Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@19:10:15 GMT

سوء مدیریت؛ آتشی که به فرصت‌های نفتی زده شد

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۲۱۸۵

سوء مدیریت؛ آتشی که به فرصت‌های نفتی زده شد

هدایت اله خادمی کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره  به اینکه با وجود اتمام حکم ۲ ساله مدیریت مسعود کرباسیان در شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۲۷ آبان امسال، او همچنان مدیر این نهاد مهم کشور است، گفت:بنده عملکرد وزارت نفت را خوب ارزیابی نمی کنم؛ نه تنها خوب نمی‌دانم بلکه خیلی بد می‌دانم، چون آن اهداف اصلی نظام را که باید انجام می‌دادند تا مردم و کشور گرفتار نشوند، انجام نداده اند و گاهاً برعکس آن کار می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این مباحث را ما ۲۰ سال پیش هم داشته ایم یعنی در همان زمانی که وزارتخانه در دست همین افراد بود نیز بار‌ها بحث می‌کردیم که این مقدار خام فروشی نکنید، به نیروی انسانی آسیب نزنید و شرکت‌هایی که قوی هستند را این همه پراکنده نکنید. این‌ها مباحثی بود که گاهی اوقات مقام معظم رهبری نیز به آن‌ها ورود می‌کردند و دستوراتی را می‌دادند.

خادمی گفت: هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد، از سوی دیگر در توسعه میادینمان آنقدر کار نکردیم و سراغ شرکت‌های خارجی رفتیم که آن‌ها نیز اطلاعات ما را بردند و برای قطر کار کردند.

مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال، بیان کرد: می‌دانیم که قبل از روی کار آمدن این مجموعه، افراد دیگری سکاندار نفت بودند و عملکردشان بهتر بود. آن‌ها اگر خودشان نفتی نبودند، حداقل به نیروی انسانی آسیب نزدند و از نفتی‌ها راهکار می‌خواستند. وقتی کار به دست نفتی‌ها افتاد، همه پای کار آمدند و کار‌ها پیش رفت.

فرصت سوزی‌هایی که کرباسیان انجام داد

او ادامه داد: آقای کرباسیان می‌توانست، همکاری با پاکستان را ادامه دهد، اما نکرد؛ او همچنین می‌توانست همکاری با ترکمنستان را تقویت کند، اما این کار را هم انجام نداد؛ او می‌توانست برنامه‌های حفاظت از محیط زیست که برخی برای جلوگیری از آلودگی ایجاد شده در مناطقی مثل عسلویه ارائه داده بودند را اجرا کند، اما این برنامه‌ها نیز روی زمین ماند. حتی برخی می‌گفتند گاز‌های آلاینده را می‌توانیم به محصولات دیگری تبدیل کنیم، اما قبول نکردند.

خادمی انتقادش به وضعیت نیروی انسانی در حوزه نفت را اینطور بیان کرد: نیرو‌های انسانی نفت بی انگیزه شده اند، نیرو‌های باتجربه رفتند، اما نیرو‌هایی که چندبار بازنشسته شده بودند، دوباره بر سر کار آمدند. باید افرادی که تخصص دارند بر سر کار‌های نفتی باشند؛ یک نفر نفتی در این حوزه نیست حتی آقایان زنگنه و کرباسیان نیز نفتی نیستند.

او افزود: کار را به یکسری افراد سپرده ایم که کارآمد و وارد به کار نیستند؛ اگر هم انگیزه قلبی برای خدمت به کشور داشته باشند، چون نمی‌دانند و بلد نیستند، نمی‌توانند اظهار نظر کنند و کاری هم اتفاق نمی‌افتد. گاهی نیز کار‌هایی می‌کنند که عواقب خطرناکی دارد مثل پروژه‌هایی که رها شد.

این مدیر سابق نفتی در ادامه گفت: در بحث مازوت قرار بود پالایشگاه‌ها را ارتقا بدهند که ندادند؛ اکنون می‌بینیم که پیامد‌های آن چیست. یکی می‌گوید مجبوریم که استفاده کنیم یکی دیگر می‌گوید مردم پنجره هایشان را باز کرده اند!

بیشتر بخوانید

افزایش تولید ۹۵ هزار بشکه نفت در کشور/ انتشار ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تا پایان دی ماه

او اظهار کرد: همیشه همین افراد روی کار هستند، هیچ کاری هم نمی‌کنند و از همه جا هم حمایت می‌شوند. یکی از افرادی که از استیضاح آقای کرباسیان در دوره وزارتش در وزارت اقتصاد حمایت کرد، خود من بودم. شاید این دسته از افراد در حوزه‌های تخصصی خودشان کارآمد و مفید باشند.

خادمی به مسئولیت‌های وزیر فعلی نفت هم اشاره کرد و گفت: کسی که تخصصش چیز دیگری است، یک بار وزیر جهاد سازندگی، یکبار وزیر نیرو و در نهایت یکباره وزیر نفت می‌شود، از نظر کارشناسی در حوزه نفت کار نکرده است و نمی‌تواند مفید عمل کند. این افراد از بچگی تا کنون وزیر بوده اند و کار مهمی انجام نداده اند.

او گفت: این مسائل اگر بحث منافع شخصی بود، همه اهمیت می‌دادند، اما چون منافع است کسی چیزی نمی‌گوید؛ کار را باید به کاردان سپرد و اگر خود وزیر تخصص این کار را ندارد، باید مدیرعاملش تخصص داشته باشد.

خادمی در انتها اظهار کرد: اگر او هم تخصص نداشت باید حداقل مدیران زیر دستش متخصص این کار باشند، اما متاسفانه این‌ها آمدند افرادی را که اصلا هیچ تجربه‌ای ندارند، به یکباره در بالاترین سمت‌ها قرار دادند. چنین فردی تا سال‌ها اصلا نمی‌تواند متوجه شود که تفاوت فلات قاره، ملی حفاری، اروندان، مناطق نفت خیز جنوب، نفت مرکزی، مهندسی و توسعه نفت، مارون و گچساران چیست! در نهایت انتظاری از آقای کرباسیان نداریم، چون شاید فرد خوبی باشد، اما به هر حال تخصص این کار را ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نفت مسعود کرباسیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا گفت: به زودی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، مهدی سیدهاشمی اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از سال گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد روند صدور درخواست کارت سوخت را اینترنتی کند و این یعنی مالکان خودروهای نوشماره و خودروهای دیگری که نیازمند کارت سوخت المثنی باشند، باید کارت سوخت خود را به صورت اینترنتی دریافت کنند.

وی افزود: برای امنیت درخواست صدور کارت سوخت، تا زمانی که این اقدام در دفاتر پلیس +۱۰ انجام می‌شود مشکلی وجود ندارد، چراکه از اطلاعات کاربر محافظت می‌شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا با بیان اینکه همکاری فراجا با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نخستین خدمت بین دستگاهی است، گفت: جلساتی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام و بررسی‌های لازم انجام شده است و به جمع‌بندی خوبی رسیدیم.

هاشمی ادامه داد: در نهایت در چند روز آینده این سامانه آماده و معرفی می‌شود که در پی آن روند صدور کارت سوخت نیز تسریع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه تولید شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و فراجا تنها اطلاعات را با آنها تبادل می‌کند؛ هنگامی که فرد متقاضی در این سامانه درخواست خود برای صدور کارت سوخت را ثبت می‌کند اطلاعاتش دریافت و برای پلیس ارسال می‌شود و پلیس این اطلاعات را بررسی و صحت‌سنجی و پس از آن تأیید شدن یا نشدن را به این سامانه اعلام می‌کند.

کد خبر 749653

دیگر خبرها

  • صادرات نفت خام با خط لوله نداریم
  • سختی کار نفتی‌ها
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود
  • شهید مطهری  و آسیب شناسی انقلاب
  • تحصن و اعتراض کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی