Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@01:00:42 GMT

بیوگرافی سلنا گومز

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۲۲۷۶

بیوگرافی سلنا گومز

سلنا گومز بازیگر، ترانه‌نویس و خواننده آمریکایی است. او با بازی در سریال تلویزیونی Barney & Friends که برای کودکان بود و بین سال‌های 2002 تا 2004 پخش می‌شد، توجه همگان را به سوی خود جلب کرد. ناطقان:









چکیده ای از بیوگرافی سلنا گومز :

نام اصلی: سلنا ماری گومز

نام مستعار: سلنا گومز

متولد : ۲۲ ژوئیهٔ ۱۹۹۲ گرند پریری، تگزاس، آمریکا

شغل : خواننده، بازیگر، تهیه‌کنندهٔ اجرایی، طراح مد، صداپیشه

سال‌های فعالیت : ۲۰۰۲ تا تاکنون

سبک موسیقی : پاپ، دنس پاپ، الکتروپاپ

 

سلنا ماری گومز (Selena Marie Gomez) زادهٔ ۲۲ ژوئیه ۱۹۹۱ خواننده، ترانه سرا، بازیگر و تهیه کننده تلویزیونی اهل آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قد سلنا گومز 165 سانتی متر و 59 کیلوگرم وزن دارد.

مادر سلنا گومز که فرزند خواندهٔ خانواده ای بود، اصلیتی ایتالیایی و پدر او اصلیتی مکزیکی دارد. وقتی که سلنا 5 ساله بود، مادر و پدرش از هم جدا شدند و او در کنار مادرش بزرگ شد. سلنا گومز نژاد ایتالیایی و مکزیکی دارد.

 

 

در سال 2006، مندی (مادر سلنا) برای دومین بار با شخصی به نام برایان تیفی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج تولد خواهر ناتنی سلنا، گرسی الیوت در 12 ژوئن 2013 بود.

سلنا گومز برای نخستین بار زمانی که تنها ۷ سال سن داشت در نقش جایانا در فیلم «بارنی و دوستان» ظاهر شد. سلنا گومز بیشتر به خاطرِ بازی در نقش آلکس روسو در مجموعهٔ کمدی «جادوگران محله ویورلی» (۱۲–۲۰۰۷) از شبکهٔ دیزنی به شهرت رسید. اولین فعالیت سلنا گومز در فیلم سینمایی «بچه‌های جاسوس ۳: بازی باخته» بود.

 

در مدرسه، سلنا گومز قربانی زورگویی‌های متعددی بوده‌است. او در مورد آن دوران گفته‌است: «من در هر ثانیه از روز در مدرسهٔ ابتدایی مورد اذیت و آزار قرار می‌گرفتم. بدیهی است که بعضی از مردم می‌خواهند شما را تحقیر کنند و پایین بکشند؛ اما در نهایت، شما را از طریقی دیگر قوی‌تر می‌سازند.» بعدها اضافه کرد: «من هیچ وقت در مدرسه بچه معروفی نبودم و فقط ۲ دوست داشتم. دوران مدرسه مثل یک دوران ناجور و افتضاح در زندگی‌تان است! من هیچگاه در مدرسه اعتماد به نفس نداشتم!» در مه ۲۰۱۰، سلنا گومز دیپلم خود را از طریق تحصیل در منزل کسب کرد.



 

سلنا گومز در 16 سالگی با هالیوود رکوردز که پیش از آن با افرادی همچون مایلی سایرس و دمی لواتو شروع به همکاری کرده بود قرارداد امضا کرد. او اولین آهنگ خود را با نام هر چیز آن طور که به نظر می رسد، نیست (Everything Is Not What It Seems) برای مجموعهٔ جادوگران محلهٔ ویورلی منتشر کرد.

 

سلنا گومز آهنگ کرولا دِ ویل را برای آلبوم دیزنی مانیا 6 که شامل بازخوانی هایی از ترانه های کلاسیک کمپانیِ دیزنی می شد اجرا کرد. مدتی بعد وی آهنگ پرواز به قلب تو را برای موسیقی متن انیمیشن تینکر بل خواند. سلنا گومز به عنوان خوانندهٔ مهمان، همکاری ای در تک آهنگ وُ آه (من در مقابل همه) از گروه ناخوش ترین بچه ها برای همیشه داشت که از این آهنگ، به عنوان اولین آهنگ رسمی وی یاد می شود.

 



 

بیماری سلنا گومز:

سلنا گومز از سال ۲۰۱۳ با بیماری لوپوس و عوارض جسمی و روانی آن دست و پنجه نرم می‌کند. او به همین دلیل در سال ۲۰۱۳ تور آلبوم «رقص ستارگان» را لغو کرد و در سال ۲۰۱۵ به‌طور رسمی بیماری خود را تأیید کرد.

 

سلنا گومز در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ خبر از عمل پیوند کلیه خود به دلیل عوارض ناشی از این بیماری و جهتِ بهبود سلامت عمومی‌اش داد. فرانسیا رائیسا بازیگر آمریکایی که از دوستان او به‌شمار می‌رود، کلیه خود را به سلنا اهدا کرد.

سلنا گومز ، فرانسیا را به عنوان کسی که می‌توان گفت جان او را نجات داده نام برد. در حالت معمول پزشک‌ها زمانی حدود ۷ تا ۱۰ سال را برای پیدا شدن یک اهداکنندهٔ مناسب تخمین می‌زدند، اما اینکه دوست صمیمی سلنا و هم‌خانه او در آن برحهٔ زمانی همه شرایط لازم را برای پیوند داشته، از سوی سلنا به عنوان امری «باورنکردنی و فوقِ تصور» توصیف شد.

 

 

خط مُد و لباس سلنا گومز :

در اکتبر ۲۰۰۹ سلنا اعلام کرد که قصد راه‌اندازی خط مُد و لباس خود به نام «بلند خیال‌پردازی کن» را دارد. این خط تولید در پاییز سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. این مجموعه شامل لباس‌های بوهمی، تاپ‌های گلدار، لباس‌های جین، کت و دامن و شال و کلاه بود که تمام لباس‌ها از مواد بازیافتی یا سازگار با محیط زیست بودند.

 

سلنا گفت که این خط تولید برگرفته از سبک شخصی خودش است و لباس‌ها را «زیبا، زنانه و بوهمی» توصیف کرد. سلنا گومز بعدها گفت: با خط تولیدم، واقعاً می‌خواهم گزینه‌هایی به مشتریانم بدم که چگونه می‌توانند سبک مورد علاقه‌شان را با یکدیگر جور بکنند. من می‌خواهم لباس‌ها راحت باشند و اینکه سازگار با محیط زیست و آلی هستند، برای من فوق‌العاده مهم است. همچنین بر روی تمامی برچسب لباس‌ها، نقل‌قول‌هایی که برای من خیلی الهام بخش هستند، وجود دارد و من فقط به دنبال رساندن یک پیام خوب به دیگران هستم.

 

سلنا همچنین با «تونی مِلیو» و «سندرا کَمپوس» (که هر دو در خانه‌های مد صاحب‌نام کار کرده‌اند) همکاری داشته‌است. سلنا گومز دربارهٔ این همکاری گفت: «وقتی تونی و سندرا را ملاقات کردم، از همان اول با آن‌ها احساس راحتی کردم و الان آن‌ها مثل خانواده‌ام می‌مانند. ۳۰ اوت ۲۰۱۳ سلنا مجموعهٔ پاییزی «بلند خیال‌پردازی کن» را منتشر کرد.

 

عطر اختصاصی سلنا گومز :

سلنا گومز اولین عطر خودش، سلنا، را عرضه کرد که آن را مطبوع و عاشقانه توصیف می‌ کند.

 


 

امتیازات و جوایز سلنا گومز :

- سلنا گومز در تاریخ هفتم آوریل سال 2013 ترانه ای با نام بیا و آن را بگیر، جدا از گروه موسیقی سلنا گومز و صحنه خوانده است. این اولین بار بود که آهنگی از او جزو 10 آهنگ برتر 100 آهنگ داغ بیلبورد قرار داشت و توسط انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا گواهینامهٔ طلا گرفت. دومین تک آهنگ او با نام کاهش سرعت در ماه ژوئن سال 2013 منتشر شد. همچنین آلبومش با نام رقص ستاره ها را در تاریخ 23 ژوئیه 2013 منتشر شد.

 

- سلنا گومز در سال 2017 جایزهٔ زن سال را در مراسم جایزه موسیقی بیلبورد دریافت کرد. همچنین آهنگ دروغگوی بد او در فهرست 100 آهنگ برتر بیلبورد در سال 2017 رتبه نخست را کسب کرد.

 

- سلنا گومز در سال 2008 سفیر سازمان یونیسف شد.



 

آثار سلنا گومز :

آلبوم های انفرادی سلنا گومز :

رقص ستاره‌ها (۲۰۱۳)

احیا (۲۰۱۵)

کمیاب (٢٠٢٠)

 

آلبوم های سلنا گومز و سین :

ببوس و بگو (۲۰۰۹)

سالی بدون باران (۲۰۱۰)

وقتی خورشید غروب می‌کند (۲۰۱۱)

 

فیلم‌شناسی سلنا گومز :

فیلم‌های سینمایی :

۲۰۰۳ بچه‌های جاسوس ۳: پایان بازی

۲۰۰۸ یک داستان سیندرلایی دیگر

۲۰۰۸ هورتون صدایی می‌شنود!

۲۰۰۹ آرتور و انتقام مالتازاردها

۲۰۱۰ آرتور ۳: جنگ دو جهان

۲۰۱۰ رامونا و بیزوس

۲۰۱۱ مونته کارلو

۲۰۱۱ ماپت‌ها

۲۰۱۲ هتل ترانسیلوانیا

۲۰۱۲ پس لرزه

۲۰۱۲ تعطیلات بهاری

۲۰۱۳ گریز


۲۰۱۳ جستجو

۲۰۱۴ بدکرداری

۲۰۱۵ اتحاد

۲۰۱۵ هتل ترانسیلوانیا ۲

۲۰۱۵ رکود بزرگ

۲۰۱۶ همسایه‌ها

۲۰۱۶ اصول مراقبت

۲۰۱۶ در نبردی مشکوک

۲۰۱۷ پاپی Puppy!

۲۰۱۸ هتل ترانسیلویا ۳

۲۰۱۸ یک روز بارانی در نیویورک

۲۰۱۹ مرده‌ها نمی‌میرند

 

تلویزیون :

۲۰۰۲–۲۰۰۳ بارنی و دوستان

۲۰۰۵ واکر، تفنگ‌دار تگزاس: محاکمه با آتش

۲۰۰۶ هتل زک و کودی

۲۰۰۷–۲۰۰۸ هانا مونتانا

۲۰۰۹ برنامه حفاظت از پرنسس

۲۰۰۹–۲۰۱۲ جادوگران محله ویورلی

۲۰۰۸ برادران جوناس:زندگی در رؤیا

۲۰۰۸ استودیو DC: تقریباً زنده

۲۰۰۸ بازی‌های شبکهٔ دیزنی

۲۰۰۹ برنامه حفاظت از پرنسس

۲۰۰۹ جادوگران محله ویورلی: فیلم

۲۰۰۹ جادوگران روی عرشه با هانا مونتانا

۲۰۰۹ سانی با یک شانس

۲۰۱۱ خیلی تصادفی!

۲۰۱۱ ستاره‌های شوخی زننده

۲۰۱۳ بازگشت جادوگران:الکس در برابر الکس

۲۰۱۴-۲۰۱۵-۲۰۱۶ روز ما

۲۰۱۵ آوا

۲۰۱۶ پخش زنده شنبه شب

۲۰۱۶ همراه با امی شوور

 

 

تهیه‌کنندگی:

سلنا گومز در سال ۲۰۱۷ تهیه‌کنندگی سریال ۱۳ دلیل برای اینکه را بر عهده گرفت.
برچسب ها: سلنا ، ناطقان ، خواننده ، بازیگر ، هالیوود

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سلنا ناطقان خواننده بازیگر هالیوود سلنا گومز لباس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۲۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...

به گزارش همشهری آنلاین، ‌با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سوال کنید که علت علاقه‌شان به این هنرمند چیست؟ احتمالا پاسخ دهند که چون می‌توانند با ترانه‌های او همزاد پنداری کنند و به راحتی خود را به عنوان راوی ترانه‌هایش تصور کنند اما در کنار این ویژگی نمی‌توان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمی‌کند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پست‌های طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراک‌گذاری آن پست‌ها.

اما چرا امروز از تیلور سوئیفت می‌نویسیم؟ در هفته‌های اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند می‌گفت.

در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرم‌های موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.

اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تک‌آهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخش‌شده در یک روز را ثبت کرد.

سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخش‌شده‌ترین آلبوم در یک روز و پخش‌شده‌ترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرم‌های پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریم‌های روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطب‌ترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.

اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده می‌شود؟

پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمی‌توان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاه‌های نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبوم‌های قبلی‌اش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.

در ادامه اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.

عکس | تیلور سوئیفت شخصیت سال تایم ٢٠٢٣ شد

موسیقی سوئیفت

توبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، می‌گوید: «نمی‌توانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگ‌هایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگ‌هایی که تیلور می‌نویسد، فوق‌العاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبوم‌های متوالی این کار را انجام می‌دهد.»

درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، می‌گوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او می‌داند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگ‌های او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و می‌توانم به آهنگ‌های او، حتی آهنگ‌هایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»

همه کاره بودن او

سوئیفت به طرز ماهرانه‌ای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ می‌گویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.

سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیه‌کنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.

در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگ‌ها حفظ کرد. سوئیفت اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بی‌سابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.

البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگی‌های بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال می‌کردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستان‌سرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.

هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.

نوبیل درباره این اقدام می‌گوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش می‌کنند اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»

هوش تجاری سوئیفت

کونیگزبرگ می‌گوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمی‌شود، بلکه در مورد تجارت است و مهارت‌های تجاری تیلور شگفت‌انگیز است».

درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکت‌های استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العاده‌ای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروش‌ترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.

همچنین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی می‌نشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانه‌های اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.

حرکت درخشان سوئیفت

از اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبوم‌های اولیه‌اش به طور گسترده‌ای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد می‌شود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبط‌های تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافی‌جویانه بی‌سابقه، سوئیفت آلبوم‌های خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبط‌های جدید به دست آورد.

در حالی که سوئیفت خاطرنشان می‌کند که همه این‌ها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبوم‌های تازه ضبط‌شده بسیار محبوب بوده‌ و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.

آینده نگری او

نوبیل می‌گوید سوئیفت درک ذاتی از خواسته‌های مخاطبانش دارد و این توانایی می‌تواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتی‌ها می‌داند:

۱۹۸۹

زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگ‌های زد و کالوین هریس با آهنگ‌های پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل می‌گوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده می‌کرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال می‌کند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.

شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰

نوبیل می‌گوید در طول قرنطینه همه‌گیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبوم‌ها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.

کونیگزبرگ می‌گوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکس‌کننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»

فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروش‌ترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح می‌دهد، این موفقیت تصادفی نبود.

او ادامه می‌دهد: «طرفداران با این آهنگ‌ها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش می‌کردند؛ آهنگ‌هایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانه‌ها و درختان صحبت می‌کردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»

تور era

نوبیل می‌گوید دو نیروی فرهنگی را می‌توان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانه‌های اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربه‌های جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با ده‌ها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگ‌های تیلور سوئیفت بزرگ شده‌اند، بسیار عمیق‌تر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه می‌گوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».

آیا می توان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟

خیر.

نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمان‌های دیگری انجام می‌داد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمی‌شد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر می شد، تأثیر مشابهی نداشت. این‌گونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن می‌شوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شده‌اند، ترکیب نادری است.

بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.

وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت می کند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت می‌کند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت می‌کند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه می‌شود. دلیل اینکه می‌توانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاه‌پوست است و نژاد دارد.

البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی می‌مانند و نمی‌توان به هیچ وجه او را بزرگ‌ترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.

آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیت‌های برتر و موفقیت افسون‌کننده که بر درخشش او به‌ عنوان یک تاجر تأکید می‌کند و به‌طور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت می‌کند.

کد خبر 848295 منبع: ایسنا برچسب‌ها موسیقی ایرانی خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر از اینستاگرام
  • نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد
  • خداحافظی شوکه کننده سلنا گومز با ۴۲۹ میلیون کاربر
  • خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • رقص و شادی بازیکنان تیم ملی افغانستان با آهنگ صادق بوقی (فیلم)
  • جشن رختکن فوتسال افغانستان با آهنگ صادق بوقی؛ او او او او! + ویدیو