Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی عسگری نماینده کرج در مجلس گفت: اصرار عجیب دولت بر تصویب لوایح «پالرمو» و «cft» آن هم در ماه‌های پایانی این دولت، سوال برانگیز است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر پذیرش و پیوستن مشروط به کارگروه ویژه اقدام مالی «fatf» و لوایح پالرمو و «cft» گفت: پذیرفتن این لوایح منجر به دسترسی کشور‌های غربی که بانی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران هستند به اطلاعات اقتصادی کشور می‌شود و به نوعی بستن راه‌های دورزدن تحریم‌ها را در پی خواهد داشت؛ لذا در چنین شرایطی اصرار عجیب دولت بر تصویب این لوایح آن هم در ماه‌های پایانی این دولت، سوال‌برانگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در توضیح پیشنهاد پیوستن و پذیرفتن مشروط لوایح «پالرمو» و «cft» بیان کرد: طبق این پیشنهاد قرار بود تصویب این لوایح انجام شود، اما اجرایی شدن آن‌ها تا لغو تحریم‌ها به تعویق بیفتد، نکته‌ای که وجود دارد این است که برجام هم با یک سری شرط و شروط تصویب شد، اما عملا به آن شروط توجه نشد و متاسفانه آن چه اتفاق افتاد یک تعهد یک‌سویه بود که علیرغم اینکه از برخی خطوط قرمز هم عبور شد؛ دستاوردی برای کشور نداشت، بنابراین این تجارب با هزینه‌های زیادی که داشته پیش روی ماست و باید از آن‌ها عبرت بگیریم.

نماینده مردم کرج در مجلس در همین راستا افزود: تجربه برجام به روشنی پیش چشم ماست و اتفاقاتی که افتاد چه از طرف غربی‌ها که به تعهدات‌شان عمل نکردند و عملا ما یک طرفه برجام را اجرا کردیم و چه شروطی که در داخل کشور گذاشته شد و توجه لازم به آن‌ها نشد.

عسگری تاکید کرد: ضمنا از لحاظ حقوق بین‌الملل این شروط اعتبار خاصی ندارد و پذیرفتن این لوایح ولو به صورت مشروط برای کشور ایجاد تعهد می‌کند و طرف‌های غربی هم به نوعی ما را تحت فشار قرار خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه الحاق مشروط زمینه ایجاد تهدید و فشار بر کشور را ایجاد می‌کند و تا زمانی که آن‌ها حسن نیت را با رفع عملی تحریم‌ها نشان ندهند و به تعهدات‌شان به طور کامل عمل نکنند ضرورتی برای بررسی این لوایح در کشور وجود ندارد، گفت: پذیرش و پیوستن مشروط «fatf» و کنوانسیون پالرمو و «cft» تکمیل‌کننده پازل تحریمی آمریکا و کشور‌های غربی است و منجر به شرطی‌سازی اقتصاد ایران و معطل نگه‌داشتن کشور می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه پیوستن مشروط در شرایط فعلی نیز مورد قبول وکلای ملت نیست و نمایندگان این موضع‌گیری را در بیانیه‌ای که به امضای ۲۱۴ نماینده رسید اعلام کردند، اضافه کرد: بنابرین مسیر اصلی که امروز پیش روی کشور است اتخاذ راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و تقویت درونی کشور است ضمن ارتباط سازنده و هدفمند با کشور‌های دیگر که ناظر بر منافع ملت باشد. ایران قوی که متکی به ظرفیت‌های درونی است قطعا مورد توجه و تعامل جهان بین‌الملل خواهد بود.

عسگری نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی را نیز در راستای نیل به ایران قوی دانست و تأکید کرد: اینگونه لوایح استعماری، خود مانعی بر سر راه پیشرفت ایران محسوب می‌شود، اما مانع اصلی همان تفکری است که به جای پشتیبانی از تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان، مدام به دنبال جلب حمایت بیگانگانی است که بدعهدی آن‌ها بار‌ها ثابت شده است و شرایط دشوار اقتصادی امروز محصول این تفکر غرب‌گراست، لذا امیدواریم انتخابات ۱۴۰۰، به یک مانع‌زدایی بزرگ از سر راه پیشرفت و تولید قدرت در ایران تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت روحانی فساد در دولت روحانی پیوستن مشروط تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۰۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • عدم تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور
  • اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است نه سامانه مودیان
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!