Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست تقویت همبستگی برای مقابله با تروریسم در جهت صلح و رفاه منطقه‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم و افراط گرایی و در خط مقدم مبارزه با تروریسم است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست موضوعی با عنوان تقویت همبستگی برای مقابله با تروریسم در جهت صلح و رفاه منطقه‌ای در چهارمین کنفرانس روسای مجالس درباره مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه‌ای گفت: در ابتدا مراتب تشکر و قدردانی خود را از مجلس ملی ترکیه برای میزبانی این نشست مهم ابراز نموده و امیدوارم چهارمین کنفرانس رؤسای مجالس بتواند با هم ­اندیشی نمایندگان محترم پارلمان‌ها، به نتایج مهم و اهداف مورد نظر این کنفرانس در مقابله با تروریسم و تقویت همکاری‌های منطقه­‌ای دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: موضوع تروریسم، به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین چالش امنیتی در دنیای جهانی شده، باید در قرن بیست و یکم، مورد توجه جدّی قرار گیرد. این کنفرانس، فرصتی است مغتنم و ارزشمند، برای کشور‌های ما، که با همکاری و رویکرد چندجانبه گرایی، خود را از مدار معیوب یکجانبه ­گرایی و اقدامات پیش­دستانه رهایی بخشیم و امنیت دسته جمعی منطقه­ای، مبتنی بر واقعیت­ها و مختصات منطقه را پایه­ گذاری نمائیم، زیرا تروریسم، به عنوان پدیده ­ای چند وجهی و چند بعدی، صرفاً از طریق همکاری و معاضدت منطقه­‌ای و بین ­المللی محو و ریشه کن خواهد شد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران، تروریسم به دلیل اینکه یکی از جدّی‌ترین و بلکه خطرناک‌ترین مظاهر تهدید برای صلح و امنیت بین المللی تلقی می‌شود؛ در همه اشکال و مظاهر آن، از سوی هر کسی، هر کجا و برای هر هدف و مقصودی که باشد، مطرود و محکوم است.

وی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم، مانند برخی کشور‌های قدرت طلب و استعمارگر که به بهانه مبارزه با تروریسم، خود عامل و مبنای اقدامات تروریستی شده اند و به تروریسم دامن می‌زنند، نبوده و ایران اسلامی به دنبال این است که با محوریت دین مبین اسلام که آزادگی و کرامت انسانی را مبنا قرار داده و همه انسان‌ها را به این ارزش‌ها دعوت نموده است، به جامعه‌ای پر از صلح، دوستی، برابری، عدالت، آزادگی، امنیت و پایبند به ارزش‌های اسلامی و انسانی نائل شود و بشریت را از این وضعیت نابسامان، نجات دهد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: همه شما در تعریف تروریسم یعنی استفاده از زور و ترس و فشار برای رسیدن به مقاصد سیاسی، با اینجانب هم عقیده هستید. با همین منطق، آیا تحریم‌هایی که چهار دهه است بر مردم ایران اعمال می‌شود تا آن‌ها را تحت‌فشار قرار دهد به‌گونه‌ای که واضعان تحریم به اهداف خود برسند، معنایی غیر از تروریسم دارد؟ جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض شدیدترین حملات تروریسم اقتصادی و تحریم‌های ضد بشری از جمله دسترسی به دارو و تجهیزات مقابله با بیماری کرونا قرار دارد. تروریسم اقتصادی، امنیت، سلامت و رفاه شهروندان عادی را با هدف تحقق اهداف سیاسی، هدف خشونت خود قرار می‌­دهد و این دقیقا کاری است که تحریم‌­های آمریکا برای آن طراحی شده‌­اند.

ذوالنوری ادامه داد: متأسفانه، بسیاری از هنجارها، معیار‌ها و ادبیات بین‌المللی در مورد تروریسم توسط تعداد کمی از کشور‌ها تعریف و تولید شده است.

ذوالنوری افزود:عمدتاً آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی، بر اساس منافع نامشروع و ملاحظات سیاسی خود، معیار‌هایی را برای مقابله با تروریسم تعریف می‌کنند. ما باید این انحصار را بشکنیم، زیرا کشور‌های ما قربانی تروریسم و افراط‌گرایی و در خط مقدم مبارزه با تروریسم هستند. ما باید با تقویت همکاری و هماهنگی میان خود، راه‌های نوینی برای ایجاد هنجار‌ها و مقررات بین‌المللی در مبارزه با تروریسم ترسیم کنیم. اقدام خصمانه آمریکا در ترور شهید قاسم سلیمانی و پذیرش رسمی مسئولیت آن تنها یکی از مصادیق اعمال تروریستی آمریکا است که در منطقه در حال اجراست. همچنین ترور دانشمند ممتاز کشورمان دکتر محسن فخری زاده به دست عوامل رژیم صهیونیستی، مصداق بارز تروریسم دولتی و عامل بی ثباتی و ناامنی در منطقه است. تعداد ۱۷ هزار نفر شهروند ایرانی اعم از روسای قوه، نخست وزیر، اساتید دانشگاه، فرماندهان نظامی، نمایندگان پارلمان تا مردم پابرهنه­ی کوچه و بازار توسط سازمان‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی اسرائیل و کشور‌های غربی و اروپایی، ترور و شهید شده ­اند، ولی اعضاء سازمان تروریستی مجاهدین خلق یا در حقیقت همان سازمان منافقین، امروز راحت­تر و آزادانه ­تر از اعضاء پارلمان­های کشور‌های اروپایی، در آن پارلمان‌ها تردد می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: تروریسم نه تنها ابزار سیاست خارجی آمریکا بلکه از ارکان مهم و محوری سیاست خارجی این دولت است و حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و حتی دست‌زدن به اقدامات تروریستی ازسوی دولت آمریکا و نیز برچسب تروریسم زدن به هر کشور و جریانی که مقابل تجاوزگری آمریکایی‌ها مقاومت کند، از جمله ترفند‌های آن‌ها برای تأمین منافع نامشروع­شان است و هر کشور و یا جریانی که مقابل منافع نامشروع آمریکا بایستد، در چارچوب راهبرد تروریسم نماییِ آمریکایی‌ها، آن کشور و جریان متهم به تروریست بودن می‌شود.

وی افزود: در مبارزه با تروریسم کشور‌های منطقه هستند که باید نقش اصلی را بر عهده داشته باشند، چراکه هرچه نزدیکی جغرافیایی کشور‌ها به مراکز اصلی فعالیت تروریست­ها بیشتر باشد، تهدیدات علیه آن کشور‌ها بیشتر و در نتیجه نقش آن کشور‌ها در مقابله با تروریسم نیز مهم‌تر خواهد بود.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌هایی است که سالهاست بر این نکته تاکید می‌کند که جهان باید به راهکار‌های واقعی و موثر در مقابله با تروریسم روی آورد و استفاده ابزاری و گزینشی از آن را کنار بگذارد.

وی افزود: اینجانب می‌خواهم بر ضرورت جلوگیری از سوءاستفاده و سیاسی کردن مقابله با تروریسم علیه هر یک از کشور‌های عضو سازمان ملل تأکید و تصریح کنم که مقابله با تروریسم و تأمین بودجه مقابله با تروریسم، باید کاملاً مطابق با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی باشد. به‌تبعِ همین منطق، ما تهیه یک‌جانبه لیست‌هایی را که دلبخواهانه برخی کشور‌ها را در لیست کشور‌های به‌اصطلاح حامی تروریسم معرفی می‌کنند، مردود می‌دانیم و معتقدیم که نگاه ابزاری به مقوله تروریسم با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. نگاه ابزاری و سیاسی به مقوله تروریسم نه‌تن‌ها این مشکل جهانی را حل نمی‌کند بلکه به آن دامن نیز می‌زند و جامعه بین الملل برای مقابله با این پدیده شوم باید از قدرت دیپلماتیک و اقتصادی، تقویت قوانین، همکاری‌های سیاسی، حقوقی و اطلاعاتی – امنیتی بهره ببرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در پایان، امیدوارم این کنفرانس در راستای مسائل مهم منطقه­‌ای و تبادل تجربیات سازنده و اطلاعات مورد نیاز، فرصت­هایی را برای کشور‌های منطقه جهت تبادل دیدگاه‌ها، تعامل و هم‌افزایی در راستای ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی به منظور تحکیم روند درازمدتِ همگرایی منطقه ­ای فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حجت الاسلام ذوالنور مجلس شورای اسلامی کمیسیون امنیت ملی مقابله با تروریسم جمهوری اسلامی ایران مبارزه با تروریسم برای مقابله سیاست خارجی بین المللی کشور ها منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۱۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!

سایت اصولگرای مشرق در گزارشی در مورد عملکرد مجتبی ذوالنوری در مجلس نوشت: نماینده ای که فکر می کند نمایندگان اختیار کافی نداشته اند نباید اساسا نامزد انتخابات می شد و اکنون نیز حق ندارد به سیاق امثال میرحسین موسوی؛ زیر میز بازی بزند.

درحالی که مجلس یازدهم به روزهای انتهایی خود نزدیک می شود، سایت اصولگرای مشرق در گزارشی به عملکرد مجتبی ذوالنوری از چهره های نزدیک به جبهه پایداری و نایب رئیس مجلس پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است؛

مجتبی ذوالنوری، نماینده منتخب قم برای مجلس دوازدهم که در رقابت های انتخاباتی اخیر دست به رفتار عجیب و غریبی هم زد و با یک سخنران محفلی مدعی ارتباط با غیب، جبهه انتخاباتی تشکیل داد، به تازگی طی سخنانی گفته است: اگر بنده رئیس مجلس شورای اسلامی شوم و از بیرون به صورت اتوبوسی و قطاری افرادی را بدون داشتن هیچ آشنایی وارد مجلس کرده و به آنها مسئولیت دهم، آن وقت تکلیف کارمندی که ۲۰، ۳۰ سال در انتظار رسیدن به قله بوده چه می‌شود؟ او دیگر چه‌طور می‌تواند هزینه چند ۱۰ ساله‌اش در خدمت‌گذاری بیشترش را مطلوب کند؟ باید ارزش افزوده‌ای باشد برای این وضعیت. آیا این کارمند انگیزه کاری و همیت در تحول مجلس شورای اسلامی را دارد؟

او می افزاید: بر اثر تغییرات سالیان اخیر و تحولات آیین‌نامه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که مجلس شورای اسلامی نماینده‌محور و هیات رئیسه‌محور نیست و رئیس محور است. حال این‌که مجلسی می‌تواند کارآمد باشد که همه نمایندگان در آن تاثیر و سهم داشته باشند. از طرف دیگر گاهی به بهانه گرایش‌های سیاسی، بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته می‌شود و در حاشیه قرار می‌گیرند. گاهی نمایندگان در تصمیمات تاثیری ندارند.

ذوالنوری با بیان این‌که اختیار مجلس شورای اسلامی به دستگاه‌های بیرونی واگذار می‌شود تصریح کرد: وجود مراجع فرامجلسی خلاف نص صریح قانون است...این مراجع به جای مجلس و نمایندگان تصمیم می‌گیرند حال این‌که در نهایت باید نمایندگان پاسخ‌گو باشند. مراد من از این صحبت‌ها مربوط به افراد نیست؛ بلکه شرایط ساختاری چنین وضعیتی را رقم زده است؛ اگر رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه سران قوا و شوراهای متعدد تصمیمی می‌گیرند که از جنس قانون‌گذاری است، باید این تصمیم از قبل به اطلاع نمایندگان رسیده و حتی از آنها استمزاج شود.

فرد مذکور همچنین گفته است: چهار سال عمر یک مجلس است ما در هر سال می‌توانیم یک مشکل اساسی اعم از خودرو، مسکن، حساب‌های مالی و اداری و بانکی را در دستور قرار داده و حل کنیم. این اقدامات باعث افزایش مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی می‌شود. باید به شکرانه رای مردم مجلس آینده مجلسی کارآمد با اصلاح آیین‌نامه و برگرداندن اختیار به نمایندگان منتخب باشد.

شاید برای مخاطبان جالب باشد که مقام معظم رهبری چند سال قبل در خطابی مستقیم به شخص آقای ذوالنوری تأکید کردند که آتش توپخانه وی در انتقاداتش شدید است!

تذکری که اگرچه انتظار بود ذوالنوری به آن ملتزم شود اما گویا او پس از نزدیک شدن به آن سخنران محفلی مدعی ارتباط با غیب؛ طریقی دیگر برگزیده است...

سخنان ذوالنوری از حیث منطق و سیاست ورزی هم صحیح نیستند.

مثلا او به چه حقی نهادهای کلانی مثل "شورایعالی هماهنگی سران قوا" که با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است را خلاف قانون عنوان می کند؟

نهادی که اگر نبود؛ بسیاری از تصمیمات ضروری برای مردم و کشور در گیرودار بروکراسی مجلس، نطقهای چند نماینده بی هنر و شوآف های فلان سخنران و بهمان مهره سیاسی سوخته گیر می کرد و بسیاری از مشکلات در جای خود باقی میماند.

از طرفی اگر قرار است که هر تصمیمی در شورای هماهنگی سران قوا گرفته می شود به استمزاج نمایندگان گذاشته شود پس چه حاجت به دستور رهبری و تشکیل یک نهاد فراقوه ای؟

انتظار عقلانیت این بود که آقای ذوالنوری با عنایت به سابقه زیادی که در مجلس و اجرائیات کشور دارد؛ متوجه "مقوله فوریت" و برخی ضرورت ها در تصمیم گیری های کشور باشد و هنگامی که این فوریت بر وظایف مجلس رجحان می یابد؛ امثال ذوالنوری نیز در مقابل مصالح عقلانی تمکین کنند نه اینکه مصلحت های کشور و دستور رهبری را خلاف قانون معرفی کنند.

ماجرای وارد ساختن افراد غیر کارمند به سیستم مجلس و یا انتقاد از رئیس محور بودن مجلس نیز به لحاظ سیاسی واجد ارزش نیستند. چه اینکه اولا همه می دانند که هر مسئولی وظیفه دارد نخبگان را وارد سیستم مدیریتی خود کند. (البته اگر آن افراد ثمرات نخبگی را آشکار نکنند حتما بایستی کنار گذاشته شوند!) و ثانیا قوای یک کشور در تمام ممالک دنیا رئیس محور هستند و نمی توان به خاطر تقلای چند عنصر بی هنر در مخالفت با کارنامه جهادی یک رئیس قوه؛ حرف شاذی مثل انتقاد از رئیس محور بودن یک قوه را پذیرفت.

عجیب ترین بخش اظهارات ذوالنوری اما جایی است که شاهدیم او بر خلاف تمام سابقه اش تقلا می کند جای دولت و مجلس را عوض کند و مجلس را مسئول اجرائیات کشور جلوه دهد.

ذوالنوری مگر به چشمان خودش ندید که مجلس یازدهم برای مسکن و اجاره و اخذ مالیات از خانه های خالی و واردات خودرو؛ ۴ قانون مهم و راهبردی را گذراند اما این قوانین آنطور که باید هرگز اجرا نشدند.

باید دانست که نمی توان حرف غلط را در زرورق هایی مثل "اختیار نمایندگان" پیچید!

دیگر خبرها

  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • ترور برای بقا
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • استانداران در صف مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشند
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • پیش‌بینی ذوالنوری از ترکیب مجلس دوازدهم