Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، دو روستای "خوران سفلی" و "ونیت" از توابع شهرستان ایوان در استان ایلام که از طبیعت بسیار زیبا و چشم نوازی برخوردارند، سالهاست به عنوان روستای پاک از دخانیات در کشور شناخته شده و ساکنین این روستاها بیش از ۳ دهه است که هیچگونه ماده دخانی استعمال نکرده‌ و همین امر سبب شده از سلامت بالایی برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در بازدید از این دو روستا توجه را جلب می‌کند حس کمک و نوعدوستی ساکنین در انجام کارها و امورات مختلف از قبیل کشاورزی، ساخت و تعمیر منازل و... است که بر اساس گفته‌ی مردم منطقه عدم مصرف دخانیات سبب شده ساکنین این روستاها علاوه بر سلامت جسم، از سلامت روحی نیز برخوردار باشند و تمام کارهای روزمره را با کمک یکدیگر انجام دهند.

سلامت جسمی و روحی ساکنین روستا

اقبال رشیدی یکی از ساکنین روستای ونیت به خبرنگار فارس گفت: بیش از ۳ دهه است که هیچگونه دخانیاتی در این روستا مصرف نمی‌شود و همین امر سبب سلامت جسمی و روحی ساکنین روستا شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در گذشته برخی از بزرگان روستا به دلیل مصرف دخانیات به بیماری قلبی و ریوی دچار شده و فوت کرده‌اند سایر ساکنین تلاش کرده‌اند از استعمال دخانیات خودداری کنند.

ساکنین روستای ونیت می‌گویند؛ هزینه‌های دخانیات را صرف کمک به افراد نیازمند می‌کنند و تمام ساکنین در تلاشند این سنت حسنه به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

عدم فروش سیگار و توتون در مغازه‌های روستا

احمد کیانی یکی از ساکنین روستای خوران‌سفلی نیز به فارس گفت: جهت جلوگیری از مصرف دخانیات توسط مهمانانی که به این روستا می‌آیند،هیچ گونه سیگار و توتونی در مغازه‌های روستا به فروش نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون عدم استعمال مواد دخانی به عنوان یکی از رسوم روستا شناخته می‌شود، افزود: ساکنین روستا عقیده دارند که افراد سیگاری سلامت خود و اطرافیان را به خطر می‌اندازند، به همین دلیل دیگران را نیز از مصرف این مواد منع می‌کنند.

بر اساس گفته‌ی بزرگان روستای خوران سفلی؛ اوایل انقلاب به صورت نمادین مراسم تدفین سیگار و توتون در این روستا برگزار شده و پس از این مراسم ساکنین عهد کرده‌اند هرگز لب به دخانیات نزنند که خوشبختانه کماکان بر عهدشان استوارند.

ساکنین این دو روستا با آگاهی کامل از خطراتی که به واسطه مصرف دخانیات سلامت انسان را تهدید می‌کند، هرگونه مواد دخانی را از زندگی خود حذف کرده‌اند.

روستا ۱۰۰ درصد پاک و عاری از دخانیات است

شبنم نوری دهیار روستای ونیت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سالهاست که روستای ونیت به‌صورت ۱۰۰ درصدی پاک و عاری از دخانیات است.

وی با بیان این‌که مصرف دخانیات در گذشته سبب بروز برخی بیماری‌ها در افراد سیگاری روستا شده اضافه‌ کرد: پس‌از آن بزرگان روستا به‌منظور حفظ سلامتی خود و فرزندانشان مصرف دخانیات را به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند و هرکسی بنای بر سیگار کشیدن دارد باید از روستا برود !

نوری با اشاره به علاقه مردم روستا به ویژه جوانان به ورزش، ساخت سالن ورزشی و زمین فوتبال را یکی از مطالبات اصلی مردم روستا عنوان کرد و گفت: از مسوولان تقاضا داریم با توسعه زیرساخت‌های ورزشی در این روستا گام مهمی درجهت پیشرفت و آبادانی آن بردارند.

مشکلات زیر ساختی معابر روستا یکی از مطالبات اهالی آن است

سیروس آزادی دهیار روستای خوران سفلی نیز به فارس می‌گوید: رفع مشکلات زیرساختی معابر روستا یکی از مهم‌ترین مطالبات اصلی ساکنین است که متأسفانه با وجود پیگیری‌ها کماکان این مهم محقق نشده‌ و از مسوولان تقاضا داریم به این مطالبه ساکنان روستا توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این‌که خوران سفلی یکی از زیباترین روستاهای شهرستان ایوان محسوب می‌شود گفت: تمامی بزرگان و ریش‌سفیدان به فرزندان خود و مردم روستا تذکر داده‌اند که مصرف دخانیات سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند و ساکنین را از استعمال دخانیات منع کرده‌اند.

بی شک در صورتی که در روستاها امکانات و زیرساخت‌ها به نحو مطلوب مهیا شود از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌شود و ضروری است مسوولان مربوط به این مهم توجه کرده تا مردم نسبت به ماندن در روستا ترغیب شوند.

سرعت بخشی طرح هادی در روستا

پریدخت نجفی بخشدار مرکزی ایوان نیز دراین‌باره به خبرنگار فارس گفت: دو روستای ونیت و خوران سفلی سال‌هاست که به‌عنوان روستای پاک و بدون دخانیات شناخته شده‌اند و اقداماتی نیز جهت سرعت بخشی طرح هادی در این روستا به منظور ترغیب مردم به ادامه این روند انجام شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستای ونیت ۱۷۵ نفر در قالب ۵۲ خانوار است، افزود: روستای خوران سفلی نیز ۱۳۰ نفر جمعیت دارد و اکثر جمعیت این دو روستا را جوانان تشکیل می‌دهند.

عدم مصرف دخانیات در روستا

امیدعلی سبزی فرماندار شهرستان ایوان نیز در گفت‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: دخانیات یکی از بارزترین علل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است و ساکنین دو روستای ونیت و خوران سفلی بیش از ۳۰ سال است با آگاهی از این موضوع هیچ گونه دخانیاتی مصرف نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ساکنین دو روستای خوران سفلی و ونیت مردم بسیار سخت کوش و کم‌توقعی هستند که در اراضی کشاورزی و باغات خود مشغول کار و فعالیتند، افزود: سعی شده برای تشویق و ترغیب ساکنین این روستاها به عدم استفاده از مواد دخانی اقداماتی در حوزه عمران و آبادانی انجام شود.

بی‌شک توجه و اقدام برای آبادانی چنین روستاهایی سبب ترغیب سایر روستاها و مناطق به عدم مصرف دخانیات می‌شود و ضروری است این مهم در دستور کار مسوولان استان و شهرستان قرار گیرد تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت ساکنین این دو روستا تلاش شود دیگر روستاها و مناطق را به این کار تشویق کرده تا علاوه بر داشتن روستاهای پاک، در آینده نزدیک شاهد شهرهای پاک از دخانیات نیز باشیم.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳

منبع: فارس

کلیدواژه: روستای بدون دخانیات ساکنین روستا مصرف دخانیات خبرنگار فارس دو روستا دو روستای فارس گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۹۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک

اَنجدان از روستاهای قدیم اراک، مرکز تجدید حیات فرهنگی و تبلیغی و جایگاه امامان اسماعیلی نزاری پس از سقوط الموت بوده‌ است و امروزه از مقاصد و جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، در قسمت مرکزی اراک در دهستان مشک‌آباد روستای دیدنی به اسم انجدان وجود دارد. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی است و دو کوه برف شاه و کوه چشمه در پیرامون آن قرار گرفته‌اند و غارهای زیادی نیز در مجاورت این روستا قرار دارد.

آب و هوای خوب و مطبوع و وجود چشمه‌سارها، این روستا را به مکانی دلپذیر برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است، به نحوی که بسیاری از شهرهای اطراف آخر هفته را در این روستای خوش آب و هوا می‌گذرانند.

فاصله انجدان تا شرق اراک ۳۷ کیلومتر است و ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا بعد از قرن ۹ قمری خاستگاه نویسنده‌ها و ادیبان زیادی بوده است که تعدادی از آن‌ها از جمله شاه طاهر دکنی، میرزا ابوتراب بیک فرقتی و ملأ داعی انجدانی هستند.

روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد، اما با وجود این جمعیت کم در سراسر روستا حسینیه‌ها و مساجد زیادی دیده می‌شود که نشان می‌دهد فرهنگ و مذهب اهمیت زیادی دارد. تعدادی از این مساجد همچون مسجد جامع که قدمت آن به قرن‌های آغازین اسلام بازمی‌گردد و از آثار تاریخی این روستا به شمار می‌رود.

از دیگر آثار تاریخی روستای انجدان بقعه‌های زیبای آن است که از میراث ارزشمند به جای مانده دوره صفوی محسوب می‌شود.

واژه «انجدان» معرب واژه «انگدان» است و قدمت این روستا به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد. در متون تاریخی از آن به عنوان «انکوره» و «انغوزه» نیز نام برده شده است.

نام این روستا برگرفته از نام گیاه انگدان است که صمغ آن در این روستا تولید می‌شود و برای صادرات به کشورهای دیگر نیز استفاده می‌شود. نام انجدان در منابع قدیمی به‌صورت‌های انکوان و انکدان نیز آمده است.

چنانکه از منابع برمی‌آید، استفاده از واژه انجدان پس از اقامت امامان اسماعیلی در این محل رواج یافته است، از پیشینه کهن انجدان تا سده هشت قمری، ۱۴ میلادی آگاهی دقیقی به جز سنگ قبرهای یافت شده و اطلاعات محلی در دست نیست.

ناحیه‌ای که امروزه انجدان در آن قرار دارد، در سده‌های نخستین اسلامی (احتمالاً) جزو کوره دوراخور قم بوده است، اما در هیچیک از منابعی که از دوراخور نام برده‌اند، به انجدان یا نامی مشابه آن اشاره نشده است‌.

این روستا ۱۰ سال است که به روستای برگزیده هدف گردشگری استان مرکزی تبدیل شده و در طول این مدت بسیاری از بناهای تاریخی آن مرمت و بازسازی شده است، از زمانی که روستای انجدان به روستای هدف گردشگری تبدیل شده قیمت زمین‌های آن افزایش پیدا کرده است و عده‌ای از جوانان نیز به این روستا مهاجرت کرده‌اند.

بیشتر اهالی روستا کشاورز و دامپرور هستند و محصولاتی از جمله گردو، بادام و انگور به عمل می‌آوردند. صنایع دستی پر رونق این روستا گلیم‌بافی، قالی‌بافی و منبت‌کاری است که حتی می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنید.

یکی از آئین‌های سنتی این روستا چغچغه‌زنی است که در ایام محرم رواج دارد و حتی در فهرست میراث معنوی کشور نیز ثبت شده است. ایام محرم در این روستا بسیار پر شور برگزار می‌شود و بسیاری از شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم ویژه خود را به این روستا می‌رسانند.

غارهای بزرگ و کوچک زیادی در روستای انجدان وجود دارد که علاقه‌مندان به غارنوردی از آن‌ها دیدن کنند. غار گیوه‌کش، غار کبوتر، غار آسیلی و غار طاق رجه از غارهای معروف این روستا است.

چشمه‌های زیادی در اطراف و داخل این روستا وجود دارد که طراوت و شادابی خاصی را به باغ‌ها و کوچه‌های روستا داده است. در بسیاری از کوه باغ‌ها مسیری از جریان آب وجود دارد که جذابیت باغ‌های اطراف را دوچندان کرده است.

این روستا موزه مردم‌شناسی نیز دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و تماشای اشیای تاریخی و فرهنگی که با سبک زندگی و فرهنگ مردم مرتبط است، به این موزه بروند. بر اساس نقل قول‌های گوناگون روستا در حمله مغول‌ها به ایران به شدت آسیب دید و مردم برای فرار از گزند مغول‌ها در زیر روستا نقب حفر کردند و در زیر زمین مشغول به کار شدند.

قدمت این روستا را بیش از هزار سال تخمین زده‌اند. سنگ قبری نیز در یکی از قبرستان‌های این روستا به دست آمده که متعلق به نوه سلمان فارسی است. در این سنگ اشاره به انجدان اصفهان شده است.

شهر اراک قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و در گذشته زیر نظر اصفهان اداره می‌شده است و در منطقه روستای دیگری به این نام وجود ندارد. این احتمال است که سلمان فارسی زاده این روستا بوده و از اهالی این روستا محسوب می‌شده است؛ این سنگ قبر هم‌اکنون در موزه حمام چهار فصل اراک نگهداری می‌شود.

با در نظر گرفتن این واقعیت، احتمالاً قدمت این روستا به قبل از اسلام باز می‌گردد.

کد خبر 747295

دیگر خبرها

  • روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر