Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-09@05:04:07 GMT

چک‌ های قدیمی به اعتبار خود باقی است

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۰۵۷۳

چک‌ های قدیمی به اعتبار خود باقی است

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، آمنه نادعلی زاده با حضور در استودیو و گفتگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: از ۵ فروردین ماده ۲۱ قانون جدید چک؛ اجرا و ثبت چک در سامانه صیاد؛ اجباری می‌شود، اما چک‌های قدیمی حتی اگر مربوط به تاریخ‌های آینده باشند نیز به اعتبار خود باقی هستند و به روال گذشته درباره آن‌ها کار انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: اعتبار چک‌ های جدید به ثبت آن‌ها در سامانه صیاد است.

نادعلی زاده گفت: سامانه صیاد مربوط به بانک مرکزی و بانک‌ها به این سامانه متصل هستند.گیرنده چک می‌تواند آن چه که در چک نوشته شده را از سامانه صیاد استعلام بگیرد و پس از تطبیق؛ تأیید خود را در سامانه اعلام کند.

وی افزود: چک‌های جدیدی که از ۵ فروردین توزیع آن‌ها در بانک‌ها آغاز می‌شود؛ رنگ آن‌ها بنفش است و عبارت تأکیدی ثبت چک در سامانه صیاد؛ دارند.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در اصلاحیه اخیر قانون درباره چک؛ قانون درباره ضمانت چک کاملاً مسکوت است.

خانم نادعلی زاده با بیان این که تمهیدات زیرساختی برای ثبت و تأیید سریع چک در سامانه صیاد انجام شده است، افزود: بانک مرکزی در زمان مناسب برای جمع آوری دسته چک‌های قدیمی فراخوان اعلام می‌کند، اما اکنون؛ اجباری برای تغییر دسته چک‌های قدیمی وجود ندارد.

وی گفت: این که در زمان صدور چک باید وجه چک در حساب باشد هیچ تغییری در قانون جدید ایجاد نشده است.

نادعلی زاده افزود: چک ضمانت در گذشته بدون تاریخ و مبلغ دریافت می‌شد که رویه نادرستی بود، اما اکنون قانون؛ اجبار می‌کند چکی که صادر می‌شود هم برای ضمانت و هم برای پرداخت؛ تاریخ و مبلغ داشته باشد.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در ماه‌های آینده چک دیجیتال نیز وارد سیستم بانکی می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: چک سامانه صیاد چک دیجیتال سامانه صیاد نادعلی زاده بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۰۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش نویس قانون مربوط به تغییر کاربری اراضی تدوین شد

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه از تدوین پیش نویس قانون مربوط به تغییر کاربری اراضی خبر داد و گفت: در تدوین این پیش نویس از نظرات قضات استان‌های شمالی استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، بهزاد پورسید در جلسه شورای قضایی گلستان در گرگان اظهار کرد: با اهتمام انجام شده توسط همکاران توانستیم پیش نویس قانون مربوط به تغییر کاربری اراضی را تدوین کنیم.
وی گفت: در تدوین این پیش نویس از نظرات قضات استان ها به ویژه سه استان شمالی کشور که با موضوع تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغی مواجه هستند؛ استفاده می کنیم.
وی همچنین از راه اندازی سامانه جمع نگاری به منظور استفاده از نظر قضات و نخبگان حقوقی کشور در تهیه لوایح قضایی خبر داد؛ گفت: مطلع شدن قضات و نخبگان حقوقی کشور از از لوایح در حال تهیه در قوه قضاییه و استفاده از نظر آنان در تهیه پیش نویس این لوایح از اهداف راه اندازی این سامانه است.
پورسید با بیان این که تلاش ما این است این سامانه امسال آماده و در دسترس قرار گیرد افزود: راه اندازی این سامانه به تدوین قوانین متقن و کاربردی کمک می کند‌.
وی گفت: آیین نامه جدید برای بایگانی پرونده های قضایی ابلاغ شده و خوشبختانه استان گلستان از استانهای مطلوب کشور در آرشیو الکترونیک و ساماندهی به بایگانی های راکد است .
در ادامه این جلسه و با حضور معاون رئیس قوه قضاییه سند مالکیت ۴۸ واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی گمیشان به مالکان تحویل شد.
رئیس کل دادگستری گلستان در جلسه شورای قضایی گلستان گفت: این اقدامات در راستای رفع موانع برای جهش تولید است.
حیدر آسیابی گفت: در سه سال گذشته ۳۲۲ سند در شهرک های صنعتی استان به تولیدکنندگان این شهرک ها واگذار شد.
وی افزود: یکی از مزیت‌های این اسناد استفاده از آن برای دریافت یا ضمانت وام های بانکی است.
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه برای شرکت در همایش تاثیر متقابل حقوق بین الملل و حقوق داخلی در توسعه قوانین در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به گلستان سفر کرده است .بازدید از محاکم تجدید نظر استان از دیگر برنامه سفر وی به استان است.

دیگر خبرها

  • پیش نویس قانون مربوط به تغییر کاربری اراضی تدوین شد
  • حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی طبق قانون افزایش یافته است
  • وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی برای مستاجران
  • اختصاص بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مکانیزاسیون کشاورزی به گیلان
  • (تصاویر) قلعه‌ای در ایران قدیمی‌ترین بانک جهان است
  • تضمین تعهدات بیش از ۲۰۴ هزار پرونده «کشاورزی قراردادی» با عاملیت بانک کشاورزی
  • پاسخ عجیب بانک مرکزی به درخواست زوج‌های جوان: «هیچ بانکی اعتبار پرداخت وام ازدواج ندارد»
  • چرا بیمه سلامت حساب واحد بانکی ندارد
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • مدل جدید اعتبار سنجی بانک ها برای دریافت وام ؛ خلافی خودرو هم تاثیرگذار شد؟