Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@12:15:18 GMT

پایان زندگی یک ستاره‌

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۰۷۹۲

پایان زندگی یک ستاره‌

ناسا با انتشار یکی از تصاویر بی‌نظیر کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ، میدان وسیع بقایای یک انفجار ابرنواختری قدرتمند مربوط به بیش از ۱۱ هزار سال پیش را در معرض نمایش گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از ۱۱ هزار سال پیش، ستاره‌ای غول پیکر به زندگی خود پایان داد. از فروپاشی هسته این ستاره، توپی متراکم از نوترون‌های برجای مانده و بخش بیرونی آن با انتشار انرژی فوق‌العاده زیادی منفجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشعشعات نوری حاصل از این انفجار که با سرعت نور در حال حرکت بود، بیش از ۳۰۰ سال نوری را پوشش داده است.

نور این انفجار برای نخستین بار در سال ۱۶۶۷ میلادی از سوی صورت فلکی ذات‌الکرسی (کاسیوپیا) از روی زمین دیده شد. با این حال در این دوران هیچ‌گونه آثاری از آن به ثبت نرسید. احتمال می‌رود که وجود مقادیر بالایی از گرد و غبار میان ستاره در حال مرگ و زمین، تا حدی از روشنایی انفجار کاسته باشد، به نحوی که مشاهده آن با چشم غیرمسلح دشوار است.

بقایای این ابرنواختر در سال ۱۹۴۷ و از روی انتشار رادیویی قدرتمند آن کشف شد و بدین‌ترتیب با نام "کاسیوپیا ای" (Cassiopeia A) و به عنوان یکی از درخشان‌ترین و قوی‌ترین منابع انتشار رادیویی در آسمان و فراتر از منظومه شمسی شناخته شد. این بازمانده ابرنواختری حدود ۱۱ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و به‌صورت حلقه‌ای در حال انقباض از مواد و در حالتی بسیار ضعیف در طول موج‌های مرئی، مادون قرمز و اشعه ایکس ظاهر می‌شود. هسته این بقایا نیز منزل‌گاه ستاره‌ای نوترونی است که اولین دارنده جو کربن محسوب می‌شود.

به تازگی کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع (WISE) موفق به شناسایی انعکاس مادون قرمز از تابش نوری شده است که از ابرنواختر به بیرون موج می‌زند. این کاوشگر یک تلسکوپ فضایی اخترشناسی است که در سال ۲۰۰۹ به فضا ارسال شد. کاوشگر مذکور در سال ۲۰۱۱ و پس از دو بار اسکن کل آسمان در نور مادون قرمز و تصویربرداری از یک میلیارد منظره و جرم فضایی از جمله کهکشان‌های دور، ستاره‌ها و سیارک‌ها، به خواب زمستانی رفت.

با توجه به این حقیقت که تمامی اجسام، منتشرکننده تابش‌های فروسرخ هستند، این نوع تلسکوپ‌ها با استفاده از دستگاه‌های سردکننده و در دمای نزدیک به صفر مطلق نگهداری می‌شوند. کاوشگر WISE نیز پس از اتمام مخازن سیستم‌های سردکننده، با تغییر مأموریت و با هدف اسکن اجسام نزدیک به زمین یا NEOها، در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان NEOWISE مجدداً فعال شد و به جستجوی اجرامی هم‌چون سیارک‌ها و دنباله‌دارها پرداخت که در نزدیکی زمین قرار داشتند. امروزه داده‌های این تلسکوپ به صورت منبعی از اجرام کیهانی استفاده می‌شود.

در تصویر منتشرشده توسط ناسا، ابری درخشان از گرد و غبار دیده می‌شود که در واقع موج انفجاری است که در فضای بین ستاره‌ای با سرعت بالایی حرکت می‌کند. این موج در زمان به ثبت رسیدن توسط کاوشگر WISE، حدود ۲۱ سال نوری از انفجار اصلی فاصله داشت. انعکاس‌های نارنجی موجود در تصویر که از بقایای مرکزی این ابرنواختر منتشر می‌شود نیز ناشی از گرد و غبار میان‌ستاره‌ای است که قرن‌ها پس از انفجار اصلی توسط تشعشات ابرنواختر گرم شده‌اند.

رنگ‌های کاذب به کار رفته در تصویر موجود به منظور نشان دادن طول موج‌های مختلف نوری فروسرخ استفاده شده است که با چشم انسان قابل رویت نیست.

کد خبر 482859

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ناسا عکس ناسا تلسکوپ فضایی ابر نواختر نجوم انفجار ابرنواختر پایان زندگی ستاره شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۰۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم صلاح: اگه حرف بزنم، آتیش به پا میشه!

به گزارش "ورزش سه"، لیورپول یک بار دیگر از پیروزی بازماند و با توقف مقابل وستهم عملا شانس قهرمانی در لیگ برتر را از دست داد. دیگر بعید است قرمزها در رقابت با آرسنال و سیتی شانسی داشته باشند.

بازی یک حاشیه خیلی بزرگ هم داشت. درگیری لفظی شدید محمد صلاح ستاره مصری لیورپولی‌ها با سرمربی‌اش یورگن کلوپ در کنار زمین هنگام ورود به میدان به عنوان بازیکن تعویضی همه توجهات را به خود جلب کرد. به طوری که هم‌تیمی‌اش داروین نونیز برای پایان دادن به آن مداخله کرد و مشخص نبود اگر دخالت داروین نبود کار به کجا می رسید.

در پایان بازی یورگن کلوپ به خبرنگاران گفت در مورد آن صحنه با صلاح حرف زده و دیگر چیزی برای گفتن ندارد. او اصرار داشت از نظر خودش همه چیز تمام شده اما صلاح پاسخی متفاوت داد.

ستاره مصری گفت: «اگه حرف زنم، اتیش به پا میشه.» اظهارنظری که مشخص می کند برای صلاح چیزی تمام نشده و نیمکت نشینی امروز او بی دلیل نبوده است. او مدتی است از فرم خودش دور شده و بعد از شکست از اورتون، امرور زمورد غضب کلوپ قرار گرفت. اوضاع بین او و مربی آلمانی کاملا بحرانی است.

دیگر خبرها

  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • ستاره بارسلونا: به جدایی فکر نمی‌کنم
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • استوری مشکوک ستاره ایرانی: پایان قصه ایتالیا!
  • رسمی؛ درو مک اینتایر با WWE تمدید کرد
  • ستاره پرسپولیس در لیست سیاه اوسمار
  • خشم صلاح: اگه حرف بزنم، آتیش به پا میشه!