Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وجود زباله‌های کرونایی در کشور اظهار کرد: زباله‌های کرونایی وضعیت نگران کننده‌ای در کشور پیدا کرده اند، میزان تولید زباله در کشور در دوران کرونا تا سه برابر افزایش یافته است و حجم قابل توجهی از این زباله‌های ویژه عفونی و بیمارستانی هستند که در بیمارستان ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، مطب پزشکان و منازلی که بیماران کرونایی قرنطینه هستند تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه کووید ۱۹ و اکنون کووید ۲۰ که نوع جهش یافته ویروس قبلی و تحت عنوان ویروس انگلیسی در کشور شیوع یافته است، افزود:  سرایت ویروس از طریق زباله‌ها وجود دارد و در مورد جداسازی پسماند‌های کرونایی باید اقدام عاجل صورت گیرد، هر نوع زباله یا پسماند از مهمترین عوامل انتقال ویروس خطرناک و کشنده کرونا هستند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه در شرایط فعلی اقدامی در راستای تفکیک و پردازش زباله‌های تولیدشده در کشور صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: زباله‌های تولیدشده در مراکز درمانی قبل از انتقال به محل دفع نهایی باید توسط دستگاه اتوکلاو بی خطرسازی شوند و سپس توسط ماموران آموزش دیده شهرداری به سایت‌های دفن زباله‌های بیمارستانی یا محل کوره‌های زباله سوزی زباله‌های بیمارستانی منتقل شوند.

او تصریح کرد:  در مورد زباله‌های تولیدشده در داخل منازل هم باید زباله‌های عفونی از قبیل ماسک و دستکش و اقلام دیگر داخل یک کیسه پلاستیکی که کاملا پوشیده باشد قرار داده و بسته بندی شوند و سپس بسته بندی در سطل زباله درب دار انداخته بشود تا باعث انتقال ویروس کرونا نشود.

این کارشناس محیط زیست افزود: اگر هم بسته بندی زباله‌های عفونی کرونایی در منازل از طریق آب و آهک یا آب و وایتکس بی خطرسازی شوند و سپس این زباله‌ها در درون کیسه‌های پلاستیکی قرمزرنگ با قید عبارت زباله‌های عفونی کرونایی از سایر زباله‌های خانگی، تفکیک شده و جمع آوری و دفع شوند اقدام بسیار مناسب و ارزنده‌ای در حفظ بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست خواهد بود.

او با اشاره به اینکه پسماند‌های عفونی خانگی بیشتر شامل دستکش، ماسک و وسایل حفاظتی هستند، عنوان کرد: باید لیست افراد بیمار و مشکوک به کرونا که در خانه قرنطینه هستند در اختیار معاونت خدمات شهری شهرداری‌ها قرار گیرد و در شرایط کرونایی نباید فرهنگ بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست کمرنگ شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: وظیفه شهروند مسئول این است که نسبت به تولید زباله کمتر، تفکیک زباله‌ها و بی خطرسازی زباله‌ها اقدام کند تا کارگران عزیز شهرداری‌ها و پاکبانان بهتر در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا موفقیت حاصل کنند.

محبوب فر بیان کرد: مطابق با اصل پنجاهم قانون اساسی کشور و با در نظر گرفتن تهدیدات جدی و خطرات زیست محیطی پسماند‌های عفونی بیمارستانی، مخلوط کردن پسماند‌های مذکور با سایر پسماند‌ها و فقدان مدیریت صحیح و هر گونه تخطی از قوانین برابر مواد ۱۳ و ۱۸ قانون مدیرت پسماند‌ها و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی جرم است.

او با بیان اینکه زباله‌های خانگی در شرایط حاضر شیوع ویروس کرونا حتی خطرناک‌تر از زباله‌های بیمارستانی هستند، گفت: زباله‌های بیمارستانی محدود هستند و بی خطرسازی می‌شوند، اما زباله‌های خانگی به مقدار زیاد تولید می‌شوند و ظرفیت بی خطرسازی تمامی آن‌ها در سطح منازل یا در سطح شهر‌ها وجود ندارد.

محبوب فر ادامه داد: متاسفانه شهرداری‌ها برنامه‌ای برای جمع آوری جداگانه زباله‌های کرونا ندارند و مسئولان شهرداری‌ها هم معتقد هستند که متولیان باید مشخص کنند که پسماند‌ها یا زباله‌های حاصل از شیوع ویروس کرونا ویژه است یا عادی؟ ادغام و مخلوط سازی پسماند‌های عفونی با زباله‌های عادی خطرناک است.

این کارشناس محیط زیست تشریح کرد: براساس قانون؛ وظیفه جمع آوری، حمل، تفکیک و دفن زباله برعهده شهرداری‌ها است و درخصوص پسماند‌های عفونی و بیمارستانی هم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تشخیصی وظیفه دارند پسماند‌های خود را بی خطرسازی کنند و سپس برای دفن یا سوزاندن به شهرداری‌ها تحویل دهند.

بیشتر بخوانید:

 تفکیک پسماند در مراکز دفن زباله از سر گرفته می‌شود تولید روزانه ۹۰ تن پسماند پزشکی در شهر تهران با شیوع کرونا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست پسماندهای عفونی کارشناس محیط زیست زباله های بیمارستانی پسماند های عفونی زباله های کرونا بی خطرسازی شهرداری ها پسماند ها زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۹۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ شجاعی و الهامی خود را بالاتر از مورایس می‌دانند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تا همین یکی دو هفته قبل جواد نکونام اصلا در کنفرانس های خبری شرکت نمی کرد که این موضوع اعتراض نمایندگان رسانه ها را در پی داشت تا جایی که سازمان لیگ ادعا کرد پرونده این مربی را به کمیته انضباطی ارسال کرده است اما در سایه حرکت نکونام چند مربی دیگر هم از فرصت استفاده کرده و به قانونی که سازمان لیگ فوتبال آن را سالها است مصوب کرده بی توجهی کردند.

یکی از این مربیان ساکت الهامی است که از روزی که هدایت نساجی را بر عهده گرفته مصطفی صداقت را به جای خود راهی کنفرانس های خبری می کند. البته الهامی دو سه هفته محروم بود اما وی به جز آن چند هفته در نشست های خبری قبل و بعد از بازی ها اصلا شرکت نکرده است. جالب اینجا است که خبرنگاران استانی هم در این شرایط بیشتر جنبه هوادار پیدا می کنند و اصلا ایرادی به عدم رعایت قانون به سرمربیان نمی گیرند و در مازندران هم دقیقا این اتفاق برای الهامی رخ داده است.

دیگر مربی که در این هفته ها در نشست های خبری شرکت نمی کند مسعود شجاعی است. مربی جوان هوادار هم که ظاهرا از بزرگتر های خود در مربیگری غیبت در کنفرانس خبری را یاد گرفته به جای خود محمود شجاعی برادرش را راهی نشست خبری می کند و جالب اینجا است که مدیران رسانه ای باشگاه ها هم نقشی در اجرای قانون سازمان لیگ برای حضور سرمربیان تیم خود در نشست های خبری ایفا نمی کنند. همین عدم بی توجهی باعث شده مربی مثل عنایتی در کنفرانس خبری با عصبانیت اعلام کند او هم منبعد پزشک تیمش را به نشست های خبری خواهد فرستاد.

اینکه مربیانی چون اوسمار ویرا، ژوزه مورایس،ماریوس اوزونیدیس، سعید دقیقی، محرم نویدکیا، محمد ربیعی، مجتبی حسینی، مهدی تارتار و ... در کنفرانس های خبری در هر شرایطی شرکت می کنند ولی بقیه مربیان خود را ملزم به قوانین سازمان لیگ فوتبال ایران نمی دانند نکته ای است که حتما باید توسط کمیته صیانت فدراسیون فوتبال که برای اجرای دقیق و نظارت در فوتبال تشکیل شده، چه در این هفته های آخر و چه از ابتدای فصل آینده مورد بررسی قرار بگیرد.

به صحبت های معسود شجاعی در یکی از معدود نشست های خبری که شرکت کرده دقت کنید: او رسما اعلام می کند نیازی نمی بیند هر هفته حرف های تکراری بزند اما ظاهرا شجاعی که مرتب از حرفه بودن حرف می زند  نمی داند حضور در نشست های خبری یکی از قوانین مسابقات لیگ برتر است.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ شجاعی و الهامی خود را بالاتر از مورایس می‌دانند؟
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت