Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:32:13 GMT

نوروز در آمریکا؛ شادمانی‌های محفلی

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۹۷۷۷

نوروز در آمریکا؛ شادمانی‌های محفلی

به گزارش ایرنا، ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند، عراق، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، ترکمنستان، گرجستان، آلبانی و ازبکستان کشورهایی هستند که نوروز را به رسمیت می‌شناسند و آنهایی که کشورشان با تقویم شمسی کار می‌کند، ساعت را برای لحظه تحویل سال تنظیم می‌کنند.

آغاز سال جدید و همچنین شروع بهار، در کشوری که تکثر ملیت‌های گوناگونی دارد، به یک فرهنگ رایج تبدیل شده است و تقریبا بیشتر مردم این کشور از آن آگاهند که سال جدید بخشی از جهان با یکم فروردین که نوید گل و سبزی دارد، یکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیویورک، مریلند، هیوستون، تگزاس، شیکاگو، نیوجرسی، کالیفرنیا، ویسکانسین و بسیاری دیگر از ایالت‌های آمریکا، با طلوع خورشید بهار، شاهد آن هستند که همسایگان عمدتا اوراسیایی، روز امید را به جشن نشسته‌اند.

هر خانواده‌ ایرانی همچون داخل کشور، سفره هفت سینی را ترتیب داده، کودکان لباس نو پوشیده و آنهایی که به مدرسه می‌روند، خوشحالند تا با معلم و همکلاسی‌های خود، این شادی را قسمت کنند و توضیح دهند که سال جدید آنها آغاز شده است.

انجمن‌های مردمی و همچنین برخی مراکز فرهنگی، آستین بالا زده و برای نوروز آئینی برگزار می‌کنند که عمده آن جشنواره‌های موسیقی و غذا است.

مراکز اسلامی در واشنگتن دی سی، نیویورک، نیوجرسی، هیوستون و چند ایالت دیگر هم حال و هوای دینی به این آئین می‌دهند و مذهبی‌ها ترجیح می‌دهند شروع سال جدید را در این مراکز آغاز و با دوستان دینی، شادی خود را تقسیم کنند.

سر مضراب این آئین هم دعای مشهور یا مقلب القلوب و الابصار و دعای فرج برای امام زمان (عج) است.

به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، هر ساله در سازمان ملل متحد هم بزرگداشت روز بین‌المللی نوروز با شکل‌های گوناگون و با مشارکت کشورهای عضو این حوزه و دعوت از نمایندگی‌های سایر کشورها برگزار می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس مجمع عمومی، رئیس شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد، سفرای ۱۲ کشور حوزه نوروز به بیان ویژگی‌های این روز می‌پردازند و از پیام صلح و صفا سخن می‌گویند که باید الهام بخش جهان باشد.

جشنواره غذایی این کشورها هم در لابی سازمان ملل متحد با عطر و بوی خوش اطعمه‌های محلی از سمنو و کباب گرفته تا سبزی پلو و شیرینی‌های مخصوص، برگزار می‌شود که هر کسی که در سازمان ملل حضور دارد را ناخودآگاه فراخوان می‌دهد.

سفره هفت سین که به همت ایران تدارک دیده شده است، محفل آرای پرچم‌های رنگارنگ کشورهایی است که در اطراف آن نقش می‌بندند و هر بیننده‌ای را بر سر ذوق می‌آورد تا با آن عکسی به یادگار بیندازند.

هیچ مرزی بین حضار نیست، از هر کشور و نژادی را در این جمع می‌توان یافت. سیاست و درگیری جایی ندارد و انسان‌هایی را شاهدیم که شاید در نشستی دیگر بر سر منافع خود مجادله داشتند و در کنار این میزهای خوش نقش و لعاب، با لبانی خندان در حال دیپلماسی سرپایی ناهار هستند که شاید بتوان گفت در بسیاری موارد هم خوب جواب می‌دهد.

عکاسان، فیلمبرداران و خبرنگاران هم فرصت خوبی را برای شکار می یابند. آنها با سفرای مختلف گپ و گفتی می‌زنند. مصاحبه‌ای و شاید هم آف د رکوردی می‌گیرند و خوشحالند که روزشان را ساخته‌اند تا با فضایی جدید، دست به قلم شوند.

از سازمان ملل که خارج شویم، بخشی دیگر در آمریکا به نوروز توجه دارد و آن کاخ سفید است. در دوران دونالد ترامپ، این مساله کم رنگ‌ شده بود اما در دولت‌های دموکرات به ویژه اوباما و بایدن، نوروز فرصتی برای یافتن مخاطبان مردمی است.

آنها در کاخ سفید میز هفت سینی را ترتیب می‌دهند، رئیس جمهوری و وزیر خارجه معمولا کسانی هستند که پیام تبریک می‌فرستند و در این رابطه، بانوی اول هم معمولا نقش به سزایی ایفا می‌کند.

اما نوروز امسال، دومین نوروزی بود که همه این برنامه‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی انجام شد. بخش‌های شیرین تعامل رو در رو از بین رفت و گفتمان‌ها مجازی شد.

هر کسی در منزلش نشست و چشم به صفحه چهارگوش رایانه دوخت و حتی به لنز دوربین هم نگاه نکرد چرا که در آن صورت، چهره مخاطب را از دست می‌داد.

جشنواره نوروزی، راهپیمایی‌های خیابانی و اجتماع در مراکز اسلامی، در همین جعبه جادویی جای گرفت و پیام‌های تبریک و تماس‌های صوتی تصویری، جایگزین میهمانی و عیدی دادن‌ها شد.

بخشی از علاقمندان فرهنگ ایرانی هم به مناسبت نوروز و همچنین گرامی‌داشت استاد محمد رضا شجریان، آسمان گمشده کویر با هنرنمایی کیوان کلهر را برای دوستداران آن به نمایش درآوردند و میزبانی ایران در سازمان ملل متحد هم به یک نشست مجازی یکساعته تقلیل یافت.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد نیویورک هیوستون محمدرضا شجریان ایالات متحده آمریکا عراق پروندهٔ خبری آیین‌های نوروزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد نیویورک جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد نیویورک هیوستون محمدرضا شجریان ایالات متحده آمریکا عراق اخبار کنکور سازمان ملل متحد سال جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۹۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»

چندی پیش خبر‌هایی در باره سریال پایتخت در بعضی از سایت‌ها و صفحه‌های مجازی منتشر شد که اعلام می‌کرد بعد از مدت‌ها و پس از مطرح شدن معما‌ها و سناریو‌های متفاوت درباره علت ساخته نشدن سریال پایتخت ۷، پیش‌تولید این سریال شروع شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، ، این خبر شامل بخش مهم‌تری هم بود که واکنش‌های بیشتری از ساخت فصل جدید به دنبال داشت: شخصیت بهتاش در این فصل حضور نخواهد داشت.

بهتاش با بازی بهرام افشاری یکی از شخصیت‌های محبوب تماشاگران این سریال بود که در فصل پنجم و ششم این سریال حضور داشت. بهرام افشاری در فصل دوم هم البته در نقش دیگری در سریال بازی داشت، اما این دو فصل آخر بود که باعث شد او شهرت پیدا کند و بعدتر تبدیل به یکی از پولسازترین بازیگران سینمای ایران شود. حالا گفته می‌شود او به دلیل مشغله زیاد نتوانسته برنامه‌هایش را برای حضور در این فصل از پایتخت هماهنگ کند و به این ترتیب در این فصل حضور ندارد.

روزنامه «سینما» در این باره نوشته است: «ظاهرا بهرام افشاری و برنامه کاری فشرده اش تنها مشکل ساخت پایتخت هفت بوده است. توافق ساخت سری هفتم پایتخت به طور رسمی‌انجام شد تا این سریال محبوب دنباله دار باز هم به قاب تلویزیون بیاید.»

این خبر برای طرفداران پرتعداد سریال پایتخت خبر جالبی نبوده است و حتی یکی از سایت‌ها این کار را "بی معرفتی" خواند و از بهرام افشاری گلایه کرد که این کار در حق سریالی که با آن به شهرت رسیده، درست نیست. این سایت او را با هوتن شکیبا مقایسه کرد که با سریال لیسانسه‌های سروش صحت به شهرت رسید و بعد از آن هم با آن که برای فیلم شبی که ماه کامل شد، سیمرغ جشنواره فجر را به دست آورد، باز هم در فصل دوم سریال لیسانسه‌ها بازی کرد، در حالی که بسیاری فکر می‌کردند بعد از این جایزه دیگر در سریال حاضر نخواهد شد.

جعل یا واقعیت

بعد از تمام این خبر‌ها و واکنش‌ها گفته شده است احتمالا خبری که بیشتر سایت‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی منتشر کرده اند، تنها یک فضاسازی رسانه‌ای بوده است. حتی گفته شده با وجود خبر‌های مختلف منتشرشده درباره پایتخت ۷، اما هنوز مقدمات تولید این مجموعه آغاز نشده است و مذاکرات پیرامون فیلمنامه این فصل سریال پایتخت بین محسن تنابنده و سیروس مقدم با مسئولان سیما فیلم در جریان است.

بازیگرانی که نبودشان در فصل هفت قطعی است

اگر خبر نبود بهرام افشاری در فصل هفت پایتخت جعلی باشد، اما آنچه قطعی است این است که مهران احمدی بازیگر نقش بهبود فریبا در این فصل از پایتخت حضور ندارد. خبر نبود بهبود در این فصل مدت‌ها پیش اعلام شده بود و علاوه بر آن سارا و نیکا فرقانی هم در این فصل بازی ندارند. البته مشخص نیست نقش آن‌ها به کلی حذف شده یا بازیگران دیگری به جای آن‌ها بازی خواهند کرد.

زمان پخش سریال و نسخه سینمایی

دی ماه گذشته اعلام شد سرانجام تکلیف سریال پایتخت مشخص شده و قرار است یک نسخه سینمایی برای پخش در نوروز ۱۴۰۳ ساخته شود که طبق روال گذشته تهیه‌کننده آن الهام غفوری و کارگردان آن سیروس مقدم است و بازیگران اصلی هم در آن حضور دارند.

تهیه‌کنندگی این نسخه سینمایی را به روال قبل الهام غفوری بر عهده خواهد داشت و سیروس مقدم آن را کارگردانی خواهد کرد. همچنین بازیگران اصلی در ترکیب حضور خواهند داشت. مدت زمان این تک قسمتی هم ۱۰۰ دقیقه اعلام شده بود. همان زمان هم گفته شد فصل هفتم سریال «پایتخت» در ۱۶ قسمت تولید شده و در سال ۱۴۰۳ یا نوروز ۱۴۰۴ پخش خواهد شد. به هر حال نوروز امسال نه نسخه سینمایی پایتخت پخش شد و نه فصل هفتم سریال. حالا باید دید در نوروز ۱۴۰۴ پایتختی پخش خواهد شد یا نه.

دیگر خبرها

  • ارتش اسرائیل رسما آغاز مرحله عملیات زمینی به شرق رفح را اعلام کرد
  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • ۱۱ شب جشن و شادمانی رضوی کاشانی‌ها با «آه و آهو»
  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • فیلم رقص و‌ شادمانی معلم در کلاس در روز معلم
  • فهرست «ایران متحد» برای انتخابات دور دوم مجلس منتشر شد
  • شادمانی اینزاگی از جذب طارمی
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه