Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@16:21:57 GMT

هدفم خلق اثر برای فروش نیست

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۸۱۵۱

هدفم خلق اثر برای فروش نیست

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  نگارگری هنر نقاشی سنتی ایرانی از دیرباز در اصفهان مورد توجه بوده و استادان زیادی در این زمینه مشغول به کار بوده‌اند. در این میان یکی از چهره‌های شاخص، بی اغراق، استاد رضا بدرالسماء است که به تصویرگری نقوش طبیعت و چهره‌های خیالی و ... اکتفا نکرده و در تمام رویداد‌های سال‌های گذشته با خلق آثاری دیدنی سهم خود را در همراهی با مردم ایفا کرده است از جمله تابلوی نگارگری با موضوع فاجعه منا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این هنرمند خوش ذوق هم کلام شدیم.


استاد از کودکی  و مسیری که طی کردید برایمان بگویید؟

پنجم آذر سال ۱۳۲۸ در اصفهان به‌دنیا آمدم و، چون بیشتر اعضای خانواده در کار‌های هنری و صنایع دستی اشتغال داشتند طبعاً علاقه‌مند شدم و با افزایش سن این علاقه بیشتر شد تا جایی که به صورت حرفه‌ای رشته نقاشی را انتخاب و شروع به فعالیت کردم. الان که در ۷۲ سالگی هستم ۶۰ سال از عمرم را در زمینه نقاشی فعالیت کرده‌ام.


تفاوتی که در آثار شما دیده می‌شود موضوعاتی است که انتخاب می‌کنید. علت این انتخاب‌ها چیست؟

این علاقه و استعداد درون من همچنان جریان داشت تا این‌که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و به شدت به شهدا احساس مسئولیت و تعهد می‌کردم. چون افتخار شهادت نداشتم با توجه به رسالتی که هر هنرمند باید داشته باشد، با خودم عهد کردم تا در راه شهدا و اهداف آن‌ها آثار خود را خلق کنم و از خداوند برای تحقق این هدف بسیار مدد خواستم. خداوند کمک کرد تا با ذهنی باز آیات قران و احادیث را به تصویر بکشم. ضمن خلق آثار تاریخ اسلام، رویدادها، فجایع و شهادت‌ها در زمان حال را نیز در قالب آثار هنری خلق کردم.


شما را باید بیشتر نقاش بشناسیم یا نگارگر؟

رشته تخصصی من نقاشی و نگارگری است که فرق چندانی نیز ندارد، اما نگارگری سبکی مربوط به کشورمان ایران است که مینیاتور نامیده می‌شد، اما امروزه نگارگری خوانده می‌شود. بیشتر آثاری که کار کردم در قالب نگارگری بوده است، اما نقاشی، تکنیک آبرنگ و رشته میناکاری نیز فعالیت دارم تا بتوانم آثار منحصر به فردی را برای ائمه معصومین علیهم السلام خلق کنم.


نگارگری را چطور آموختید؟

این رشته را در کل به صورت تجربی آموختم و هنوز هم خود را شاگرد می‌دانم و در حال یادگیری هستم. پیوسته ۶ دهه کار کردم و در دوران نوجوانی آثارم مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفت. اما هدف اصلی من خلق اثر برای فروش خارجی نیست هرچند به کشور‌های مختلفی این آثار فروخته شده است.


شما آثار فاخر زیادی خلق کرده‌اید، از نگاه خودتان بهترین آثار کدام است؟

بهترین آثاری که خلق کردم آثاری است که در مورد ائمه علیهم‌السلام است مانند کشتی نجات، دیگر آثاری که به شخصه به آن‌ها علاقه‌مند هستم، شهدای فاجعه منا و تابلو فرزند ایران مربوط به شهید حججی است و تابلو مکتب سردار سلیمانی، که پس از شهادت این بزرگوار کشیده شد.

از شرکت خود در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها برای ما بگویید، گویا به تصویرسازی کتاب هم پرداخته‌اید؟

در کشور تقدیر‌های زیادی از من شده است و در زمینه آثار قرآنی جزو خادمین قرآن شناخته شدم و در جشنواره‌های زیادی شرکت کردم و بیش از ۴۰۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و خارج از ایران داشتم. در زمینه کتاب باید بگویم بیش از ۵۰ کتاب را تصویر سازی کرده‌ام که ۴ جلد کتاب درباره آموزش نقاشی با عنوان کتاب نقش نگار کار شد. اگر عمری داشته باشم در تلاش هستم تمام تجربیات خود را برای نسل آینده مکتوب کنم.



چرا تدریس در دانشگاه را رها کردید؟


بیش از یک دهه در دانشگاه هنر به صورت عملی تدریس می‌کردم، اما به دلیل این‌که با کمبود فرصت مواجه شدم و می‌خواستم آثار بیشتری را خلق کنم از دانشگاه انصراف دادم و مشغول خلق آثار جدید برای گسترش سیره شهدا و انقلاب اسلامی شدم.


شنیده‌ایم که از خارج از کشور هم درخواست برای تدریس از شما داشته‌اند.

بله، چهار سفر به الجزایر برای شرکت در جشنواره داشتم در این سفر‌ها در خواست تدریس در کشور‌های خارجی را نیز داشتم، اما در یادداشت‌هایی که از طرف مردم می‌رسید تقاضا داشتند که کشور را ترک نکنم. من برای مردم نقاشی می‌کنم و دوست دارم تا مسائلی را که در جامعه هست ترویج دهم و زبان دل مردم باشم.


استاد شما در طراحی ضریح برخی اماکن متبرک هم مشارکت داشته اید، در این زمینه هم توضیح بدهید؟

اولین بار میناکاری ضریح حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام را انجام دادم و بعد میناکاری ضریح جدید حضرت حبیب بن مظاهر علیه السلام را. ضریح جدیدی هم که در مقام حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در خیمه گاه وجود دارد، میناکاری آن بر عهده من بوده. کتیبه میناکاری نیم ضریح امام موسی بن جعفر و امام جواد علیهما السلام و میناکاری در حرم این دو امام بزرگوار را انجام دادم. میناکاری پنجره فولاد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علی‌ها هم از توفیقات بنده است.

 

اولویت هنرمندان در نگاه شما به لحاظ جهت‌گیری فکری باید چه چیزی باشد؟

هنرمندان باید به رسالت‌های خود عمل کنند، چون خداوند در وجود آن‌ها ارزش‌های قرار داده است و این ارزش‌ها باید بارور شوند تا برای خود و کشور مفید باشد و اصلا صحیح نیست که یک هنرمند زبان دل دیگر افراد با ایدئولوژی‌های آن‌ها باشد و اگر بخواهد مطابق تفکرات آن افراد عمل کند پشت کردن به برخی ارزش‌ها است.


توصیه شما به جوانان علاقه‌مند به هنر چیست؟

انسان‌ها پس از تولد و قبل از این‌که صحبت کنند با زبان هنر و نقاشی گفته‌های خود را بازگو می‌کنند و انسان‌ها در فطرت خویش زیبایی و هنر را دوست دارند. اما توصیه من به جوانان یاد گرفتن هنر است مهم نیست چند هنر یا چه هنری، هنرمند برای دل خود کار می‌کند و هیچ‌گاه افسرده نمی‌شود. هنر تنهایی افراد را پر می‌کند. اما به هنر تنها نمی‌شود تکیه کرد و باید شغلی در کنار آن برای امرار معاش فرد داشته باشد؛ و کلام پایانی

هنر زبان بدون تکلم است و هنرمند با هنر خود می‌تواند گفته‌ها و خواسته‌های خود را بیان کند و حتی فراتر از زمان خود فکر کند، آینده را به تصویر بکشد و این ایه که ما از خداییم و به سوی او باز می‌گردیم را بیان کند.


از خداوند درخواست کرده‌ام تا بتوانم همیشه روی پا‌های خودم بایستم. بنده ناسپاسی نبوده‌ام و هیچ‌گاه چشم خود را به روی محبت‌ها نبسته ام، علاقه دارم برای ارزش‌های ملی فعالیت کنم، اما هیچ‌گونه حمایتی از من نشده است و حتی بیمه نیز نیستم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



محمد صابری

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنر نگارگری صنایع دستی نقاشی سنتی ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۸۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم

عسکری مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید با بیان اینکه مرمتگران در مجموعه جهانی تخت جمشید با استفاده از روش‌های نوین، چند ته ستون این مجموعه تاریخی را از گلسنگ پاک کردند، اظهار کرد: پروژه گلسنگ‌زدایی از کاخ‌های تچر و کاخ شورا انجام شده و هم اکنون یک کارگاه فعال در کاخ آپادانا مشغول پاکسازی گلسنگ‌ها است و کارگاه پلکان شمالی کاخ آپادانا هم زودی ایجاد خواهد شد و برای پاکسازی پلکان شمالی کاخ آپادانا متخصصان ایرانی و خارجی با مرمتگران تخت جمشید همکاری دارند و یا به آنها مشاوره تخصصی ارائه می‌دهند.

او بیان کرد: ضروری است برای پاکسازی هر بخش، یک کارگاه مرمتی تعریف شود تا پس از پاکسازی گلسنگ‌ها، اقدامات حفاظتی و مرمتی انجام شود، در غیر این صورت پاکسازی‌ها ممکن است نه تنها مثبت نباشد بلکه برای آثار تاریخی زیانبار هم باشد.

بر اساس نظر متخصصان بیولوژیست، گلسنگ‌ها موجوداتی زنده، هوشمند و مخرب از خانواده خزه‌ها هستند و گونه‌های مختلفی دارند گلسنگ‌ها در طول سالیان دراز بر روی سنگ‌های تخت جمشید بوجود آمده اند و در دراز مدت باعث تخریب کامل آثار خواهند شد.

گلسنگ از یک موجود زنده تشکیل شده از اجماع بسیار نزدیک قارچ‌ها و جلبک‌هاست، در این همزیستی جلبک‌ها از طریق عمل فتوسنتز، مواد آلی تولید می‌کنند که به مصرف قارچ‌ها می‌رسد و از سوی دیگر قارچ‌ها با ترشح اسید سبب انحلال مواد معدنی سنگ می‌شوند که به مصرف جلبک‌ها می‌رسد.

در گذشته به صورت سنتی با این آفت سمج مبارزه می‌شد که چندان موثر نبود، اما در سال‌های اخیر مرمتگران تخت جمشید با روش‌های نوین و مواد جدید در چند مرحله موفق به دفع گلسنگ از چند ته ستون تخت جمشید شده اند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید افزود: گلسنگ‌ها از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان به بنا‌های تاریخی به‌خصوص آثار سنگی هستند.

او ادامه داد: این پایگاه از ۱۷ سال پیش تاکنون مطالعات بسیار گسترده‌ای در خصوص نوع و روش‌های پاکسازی گلسنگ‌ها آغار کرده و این مطالعات با همکاری مراکز بین المللی و مراکر تخصصی ایرانی همچنان در حال انجام است.

عسکری اضافه کرد: بنا بر اظهارات کارشناس، بیش از ۱۰۰ گونه گلسنگ در محوطه شناسایی شده است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید اظهار کرد: تخت جمشید نخستین سایت ایرانی است که گلسنگ‌ها در آن مورد بررسی‌های تخصصی قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • معلمان منشا هر تحولی در جامعه هستند
  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • بوفون: در یک قدمی بارسلونا بودم؛ هدفم از بازگشت به یوونتوس، قهرمانی در لیگ قهرمانان بود
  • وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • یک شهید گمنام میهمان شهر یزد می‌شود
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم