Web Analytics Made Easy - Statcounter

زیباسازی محیط و منظر شهری از جمله مؤلفه‌های مهمی است که شهرداری قدس همواره وجهه همت خود قرار داده است که در این رویکرد، زدودن نازیبایی‌ها و اغتشاشات بصری و بهره‌گیری از ابزارهای مختلف جهت خلق زیبایی بصری به عنوان 2 محور اصلی مدنظر قرار دارد. در این فرآیند، بهبود کیفیت بصری عرصه‌ها و فضاهای عمومی شهر به منظور ارتقای کیفیت حضور شهروندان در سطح شهر، از جایگاه والایی برخوردار است، زیرا سیما و منظر شهری به طور مستمر در معرض دید شهروندان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، طراحی و نقاشی دیواری، طراحی و ساخت تندیس‌ها و یادمان‌ها، استفاده از نورپردازی و آبنماها، طراحی المان‌های شهری، به‌کارگیری گونه‌های گیاهی، رنگ‌آمیزی و... از اقدامات مهمی است که توسط اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس اجرایی می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ به دلیل وضعیت نامناسب روشنایی برخی معابر و فضاهای شهری که ناشی از عدم همکاری مناسب و انجام ندادن تکالیف قانونی از سوی دستگاه اجرایی خدمات‌رسان و سرقت‌های گاه و بیگاه تجهیزات روشنایی موجود در سطح شهر بود، اقدامات گسترده‌ای برای ساماندهی و اصلاح روشنایی بوستان‌ها، میادین، بلوار‌ها و لچکی‌های سطح شهر اجرایی شده است. به دلیل وضعیت نامطلوب روشنایی برخی بوستان‌ها، میادین و بلوارهای سطح شهر، از ابتدای سال ۹۹ مسوولیت ساماندهی این بخش به اداره سیما و منظر شهری واگذار گردید. خاموشی فضاهای شهری نه‌تنها چهره شهر را تاریک می‌کند، بلکه زیست شبانه شهرمان را نیز دچار اختلال کرده و زمینه‌ساز حوادث ترافیکی و انواع بزهکاری‌های اجتماعی می‌شود که اثرات سوئی بر امنیت روانی شهروندان بر جای می‌گذارد. 

وضعیت نامناسب روشنایی برخی فضاهای شهری به دلایل متعددی پدید آمده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به عدم همکاری مناسب و انجام ندادن تکالیف قانونی از سوی دستگاه اجرایی خدمات‌رسان و سرقت‌های گاه و بیگاه تجهیزات روشنایی موجود در سطح شهر اشاره کرد. شاید برخی به اشتباه گمان کنند که وظیفه تامین روشنایی تمامی معابر شهری بر عهده شهرداری‌هاست، در حالی که بر اساس قانون، این امر در حوزه مسئولیت دستگاه‌ اجرایی دولتی قرار دارد و شهرداری صرفا ملزم به تامین روشنایی بوستان‌ها، میادین، بلوار‌ها و لچکی‌ها می‌باشد. با وجود مکاتبات و مذاکرات متعددی که در این رابطه با ارگان‌های ذیربط انجام گردیده است، اما متاسفانه اقدام قابل‌توجهی در این رابطه ملاحظه نمی‌شود و شهرداری به دلیل تامین رفاه و آسایش شهروندان، بالاجبار اقداماتی خارج از حوزه مسئولیت خود را نیز بر دوش کشیده است. 

طرح فضاسازی محلات

یکی از اقدامات مهم اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس طرح فضاسازی محلات است که با هدف بهبود و ارتقای بصری سیما و منظر شهری و به شکل محله به محله اجرا می شود. ساماندهی سیما و منظر شهری با رویکرد تمرکز بر محلات را موجب تحول چشمگیر فضا و محیط شهری می‌شود که در قالب این طرح و با همراهی هنرمندان شهرقدس، در سال گذشته طرح بازپیرایی و فضاسازی محله‌های سرهنگ‌فرد و محمدآباد اجرایی گردید. این طرح در ۲ مرحله اجرایی شد که در مرحله نخست اقداماتی همچون شستشوی دیوارهای منازل، هرس درختان، نورپردازی و اصلاح روشنایی، رنگ جداول، حذف زوائد، کاشت گل‌های بهاری، رنگ‌آمیزی تیرها و صندوق‌های برق و... انجام گردید. 

اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس در این راه خواستار همراهی هنرمندان بومی شهرقدس نیز بوده و طی فراخوانی از تمام هنرمندان در رشته‌های مختلفی همچون نقاشی، خطاطی، تجسمی و... دعوت نمود تا طرح‌های پیشنهادی مبتکرانه و خلاقانه خود را در زمینه فضاسازی محلات شهری به این اداره ارائه کنند. در همین زمینه بازدیدهایی هم با حضور هنرمندان از سطح این محله انجام شد تا از نزدیک با فضای موجود ارتباط برقرار کنند. در مرحله دوم نیز پس از دریافت طرح‌های پیشنهادی هنرمندان و انتخاب طرح‌های برتر، این طرح‌ها توسط این هنرمندان بر دیوارها و فضاهای موجود در محله سرهنگ‌فرد اجرایی گردید. اجرای این طرح با استقبال بسیار خوب ساکنان این محلات مواجه شد و بهره‌گیری از ظرفیت و توان هنرمندان بومی شهرقدس موجب گردید تعامل و همکاری بسیار خوبی در راستای فضاسازی محلات شهر شکل بگیرد که در محلات دیگر نیز استمرار خواهد یافت. 

جلوه نقش و رنگ با اجرای نقاشی دیواری در بوستان‌ها

در ادامه اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه نقاشی دیواری در سطح بوستان‌های شهر، طراحی و نقاشی دیواری بوستان حافظ واقع در تقاطع خیابان صاحب‌الزمان (عج) و بلوار دانش‌آموز با ترکیبی از خطاطی و نقاشی منظره با مساحت تقریبی ٢٥٠ مترمربع توسط عوامل اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس اجرایی شد. همچنین در راستای زیباسازی و نشاط‌بخشی به منظر شهری، اجرای نقاشی دیواری در بوستان‌هایی مانند شکوفه، شاهد، خبرنگار، سرخحصار، شهروند، کودک، بخشایش و حجاب نیز اجرایی است. ارتقا و بهبود کیفیت بصری فضاهای عمومی شهر به منظور ارتقای کیفیت حضور شهروندان در سطح شهر حائز اهمیت است زیرا سیما و منظر شهری به طور مستمر در معرض دید شهروندان قرار دارد و بیش از هر چیز دیگر از طریق دید بر روحیه تأثیرگذار می‌باشد. 

پاکسازی و شستشوی تبلیغات و دیوارنویسی‌های غیرمجاز

با توجه به اینکه امروزه توجه به ساماندهی سیما و منظر شهری و جلوه‌های بصری آن یکی از اولویت‌های اجرایی اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس در راستای جلب رضایتمندی شهروندان محسوب می شود، عوامل اجرایی این اداره اقدام با پاکسازی و شستشوی تبلیغات غیرمجاز محیطی نصب شده بر روی دیوارها و تیرهای برق سطح شهر می‌کنند. بخش مهمی از کیفیت فضای یک شهر در ارتباط با سیما و منظر شهری معنا می‌یابد که با توجه به اهمیت این مسئله در تزریق روح شادابی و نشاط اجتماعی به شهروندان، تلطیف بصری، ایجاد و حفظ و افزایش بهداشت روانی و آرامش جامعه، عملیات پاکسازی پوشاننده‌های نامناسب و جمع‌آوری تبلیغات محیطی غیرمجاز و رفع اغتشاشات بصری به صورت مستمر توسط اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس اجرایی می‌گردد. لازم به ذکر است؛ مطابق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها، نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر ممنوع است، مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است. 

ساخت و نصب تندیس شهید سپهبد قاسم سلیمانی

پس از عملیات تروریستی رژیم جنایتکار آمریکا و شهادت سردار بزرگ اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی، اجرای برنامه‌ها و طرح‌های متعددی در راستای بزرگداشت یاد و نام این شهید بزرگوار در دستور کار مدیریت شهری قدس قرار گرفت. یکی از این اقدامات ساخت تندیس شهید سلیمانی و نصب آن در میدانی بود که به نام ایشان مزین شد. در روند ساخت این تندیس که به دست توانمند هنرمندان بومی شهرمان طراحی و اجرا شده است، مسئولان شهری از جمله امام جمعه، اعضای شورای شهر، شهردار و معاونت خدمات شهری حضور یافته و از نزدیک در جریان اجرای این طرح قرار گرفتند. گفتنی است، طی مراسمی ویژه همزمان با ایام سالگرد چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس از تندیس شهید سردار سلیمانی رونمایی شد.

انتقال پیام‌های اجتماعی با جانمایی المان‌های شهری

در این بخش، بالغ بر 30 عدد المان تحت عنوان المان‌های نوروزی، تخم‌مرغ‌های رنگی میدان آزادی، المان رمضان در بلوار 45 متری انقلاب و بلوار جمهوری، المان سفال برجسته تندیس مرحوم اسماعیل امیری و آتش‌نشانان زحمتکش بر روی دیوار ساختمان معاونت خدمات شهری، بازسازی و نصب سردیس شهیدان قربانی، حسینی و عالمی، نصب ماسک بر روی المان‌های نوروزی سطح شهر جهت فرهنگسازی استفاده از ماسک، ساخت، جانمایی و نصب بک‌لایت در پایه پل مکانیزه تقاطع قدس در سطح شهر قرار گرفته است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اداره سیما و منظر شهری شهرداری قدس فضاسازی محلات نقاشی دیواری فضاهای شهری فضاهای شهر سطح شهر بوستان ها بر روی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۳۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از باند دوم پل هادی آباد کارون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت:  باند د‌وم و روشنایی پل هادی آباد به جنگیه شهرستان کارون با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت به بهربرداری رسید.

محمد جولانژاد  افزود: پل هادی آباد شهرستان کارون به طول ۳۰۰ متر است که پروژه تکمیل آن شامل اجرای عرشه، اجرای پیاده‌رو، اجرای جانپناه و هندریل، اجرای روکش آسفالت و اجرای روشنایی بود.

وی مدت زمان اجرای این پل را ۶ ماه برشمرد و گفت: پایان اجرای این پروژه به منظور تردد ایمن اهالی منطقه بسیار حائز اهمیت بود.

دیگر خبرها

  • افزایش پروازهای فرودگاه شهدای خوی به ۳ روز در هفته
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری
  • بهره برداری از باند دوم پل هادی آباد کارون
  • استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
  • اجرای همزمان ۱۱ طرح بزرگ ایمنی در راه‌های استان مرکزی
  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها
  • تاثیر لاین نوری بر دکوراسیون داخلی 
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • ارتقای شاخص‌های عمران شهری بجنورد نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار