Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@23:36:56 GMT

توصیه سناتور آمریکایی به بایدن برای بازگشت به برجام

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۵۸۱۸

آفتاب‌‌نیوز :

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا روز چهارشنبه در نشست مجازی با موضوع "روابط ایران و آمریکا: یک مقطع حیاتی" این مطلب را مطرح کرد و افزود: به باور من این دولت برای بازگشت به برجام متعهد است و آن را تکرار می‌کند.

وی ادامه داد: من به دولت توصیه کرده‌ام که در مورد برداشتن نخستین گام خجالت نکشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما اولین نفری بودیم که توافقنامه را نقض کردیم، بنابراین فکر می‌کنم به همین دلیل ما می‌توانیم نخستین کسی باشیم که به توافق بازگردیم یا به توافق نزدیکتر شویم.

این سناتور دموکرات اضافه کرد: امیدوارم که حرکت‌هایی را مشاهده کنیم که تمایل ما را به ایران برای ارائه مسیر بازگشت نشان دهد. توافق هسته‌ای، معاهده نیست. اعتقاد ندارم که سنا این توافق را تصویب کند به ویژه اینکه جمهوری‌خواهان، مخالف هرگونه بازگشت به برجام هستند. اگر بخواهید به توافق دو حزبی برسید، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

موفی یادآور شد: من به دولت توصیه نمی کنم که منتظر جمهوری خواهان بماند، تعداد کمی دموکرات هم ممکن است در سنا مخالف برجام باشند. همه دموکرات‌ها با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام مخالفت کردند اما بسیاری از آنها دوست دارند مذاکرات جدیدی را ببینند که شامل چه موارد خارج از توافق هسته‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم این یک اشتباه است. به باور من تعداد بسیاری از دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان از بازگشت به برجام و استفاده از آن به عنوان سکویی برای سایر موضوعات همچون موشک بالستیک حمایت می‌کنند.

سناتور دموکرات آمریکا اظهار کرد: از این رو نمی‌توانید بگویید که ۵۰ درصد حمایت کنگره را در اختیار دارید، برخی از آنها یعنی جمهوری‌خواهان هیچگونه توافقی را با ایران نمی‌خواهند، برخی از دموکرات‌ها فقط خواهان توافق جامع هستند، اکثریت دموکرات‌ها همچون من به موضوع هسته‌ای توجه دارند.

مورفی تاکید کرد: اگر دولت منتظر رسیدن به اجماع در کنگره باشد، یک اشتباه خواهد بود. فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. آنها در حال رایزنی با کنگره هستند اما فکر نمی‌کنم خروجی آن، یک اجماع باشد.

وی در پاسخ به این سوال که ایرانی‌ها با توجه به اتفاقی که در دوره ترامپ افتاد، نمی‌توانند به آمریکا اعتماد کنند. آمریکا چگونه می‌خواهد ایران را متقاعد کند که دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد، گفت: در همان زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، برخی از جمهوری‌خواهان مخالف آن بودند.

این سناتور آمریکا اظهار کرد: از این رو، نمی‌توان گفت که دولت بعدی جمهوری‌خواه، الزاما رفتاری مشابه دولت ترامپ انجام دهد. این موضوع فقط به برجام هم برنمی‌گردد، ما اتحاد فراآتلانتیک را هم داریم که برای مقابله با چالش چین برای ما اهمیت دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آمریکا برجام کریس مورفی جو بایدن بازگشت به برجام جمهوری خواهان دموکرات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۵۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان اظهار داشت برای دولت جو بایدن درباره چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه سه گزینه وجود داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت برای دولت بایدن درباره مواجهه با توافقنامه دوحه سه گزینه، عدم اصرار بر مشروط بودن توافق و تاکید به عقب نشینی و مبارزه با تروریسم، خروج از توافق و سرانجام پذیرش مشروط توافقنامه دوحه، وجود داشت.

وی افزود رئیس جمهور بایدن گزینه خروج مشروط نیروها از افغانستان را انتخاب نکرد در حالی که گزینه پذیرش مشروط توافق دوحه را توصیه کرده بودم.

خلیلزاد ادامه داد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم نظر من را توصیه کرده بود اما افراد دیگری در دولت واشنگتن با این استدلال که طالبان حملات‌ خود را علیه نظامیان آمریکایی از سر می‌گیرند از پذیرش توصیه ما خودداری کردند.

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان کرد نخستین گام‌ها به سوی گفتگو درباره توافق با طالبان در دولت اوباما برداشته شده بود.

خلیلزاد: آمریکا امید به پیروزی برابر طالبان را از دست داده بودموافقت «بلینکن» با ارائه اسناد بررسی خروج نظامی آمریکا از افغانستان به کنگره خلیلزاد: خروج نظامیان آمریکایی دلیل تشدید جنگ در افغانستان نیست

خلیلزاد اظهار داشت کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا روند کامل عقب‌نشینی نظامی در سال 2021 را هدایت می‌کردند و در ماه آگست که خروج مرگبار اتفاق افتاد، تصمیم مهم درباره تعامل با طالبان از سوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن گرفته می‌شد.

وی خاطرنشان کرد دولت اشرف غنی با اصل آزادی زندانیان مخالف نبود بلکه با تعداد زیاد آن مخالف بود.

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان با اشاره به تاثیر خروج نظامی آمریکا تصریح کرد این روند تاثیر روانی داشت و بر موازنه قدرت برای دولت اشرف غنی تاثیر منفی گذاشت.

خلیلزاد درباره برنامه‌ریزی احتمالی وزارت خارجه آمریکا در افغانستان هم گفت که این وزارتخانه فاقد هرگونه برنامه‌ریزی بود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • انتقاد تند برنی سندرز از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • انتقاد تند «برنی سندرز» از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است