Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در سال ۹۹ با وقوع ویروس کرونا شکل دیگری در آموزش به خود گرفت و همچون دیگر دستگاه‌های کشور اتفاقات پر  فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت که سعی داریم در قالب یک بسته خبری به طور ماهانه مهم‌ترین وقایع مربوط به این وزارتخانه را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلاف سردرگم خروج سرمایه‌های ملی؛ کدام کشورها مقصد دانشجویان ایرانی هستند؟

 جمعیت دانشجویان ایرانی در کشور‌های خارجی همیشه یکی از پر مناقشه‌ترین موضوعات بوده که همواره باعث گمانه زنی‌ها و ارائه آمار و ارقامی خلاف واقع ‌شده است. از دیگر سو همواره در کشور نیاز به نخبگانی که در آن سوی مرزها در حال اکتشافات و افتخار آفرینی بوده اند نیز از جمله مسائلی بوده که همواره در معرض توجه مسئولان است.

انتقاد روسای ۴ دانشگاه بزرگ کشور از شیوه برگزاری کنکور

جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد در این جلسه روسای چهار دانشگاه تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و آزاد از شیوه برگزاری کنکور انتقاد کردند.

برگزاری کنکور دو بار در سال

منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: ۸ سیاست در کمیسیون علم و آموزش برای ساماندهی کنکور ارائه و روی یک سیاست بحث و بررسی شد. در این جلسه جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور مسئله مهمی بود که طرح شد. مشکلی که وجود دارد این است که داوطلب بعد از قبولی در آزمون، بلافاصله در دانشگاه پذیرش می‌شود. در این جلسه پیشنهاد برگزاری کنکور سراسری در دو نوبت بررسی شد.

نظرات سیاسی در اکسپت مقالات دخالت داده می‌شوند

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره علت طولانی شدن صف چاپ مقالات مخصوصا در مقطع دکتری گفت: هر دانشجوی دکتری که بخواهد فارغ التحصیل شود باید شایستگی‌های خودش را اثبات کند، زیرا قرار است این دانشجو تحلیل گر رشته تحصیلی خودش شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نشریات داخلی به میزان مورد نیاز در کشور داریم، اضافه کرد: نشریات خارجی هم عموما مقالات دانشجویان ما را اکسپ و پذیرش می کنند و فقط در برخی از این نشریات نظرات سیاسی در اکسپت مقالات دخالت داده می‌شود.

هزینه آزمون آیلتس با نرخ دلار تغییر می‌کند

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره هزینه آزمون آیلتس و افزایش آن گفت: آزمون آیتلس توسط سازمان‌های خارج از کشور و کشور استرالیا برگزار می‌شود و سازمان سنجش در تعیین هزینه آن دخالتی ندارد.

او بیان کرد: هزینه اعلامی آزمون آیلتس از چند سال پیش افزایش نیافته و همان ۲۲۰ دلار است و علت افزایش آن، بالا رفتن قیمت ارز در کشور است. هزینه آزمون آیلتس با بالا و پایین رفتن قیمت دلار تغییر می‌کند.

تامین منابع وام ویژه دکتری با محدودیت مواجه است

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت عدم افزایش وام ویژه دکتری گفت: بخش قابل توجهی از وام دکتری توسط یک بانک پرداخت می‌شود و افزایش مبلغ این وام طبیعتا باید در تعاملات، تفاهم نامه‌ها و مقررات بانک مصوب شود. این بانک نیز هم اکنون به اندازه اعتبارات قبلی ایجاد اعتبار کرده است.

دانشگاه‌ها مجاز به ثبت نام حضوری نیستند

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره جزئیات شروع ترم تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها اظهار کرد: سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور برای دانشجویان قدیمی آغاز شد و برای دانشجویان نو ورود نیز تقریبا از ۱۷ آبان آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه ثبت نام مجازی ثبت نام دانشجویان نو ورود در تمام دانشگاه‌ها در حال اجراست،  افزود: آموزش برای دانشجویان نو ورود به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود؛ اخذ واحد و ثبت نام نیز به صورت صددرصد مجازی انجام می‌شود و هیچ دانشگاهی مجاز نیست فرآیند ثبت نام را حضوری انجام دهد.

چرا کشور‌های خارجی مقصد جذابی برای دانشجویان ایرانی شد؟

بر اساس آمار موجود ۲۰ درصد از ایرانیان تمایل به مهاجرت به سایر کشور‌ها دارند که از این میان تنها ۳ درصد می‌توانند برای رفتن خود را آماده کنند؛ چرا که عوامل بسیار زیادی برای تحقق این امر موثر خواهد بود که مهم‌ترین آن داشتن مقدار زیادی پول است. برخی از افراد برای کسب درآمد بیشتر از کشور خارج می‌شوند و با تمام سختی‌ها، زندگی در یک کشور غریب را به جان می‌خرند تا جزو افراد ثروتمند باشند و بتوانند نیاز های مادی خود را به راحتی تامین کنند.

شیوه جذب دانشجویان دکتری تغییر کرد

منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بحث پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی PHD در دانشگاه‌ها آخرین دستور کار بود. دانشگاه‌های برتر مرتب این انتقاد را مطرح می‌کنند و این اشکال را به نحوه پذیرش دانشجویان دکتری وارد می‌کنند. این دانشگاه‌ها معتقدند دانشجویان دکتری که از راه کنکور به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند صلاحیت‌های لازم را ندارند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور توضیح داد: دو راه حل در این جلسه برای حل این مشکل پیشنهاد شد. یک راه حل کوتاه مدت این است که تا زمان انتشار دفترچه‌های کنکور دکتری سازمان سنجش تا یک ماه دیگر برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. این راه حل کوتاه مدت به دلیل اصرار مسئولان وزارت علوم است. این راه حل اجازه به دانشگاه‌ها برای تعیین حد نصاب مرحله دوم آموزش در پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی است. مطمئنیم که این موضوع به میزان زیادی دانشگاه‌ها را راضی خواهد کرد و باعث جذب دانشجویان با کیفیت بالا خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم سازمان سنجش نقشه جامع علمی کشور تحقیقات و فناوری دانشجویان دکتری برای دانشجویان برگزاری کنکور گفت وگو آزمون آیلتس وزارت علوم دانشگاه ها ثبت نام راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امشب، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

کارنامه اولیه آزمون ورودی مقطع دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ به همراه دفترچه راهنمای انتخاب رشته در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ و اصلاحات سری اول دفترچه راهنما در ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، اصلاحات سری دوم دفترچه راهنما در ۵ اردیبهشت منتشر شده‌اند.

به گزارش مهر، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که تاکنون برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند تا پایان امروز شنبه به ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته و یا ویرایش فرم انتخاب رشته خود اقدام کنند.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در صورت تمایل به انتخاب رشته باید به سایت دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند. فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی جداگانه باید تکمیل شود.

از تعداد ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و … در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد
  • امشب، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
  • آغاز انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی
  • گسترش اعتراضات حامیان فلسطین در اروپا
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشار‌ها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشارها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا
  • دانشجویان در دل آمریکا «فلسطینِ آزاد» را فریاد می‌زنند/ سرکوب شدید دانشجویان در فرانسه و آمریکا
  • پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • چرا اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه در حال افزایش است؟