Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@21:02:29 GMT

ظرفیتهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه مورد غفلت است

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۶۳۸۵

ظرفیتهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه مورد غفلت است

احسان قمری در حاشیه سفر به کاشان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» یک نقشه راه فراروی سیاستمداران و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی قرار داد، اظهار داشت: نامگذاری سال‌های اخیر با موضوعات اقتصادی نشان می‌دهد که یکی از مهمترین دغدغه‌های ایشان در مباحث اقتصادی و معیشتی و به خصوص تولید در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات تولید در کشور دیدگاه‌های واسطه گری است، ابراز داشت: ضعف زیربناهای تولیدی از دیگر مشکلات در حوزه تولید است که با شیوع ویروس کرونا در کشور درآمد، اشتغال و معیشت مردم تحت تأثیر قرار گرفت.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی بر علیه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی تصریح کرد: با وجود این موضوع خوشبختانه جوانان و فعالین صنعتی و تولیدی کشور ثابت کرده‌اند از هرگونه تهدید می‌توانند یک فرصت بسازند و از این جهت با تلاش توانستند این تحریم‌ها را پشت سر بگذرانند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با وجود همه نامهربانی‌ها اقدامات خوبی برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام شد، خاطرنشان کرد: خام فروشی به معنای صادرات غیرنفتی نیست و باید اقتصاد کشور از یک اقتصاد نفتی خام فروش به یک اقتصاد تولیدمحور و با ارزش افزوده تبدیل شود.

قمری با اشاره به حجم تجارت ۸۰ میلیارد ریالی کشور بیان داشت: صادرات حدود ۴۰ میلیارد دلاری کالا و خدمات در سال ۱۳۹۹ بیانگر وجود ظرفیت‌های زیاد برای توسعه تجارت در این بخش است.

تجارت با کشورهای همسایه از ظرفیت‌های پنهان توسعه اقتصادی است

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های پیدا و پنهان توسعه اقتصادی، تجارت با کشورهای همسایه است، تاکید کرد: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه ایران می‌توان با گسترش تجارت و افزایش صادرات به این کشورها در راستای افزایش تولید در کشور قدم برداشت.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این کشورها در سال بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد یورو از دیگر کشورهای دنیا واردات کالا دارند، افزود: ایران می‌تواند با ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات به این کشورها هم در راستای رونق اقتصادی و افزایش تولید و هم در جهت رفع نیازهای کشورهای همسایه فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط ۲۴ میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه از طرف ایران انجام می‌شود، گفت: این میزان صادرات حدود ۴۰ درصد کمتر از ظرفیت‌های ایران است و این یعنی حتی کمتر از ظرفیت‌های بالقوه خود صادرات داریم.

قمری با بیان اینکه باید تلاش شود تا پایان سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به کشورهای همسایه به ۴۸ میلیارد دلار برسد، ابراز داشت: ما نباید از ظرفیت‌های کشورهای همسایه خود در منطقه غافل شویم و اینکه بخواهیم اقتصاد خود را فقط به کشورهای اروپایی و آمریکایی گره بزنیم این کار اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه تولید صادرات محور و صادرات اثرگذار بر تولید مهمترین مؤلفه مورد نیاز این روزهای اقتصاد کشور است، تصریح کرد: بهترین مدل پشتیبانی و مانع زدایی تولید، تلاش برای افزایش تولید صادراتی با هدف ارزآوری جهت تأمین نیازهای بخش‌های تولیدی است.

کد خبر 5174378

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تولید سازمان توسعه تجارت ایران ویروس کرونا آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا نوروز تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تردد وسایل نقلیه گرگان بوشهر گردشگری اردبیل مسافران نوروزی سانحه تصادف عکس استانها کشورهای همسایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۶۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند

به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران نوشت: علی آبادی درباره صادرات خودرو به آفریقا گفت: در خودرو هر چقدر هم خودمان به خود انتقاد وارد کنیم اما نامدار هستیم زیرا تولیدکننده ایم. پارسال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد و امسال این عدد بیشتر خواهد شد.

علی آبادی تاکید کرد: امروز خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده بنابراین باید در این حوزه جهش تولید رخ دهد تا خودرو ماهیت سرمایه‌ای خود را از دست دهد و اگر کسی خودرویی خرید در پارکینگ گذاشت بداند که این خودرو دیگر حالت سرمایه برای او ندارد.

وی افزود: هم کشورهای آفریقایی و همسایه و هم برخی از کشورهای اروپایی طالب خرید خودروی ایرانی هستند.

علی آبادی تصریح کرد: واردات و صادرات مکمل هم هستند و حتی اگر به اندازه دنیا هم تولید کنیم باید واردات انجام شود. ما در حوزه خودرو نیاز به تنوع داریم منتهی برای حمایت از ساخت داخل مقرراتی می‌گذاریم. در حوزه خودرو در آستانه رقابت با دنیا باید قرار گیریم نه در رقابت با خودمان. اگر خودمان را به این رقابت‌ها نرسانیم شکست می‌خوریم و همین چیزهایی را که هم داریم از دست می‌دهیم.

وی تاکید کرد: هر کالایی که نتواند صادر شود یعنی برنامه در آن حوزه جامع نیست.

کد خبر 847863 برچسب‌ها خبر مهم خودرو - ایرانی

دیگر خبرها

  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان