Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی از انتشار نخستین نقشه هوشمند ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی سواحل و مناطق دریایی خزر خبر داد و گفت: این نقشه در مقیاس یک‌پنجاه ‎هزارم به همت کارشناسان دفتر زمین‌شناسی دریایی تهران و مراکز کاسپین باختری و خاوری منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دکتر مسعود زمانی پدرام با اشاره به تهیه اولین نقشه هوشمند ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست محیطی سواحل و مناطق دریای خزر، افزود: نقشه‌های ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی در برگیرنده اطلاعات کامل از شرایط ژئوشیمیایی و میزان آلایندگی عناصر از مناطق ساحلی و کم عمق دریایی است که نمونه‌برداری در یک شبکه منظم از رسوبات سطحی بستر دریا، تالاب‌ها، آب‌بندها، کانال‌های آب و مسیل رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در فاز نخست از تهیه نقشه‌های ژئوشیمی و آلاینده‌های زیست محیطی طول سواحل و مناطق کم عمق دریای خزر با مشارکت دفتر مدیریت‌های کاسپین باختری و خاوری این سازمان در سواحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در حال انجام است.

زمانی‌پدرام ادامه داد: نخستین نقشه مربوط به منطقه "لسکوکلایه" از توابع استان گیلان تهیه شد و قرار بر است ۷ نقشه آستانه، رشت، بابل، جویبار، محمود آباد، بندر ترکمن و شاه‌کیله تا پایان سال ۱۴۰۰ تهیه شده و به مرحله انتشار برسند.

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که تعداد ۲۵ نقشه یک‌پنجاه‌هزارم طول سواحل و مناطق کم عمق دریای خزر را پوشش می‌دهد، یادآور شد: قرار است با همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دو سال آینده (پایان سال ۱۴۰۱) این تعداد نقشه به‏ شکل یکپارچه و منسجم در قالب‌های استاندارد، در خدمت برنامه‌ریزان و مسئولان قرار گرفته و امکان خدمت‌رسانی برای سطوح مختلف کاربران اعم از ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و عموم مردم در این بستر فراهم شود.

وی ضمن اشاره به لزوم پایش، حفظ و صیانت از دریاها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها، شناسایی آلودگی‌های انسان‌زاد و زمین‌زاد را از اهداف تهیه این نقشه عنوان کرد و گفت: همکاری منسجم‌تر سازمان‌های مرتبط با علوم دریا چه از نظر فنی و لجستیکی به‌خصوص در پهنه‌های دریایی می‌تواند کمک قابل توجهی در تهیه این نقشه‌ها داشته باشد.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، زمانی‌پدرام تاکید کرد: البته این دفتر از بدو تاسیس، همکاری‌های نسبتا خوبی با سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان شیلات، بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی و نیز پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با برگزاری جلسات و تشکیل کمیته‌های کارشناسی داشته است.

 

ایسنا/

برچسب ها: دریای خزر ، آلودگی دریا ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000NLL

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دریای خزر آلودگی دریا بازارنیوز سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی سواحل و مناطق دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

سید محمدرضا بهشتی پور مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: بر اساس قوانین و ضوابط زیست محیطی، چیدن گونه‌های گیاهی از جمله ریواس و گیاهان دارویی در مناطق حفاظت شده ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. 

وی در ادامه افزود: متأسفانه حضور بدون مجوز مردم در منطقه حفاظت شده پلنگ دره، موجب اختلال در امنیت منطقه و انجام وظایف محیط بانان، ریختن زباله و آلودگی زیست محیطی و روشن کردن آتش و افزایش احتمال آتش سوزی در منطقه شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: از کانال‌های خبری و تبلیغاتی در فضای مجازی خواهشمندیم به هیچ عنوان با انتشار فیلم‌ها و تصاویر از ریواس چینی در منطقه پلنگ دره، مردم را نسبت به انجام این عمل غیرقانونی تشویق و ترغیب نکنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه