسمت دوم این فیلم در بهترین حالا امسال تنها توانست یک و نیم میلیارد بفروشد.
فیلم سینمایی آقای سانسور ساخته علی جبارزاده با بازی محمدرضا فروتن هم با فروشی معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی ۲۵ هفته اکران در رده سوم پرفروشترین فیلم های سال ۱۳۹۹ جای گرفت.
اما در میان ۲۴ فیلم اکران امسال یکی از سیاسیترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران در دهه اخیر نیز اکران شده است. دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی رضا زهتابچیان که بعد از ۲ سال توقیف امسال اکران شد و حالا بعد از ۹ هفته نمایش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته است.
زنها فرشتهاند ۲ ساخته آرش معیریان هم دیگر نماینده سینمای کمدی سال ۱۳۹۹ بود که بعد از ۳۴ هفته نمایش نتوانست به باشگاه میلیاردیها بپیوندد و تنها ۷۵۸ میلیون تومان فروخت. این فیلم با بازی محمدرضا شریفی نیا، نیوشا ضیغمی، سحر قریشی، نسرین مقانلو، میرطاهر مظلومی و علی صادقی در رده پنجم پرفروشهای سال ۱۳۹۹ قرار گرفت.
پیشی میشی ساخته حسین قناعت تنها نماینده سینمای کودک در اکران سال ۹۹ نیز پس از ۲۳ هفته نمایش جایگاهی بهتر از مقام ششمی پیدا نکرد و با فروش ۳۵۰ میلیون تومانسهم اندکی در گیشه و سینمای کودک سال ۹۹ داشت. این فیلم با بازی رضا شفیعی جم و بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، نفیسه روشن، یوسف صیادی، ساعد هدایتی و محمد شیری از مهرماه سال ۹۹ در سینماهای کشور اکران شد که در خلاصه داستان آن آمده است: هیچ عشقی به اندازه عشق فرهاد به ملوس پرشور و دردسرساز نیست، شاید به خاطر شباهت فرهاد به آلن دلونه که همه رو عاشق خودش میکنه.
فیلم سینمایی بی حسی موضعی ساخته حسین مهکام بعد از ۲۶ هفته اکران ۲۲۷ میلیون تومان فروخت و آن شب با بازی شهاب حسینی و کارگردانی کوروش آهاری نیز بعد از ۳ هفته اکران حالا ۱۳۳ میلیون تومان فروخته است تا این دو فیلم به ترتیب در رده هفتم و هشتم قرار گیرند.
نخستین نماینده سینمای دفاع مقدس در اکران سال ۱۳۹۹ نیز جایگاهی بهتر از نهم پیدا نکرد. فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰ ساخته مهرداد خوشبخت پیس از ۱۰ هفته نمایش ۹۰ میلیون تومان فروخته است.
دهمین فیلم جدول اکران سینمای ایران به ترتیب فروش نیز به فیلم سینمایی تا ابد ساخته امید امین نگارشی اختصاص دارد که بعد از ۱۵ هفته اکران ۷۷ میلیون تومان فروخته است.
اما در بخش دوم جدول فیلمهای پرفروش سال ۱۳۹۹ نیز فیلمهای روزهای نارنجی ساخته آرش لاهوتی با ۵۲ میلیون تومان فروش، منگی به کارگردانی رسول کاهانی با ۱۵ میلیون تومان، کاکا ساخته علی سرآهنگ با ۱۲ میلیون تومان، قتل عمد به کارگردانی سعید دولتخانی با ۱۱ میلیون تومان، اینجا هم باران میبارد ساخته نادر طریقت با ۹ میلیون تومان، خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا با ۸ میلیون تومان، چهل و هفت ساخته احمد اطراقچی و علیرضا عطاءالله تبریزی با ۷ میلیون تومان، مثل یک عاشق به کارگردانی بهرام گوهری با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، و نه – nine به کارگردانی شاهین رشیدی با ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان به ترتیب در رده ۱۱ تا بیستمام قرار دارند.
در کنار این ۲۰ فیلم نیز امسال ۴ فیلم دیگر خورشید ساخته مجید مجیدی که البته تنها به دلیل اینکه قرار بود به آکادمی اسکار معرفی شود یک هفته نمایش داده شد و سه فیلم شهر سوخته به کارگردانی ناصر پویش، کیارستمی و عصای گمشده ساخته محمودرضا ثانی و گلوله باران به کارگردانی مشترک حسین مومن و مرتضی پایه شناس اکران شدند که هر کدام بین ۲ میلیون و پانصد هزار تومان تا یک میلیون تومان فروش را تجربه کردهاند.
اما حالا بعد از بازگشایی نصفه و نیمه سینماها در سال ۹۹ به نظر میرسد سال ۱۴۰۰ سینماها به این راحتی قصد تعطیلی ندارند و با ترکیب جالب فیلمهای اکران نوروزی احتمال اینکه مخاطبان بار دیگر هم با سینماها آشتی کنند وجود دارد.
فیلم سینمایی خورشید که آبان ماه تنها یک هفته نمایش داده شد در کنار ۴ فیلم خون شد ساخته مسعود کیمیایی، لاله ساخته اسدالله نیکنژاد، تک خال و هفتهای یک بار آدم باش ۵ فیلم اکران نوروز سال ۱۴۰۰ هستند که باید دید این آثار چقدر ظرفیت آشتی مخاطبان با سینما را دارند.
برچسبها کرونا مجید مجیدی فروش فیلم ها سینمای ایران مسعود کیمیایی ابراهیم حاتمی کیا محمدرضا فروتن فیلم شنای پروانهمنبع: ایرنا
کلیدواژه: کرونا مجید مجیدی فروش فیلم ها کرونا مجید مجیدی فروش فیلم ها سینمای ایران مسعود کیمیایی ابراهیم حاتمی کیا محمدرضا فروتن فیلم شنای پروانه اخبار کنکور میلیون تومان فروخته میلیون تومان فروخت نماینده سینمای فیلم سینمایی سینمای ایران شنای پروانه هفته اکران هفته نمایش حاتمی کیا اکران شد ۲ میلیون سال ۱۳۹۹ فیلم ها سال ۹۹
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۸۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنیزاده تا رضا عطاران
آفتابنیوز :
در دهه پنجاه مهمترین شمایل معلم پرویز فنیزاده در «رگبار» بود و در اواخر این دهه فرامرز قریبیان در «جنگ اطهر» نقش معلم انقلابی را ایفا کرد. شاید بتوان گفت تنها در دهه شصت تعداد قابل توجهی کاراکتر معلم به فیلمهای ایرانی راه پیدا کردند؛ از خسرو شکیبایی در فیلم «رابطه» تا هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و علی نصیریان در «جادههای سرد» و مجید مجیدی در فیلم «شنا در زمستان»، چند نمونه از پرداختن سینمای دهه شصت به شخصیتهای معلمند. از دهه هفتاد از تعداد فیلمهایی که معلمها در آنان نقش محوری ایفا میکردند، کاسته شد. آنچه پیش رو دارید مروری است بر ۵معلم بهیادماندنی سینمای ایران در طول ۵دهه.
دهه پنجاه؛ آقای حکمتی (پرویز فنیزاده در فیلم «رگبار»)
بهیادماندنیترین تصویر معلم در سینمای قبل از انقلاب که معمولا عنایتی به حرفه معلمی نشان نمیداد. در فیلم «رگبار» آقای حکمتی معلمی است که به محلهای در جنوب شهر آمده است. مدرسه مهمترین و محوریترین لوکیشن فیلم «رگبار» است و فیلمساز تصویری دقیق و پرجزئیات از فضای آموزشی مدارس در ابتدای دهه پنجاه ارائه میدهد. ادارهکردن کلاسی شلوغ با پسربچههایی شیطان مهمترین مشکل آقای حکمتی در نیمه اول فیلم است. فیلم با علاقهمندی آقای حکمتی به عاطفه، خواهر یکی از دانشآموزان، وارد فضایی عاطفی میشود و درنهایت هم با انتقال از مدرسه و ترک محله به پایان میرسد. معمولا به انبوه تمثیلها و استعارهها در فیلم «رگبار» اشاره میشود و آنچه کمتر به آن توجه شده، تصویر ملموس معلمی است که نمیخواهد تن به آنچه هست بدهد. آقای حکمتی یکی از ملموسترین غریبههایی است که نویسنده و کارگردان «رگبار» در طول دوران فعالیت هنریاش آفریده است.
دهه۶۰؛ بیژن امکانیان در «دبیرستان»
علی ناصری، معلم زیستشناسی در فیلم «دبیرستان» (۱۳۶۶) با ایفای نقش بیژن امکانیان، در دههای که تعداد زیادی از شخصیتهای سینمای ایران معلم بودند، به چند دلیل شاخص و بهیادماندنی است؛ معلمی که خود سابقه اعتیاد داشته و مثل بیشتر معلمهای سینمای ایران در دهه شصت آرمانگراست و میکوشد شاگردانش را از دام اعتیاد بیرون بکشد. فیلم بهعنوان ملودرامی تلخ، یکی از موفقترین آثار سینمای ایران در دهه شصت است که سال۶۶ سینماروهای زیادی را در شهرستانها جذب سینما کرد. شخصیت سمپاتیک معلم و نحوه برخورد و تعاملش با شاگردان و چهره بیژن امکانیان بهعنوان یکی از بازیگران مهم دهه شصت، تصویری از «دبیرستان» برای سینماروهای دهه شصت ساخت که دوستداشتنی و تأثیرگذار بود.
رامین پرچمی در «ضیافت» (۱۳۷۴)
رامین پرچمی در فیلم «ضیافت» تنها کسی از رفقای دبیرستانی است که از محلهاش نمیرود و نخستین نفری هم هست که به کافه ماطاووس میآید تا به عهدی که سالها پیش با رفقا بستهاند وفادار باشد. بین شخصیتهای فیلم «ضیافت»، رامین پرچمی معلم است؛ معلمی که سطح زندگیاش از همه رفقا پایینتر است و ازدواج نکرده و راز علاقهاش به منیر خواهر عبد (پارسا پیروزفر) را هم مکتوم نگاه داشته است. در فیلمی که فرصت کافی برای پرداختن به همه حاضران در کافه ماطاووس ندارد و از نیمه دوم بیشتر بر علی یزدانی (فریبرز عربنیا) و رامین (بهزاد خداویسی) متمرکز است، شخصیت رامین پرچمی بهعنوان معلمی شریف بیشتر در یادها میماند؛ معلمی که پاسدار رفاقت است و گذشته را فراموش نکرده است.
رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» ۱۳۸۹
تصویری طنز آمیز از معلم در فیلمی کمدی که پرفروش و پرتماشاگر از کار درآمد. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» تصویری از معلم در سینمای ایران به نمایش میگذارد که مسبوق به سابقه نبود. مدیر یک مدرسه دخترانه خصوصی با ورود آقایان به مدرسه خود شدیداً مخالف است، اما وقتی دبیر شیمی دانش آموزان المپیادی به علت زایمان، شش ماه مرخصی میگیرد، مجبور میشود تا یک دبیر جایگزین به دبیرستان بیاورد؛ ولی تلاش وی برای یافتن دبیر المپیاد زن در میانه سال تحصیلی بیفایده است و وی مجبور است یک مرد را به عنوان تنها گزینه بپذیرد تا از رقابت المپیاد جا نماند، اما ورود این آقای معلم مجرد و بیدستوپا، و شیطنت دختران دانشآموز، و تجرد خانم مدیر جدی و بداخلاق که تا به حال خواستگاری نداشته، باعث ایجاد اتفاقات بسیار خنده داری میشود. دختران دانشآموز دست به یکی کرده و با کمک پدر یکی از دانش آموزان، اردویی را تدارک میبینند تا این دو مجرد میانسال را در روبهروی یکدیگر قرار دهند. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» یکی از بامزهترین شخصیتهای معلم سینمای ایران را ساخته است.
منبع: همشهری آنلاین