Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل منطقه گفت: دستگاه دیپلماسی می‌تواند با رایزنی و گفت‌وگو با مقامات کشور‌های همسایه به منظور کاهش آثار تحریمی روابط را بهبود ببخشد.

علی‌اکبر اسدی در گفت‌وگو با میزان، در درباره روابط ایران با همسایگان در دوران پساتحریم اظهار داشت: مدتی که جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است، تلاش‌هایی برای این که برای مراودات اقتصادی با همسایگان، گسترش پیدا کند، صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اما چند مانع اساسی هم وجود دارد و باعث می‌شود که گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه نتواند در حد لازم پیامدها و نتایج لازم را داشته باشد.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: اول اینکه تحریم‌های مالی و بانکی و تبادلات اقتصادی-دلاری باعث می‌شود که این مراودات مقداری محدود شود و با چالش‌های اساسی مواجه شود.

اسدی دومین مسئله به نوعی روابطی که ایران با هر یک از کشورهای منطقه دانست و افزود: این روابط، روابط یکسانی نیست و محدودیت‌ها و ملاحظاتی وجود دارد. مثلا در حوزه خلیج‌فارس، روابط ایران با این کشورها با یک سری محدودیت‌ها و ملاحظات سیاسی - امنیتی مواجه است که بیشتر آنها را متمایل به همکاری با آمریکا برای اعمال فشار بر ایران می‌کند تا اینکه بخواهند با ایران وارد مراودات اقتصادی شوند.

وی با بیان اینکه مسئله سوم این است که ایران به لحاظ پتانسیل‌های اقتصادی، با یک سری محدودیت‌هایی به لحاظ تولیداتی که می‌تواند صادر کند، مواجه است، تصریح کرد: ضمن اینکه کشورهای همسایه هم محدودیت‌هایی دارند که به لحاظ اقتصادی، باعث می‌شود که رابطه خودشان را دیگر مراودات اقتصادی با ایران نکنند.

اسدی درمورد اقدامات لازم برای گسترش روابط با کشورهای همسایه به منظور کاهش آثار تحریمی، ابراز داشت: دستگاه دیپلماسی می‌تواند با رایزنی و گفت‌وگو با مقامات این کشورها روابط را بهبود ببخشد.

وی تاکید کرد: منتهی صرف دستگاه دیپلماسی کافی نیست و به نظر می‌رسد همه دستگاه‌های کشور، چه دستگاه‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف نخبگان و دانشگاهی فعالانه وارد شوند.

اسدی در پایان گفت: به رغم تمام این فعالیت‌های دیپلماتیک و رایزنی‌ها، مانع عمده بحث دلار است و نگرانی عمده کشورها محدودیت‌ها و تحریم‌های احتمالی آمریکا است و این ملاحظات و محدودیت‌ها باعث می‌شود که کشورها در تعاملات اقتصادی با ما دست به عصا باشند.

بیشتر بخوانید: کمالوندی: آمریکا و کشورهای اروپایی به جای توسل به اعمال فشار، بر تعهداتشان پایبند باشند

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران تحریم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران تحریم دستگاه دیپلماسی باعث می شود محدودیت ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

به گزارش جام جم آنلاین، رئیس‌جمهور در دومین همایش بین المللی ایران و آفریقا اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشورهای آفریقایی با زمانبدی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، به حمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشورهای آفریقایی و ایران است برای گسترش روابط اقتصادی است. 

آیت الله رئیسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بیان کرد: بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توان ایران اسلامی را کشوری پیشرفته و فناور نامید. شناخت پیشرفت‌ها و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نوین اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به تفاوت نگاه ایران به آفریقا به نسبت کشور های غربی اظهار کرد: همکاری با آفریقا مورد تاکید امام خمینی و همچنین مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دیدگاه حائز اهمیت است. تاریخ آفریقا نشان دهنده این است که بسیاری از کشورهای غربی چگونه ذخایر آفریقا را چپاول کرده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمدی در آفریقا وجود دارد، بیان کرد: این باور ماست اگرچه غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که خودشان می‌توانند دستیابی به فناوری نوین و خلاقیت دارند اما ما باور داریم که استعداد،‌ دانش و توانایی آفریقا از مغرب زمین چیزی کم ندارد و توان دستیابی به بسیاری از عرصه‌ها را دارد.

شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری همه طرف‌هاست

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه پیگیری مجدانه برای تحقق اهداف لازم است، تصریح کرد: اگر پیگیری مجدانه صورت نگیرد اهداف فقط بر روی کاغذ و به عنوان آرمان دست نیافتنی باقی خواهد ماند.پیشینیان کارهای بسیاری می‌خواستند انجام دهند اما فرصت‌ها از دست رفت و نشد آنچه باید اتفاق افتد.امیدوارم نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و هم این نشست بتواند اقتصاد مکمل ایران و آفریقا را شکل دهد.

وی با اشاره به توانمندی های ایران در صدور خدمات فنی مهندسی اظهار کرد: ما توانمندی‌هایی داریم تحت عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی، ظرفیت‌هایی نیز در آفریقا وجود دارد که اگر این ظرفیت‌ها به هم ضمیمه شود اقتصاد مکمل شکل می‌گیرد.شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری و فعالیت همه طرف‌هاست و اگر همه دست به دست هم دهند این اتفاق خواهد افتاد. 

اراده،شناخت ظرفیت ها و رفع موانع از مسائل مهم بین ایران و آفریقاست

رییس جمهوربیان کرد: فراوری معادن در آفریقا از موضوعات مهمی است که با توجه به دانشی که جمهوری در این زمینه دارد ومی تواند به فرآوری معادن آفریقا کمک‌کند.کشت فراسرزمینی از دیگر ظرفیت های مهم است.تامین مواد اولیه با قیمت مناسب می‌تواند برای همه فعالان اقتصادی ومراکز تولیدی از سوی آفریقا صورت گیرد.

وی با اشاره به شاهکار مهندسان ایرانی در ساخت سد در سریلانکا تاکید کرد: خدمات فنی ومهندسی در ایران به برکت انقلاب اسلامی جایگاه قابل قبولی دارد که مورد قبول همگان است سدی که در کشور سریلانکا ساخته شد متخصصان ایرانی تکنولوژی و فناوری که در آن بکار برده بودند کم نظیر و در بخشی بی نظیر بود.امکان ساخت پالایشگاه ونیروگاه از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد و می توانیم در این زمینه با کشور های آفریقای همکاری داشته باشیم.

آیت الله رئیسی اراده و شناخت ظرفیت ها و رفع موانع پیش رو را از مسائل مهم بین ایران و آفریقا برشمرد و گفت: رفع مشکل نقل وانتقال مالی وپولی از زیرساخت های ضروری است. در قاره آفریقا ارتباط با کشور ها نسخه مختص خود را می طلبد و باید برنامه های متفاوت برای هر کشور و اقلیم داشت‌.

پیگیری مجدانه شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی است

رئیس‌جمهور در ادامه پیگیری مجدانه را شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی دانست وبیان کرد: برای انجام کارها باید هدفگذاری داشته باشیم. کار را باید به روز دنبال کرد و این ظرفیت‌های برای قاره آفریقا و ما مهم است. باید زمان‌بندی انجام کارها را محدود کنیم.برنامه کار با زمانبندی دقیق انجام شود. پیگیری مجدانه شرط موفقیت در کار اقتصادی است. به همکاران در وزارت‌خانه‌های مختلف به ویژه وزارت امور خارجه و وزارت صمت اعلام کرده‌ام که شرط موفقیت در شناخت، انعقاد قرارداد، حل مسائل زیرساختی و دستیابی به اهداف اقتصادی پیگیری مجدانه موضوع به صورت روزانه است.

دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • سفر یک وزیر کره شمالی به ایران 
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی