Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که سلول‌های سرطانی برای فرار از شیمی‌درمانی، به شرایطی مشابه خواب زمستانی وارد می‌شوند.  

پژوهشگران "کالج پزشکی وایل کرنل"(Weill Cornell Medicine) آمریکا در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که سلول‌های سرطانی می‌توانند با وارد شدن به وضعیتی مشابه خواب زمستانی خرس‌ها، فشار ناشی از درمان‌های تهاجمی را با هدف از بین بردن آنها تحمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌های این پژوهش، پیامدهایی را برای توسعه داروهای جدیدی به همراه خواهند داشت که می‌توانند جلوی پیری را بگیرند و شیمی‌درمانی را موثرتر کنند.

به گفته پژوهشگران، این روند بیولوژیکی می‌تواند توضیح دهد که اغلب سرطان‌ها پس از درمان، عود می‌کنند. این پژوهش، هم روی اندام‌واره‌ها و هم روی موش‌هایی صورت گرفت که به "لوسمی حاد میلوئیدی"(AML) مبتلا بودند. یافته‌های این پژوهش، با بررسی نمونه‌های به دست آمده از بیماران مبتلا به لوسمی حاد میلوئیدی تایید شد که طی دوره درمان و پس از عود کردن بیماری جمع‌آوری شده بودند.

دکتر "آری ملنیک"(Ari Melnick)، از پژوهشگران این پروژه گفت: با شیمی‌درمانی می‌توان لوسمی حاد میلوئیدی را بهبود بخشید اما این بیماری تقریبا همیشه عود می‌کند و در صورت بروز دوباره، غیر قابل درمان است. چرا نمی‌توان از سلول‌های سرطانی رهایی پیدا کرد؟ این سوالی است که علاوه بر لوسمی حاد میلوئیدی، در مورد بسیاری از انواع دیگر سرطان‌های تهاجمی مطرح می‌شود.

سال‌هاست که پژوهشگران حوزه سرطان، نحوه بازگشت تومورها را پس از این که به نظر می‌رسد با شیمی‌درمانی از بین رفته‌اند، مورد بررسی قرار داده‌اند. یکی از نظریه‌ها این است که چون سلول‌های تومور در سطح ژنتیکی یکسان نیستند، زیرمجموعه کوچکی از تومورها می‌توانند در برابر درمان مقاومت نشان دهند و رشد دوباره خود را آغاز کنند. نظریه دیگری که ایده سلول‌های بنیادی تومور را در بر می‌گیرد، این موضوع را مطرح می‌کند که برخی از سلول‌های داخل تومور، ویژگی‌های خاصی دارند که به آنها امکان می‌دهد تا تومور را پس از شیمی‌درمانی دوباره تشکیل دهند.

پژوهشگران در این پروژه دریافتند هنگامی که سلول‌های لوسمی حاد میلوئیدی در معرض شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، زیرمجموعه‌ای از سلول‌ها به مرحله خواب زمستانی وارد می‌شوند و به طور همزمان در شرایطی قرار می‌گیرند که به التهاب شبیه است. سلول‌های مورد بررسی، به سلول‌هایی شباهت داشتند که آسیب دیده‌اند و به ترمیم نیاز دارند. 

دکتر ملنیک ادامه داد: این ویژگی‌ها معمولا در جنین‌های در حال رشدی مشاهده می‌شود که رشد آنها به دلیل کمبود تغذیه، به طور موقت متوقف می‌شود. این یک روند خاص نیست، بلکه یک فعالیت بیولوژیکی معمولی به شمار می‌رود که در رابطه با تومورها رخ می‌دهد.

پژوهش‌های بیشتر نشان داد که القای این روند التهابی، به واسطه پروتئینی موسوم به "ATR" صورت می‌گیرد؛ بنابراین مسدود کردن مسیر این پروتئین می‌تواند راهی برای پیشگیری از پذیرش سلول‌های سرطانی در این شرایط باشد. پژوهشگران این فرضیه را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند و تایید کردند که دادن مهارکننده ATR به سلول‌های لوسمی پیش از شیمی‌درمانی موجب می‌شود که شیمی‌درمانی همه سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

ملنیک و همکارانش در حال حاضر با شرکت‌هایی کار می‌کنند که به تولید مهارکننده‌های ATR می‌پردازند تا بدین ترتیب بتوانند یافته‌های این پژوهش را به مراکز درمانی انتقال دهند. با وجود این باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرند زیرا سوالات بسیاری در مورد زمان و نحوه ارائه مهارکننده‌های ATR باقی مانده‌اند.

این پژوهش، در مجله "Cancer Discovery" به چاپ رسید.

 

ایسنا/

برچسب ها: سرطان ، شیمی درمانی ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000NcM

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سرطان شیمی درمانی بازارنیوز سلول های سرطانی شیمی درمانی خواب زمستانی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۶۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «ادب زندگی» منتشر شد

کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و هم‌نشین شمرده می‌شود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزه‌ای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستان‌های دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزه‌های طبی.

اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاه‌تر و دسته‌بندی روشن‌تر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.

ساختار اثر

این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباس‌های حرام و رنگ‌های مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.

باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.

«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانه‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نام‌گذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.

پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.

باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.

«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسل‌ها به رشته تحریر در آمده است.

باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعا‌های قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.

نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماری‌ها و ابتلایات، راه‌های درمان عمومی برای تمام بیماری‌ها و ادعیه مشترک امراض با برخی دارو‌های مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویه‌ها راه تبیین کرده است.

باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.

باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.

دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.

باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.

«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمان‌های خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز شیمی‌درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • اولین مرکز شیمی درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • (ویدئو) زیباترین دختر ایران در استادیوم آزادی؛ ندا نویدی‌نسب بانوی پرسپولیسی کیست؟
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • استقبال اوسمار از زنی که قبل از شیمی درمانی به دیدن بازی پرسپولیس رفت+ ویدئو | صحبت های احساسی در تمرین سرخ ها