Web Analytics Made Easy - Statcounter

لطفعلی چراغپور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت بحث حفظ و حراست این گونه نادر و در خطر انقراض در تنها رویشگاه کلوس در کوهرنگ، منابع طبیعی شهرستان و استان با مستقر کردن گروه حفاظتی و نظارتی در منطقه و استفاده از ظرفیت نیروهای حفاظتی مردمی و قُرقبانان محلی حفاظت از این رویشگاه را از اواسط اسفندماه سال‌گذشته آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: با فعال شدن این گروه‌ها هرگونه تخلف در این عرصه از جمله بوته‌کنی و قاچاق کلوس کشف و پس از تشکیل پرونده متخلفان به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

به گفته وی ، در طرح قرق این منطقه ۴۰ نفر قرقبان محلی از جوامع روستایی و چهار نفر از عوامل یگان منابع طبیعی به صورت شبانه‌روز در راستای حراست و حفاظت از این  گونه فعالیت دارند. 

چراغپور افزود:بالا بودن قیمت این گونه گیاه خوراکی، انگیزه سودجویان را برای بوته‌کنی و فروش این گونه نادر افزایش می‌دهد و این رویشگاه را تنها رویشگاه طبیعی این گونه است را تا مرز نابودی کشانده است.

وی گفت: سه هزار هکتار از اراضی این منطقه به عنوان رویشگاه طبیعی کلوس است.

به گزارش ایرنا، کلوس Kelussia odoratissima Mozaff(کرفس کوهی) از خانواده چتریان و گیاهی خودرو با خاصیت دارویی است که در سال‌های به دلیل بهره‌برداری بی‌روبه و نامناسب و ریشه‌کنی و غنچه‌چینی پیش از بذر دهی، این گیاه رو به انقراض است.

زمانی وسعت رویش این گونه منحصر به فرد و در حال انقراض در چهارمحال و بختیاری زمانی تا هفت هزار هکتار در اقلیم‌های مختلف این استان می‌رسید.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز برای کمک به حفظ این گونه ارزشمند نسبت به تهیه پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران در سال ۹۴ اقدام کرد، که پس از طرح و بررسی در جلسه کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی سال ۹۵به شماره ۳۳۸ به ثبت رسید.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ قُرق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از قُرق دشت لاله واژگون در راستای حفظ و حراست از این گونه در منطقه بنواستکی شهرستان کوهرنگ خبر داد و گفت: طرح قُرق این دشت دومین سال است که اجرایی می‌شود.

سید اسماعیل صالحی روز چهارشنبه  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه چرای دام در این منطقه و همچنین حضور گردشگران به عنوان یکی از عوامل تهدید و انقراض این گونه است، افزود: از سال گذشته قُرق این منطقه با هماهنگی استانداری، فرمانداری و دادستان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اجرایی شد و پارسال  فقط چرای دام در این منقه ممنوع بود در صورتی که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا حضور گردشگر نیز در این منطقه شد.

وی اظهار داشت: لاله واژگون به عنوان یک گل زینتی است که به دلیل چیدن گل‌ها، خارج کردن پیاز گل از دل خاک و ورود دام به دشت لاله‌های واژگون رو به انقراض رفته است.

صالحی افزود: رویش گل لاله واژگون از اواسط فرودین‌ماه آغار می‌شود و فصل گل‌دهی این گونه نادر از ۲۰ فروردین‌ماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه است.

وی گفت: این گل در ۲ نوع قرمز و زرد رویش دارد که گونه زرد لاله نرگسی نیز نامیده می‎شود و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.

برچسب‌ها کرفس کوهرنگ منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرفس کوهرنگ منابع طبیعی و آبخیزداری کرفس کوهرنگ منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری اخبار کنکور منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۲۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل پرونده قضایی برای حادثه دیروز در امامزاده ابراهیم

به گزارش خبرآنلاین، دادستان شفت از تشکیل پرونده قضایی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم این شهرستان خبر داد و گفت: علت وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان مشخص خواهد شد.

ایسنا دادستان شفت از تشکیل پرونده قضایی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم این شهرستان خبر داد و گفت: علت وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان مشخص خواهد شد.

آتش سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت که از بامداد روز گذشته (۱۳ اردیبهشت ماه) از یک نانوایی تعطیل شروع شد، به سرعت گسترش یافت و حدود ۱۳۰ واحد مسکونی و تجاری را طعمه کرد.

روستای امامزاده ابراهیم در ۴۸ کیلومتری مرکز استان گیلان (رشت) واقع است که به واسطه وجود ساختمان‌های زیبا و رنگارنگ چوبی چند طبقه و وجود چشمه‌های بکر و طبیعت چشم‌نواز، هر سال در بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است. با وقوع این حادثه، این پنجمین باری است که روستای امامزاده ابراهیم دچار آتش‌سوزی شده است.

لی‌اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت امروز در گفتگو با خبرنگاران، از تشکیل پرونده قضایی در راستای بررسی آتش‌سوزی شب گذشته بازارچه امامزاده ابراهیم شفت خبر داد.

وی در جریان بازدید میدانی از بازارچه امامزاده، بیان کرد: این آتش‌سوزی از ساعت ۱۲ شب گذشته آغاز شد و بیش از ۱۳۰ پلاک واحد مسکونی و تجاری به‌طور کامل در آتش سوختند.

دادستان شفت افزود: ضمن تشکیل پرونده قضایی، دستور انجام تحقیقات در راستای کشف علت حریق صادر شده است و علت آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان متخصص مشخص خواهد شد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902345

دیگر خبرها

  • چند تکنیک برای درمان سنگ صفرا؛ بهترین نوشیدنی برای سنگ کیسه صفرا چیست؟
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!
  • ماجرای حصار‌کشی در پارک لاله چیست؟ شهرداری درختان لاله را هم قطع می‌کند؟
  • دادستان شفت: برای آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم پرونده قضایی تشکیل می‌شود
  • تشکیل پرونده قضایی برای حادثه دیروز در امامزاده ابراهیم
  • پرونده قضایی برای حریق بازارچه امامزاده ابراهیم شفت گیلان تشکیل شد
  • پرونده قضایی برای آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم تشکیل می‌شود
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود