Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@10:28:27 GMT

تب برفکی دام در گلپایگان به صفر رسید

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۲۰۴۱

تب برفکی دام در گلپایگان به صفر رسید

امیر مسعود شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در ۴۰ سال اخیر سالی نبود که در گلپایگان دام‌ها دچار بیماری تب برفکی نشوند اما سال ۹۹ حتی یک مورد ابتلاء نیز در دام‌های سبک و سنگین مشاهده نشد که این اقدام شاخص نتیجه واکسیناسیون به موقع در جمعیت دام‌ها توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی بود و دامداران نیز نکات بهداشتی را رعایت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: برخی شهرستان‌های کشور درگیر ویروس فوق حاد پرندگان هستند اما در گلپایگان به دلیل واکسیناسیون به موقع و پایش و مراقبت، ابتلاء به آنفولانزای فوق حاد پرندگان از سال ۹۶ تاکنون در واحدهای پرورش مرغ صنعتی و خانگی مشاهده نشده است.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان تاکید کرد: همه‌گیری ویروس آنفولانزای فوق حاد از ویروس کرونا سخت است که ضرورت دارد واحدهای پرورش طیور دقت بیشتری کنند.

انجام دو دو نوبت تست «سل» و «بروسلوز» در دامداری‌های گلپایگان

شهبازی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک دام و انسان در شهرستان گلپایگان نیز سال ۹۹ تست سل و بروسلوز در دامداری‌های صنعتی شهرستان گلپایگان در دو نوبت انجام و هیچ گونه علائمی مشاهده نشده است اما در دامداری‌های سنتی گلپایگان چند مورد تب مالت مشاهده و درمان شد.

وی با اشاره به بازرسی و نظارت بر بهداشت مواد غذایی در گلپایگان گفت: اکیپ‌های بهداشتی به صورت روزانه بر کشتارگاه دام و طیور و مراکز عرضه مواد غذایی مانند مرغ فروشی‌ها، قصابی‌ها، رستوران‌ها و مواد لبنی نظارت می‌کنند که این نظارت‌ها سبب شده تا در شهرستان گزارش مسمومیت غذایی نداشته باشیم.

شهروندان از دست‌فروشان ماهی خوراکی خریداری نکنند

شهبازی تاکید کرد: شهروندان گلپایگانی از دست‌فروشان ماهی خوراکی خریداری نکنند و برای خرید ماهی به مراکز عرضه فروش در سطح شهرستان مراجعه کنند.

کد خبر 5174801

منبع: مهر

کلیدواژه: دامپزشکی دامداری تب مالت ویروس کرونا آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه نوروز بوشهر تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تردد وسایل نقلیه گرگان گردشگری عکس استانها ایلام اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۲۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است

ایسنا/لرستان مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: تاکنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در استان مشاهده نشده است.

مصطفی زبردست با اعلام این خبر گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام بوده که از راه‌های مختلف به انسان انتقال پیدا می.کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش میزان زاد ولد حشرات و انگل‌های خارجی امکان انتقال بیماری از جمعیت دامی به جوامع انسانی وجود دارد.

وی افزود: این بیماری در جمعیت دامی فاقد هرگونه نشانه و علائم بالینی بوده اما در صورت بروز بیماری در انسان سبب علائم مختلف و متفاوتی خواهد شد.

زبردست از جمله راه‌های انتقال بیماری را تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دام بیمار، کشتار غیر مجاز دام و گزش توسط کنه ناقل بیماری برشمرد و اضافه کرد: افراد در معرض خطر این بیماری چوبداران، دامداران، قصابان، سلاخان و دامپزشکان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان از جمله راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری را سمپاشی بدن و جایگاه دام، مبارزه با جمعیت انگل‌های خارجی دام، رعایت پوشش شخصی و فردی در هنگام تماس با دام و ترشحات دام‌ها و همچنین نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال اعلام کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وقتی بازیکنان رئال مادرید، طرح های نقاشی شده چهره خود را مشاهده می کنند / فیلم
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • فیلم/ مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • فیلم | مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • کشف ۴/۵ میلیارد ریال مواد غذایی احتکاری در کاشمر
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است