Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@17:15:55 GMT

فارس من| روایت بی‌خیالی چند مدیر در برابر مطالبات 18 ماهه 300 آبدار

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۳۱۵۷

فارس من| روایت بی‌خیالی چند مدیر در برابر مطالبات 18 ماهه 300 آبدار

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، از ابتدای سال 99 زمزمه‌هایی از عدم پرداخت مطالبات برخی از آبداران چهارمحال و بختیاری به گوش می‌رسید.

ابتدائا بگوییم آبدار به چه کسی گفته می‌شود: در هر روستا برای انجام صفر تا صد امور مربوط به آب شرب مردم یک نفر از اهالی همان روستا به کار گرفته می‌شود تا اموری مانند توزیع قبض آب، نظارت توزیع آب، رفع مشکلاتی مانند ترکیدگی لوله‌ها، حراست از منبع آب در برابر تهدیدات فیزیکی و میکروبی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را بر عهده دارد؛ مسؤولیت حساسی که اگر کوتاهی و غفلتی صورت بگیرد بهداشت و آب شرب مردم به خطر می‌افتد.

تیرهایی که همه به سنگ خورد

حالا سختی کار، استرس و مسئولیت یک آبدار را در نظر بگیرید و تصور کنید که 18 ماه است حقوق نگرفته، چهار ماه است حق بیمه‌اش هم پرداخت نشده؛ مسؤولان جواب درست و درمانی هم بهشان نمی‌دهند؛ یکبار هم به صورت مسالمت‌آمیز و بدون حاشیه در داخل شرکت آبفا تجمع اعتراضی برگزار کردند ولی متاسفانه آنهایی که باید می‌شنیدند، نشنیدند!

سال 99 به نیمه دومش رسیده، حالا دست به دامان فضای مجازی شدند و مشکل‌شان را در این گروه و آن گروه به اشتراک می‌گذارند؛ یکی از عدم برگزاری جشن تولد برای نازگلش می‌نویسد و یکی هم از خجالتی که بی‌پولی برایش ایجاد کرده و سه شبانه روز خانه نرفته که شرمنده مطالبه زن و بچه‌اش نباشد؛ یکی از ماندن شهریه دانشجویش می‌نویسد و یکی هم از جهیزیه‌ای که باید بخرد ولی نمی‌تواند!

اما افسوس که گوش شنوایی وجود ندارد؛ آبادارن تصمیم به برگزاری یک تجمع می‌گیرند و همه آبداران استان را فرا می‌خوانند، مکانش را استانداری و دادگستری کل چهارمحال و بختیاری در نظر می‌گیرند، بیست دقیقه قبل از شکل‌گیری تجمع با وساطت یکی از دلسوزان استان مکان تجمع تغییر می‌یابد و همه به سمت معاونت مطالبه‌گری ستاد امر به معروف حرکت می‌کنند تا به صورت رسمی به مطالبه‌شان رسیدگی شود.

آبداران نجابت‌شان را در برابر دولت اثبات کردند

از مقدمه بالا فهم آبداران و پایبندی‌شان به انقلاب را به وضوح دیدیم، کسانی که مسئولیت حساسی مانند تامین آب شرب روستاها را در دست‌شان قرار دادیم و سال‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی این مسئولیت را ادا کردند و همینطور وقی بعد از 18 ماه حقوق نگرفتن و نداشتن بیمه به دلیل سهل انگاری (پیمانکار یا آبفا) در پرداخت حق بیمه آنان، اما باز هم حاضر نیستند به واسطه جراحتی که به جسم‌شان نشسته، زخمی هر چند کوچک به پیکره جمهوری اسلامی وارد کنند و تجمع‌شان را در دقیقه نود کنسل می‌کنند! به راستی اگر حقوق بسیاری از این مدیران 18 ماه به تعویق بیفتد همین نجابتی که در کارگران می‌بینیم در آن‌ها هم خواهیم دید؟

به دنبال ثبت این مطالبه کارگران در سامانه فارس من تحت عنوان "وعده پرداخت معوقات کارگران آبدار چهارمحال و بختیاری چه شد؟" اکنون خبرنگار فارس خود را موظف کرده این موضوع را از مدیران مربوطه مطالبه کند و قطعا تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری رسانه‌ای خبرنگار فارس من ادامه خواهد داشت.

مدیرکل اداره کار: دستور پرداخت مطالبات صادر شده است

حفیظ اله فاضلی: اعتبارات لازم برای این موضوع در سال 98 و ابتدای سال جاری از سازمان برنامه و بودجه دریافت شده که مطالبات کارگران شرکت آبفا در کمیسیون کارگری، شورای تأمین و وزارت نیرو بررسی و دستور پرداخت مطالبات نیز صادر و حتی  شرکت آبفا قول پرداخت مطالبات را داده و به دنبال راهکار از برنامه و بودجه می‌باشد.

اما به دلیل اینکه بسیاری از کارگران در قالب نیروی شرکت‌های خدماتی و پیمانکاری هستند و اداره آبفا یا هر اداره دیگر مختار است حق کارگران را یا مستقیم به حساب شخص کارگر واریز و این مبلغ را از صورت وضعیت پیمانکار کسر کند و یا مبلغ را به پیمانکار دهد که در این صورت پیمانکار ابتدا حق خود را از آن کسر و ما بقی را بین کارگران تقسیم می‌کند.

حال مشخص نیست کدام یکی از اتفاقات رخ داده که پولی به دست آبداران نرسیده و مکاتبات و حتی تهدیدهای بسیار دردی را دوا نکرده است هرچند خویشتن‌پنداری، ترس از اخراج آبداران و عدم شکایتشان برای دریافت حقوق از شرکت خاطی نیز به بی‌خیالی مدیران دامن زده زیراکه اگر این امر اتفاق بیفتد کلیه اموال شرکت به مزایده گذاشته می‌شود.

کمبود بودجه عامل تاخیر در پرداخت است

بعد از مطمئن شدن از وعده‌های عمل نشده آبفا در پرداخت حقوق و بیمه بداران با معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری به گفت‌وگو نشستم که متوجه شدم حدود ۳۰۰ کارگر در قالب قراردادهای تعمیر و نگهداری طی چند قرارداد با پیمانکار وارد کار شده‌اند.

منوچهر باقری افزود: همه این کارگران از سال‌ها پیش معوقاتی دارند و در سال جاری نیز از زمانی که دو شرکت آب و فاضلاب روستایی و آب و فاضلاب شهری یکپارچه شده‌اند از مرداد تا کنون حقوق دریافت کرده‌اند و معوقات ماقبل از آن را نیز هنوز طلب‌کارند.

وی علت این معوقات را کم‌بود بودجه تخصصی دانست و بیان کرد: برای دریافت بودجه موافقتنامه‌ای با بخش تأمین مالی سازمان مدیریت مبادله شد اما از ۱۰ میلیارد تومان بودجه مقرر تنها ۵ میلیارد  پرداخت شده و در صورت تخصیص مابقی حقوق نیز تسویه می‌شود.

باقری ادامه داد: حقوق سه تا چهار ماه کارگران براساس این پول و ما بقی ماه‌ها از طرق مختلف از جمله قرض پرداخت شد و برای ماه‌های دیگر نیاز به بودجه بیشتر است که تاکنون پرداخت نشده البته پیگیری‌ها و نامه نگاری‌های بسیاری در این راستا انجام شده است که امیدواریم منتج به نتیجه شود.

معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آبفای استان در پاسخ به اینکه چرا حقوق کارگر مستقیم به خود او پرداخت نمی‌شود، بیان کرد: این شرکت از طریق مناقصه کارهای خود را به پیمانکاران واگذار می‌کند و در این مورد هم در قالب قرارداد تعمیر و نگهداری، پیمانکاران با شرکت آبفا وارد قرارداد می‌شوند لذا پیمانکاران طرف قرارداد محسوب می‌شوند نه کارگرها اما این شرکت بر پرداخت حقوق کارگران هم  نظارت دارد.

رئیس حراست آبفا چهارمحال و بختیاری

رئیس حراست آبفای استان که از طرف مدیرعامل شرکت مامور رسیدگی به این موضوع شده است، حالا در جمع کارگران و مقابل دوربین خبرگزاری می‌آید و با اطمینان و جدیت ادعا می‌کند بیمه کارگران تا سه روز کاری آینده پرداخت می‌شود؛ خبرنگار فارس با تعجب مجددا سئوال می‌کند که ظرف سه روز آینده؟

رئیس حراست بدون لکنت زبان و قاطعانه اعلام می‌کند بله تمامی حق بیمه پرداخت نشده کارگران آبفای استان ظرف سه روز کاری آینده پرداخت خواهد شد.

دو هفته بعد از اتمام این سه روز، خبرنگار فارس برای مصاحبه با این مسئول تلاش‌های مستمری داشت که متاسفانه تا این لحظه بی‌نتیجه ماند که در آخر مسئول مربوطه بیان کرده که این موضوع به من ارتباطی ندارد!

 

 

در ادامه پیگیری‌ها با مدیر روابط عمومی شرکت آبفا صحبت کردم که فرشاد متقی بدهی آبداران را مربوط به سال‌های گذشته دانست و شرح داد: 2 ماه مربوط به سال 96، 3 ماه مربوط به سال 97، 4 ماه مربوط به سال 98 و چند ماهی مربوط به ابتدای سال جاری می‌باشد که اکنون در حال تسویه هستند.

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری افزود: بیمه آبداران تاکنون پرداخت شده و تنها 2 الی 3 ماه عقب افتاده که پیمانکاران به منظور عدم جریمه شدنشان بیشتر از ما بر این امر اهتمام دارند و قطعاً تا پایان ماه تسویه خواهد شد زیراکه در غیر این صورت شرکت بیمه پیمانکار را جریمه می‌کند لذا کارگران نگران بیمه خود نباشند.

وی در مورد وضعیت قراردادها اینگونه توضیح داد: شرکت آبفا با پیمانکاران برنده در مناقصه قرارداد یک ساله می‌بندد و در ادامه پیمانکار بر اساس حجم و زمان لازم برای پروژه با کارگران قرارداد چند روزه یا ماهانه منعقد می‌کند.

تاکنون کارگری اخراج و یا تهدید به اخراج نشده است وعلاقه‌ای برای انجام این کار نداریم

متقی با تکذیب خبر تهدید به اخراج آبداران معترض گفت: تا کنون کارگری اخراج و یا تهدید به اخراج نشده است وعلاقه‌ای برای انجام این کار نداریم زیراکه قطعاً کارگر باتجربه بهتر از کارگر ابتدایی کار می‌کند.

پرداخت 2 ماه از حقوق معوقه و واریز حق بیمه قطعی شد

حالا که موضوع رسانه‌ای شده و چندین گزارش و خبر در این خصوص منتشر شده تازه مسئولان به فکر برگزاری جلسه و بررسی موضوع افتادند، چند روز بعد جلسه‌ای با حضور برخی از مسؤلان استانی از جمله؛ معاون سیاسی امنیتی استانداری، مدیرکل اداره کار و شرکت آبفا، دبیر امربه معروف‌ونهی‌از منکر، کارشناسان و معاونان دادگستری، تأمین اجتماعی و اداره برنامه بودجه برگزار و مقرر شد شرکت آبفا از طریق منابع داخلی و با کمک دستگاه‌های مربوطه تا هفته آینده یک ماه از حقوق عقب افتاده حقوق چند سال گذشته آبداران و تا پایان ماه نیز چهار ماه حقوق عقب افتاد سال جاری را با تأمین ۲ میلیارد بودجه تسویه کند.

 

3 ماه بیمه و یک ماه حقوق معوقه آبداران پرداخت شد

 

بعد از این تناقضات در عمل به وعده‌ها مجدداً به سراغ مدیرعامل شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری رفتیم که احمدرضا محمدی در این خصوص گفت: در هفته جاری دو جلسه با مدیر اداره کار استان برگزار و وعده پرداخت حقوق یک ماهه آبداران محقق شد یعنی مبلغ در حساب مشترک شرکت و پیمانکاران قرار گرفته و این روند اکنون در مرحله واریز به حساب آبداران قرار دارد.

البته این مرحله نیز در برخی شهرستان‌ها از جمله لردگان، شهرکرد، خانمیرزا و سامان پرداخت شده و تنها برخی‌ به علت نداشتن حساب بانکی در حال طی کردن پروسه اداری هستند که اسناد اداری این پرداختی‌ها موجود است.

همچنین گویا مشکل بیمه عقب‌افتاده؛ نبود پیمانکار بود، که با مستقر شدن پیمانکار جدید بیمه ماه‌های آبان، آذر و دی سال جاری نیز به حساب پیمانکار واریز شده و مابقی بیمه نیز طی جلساتی با اداره کار بررسی می‌شود تا ماه‌های معوقه و افرادی که تاکنون بیمه دریافت نکردند مشخص شوند تا این روند نیز طبق برنامه حل و فصل شود.

امیدواریم روزی برسد که کمبود بودجه اول روی تشریفات و لاکچری‌بازی‌ها مدیران تاثیر بگذارد و بعد روی حقوق کارگر

خلاصه اینکه طبق گفته‌های شرکت آبفای استان یک ماه حقوق و سه ماه بیمه عقب افتاده آبداران بعد از حدود 20 روز پیگیری به حساب مشترک شرکت آبفا و پیمانکاران واریز شد که امیدواریم 16 ماه حقوق معوق دیگر نیز با همین سرعت پرداخت شود تا کمی از دغدغه‌های مالی این قشر نیز در این شرایط بد اقتصادی حل شود.

حیف است کارگرانی که اینقدر نسبت به کشورشان احساس دین می‌کنند و نسبت به انقلاب‌شان خودشان را مسئول می‌بینند اینطور از طرف مسئولان تحت فشار قرار بگیرند که تا 16 ماه حقوق عقب افتاده باشند؛ نبود بودجه و کمبود اعتبار را زمانی کارگر باور می‌کند که تشریفات لاکچری اداری هم تحت الشعاع نبود بودجه قرار بگیرد؛ زمانی که حقوق مدیرعامل هم چند روز با تاخیر پرداخت شود.

انتهای پیام/68036

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل آبفا حقوق عقب افتاده چهارمحال و بختیاری پرداخت مطالبات خبرنگار فارس مربوط به سال آبفای استان عقب افتاده شرکت آبفای پرداخت حق شرکت آبفا پرداخت شد اداره کار ماه حقوق سال جاری شرکت آب حق بیمه ماه ها سه روز یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۳۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۲۲ هزار میلیارد تومان به حساب تولیدکنندگان برق

مدیرعامل شرکت شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه به حساب تولیدکنندگان برق پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «مصطفی رجبی مشهدی» در گردهمایی سراسری نیروگاه‌های کشور با حضور «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو، «همایون حائری» معاون وزیر در امور برق و انرژی و مدیران نیروگاه‌ها، هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاه‌ها اعلام و خاطرنشان‌کرد: شرکت توانیر همه توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس در ۲ سال اخیر در ۲ نوبت یک‌بار ۲۰ همت و یک نوبت هم ۳۰ همت از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و به‌تازگی هم ۲۱ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب تولیدکنندگان برق حرارتی و مقیاس کوچک واریز شد که سهم عمده آن متعلق به نیروگاه‌های خصوصی بود که در شرکت مدیریت شبکه برق ایران تسویه شد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به ابلاغیه وزیر نیرو که باید ۱۰۰ درصد معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، گفت: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویت‌ها به تولیدکنندگان برق و بخش‌های انتقال و توزیع تخصیص می‌یافت.

وی ادامه‌داد: با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچک‌تر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکت‌های توزیع هستیم تا خود شرکت‌ها در قبال وصول مطالبات خود مسؤولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند که تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکت‌ها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می‌شود.

رجبی مشهدی، به صفر رساندن مطالبات نیروگاه هادر یک بازه زمانی سه ساله که در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با همه قوا آن را دنبال می‌کند.

کد خبر 749965

دیگر خبرها

  • متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مطالبات جدی خانه کارگر است
  • تعیین فرصت ۶ ماهه برای پرداخت حق سهم شهرداری از اراضی الحاقی
  • پرداخت ۲۲ هزار میلیارد تومان به حساب تولیدکنندگان برق
  • مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • قرارداد پیمانکاری در گروه ملی فولاد تخلف قانونی است / درویشی: فقط مطالبات صنفی کارگران را پیگیری می‌کنیم +فیلم
  • پرداخت همه مطالبات معلمان تا پایان اردیبهشت+ فیلم
  • ۱۵ درصد از مطالبات بازیکنان استقلال پرداخت شد
  • پرداخت ۱۵ درصد از مطالبات بازیکنان استقلال
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها