Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-02@06:38:29 GMT

نوروز پر خطر ۱۴۰۰ و واکسیناسیون مشاغل حساس

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۵۸۲۹

نوروز پر خطر ۱۴۰۰ و واکسیناسیون مشاغل حساس

به گزارش الف، سال گذشته را باید سال کادر درمان دانست. با توجه به شیوع گسترده کرونا، کادر درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار داشت. هزاران پزشک، پرستار، بهورز، ارائه دهندگان خدمات تشخیصی در آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری پزشکی، شبانه روز مشغول فعالیت بودند و درفرآیند تشخیص و درمان مبتلایان به کرونا، نقش حیاتی ایفا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایام نوروز نیز همچنان بسیاری از کادر بهداشتی، تشخیصی و درمانی در میدان مبارزه با کرونا قرار دارند و در تعطیلات نوروز هم مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، حدود ۶۰۰ هزار نفر از نیروهای بهداشت و درمان کشور در طرح سلامت نوروزی به مردم خدمت می کنند. همچنین حدود ۴۸ بالگرد اورژانس، ۱۵ هزار و ۷۰۰ آمبولانس، سه هزار و ۳۰۰ پایگاه اورژانس ثابت و سه هزار پایگاه اورژانس سیار در سراسر کشور نیز در ایام تعطیلات نوروز در خدمت مردم هستند.

علاوه بر کادر درمان، بسیاری از نیروهای پلیس نیز در ایام نوروز در حال خدمت هستند و نقش مهمی در امنیت شهر و ایمنی جاده ها دارند. به گفته سردار حسین اشتری، رئیس پلیس کشور «بیش از ۲۷۳ هزار نفر از پرسنل نیروی انتظامی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فرودین از مرزها تا مرکز، در جاده‌ها، روستاها و شهرها حضور دارند و بیش از ۴۰ هزار گشت خودرویی، موتوری و پیاده هم در ایام نوروز خدمت خواهند کرد.»

بسیاری از فعالان رسانه ای در رسانه های آنلاین، صوتی و تصویری نیز در ایام نوروز تعطیل نیستند. همچنین آتش نشان ها، کارکنان خدمات شهری و حمل زباله، زندان بان ها، کارکنان آرامستان ها،  فعالان مراکز انتقال خون، کارکنان پمپ بنزین ها، رانندگان تاکسی و اتوبوس و قطار شهری و برون شهری، نگهدارنده‌‌های سیستم‌های مخابراتی و تعمیرکاران خطوط آب، برق، تلفن و گاز شهری، از دیگر مشاغلی هستند که در ایام نوروز تعطیل نیستند.

البته در این بین، مشاغل دیگری هم هستند که به صورت اختیاری می توانند در ایام نوروز تعطیل نباشند. مثلا فروشگاه های مواد غذایی، میوه فروشی ها و رستوران ها نیز از دیگر اماکنی هستند که به صورت اختیاری در ایام نوروز تعطیل نیستند. 

چرا واکسیناسیون مشاغل حساس باید در اولویت باشد؟

بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که آن گروه از افرادی که شغلشان تعطیلی بردار نیست و تحت هر شرایطی موظف به حضور در محل کار خود هستند، باید در اولویت واکسیناسیون کرونا باشند.

دکتر ایمان شمشیری، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف به اهمیت واکسیناسیون این گروه از مشاغل حساس اشاره می کند و می گوید: «بین همه گروه هایی که در تعطیلات نوروز، تعطیل نیستند، واکسیناسیون کادر درمان از همه واجب تر است. بسیاری از آنها به طور مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا در ارتباط هستند و احتمال ابتلای آنها به بیماری، بسیار بیشتر از گروه های شغلی دیگر است. بخش قابل توجهی از آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونا نیز از بین کادر درمان بودند. در همه جای دنیا نیز واکسیناسیون کادر درمان را در اولویت گذاشته اند، زیرا بیش از همه در خطر هستند.»

او تاکید می کند: «باید واکسیناسیون کادر درمان با سرعت بیشتری انجام شود. اگر سلامت کادر درمان را تامین کنیم، توان مراکز درمانی نیز افزایش پیدا می کند. درواقع اگر از سرمایه های انسانی در مراکز درمانی محافظت شود و منابع انسانی در مراکز درمانی حفظ شود، آمار مرگ و میر بیماران مبتلایان به کرونا نیز کاهش پیدا خواهد کرد.» 

شمشیری در ادامه از اهمیت واکسیناسیون سایر گروه های شغلی حساس سخن می گوید و یادآور می شود: «بسیاری از مشاغلی که حتی در ایام تعطیلات نوروز هم موظف به حضور در محل خدمت خود هستند، باید در اولویت بعدی واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند. خیلی از فعالان این مشاغل، امکان قرنطینه خانگی ندارند و به ناچار باید در طول روز با افراد زیادی در ارتباط باشند. همین ارتباطات اجتماعی گسترده، آنها را بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می دهد. مثلا کارکنان نظافت شهری و یا کارکنان آرامستان ها به هیچ وجه نمی توانند شغلشان را متوقف کنند. آنها در خطرناک ترین شرایط کرونا نیز موظف به ارائه خدمت هستند. بنابراین منطقی است که در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند، زیرا بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند.»

جایگاه مشاغل حساس در سند ملی واکسیناسیون کرونا

علاوه بر کادر درمان، سالمندان و افراد با بیماری های زمینه ای که باید در اولویت اول و دوم واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند، فاز سوم واکسیناسیون کرونا نیز شامل چند گروه می‌شود. یک گروه شامل افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی مانند افراد ساکن در زندان‌ها، سربازان و نظامیان ساکن در آسایشگاه‌های شبانه روزی، افراد ساکن در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، افراد ساکن در گرمخانه‌ها، مهاجران ساکن در کمپ‌های رسمی و مددجویان ساکن در کمپ‌های ترک اعتیاد خواهد بود که در فاز سوم واکسیناسیون کرونا قرار دارند.

گروه بعدی در فاز سوم واکسیناسیون کرونا شامل پرسنل شعب بانک‌ها، پرسنل حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس، قطار و هواپیما، پرسنل پلیس، معلمان، پرسنل تولید و توزیع مواد سوختی، پرسنل تولید و توزیع مواد خوراکی، پرسنل پشتیبانی زیرساخت‌ها مثل برق، آب، گاز و ارتباطات، پرسنل خدمات شهری مثل آتش نشانی و پاکبان‌ها و کارکنان مهدکودک‌ها هستند. همچنین در فاز سوم کرونا، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال سن هم در اولویت تزریق واکسیناسیون کرونا قرار خواهند گرفت.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم تصریح کرده است: «هیچ تغییری در برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نمی‌شود و جز برای کادر درمان و سالمندان که در معرض خطر قرار دارند، واکسیناسیون «وی آی پی» (VIP) برای افراد و اقشار ویژه نخواهیم داشت.»

با توجه به اینکه مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که امسال، واکسیناسیون همه گروه های شغلی انجام خواهد شد، باید در سند ملی واکسیناسیون سراسری، اولویت بندی مشاغل نیز رعایت شود تا گروه های در معرض خطر، سریع تر در برابر کرونا ایمن شوند.

 

منبع: الف

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا قرار ایام نوروز تعطیل باید در اولویت تعطیلات نوروز افراد ساکن تعطیل نیستند مشاغل حساس کادر درمان کرونا نیز فاز سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشت‌ماه از جمله آیین‌های وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم می‌توان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.

به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمی‌شد. نوروز یکی از مهم‌ترین آیین‌ها قلمداد می‌شد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده می‌کردند و کارها و مناسک خاصی انجام می‌دادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشن‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری، خانه‌تکانی، سبز کردن دانه‌ها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکم‌گردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.

به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز می‌دانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق می‌افتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان می‌رسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایه‌دار نوروز و نوبهار دانسته‌اند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشت‌ماه است؛ یعنی یک بازه سه‌ماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سه‌ماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس می‌دارد و نمی‌توانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»

بر این اساس آداب و آیین‌های مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقه‌بندی می‌شود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشته‌های دور اینگونه نبوده است.

بخت‌گشایی با توسل به ماهی دندان‌طلا!

برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گل‌های محمدی و جشن بخت‌گشایی برگزار می‌شد. جشن آب و گل‌های محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار می‌شد.

جشن بخت‌گشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا می‌شد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که می‌خواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچه‌دار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود می‌انداختند و روی آن نُقل می‌گذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پله‌ها پایین می‌رفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم می‌کردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!

در این باور فرقی نمی‌کرد که اصلا ماهی دندان‌طلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونه‌ای نادر از آن پیدا شود، هدف‌گیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت می‌کرد که آرزویشان برآورده می‌شود.

شیرازی‌ها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» می‌پختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو می‌شدند.

جشنی برای درخواست سلامتی 

چهلم نوروز در کرمان آداب و آیین‌های خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیین‌ها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانی‌ها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلی‌ترین بخش جشن چهلم بهار می‌دانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار می‌شود.

این جشن در یکی از مهم‌ترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار می‌شود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیین‌های این جشن است.

جشن تندرستان در کرمان  جشن تندرستان در کرمان

در کوه شاه‌خیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع می‌شوند. عشایر در این روز با ظرف‌های شیر که از شب قبل دوشیده‌اند در دامنه کوه مستقر می‌شوند و با آن آش شیر می‌پزند تا در میان مردم تقسیم کنند.

سایر افراد هم زیرانداز می‌اندازند، چای درست می‌کنند و شیرینی‌هایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف می‌کنند. پس از آن هرکس که خواسته‌ای دارد راهی زیارتگاه می‌شود.

با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن می‌دانند، موضوعی که باعث می‌شود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان
  • هوای برخی شهرهای خوزستان ، ناسالم برای گروههای حساس
  • دستاورد تجمعات دانشجویان آمریکایی شفاف شدن چهره غرب است
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • وضعیت «نارنجی» هوا در دو شهر خوزستان
  • کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!