Web Analytics Made Easy - Statcounter

هویت برای شهرهای جدید از اهمیت زیادی برخوردار است. فرایند هویت بخشی برای تسریع و شتاب گرفتن خود نیازمند خلق خاطرات زیاد در فضا و زمان مشترک بین انسانها است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،

خاطرات خرید، دوستی ،تحصیل ،عشق ،خاطرات ورزشی ،حضور در فضاهای مختلف ،حتی خاطرات شادی و اندوه به هر اندازه و هر کیفیتی خالق هویت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چه تعداد این خاطرات زیاد باشد و در گذر زمان و در فضای واحد تکرار شوند تبدیل به تاریخ میشوند و همین تاریخ شدن به مرور هویت می سازد . هویت بر شوق تکرار و مرور خاطرات تلخ و شیرین گذشته می افزاید و هر بار که مرور خاطرات اتفاق می افتد مکان وقوع خاطره در ذهن مکانی جذاب دلنشین و سرشار از حس خوبِ بودن میشود.

بازار تبریز را تصور بفرمایید . وقتی اسم بازار تبریز می آید کدام بخش بازار بیشتر برای شما معنی دارد؟ کدام بخش بازار برایتان خاطره ساز بوده است. دوست دارید کدام بخش بازار را در اوقات فراغت بگردید و آنجا قدم بزنید؟ همین که اسم بازار تبریز می آید بوی بازار تبریز به ذهن میرسد رنگ بازار تبریز در ذهن شکل میگیر و بازاریان قدیم تبریز، اصناف و کسبه های مختلف در ذهن جای میگیرند‌ .برای همه ما اتفاق افتاده است که گاهی فقط به هوای بازار تبریز به بازار سر زده ایم وخرید خاصی نکرده و برگشته ایم.در واقع ما دنبال مرور هویت مان رفته ایم.

بازار تبریز تاریخ دارد خاطرات دارد مثلا ۴۰ سال قبل پدری دست فرزندش را گرفته و از بازار تبریز برایش ماشینی، عروسکی خریده است همان تصویر برای شهروند ۴۰ ساله امروز و کودک نوپای دیروز خاطره شده است و این خاطره هویت سازاست .

در شهرهای جدید نیز باید تمامی دستگاههای مرتبط دولتی و خصوصی بویژه شرکت عمران و شهرداری در کنار مجموعه های خصوصی مانند موسسات فرهنگی ،هنری، قرآنی باید نقش خود را در ایجاد فضاهای مشترک اجتماعی ،ایجاد تجربیات مشترک، ایجاد خاطرات مشترک مانند جشن‌ های فرهنگی ، مراسمات هنری کنسرت های موسیقی، مراسم مذهبی و... ایفا نمایند.

در شهرهای جدید مساله مهم همان خاطرات مشترک است که یا نداریم یا به شدت کم داریم.هر چند طی سه سال اخیر در شهر جدید سهند شرکت عمران سهند در کنار پروژ های مهم عمرانی خود مباحث فرهنگی اجتماعی را به صورت جدی گنجاند از هفته فرهنگی گرفته تا سه شنبه های بدون خوردو همگی برنامه هایی بودند که در کنار همه نقاط صعف و قوت خود پایه های اساسی شکل گیری هویت به شمار میرفتند.هر چند که طی یک سال اخیر سایه سنگین کرونا کاملا این بخش را تحت تاثیر قرار داده است. و عملا تعطیلی فعالیت های فرهنگی اجتماعی را اجبار نموده است.

اما با تمام این تفاسیر سهند به عنوان اولین شهر ایمن و سلامت کشور میتواند با برنامه ریزی دقیق و خوب برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی و با مشارکت مردم خاطرات خوب جمعی را برای ساخت تاریخ و در نتیجه هویت ترتیب دهد .

ایجاد بازارهایی که خاطره بسازند.مدارسی که خاطره بسازند .مثلا مدرسه فردوسی تبریز را اگر بررسی کنیم. به تبریزی ها هویت بخشیده است. شما پای صحبت های هر تبریزی قدیمی بنشینید حتما در بین صحبت هایشان نامی از مدرسه فردوسی به گوشتان خواهد خورد. "فلان فعال سیاسی از مدرسه فردوسی برخواسته است" ."فلان استاد دانشگاه از مدرسه فردوسی به آن جایگاه رسید".هویت یعنی این.

حالا سهند عزیز ما کدام مکانهای هویت ساز را توسعه خواهد داد. کدام برنامه ها، کدام طرح ها ،کدام مجموعه ها میتوانند هویت ساز مردم شریف سهند باشند.

در مورد هویت سهند در مجال های بعدی ان شالله بیشتر خواهم نوشت.

یادداشت از: سعیده بردباری

روانشناس و فعال فرهنگی اجتماعی

مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری سما

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تبریز سهند هویت در شهرهای جدید شهر جدی مدرسه فردوسی شهرهای جدید بازار تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۶۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز- یکی از مؤلفه‌های هویت فرهنگی ملی در هر کشوری «غرور ملی» است. غرور ملی یک خصیصه فرهنگی مثبت و سازنده است، در مقابل این ویژگی فرهنگی عاقلانه، «غرور کاذب یا حس ناسیونالیستی» است که دلبستگی ملی افراد همراه با ارزیابی های صرفا احساسی و غیرعاقلانه است.

بیشتر بخوانید: دستاوردهای عملیات وعده صادق

مؤلفه های مختلفی در غرور ملی که دلبستگی ملی به همراه ارزیابی های انتقادی، عاقلانه و به دور از پیشداوری است، نقش دارند که یکی از آن ها «احساس اقتدار»، «توانایی جبران خسارت دشمنان به وطن» و «احساس مفید بودن خود و کشور در معادلات بین المللی» است.

جسارت های مختلف و غیرمستقیم رژیم اشغالگر قدس به ایران اسلامی در ترور دانشمندان هسته ای، حمله ویروس استاکس نت به انرژی هسته ای، هک پمپ بنزین ها، ترور شهید فخری زاده و عدم پاسخگویی آشکار، توأم با اقتدار و رخ نمایی قدرت نظامی ایران، باعث نوعی انتظار عمومی برای رویارویی مستقیم با اسرائیل شده بود.

با حمله مستقیم نظامی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، و با توجه به ظرفیت های قانونی ماده ۵۱ منشور ملل متحد، فرصت پاسخگویی مستقیم، کوبنده، خار کننده و چندین برابری برای ایران فراهم شد.

ایران با اعلام قبلی زمینه دفاع همه جانبه برای اسرائیل را فراهم کرد و فرصت کافی نیز برای سازمان ملل برای موضع گیری در مقابل رژیم متخاصم ایجاد کرد.

حمله نظامی مستقیم از خاک ایران به خاک رژیم اشغالگر با این بعد مسافت، شکست تمام سیستم های دفاعی و پدافندی اسرائیل، شکست اقدامات کشورهای خائن منطقه و کشورهای اروپایی و ناوهای جنگی آمریکا، به مردم جهان نشان داد که ادعای «موشک های فتوشاپی» شبکه های معاند، بازی رسانه ای بیش نبود و همه کشورهای استکباری با هم، نتوانستند از هیمنه پوشالی اسرائیل دفاع کنند.

این پیروزی منجر به بازسازی هویت فرهنگی ایران در سراسر جهان شد، حتی دشمنان و رسانه های فتوشاپی هم مجبور به اعتراف شدند، محبوبیت ایران و ایرانی برای مقابله با یک رژیم کودک کش که تا الان فقط ۳۱ هزار غیرنظامی را در فلسطین سلاخی کرده و بیدار کردن روحیه آزادی طلبی آزادگان جهان، همه و همه منجیر به تقویت «غرور ملی» شد.

غروری که می تواند زمینه ساز حس مشترک ملی-میهنی بین شهروندان ایرانی در سراسر جهان شود.

حال ما به لحاظ هویت فرهنگی و شخصیت بین المللی در موضعی کاملا متفاوت، تحسین برانگیز و شایسته تقدیر از سوی جهانیان قرار گرفتیم. نوع مواجهه ما با اسرائیل از حمله تلافی جویانه هم این پیام را به مردم جهان داد که ایرانی مسلمان مقتدر، حتی در جنگ هم رعایت اخلاق را می کند. نه مهدکودک میزند، نه مدرسه، نه بیمارستان، نه خانه های مسکونی، نه دکتر، نه پرستار، نه خبرنگار، نه زن باردار، نه کودک، بلکه مراکز حساس نظامی را با لایه های دفاعی چندگانه از هزاران کیلومتر دورتر می زند. اخلاق یکی از مایه‌های فرهنگی و هویت فرهنگی هست که باز هم ما نشان دادیم، حتی فرهنگ جنگیدن ما هم با شما متفاوت است.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی*

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228555 برچسب‌ها اسرائیل

دیگر خبرها

  • پرسپولیسی‌ها به شیری در این بازی نگاه ویژه دارند
  • خاطره تلخ پیکان در قزوین با ردپای شهاب زاهدی
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • کدام تیم قهرمان یورو 2024 می شود؟ نتیجه 10 هزار شبیه سازی با کامپیوتر!
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • شکست ادعای موشک‌های فتوشاپی با حمله وعده صادق