Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@14:22:29 GMT

عکس/ سرزمینی به بلندای تاریخ

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۴۱۲۰

جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی در نقطه صفر مرزی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

به گزارش مشرق، در گذشته مردم شهر جلفا در پرورش کرم ابریشم و تولید پارچه‌های ابریشم و حریر متخصص بودند و به همین امر از لغت جلفا به معنی بافنده برای نام‌گذاری شهر استفاده شده است.

کاروانسرای خواجه نظر مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان جلفا ، کنار رودخانه ارس و پل ضیا الملک واقع شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱با شماره ثبت ۷۷۴۴به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است . کلیسای استپانوس مقدس ، در ۱۶ کیلومتری غرب جلفا و ۸۹۰ متر مرتفع تر از سطح دریا ، در منطقه دره شام واقع شده است این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۱ با شماره ثبت ۴۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است پارک کوهستان به وسعت ۲۶ هکتار در مجاورت رودخانه ارس و نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان با فاصله ۵ کیلومتری از شهر جلفا واقع شده‌است خط آهن جلفا یکی از قدیمی ترین خط آهن های کشور است که در سال ۱۲۹۵ ایجاد شده است . ترابری بین المللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق این راه آهن انجام می شود . در زمان جنگ جهانی دوم و در حین هجومِ نیروهای روس به مرزهای ایران سه تن از مرزبانان ایرانی، سید محمد راثی هاشمی، عبدالله شهریاری و ملک محمدی ، مقابل نیروهای مهاجم بر روی این پل مقاومت نموده و از خاک میهنشان دفاع کردند جهت ارج نهادن به این مقاومت‌ها، پیکر این سه مدافع را در محل شهادتشان در کنار خط آهن این پل به خاک سپردند. روستای اشتبین یکی از روستاهای گردشگری شهرستان جلفا است که دارای بافت سنتی و معماری منحصر بفردی است از شاخص ترین صنایع دستی آذربایجان و شهر جلفا ، فرش دستباف است و برخی از اهالی روستاهای شهرستان جلفا ، در خانه های خود کارگاه سنتی فرش بافی دارند .

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غافلگیرکننده‌ترین دریبل تاریخ (فیلم)

 

 

 

منبع : برترین ها 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گل‌های ماندگار و فراموش نشدنی مسی و رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا (فیلم) مصاحبه قدیمی علی دایی در آلمان پس از گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا (فیلم) جام جهانی پیرمردها ؛ رونالدینیو و تیری آنری پا به توپ می‌شوند (فیلم)

دیگر خبرها

  • فیلم| قایدی بهترین گلزن تاریخ ایران در لیگ امارات
  • غافلگیرکننده‌ترین دریبل تاریخ (فیلم)
  • کلمه تاریخ‌ساز برازنده میرزازاده است
  • پیش‌بینی آقای ورزش ایران از رقابت با پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ المپیک / فیلم
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • وزیر جهادکشاورزی؛ بر اقدام فوری مشترک کشورها برای مقابه با تخریب سرزمینی تاکید کرد
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • المپیک شگفتی‌ها
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی