Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:31:25 GMT

بقعه شیخ جبرئیل اردبیل توسعه می‌یابد

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۳۱۶۴

بقعه شیخ جبرئیل اردبیل توسعه می‌یابد

بقعه شیخ جبرئیل مدفن به شیخ امین‌الدین جبرئیل؛ پدر شیخ صفی‌الدین اسحق، جد سلاطین صفوی است که در نیمه اوّل قرن دهم هـ.ق احداث شده است.
این بنا شامل دیوار گلی بلند، مقبره امین الدین جبرائیل، مقبره عوض الخواص بن فیروزشاه زرین کلاه، مقبره سید محمد الاعرابی، بقعه سید حمزه، مقابر داخل محوطه بقعه، مقابر خارج از محوطه بقعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روز جمعه ایرنا ، اکبر بهنامجو در در جریان بازدید از بقعه شیخ جرئیل و محله شیخ کلخوران اردبیل افزود: تاکنون در این بقعه ساماندهی، مرمت بناهای تاریخی، نورپردازی محوطه، بهسازی فضای سبز، احداث سرویس بهداشتی و احداث رواق، کف سازی تسطیح و ریگلاژ گورستان و ساماندهی بنای مجاور  عملیاتی شده است.

وی همچنین در دیدار با اهالی محله شیخ کلخوران، لاینینگ (بتنی کردن) نهرها برای جلوگیری از اتلاف آب و بالا رفتن راندمان تولید،  برنامه ریزی برای احداث انبار سرد،  ایجاد چمن مصنوعی و سالن ورزشی، تسریع در بررسی استعلامات و خرید انشعاب آب از سوی اهالی این محله تاکید کرد.

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در جریان بازدید استاندار  از بقعه شیخ جبرئیل گفت: بقعه شیخ کلخوران مرقد پدر شیخ صفی الدین اردبیلی جد خاندان صفوی است که به عنوان یکی از بقاع تاریخی شاخص دوره صفوی شناخته می‌شود.»

او با بیان اینکه در گذشته این بقاع تاریخی در وضعیت نامطلوبی بود و ساماندهی آن یکی از مطالبات جدی مردم اردبیل بود، گفت: «به دلیل اهمیت این بنای تاریخی و در پاسخ به مطالبه مردم اقدامات مرمتی و بهسازی در محوطه بنا انجام شد.»

فلاحی گفت:  این بنای تاریخی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی است که سالانه مقصد بازدید علویان و گردشگران مذهبی است و با ساماندهی آن، در جذب و ماندگاری مسافران موثر خواهد بود.

برچسب‌ها استان اردبیل سلسله صفویه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی میراث فرهنگی اکبر بهنام جو 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان اردبیل سلسله صفویه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی استان اردبیل سلسله صفویه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی میراث فرهنگی اکبر بهنام جو اخبار کنکور بقعه شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۳۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد

محمد بن سلمان ـ ولیعهد عربستان ـ از توسعه مسجد تاریخی «قُبا» در شهر مدینه، از زمان تأسیس آن در سال اول هجری، خبر داد.

غنی‌سازی تجربه‌های مذهبی و فرهنگی برای زائران و بهبود کیفیت زندگی تحت چشم‌انداز ۲۰۳۰ از جمله محورهای این پروژه اعلام شده است.

این پروژه، مسجد قبا را به همراه ۵۷ مکان تاریخی دیگر گسترش می‌دهد. این امر ارتباط بین این بناهای دیدنی و سایر مکان‌های میراثی را افزایش می‌دهد و یک نقطه تاریخی ایجاد می‌کند که بناهای تاریخی را به نمایش می‌گذارد.

برای این طرح، بودجه یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده و پس از پایان پروژه ظرفیت مسجد قبا به ۶۶ هزار نفر می‌رسد و مساحت آن نیز بالغ بر ۷۲ هزار متر خواهد بود که به بیانی دیگر ۱۰ برابر مساحت کنونی مسجد است.

مسجد قبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد و در روایت‌ها آمده است که نخستین سنگ‌های بنای آن توسط حضرت محمد (ص) پس از مهاجرت از مکه به مدینه گذاشته شد.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» و دیگر ابرپروژه‌های آنها به قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت به شمار می‌آید، که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.

بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۶ درصدی در تعداد گردشگران ورودی را ثبت کرد. گزارش این سازمان همچنین حاکی از آن است که این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به نرخ قابل توجه بازیابی گردشگری با ۱۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است.

عربستان در کنار تلاش برای افزایش گردشگران سیاحتی، طرح‌های ویژه‌ای را نیز برای ترویج گردشگری مذهبی خود در دستور کار داده است و بر اساس چشم‌انداز ۲۰۲۳ این کشور، ۳۰ مسجد تاریخی در این کشور در برنامه توسعه و مرمت قرار دارند.

دیگر خبرها

  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • حمایت مردم استان اردبیل از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا و اروپا
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان