Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) گران‌ترین سازه انسانی است که در فضا مستقر بوده و محلی برای اسکان واستقرار فضانوردانی از سراسر جهان است که برای مطالعه و تحقیق به فضا سفر می‌کنند. در حال حاضر ۱۶ سال از ساخت این ایستگاه در فضا می‌گذرد. آنچه در ادامه می‌خوانید واقعیاتی درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی است که بسیار جالب است؛

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شانزده کشور در ساخت ISS شرکت داشتند: آمریکا، روسیه، کانادا، ژاپن، بلژیک، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس و انگلستان.

۲. شصت و پنج مایل (بیش از ۱۰۴ کیلومتر) در ساعت ممکن است یک محدودیت سرعت کاملا استاندارد در بزرگراه‌های اینجا روی زمین باشد، اما در مدار ISS با سرعت ۵ مایل در ثانیه حرکت می‌کند، این بدان معناست که ایستگاه هر ۹۰ دقیقه یک بار بر روی کل کره زمین می‌چرخد.

۳. ممکن است فکر کنید خانه یا آپارتمان شما به اندازه کافی جادار است، اما هیچ چیز در ISS نیست. ایستگاه فضایی بین‌المللی با حدود ۳۵۷.۶ فوت (یا ۱۰۹ متر) طول، فضای کافی برای کشش در اختیار فضانوردان قرار می‌دهد.

۴- ISS از صد‌ها جز اصلی و جزئی تشکیل شده است و بزرگترین جسمی است که تاکنون در فضا قرار گرفته است. حجم ISS تحت فشار ۹۸۵۵ مترمکعب یا به اندازه همان بوئینگ ۷۴۷ است. این چهار برابر بزرگتر از ایستگاه فضایی روسیه MIR و پنج برابر بزرگتر از ایستگاه Skylab آمریکاست.

۵- ISS گرانترین شیء در دنیا بوده که تاکنون ساخته شده است. هزینه ISS بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

۶. در کل ایستگاه فقط دو حمام وجود دارد. ادرار اعضای خدمه و حیوانات آزمایشگاهی مجددا در منبع آب آشامیدنی ایستگاه فیلتر می‌شوند.

۷. اینکه در فضا هستید به این معنی نیست که امکان ویروسی شدن رایانه شما وجود ندارد. ۵۲ رایانه موجود در ISS بیش از یک بار توسط ویروس آلوده شده‌اند. اولین ویروس معروف به W۳۲.Gammima.AG بود که با سرقت رمز‌های عبور بازی‌های ویدیویی آنلاین روی زمین شروع به گسترش کرد. این مسئله چندان مهمی نبود، ناسا پاسخ داد.

۸- ISS یک قطب واقعی از ترافیک فضایی است. در ژوئیه ۲۰۱۴، چهار فضاپیمای بین‌المللی جداگانه از جمله فضاپیمای باری Progress M-۲۱M در آنجا لنگر انداختند که پس از شش ماه ماموریت برای انتقال مواد غذایی، سوخت و مایعات، در ۹ ژوئیه ایستگاه را ترک کردند. در ماه سپتامبر یک ماموریت تامین مجدد از س.‌ی شرکت اسپیس ایکس، از ایستگاه بازدید کرد و در آن ماه نیز خدمه کاملا جدید به آنجا آمدند.

۹. ISS احتمالا تنها مکانی است که در واقع می‌توانید بوی فضا را حس کنید. یک فضانورد سابق ISS شرح داده است که چگونه بویی از نوع یونیزاسیون فلزی در ناحیه‌ای که فشار بین ایستگاه و سایر صنایع دکمه‌ای برابر است، رخ می‌دهد.

۱۰. در حال حاضر، ISS پس از ماه و ناهید سومین جسم درخشان در آسمان شب است. علاقه‌مندان چشم عقابی حتی اگر به دقت کافی نگاه کنند می‌توانند آن را تشخیص دهند، به نظر می‌رسد هواپیمایی با سرعت در حال حرکت است. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، ناسا سرویسی به نام Spot the Station دارد که به شما پیام می‌دهد با توجخ به مکان شما، چه زمان امکان مشاهده ایستگاه فضایی بین‌المللی را خواهید داشت.

۱۱. گرچه برنامه دور مدار ISS در سال ۲۰۲۴ است، قدیمی‌ترین ماژول ایستگاه، مولفه ساخت روسیه و با بودجه آمریکایی موسوم به «زریا» است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد و می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ کار کند.

۱۲. از آنجا که بدن انسان در محیط‌های جاذبه صفر تمایل به از دست دادن عضله و استخوان دارد، همه فضانوردان موجود در ISS باید حداقل دو ساعت در روز کار کنند تا سلامت جسمی مبتنی بر زمین را حفظ کنند.

۱۳. سیستم‌های الکتریکی موجود در ISS شامل ۸ مایل (۱۲۸۷۴ متر) سیم است. این طولانی‌تر از کل محیط پارک مرکزی شهر نیویورک است.

۱۴. فضانوردان روزانه سه وعده غذا در ISS می‌خورند، اما جایی برای نشستن ندارند و فضانوردان به سادگی خود را تثبیت کرده و شناور می‌شوند. هنگام آوردن غذا به دهان خود باید بسیار کند و محتاط باشند تا به طور تصادفی در ایستگاه شناور نشود. همه مواد غذایی کنسرو شده، کم آب یا بسته بندی شده‌اند، بنابراین نیازی به یخچال ندارند.

۱۵. اکسیژن در ISS از فرآیندی به نام «الکترولیز» حاصل می‌شود که شامل استفاده از جریان الکتریکی تولید شده از صفحات خورشیدی ایستگاه برای تقسیم مولکول‌های آب به گاز هیدروژن و اکسیژن است.

بیشتر بخوانید 

پایان تعمیرات ایستگاه فضایی بین‌المللی

منبع: mentalfloss

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شگفتی های فضایی ایستگاه فضایی بین المللی فضاپیما ایستگاه فضایی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۹۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود

مراسم رونمایی از کتاب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد روز سه‎شنبه، ۱۱ اردیبهشت، با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارشناسان حقوقی و فرهنگی و همچنین اساتید دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان «نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشری» رونمایی شد.

غریب آبادی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، گفت: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشور‌ها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشور‌ها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه از اکتبر گذشته مشخص شد رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشور‌ها می‌گویند، باید تغییر کند، اظهار کرد: ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم؛ همچنین یکی از کار‌هایی که در ستاد حقوق بشر انجام می‎شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانه‌ها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکار‌های بین‎المللی قرار داده است، اما این به معنای درست بودن هرچه آنها می‌گویند، نیست.

وی همچنین به بررسی گزارش گزارش‎گران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشور‌ها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارش‎گران سفر‌هایی به کشور‌ها دارند و گزارش‎ها و توصیه‎نامه‌هایی منتشر می‌کنند که اینها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‎اند.

غریب آبادی، ادامه داد: در مرحله نخست بررسی وضعیت کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتاب‎های مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشور‌ها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشور‌ها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می‌کنند، عنوان کرد: رویکرد ما تدافعی نیست؛ به‎زودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیش‌نویس آن آماده شده است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض می‌شود، اضافه کرد: کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشور‌های دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند؛ این کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

غریب آبادی، اضافه کرد: سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور بازداشت است و همه حقوق وی نقض شده است؛ حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه ما است که تمام تلاش‌ها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم؛ ان‎شاالله که بتوانیم حمید نوری را به دامان خانواده بازگردانیم.

معاون امور بین‎الملل قوه قضاییه در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است، عنوان کرد: نهاد‌های حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاه‌های آمریکا نهاد‌های حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند؛ شورای حقوق بشر درباره آمریکا سکوت کرده، اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر می‌کند، اما کمیساریای عالی درباره آمریکا سکوت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: سیاست‎زدگی در حقوق بشر تنها درباره کشور‌ها روی نداده و نهاد‌های بین‌المللی هم دچار این سیاست‌زدگی شدند.

غریب آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه درباره بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات‎سازی گسترده‌ای درباره تحریم‌های یک‎جانبه صورت گرفته است، گفت: پرونده‎های زیادی در شعبه پنجاه‌وپنجم دادگستری تهران درباره تحریم‌ها باز شده است؛ همچنین پرونده‌هایی برمبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانه‌ای تشکیل شده است.

دبیرستاد حقوق بشر، اظهار کرد: موارد نقض را باید با استفاده از ابزار‌های خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکم‌های صادرشده برویم، تاکید کرد: این موضوع پیگیری شده و آرای محاکم ما باید اجرا شود؛ در این رابطه کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت توقیف شد و براساس حکم دادگاه درباره بیماران پروانه‌ای باید صرف شود که اقدام خوبی است.

غریب آبادی در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاه‌ها استقبال می‎شود.

در پایان این مراسم با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و مدعوین، از کتاب نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشری رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • گذرهای پرنور ایستگاه‌های فضایی از آسمان ایران- دهه دوم اردیبهشت
  • هالند سیبیلو؛ استایل جدید و عجیب غول نروژی / عکس
  • پیشنهاد اغواکننده به سرمربی تیم ملی ایران برای تبلیغ برنج!
  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • تصمیم کمیساریای عالی حقوق بشر؛ محکومیت دیگری به جای آمریکا
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد