Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@12:14:37 GMT

نوروز برای نشاط و انسجام جامعه ضروری است

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۸۶۱۹

نوروز برای نشاط و انسجام جامعه ضروری است

ایسنا/یزد امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که سنت‌هایی مانند نوروز منجر به تقویت انسجام درونی جوامع و قومیت‌ها می‌شوند، گفت: نوروز از جمله ظرفیت‌هایی است که برای نشاط جامعه ضروری است و اسلام و بزرگان نیز روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند.

آیت الله «سیدکاظم مدرسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص لزوم پاسداشت مناسبتهایی مانند نوروز، اظهار کرد: شاید نوروز از مبنای شرعی قوی‌ای برخوردار نیست اما متشرعین و جلوداران شریعت ما همانند امام راحل و رهبر معظم انقلاب نسبت به نوروز نظر ویژه ای داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که نوروز سنتی اجتماعی است، تصریح کرد: از آنجایی که تهدید از هم گسیختگی، اقوام را تهدید می‌کند، ظرفیت هایی مانند وطن دوستی و اهداف واحد جامعه، آیین‌های معنوی و دینی یک جامعه، ایجاد حس مسئولیت مشترک و سنت‌های ملی و جمعی در جوامع می‌تواند منجر به تقویت اتحاد و انسجام ‎شود.

وی افزود: البته سنت‌ها ممکن است خرافاتی را در دل داشته باشد که باید این خرافه از سنت‌ها زدوده شود؛ همانطور که اسلام نیز سنت‌ها را با اصلاحاتی پذیرفته است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که نوروز آیینی ملی برای انسجام جامعه است، گفت: حتی افرادی که مبنای شرعی را برای آن قائل نیستند، نسبت به این ظرفیت توجه دارند هر چند که قواعدی شرعی نیز در آن وجود دارد چرا که مشخص نیست نوروز روایات با نوروز کنونی کاملاً قابل تطبیق باشد.

وی با بیان این که هر جامعه‌ای از نگاه اسلام نیازمند شادی است، تصریح کرد: عوامل شادی‌، دو دسته محسوب می‌شوند، برخی بدون مبنا و زودگذر و همراه عوامل غیراخلاقی هستند و برای جامعه نمی‌توانند مفید باشند و از طرفی ممکن است که برخی از شادی ها همراه رفاه زدگی باشد.

مدرسی با تاکید بر این که شادی‌های مفید برای جامعه در دراز مدت تاثیرگذار هستند، خاطرنشان کرد: شادی‌های مفید می‌توانند منجر به مقاوم کردن انسان‌ها در برابر سختی‌ها نیز شوند، همانطور که شادابی اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا نیز منجر به نیروزایی و مقاومت آنها در برابر دشواری‌ها شد.

امام جمعه بخش مرکزی تصریح کرد: برخی شادی‌های موقت که بعضاً نیز با مواد بیرونی مانند قرص‌های انرژی‌زا انجام می‌شود نیز باعث ضعف فرد پس از این شادی‌ها می‌شوند که پسندیده نیست و باید جلوی رواج آنها گرفته شود.

آیت الله مدرسی با بیان این که پوشیدن لباس‌های نو و تمیز، آذین بستن و زینت کردن محیط زندگی، عیدی دادن، صله رحم و شاد کردن مستمندان و فقرا از سنت‌های نوروز است،  گفت: همه این امور از سوی اسلام مورد توجه قرار گرفته و نوروز با این توصیه‌ها برای نشاط جامعه ضروری است لذا از این جهت بزرگان به نوروز عنایت داشته و روی این ظرفیت، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری امام جمعه نوروز يزد شادی ها سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۸۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها در گره‌گشایی از مردم پیشتاز باشند

امام جمعه شهرستان خوی گفت: در گره‌گشایی مردم و کاهش مشکلات جامعه پیشتاز باشید و در تصمیماتتان الگویتان امام علی(ع) باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی، امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در گرامیداشت روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا خطاب به اعضای شوراها اظهار کرد: منتخبان مردم در مدیریت شهری و روستاها باید امانت‌دار مردم و بیت‌المال باشند.

وی افزود: مسئولیت خطیری که بر عهده دارید، در راستای حل مشکلات مردم و جامعه به‌کارگیری کنید.

امام جمعه شهرستان خوی گفت: اعضا شوراهای شهر باید به فکر شهروندان بوده باشند و از هرگونه فعالیت در راستای مطامع شخصی بپرهیزند.

قاسم‌خانی خطاب به شوراها ادامه داد: در گره‌گشایی از مردم و کاهش مشکلات جامعه پیشتاز باشید و در تصمیماتتان الگویتان امام علی (ع) باشد.

کد خبر 748412

دیگر خبرها

  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • شوراها در گره‌گشایی از مردم پیشتاز باشند
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • تقویت انسجام ملی در سایه انجام عملیات وعده صادق
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • روز پرکار اورژانس در ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • تلاش برای ایجاد، احیاء، انسجام‌بخشی و توانمندسازی واحدهای روابط عمومی بخش خصوصی
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت