Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز اقدام به اجرای مطالعات طراحی هدفمند پپتید مهارکننده آنزیم پروتئاز اصلی کرونا با استفاده از مهارکننده‌های حشرات و گیاهان کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه شهید چمران اهواز از زمان شیوع کرونا تا به الان در بخش‌های مختلف به مقابله با این ویروس پرداختند و در ادامه این فعالیت‌ها اقدام به طراحی هدفمند پپتید مهارکننده آنزیم پروتئاز کرونا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیدعلی همتی، عضو گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در این باره گفت: کروناویروس‌ها، ویروس‌های آلوده‌کننده سیستم تنفسی انسان و حیوانات است و بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی معمولی تا بیماری‌های تنفسی حاد را ایجاد می‌کند.


همتی افزود: تاکنون هفت گونه کروناویروس عفونت‌زا در انسان ردیابی شده که آخرین مورد آن کروناویروس عامل COVID-19 است که در اثر گسترش این ویروس در بیش از ۲۰۰ کشور جهان چندین میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.


عضو گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه تا امروز هیچ گزینه درمانی مؤثری برای این بیماری ارائه نشده است، گفت: یکی از رویکرد‌های مؤثر در روند کشف سریع ترکیبات مطلوب برای درمان این بیماری، بررسی اثر مهارکننده‌های پروتئازی مختلف با منشأ طبیعی بر روی فعالیت آنزیم پروتئاز است.


وی ادامه داد: بر این اساس با استفاده از مطالعات محاسباتی اثرات و توان مهارکننده‌‏های حشرات و گیاهان برای مهار آنزیم پروتئاز اصلی ویروس کرونا در این دانشگاه بررسی شد و در گام نخست کار غربالگری میان مهارکننده‌‏های متعدد با استفاده از سرور‌ها و نرم‌‏افزار‌های تخصصی آغاز شد تا با دستیابی به گزینه مناسب، طراحی پپتید مهارکننده با کارآیی مطلوب صورت پذیرد.


همتی افزود: پس از غربالگری توانستیم با توجه به پنج گزینه‌ی مطلوب شامل مهارکننده‏‌های پروتئازی برگرفته از حشرات ملخ مهاجر، کرم غوزه‌ی پنبه و شب‌پره هندی و همچنین گیاهان سیب‌زمینی شیرین با استفاده از وب‌‏سایت‏‌های مربوطه و بر اساس اختلاف سطوح در دسترس اسیدآمینه‌‏های جایگاه عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی کروناویروس در میان‌‌کنش با مهارکننده‌‏های مذکور، پپتید‌های مهارکننده طراحی کنیم.


وی بیان کرد: در گام بعد، توانمندی پپتید‌های طراحی‌شده به عنوان مهارکننده‏های مختلف در میان‌‏کنش با جایگاه عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی بیمارگر با استفاده از شبیه‌‏سازی داکینگ مولکولی بررسی شد. بر اساس این نتایج، روشن شد که پپتید مهارکننده حاصل از سیب‌زمینی شیرین و کرم غوزه‏ پنبه دارای مطلوب‌ترین ویژگی‌‏ها شامل بهترین امتیاز داکینگ، کمترین مقدار Z-score، کمترین میزان تغییرات RMSD و منفی‌‏ترین انرژی پیوند کل در میان‌‏کنش با جایگاه عملکردی آنزیم پروتئاز اصلی عامل COVID-۱۹ هستند و در نتیجه قادر به توقف فرآیند بیماری‌زایی ویروس خواهند بود که می‌توانند به‌عنوان گزینه‌‏های مناسب برای سنتز و بررسی‏‌های آزمایشگاهی و بالینی بیشتر، معرفی شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه شهید چمران اهواز ویروس کرونا مقابله با کرونا دانشگاه شهید چمران اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۷۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر مطهر جانباز شهید سیلاوی در اهواز+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، با حضور قشر‌های مختلف مردم قدرشناس، پیکر مطهر جانباز شهید سیلاوی در اهواز تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. 

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: این جانباز سرفراز در یکم فروردین سال ۱۳۴۳ متولد شد و در ۲۵ آذر ماه ۱۳۶۱ بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن بعثی در منطقه عملیاتی جنوب به درجه جانبازی نائل آمد. 

حسن نورانی افزود : جانباز شهید سیلاوی در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از سال‌ها تحمل جراحات ناشی از دوران جنگ تحمیلی به همرزمان شهیدش پیوست.

استان خوزستان در دوران دفاع مقدس ۲۴ هزار شهید والامقام را تقدیم کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • دو عضو هیات ‌علمی‌ دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع استادان نمونه کشوری
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • تشییع پیکر مطهر جانباز شهید سیلاوی در اهواز+فیلم
  • ببینید | جزئیات جدید از طراحی ترور شهید آیت الله بهشتی در سال ۵۴
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • سرآمدان آموزشی ‌دانشگاه‌ شهید چمران اهواز تجلیل می‌شوند
  • احداث زیرگذر بزرگراه شهید چمران تا پایان سال ۱۴۰۳