Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:30:44 GMT

پربازدیدترین اخبار سیاسی ششم فروردین ایسنا

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۵۴۳۸

پربازدیدترین اخبار سیاسی ششم فروردین ایسنا

توییت جدید ظریف درباره برجام/ دلایل اهمیت سفر وزیر خارجه چین به ایران/ تبریک نماینده زرتشتیان مجلس به مناسبت "سالروز پیامبری زرتشت"/ ۱۴۰۰، سال حل ابرچالش‌ها و... در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید امروز، ششم فروردین ماه ۱۴۰۰ مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید آنها را در این گزارش مرور کنید.

در خصوص احیای برجام، تلاش شده جای قربانی و مجرمان عوض شود

به گزارش ایسنا،‌ وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بدعهدی طرف‌های غربی برجام برای اجرای تعهداتشان و تلاش برای احیا این توافق بین المللی تاکید کرد: در خصوص آنچه باید برای احیای برجام انجام گیرد، انبوهی از تحریفات صورت گرفته و تلاش شده تا جای قربانی و مجرمان عوض شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار "فکت شیت" زمان بندی اجرای توافق برجام از ۱۶ ژانویه (۲۷ دی) ۲۰۱۶ تا ۲۵ مارس (پنجم فروردین) ۲۰۲۱ در پیام توییتری از سوی محمد جواد ظریف در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

چرا سفر وزیر خارجه چین به ایران مهم است؟

دومین خبر پربازدید، تشریح ابعاد سفر وزیر خارجه چین به تهران از زبان یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه بود.

عبدالرضا فرجی راد با اشاره به سفر وزیر امور خارجه چین به ایران گفت: این سفر با توجه به روابط ایران و چین مهم است و اگر بخواهیم با چند سال قبل مقایسه کنیم این روابط رو به گسترش است و دلایل مختلفی هم می تواند داشته باشد که یکی از این دلایل بحث برجام و بازگشت آمریکا به برجام و تعهدات است.

چرا نام ظریف برای انتخابات بیش از گذشته مطرح شده است؟

تحلیل یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دلایل مطرح بودن نام ظریف برای انتخابات از دیگر اخبار پربازدید بود.

علی محمد نمازی  با بیان اینکه اخیرا نام محمدجواد ظریف بیش از گذشته به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان مطرح شده است، اظهار کرد: این مساله یا به دلیل تبلیغات است یا واقعیت دارد که اگر واقعیت داشته باشد به این معنا است که برداشت اصلاح‌طلبان این است که شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها سخت‌گیری دارد و گزینه های اصلی اصلاح‌طلبان از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهند کرد.

تبریک نماینده زرتشتیان مجلس به مناسبت "سالروز پیامبری زرتشت"

خبر بعدی، تبریک نماینده زرتشتیان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز "به پیامبری رسیدن اشوزرتشت اسپنتمان، پیام آور زردتشتیان" و همزمانی آن با نوروز ۱۴۰۰ بود.

مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰، هموار کننده مسیر پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌هاست

همچنین نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با اشاره به شعار جدید سال ۱۴۰۰ که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد، اظهار کرد: باقی مانده دولت تدبیر و امید، انتخابات ۱۴۰۰ و مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند مسیر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌» را هموار کند.

ذبیح الله اعظمی افزود: به نظرم، مشارکت در انتخابات عرصه پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها را هموار خواهد کرد. رهنمودها و سخنان اخیر رهبری مردم را به سال آینده امیدوار کرده است. رئیس جمهور بعدی می‌تواند با رفع مشکلات مردم مسیر پشتبانی‌ها و مانع زدایی را هموار کند.

به رهبری قول می‌دهیم با تلاش بیشتر به شناسایی و رفع موانع تولید بپردازیم

سید ناصر موسوی لارگانی، رئیس فراکسیون کارآفرینان مجلس شورای اسلامی هم در یادداشتی با ارائه تحلیلی از آسیب شناسی وضعیت اقتصادی کشور، نظراتش در مورد نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ را ابراز و تاکید کرد: به رهبری و ملت ایران قول می‌دهیم که با تلاش بیشتر نسبت به گذشته در راستای تحقق حمایت از تولید داخلی، به شناسایی و رفع موانع تولید اقدام کرده و در نخستین گام مجلس را با همکاری سایر نمایندگان به کانون حمایت از تولید بدل کنیم.

اظهارات اشرف غنی در مورد حقابه مغایر با حسن همجواری است

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اظهارات اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد تبادل نفت و آب با ایران مغایر با حسن همجواری است، گفت: این مسئله می تواند پیامدهای خاص خودش را هم داشته باشد.

اظهارات نوذر شفیعی در این باره نیز مورد توجه مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا قرار گرفت.

۱۴۰۰ سال حل ابرچالش‌هاست

انتظارات علی صوفی از سال ۱۴۰۰ پربازدیدترین خبر بامداد امروز بود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که "انتظارتان از سال ۱۴۰۰ چیست؟" اظهار کرد: ۱۴۰۰ را با یک رویداد مهم و تعیین کننده در وضعیت کشور شروع خواهیم کرد و آن رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری است که در آن سرنوشت چهار ساله کشورمان به دست فرد انتخاب شده توسط مردم می افتد.

وی در همین راستا تاکید کرد که رئیس جمهور آینده باید بتواند از پس این بحران ها و ابر چالش ها بر بیاید.

مهم‌ترین انتظار و مطالبه مردم از دستگاه دیپلماسی کشور چیست؟

خبر بعدی، ارزیابی یک کارشناس ارشد مسائل بین الملل از انتظارات و مطالبات مردم از دستگاه دیپلماسی بود.

رضا نصری معتقد است که افکار عمومی ایران خواستار سیاست خارجه‌ای است که امنیت و همزمان «حقوق اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی» مردم را تأٔمین کند. یعنی یک سیاست خارجی که با نیتِ خدمت به امنیت، آسایش روانی و رفاه اقتصادی کشور تدوین و طراحی شده باشد.

دلیل الزام به ثبت رسمی اموال پیشگیری از اختلاف در مالکیت است

تحلیل یک حقوقدان درباره رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در ارتباط با الزامی نبودن ثبت معاملات اموال منقول در دفاتر اسناد رسمی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

محمدعلی نجفی توانا گفت:‌ صلاحیت نیروی انتظامی در رابطه با اصالت اسناد صادره،‌ برگه سبز، شماره‌های فنی در موتور و مشخصات اتومبیل است و اصولا معامله و نقل و انتقال اموال اعم از منقول و غیرمنقول با توجه به ضرورت ایجاب و قبول یک امر عرفی است و علت الزام و پیش‌بینی قانون برای ثبت رسمی اموال به منظور پیشگیری و جلوگیری از اختلاف در مالکیت و چالش‌های معاملات متعدد درخصوص یک مال توسط اسناد عادی مقرر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برجام محمدجواد ظريف انتخابات 1400 چین و ایران خارجه چین مانع زدایی سفر وزیر سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۵۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ «از روز اول عید تا پایان ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت واردات کالا‌های اساسی تامین شد» این بخشی از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در فروردین امسال است که تاکید داشت در سالی که گذشت، در کنار تامین ۵۰ میلیارد دلار ارز با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان برای واردات کالا، برای کالا‌های اساسی نظیر گوشت و مرغ و و شکر و نهاده‌های داملی، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار به نرخ ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان تخصیص و تامین شده است.

آماری که در نگاه اول، تحسین برانگیز است؛ چراکه با هدف مدیریت قیمت کالا‌های اساسی و ضروری مردم نظیر موارد مذکور، در دستور سیاست گذار قرار داشته است، اما با نگاهی به تغییرات تورمی کالا‌های وارداتی با ارز ثابت ۲۸۵۰۰ در سالی که گذشت، متوجه می‌شویم که بسیاری از این کالا‌های وارداتی، به رغم ادعای کنترل تورم قیمت ها، با افزایش نرخ تورم بالاتر از میانگین سالانه کشور مواجه بوده است.

به عنوان نمونه و بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران؛ نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل برای محصولی همچون گوشت گوساله و گوشت گوسفند به ترتیب ۶۴.۸ و ۵۹.۸ درصد بوده است.

این در حالی است که دی ماه سال قبل علیرضا پیمان پاک  قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفتگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله از حدود ۱۲ کشور (استرالیا، روسیه، مغولستان، کنیا، رومانی، ارمنستان، گرجستان و ...) با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان وارد کشور می‌شود.

بنابراین به رغم واردات گوشت گرم گوساله و گوسفند با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال گذشته، بازهم شاهد رشد نرخ تورم این محصول مهم در سفره مردم بوده ایم؛ موضوعی که نیاز به شفاف سازی از سوی مسئولان مرتبط با این بخش در وزارت جهاد کشاورزی دارد. چراکه به گواه گزارش مرکز آمار، در اردیبهشت ۱۴۰۲ میانگین قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله در مناطق شهری ۳۳۹ هزار تومان بوده است، اما در فروردین سال جدید این رقم به ۵۴۷ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت یک کیلو گوشت گوسفند در اردیبهشت ۳۷۱ هزار تومان بوده، اما در شروع سال جاری به ۵۹۲ هزار تومان صعود کرده است که نشان از رشد تورم این محصول با وجود سیاست ارزی تخصیص دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز دارد.

از سوی دیگر، در فروردین ماه سال جاری، نرخ تورم نقطه‌ای شکر نیز که به صورت وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است به ۴۷.۸ درصد رسیده است؛ به بیان دیگر خانوار‌های کشور نزدیک به ۴۸ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک کیلو شکر مصرف روزانه خودشان هزینه کرده‌اند.  

این رویه تورمی در گروه حبوبات نیز به چشم می‌خورد؛ جاییکه بسیاری از نیاز بازار حبوبات با ارز نرجیحی واردات شده و بخشی هم با نرخ نیمایی کمتر از ۴۰ هزار تومان؛ اما نرخ تورم گروه حبوبات هم رشد داشته است. به عنوان نمونه، در نخستین ماه سال، نرخ تورم نقطه به نقطه کشکش پلویی ۶۷.۸ درصد، لوبیا قرمز ۴۲.۵ درصد و لپه و عدس نیز نزدیک به ۳۰ درصد بوده است.  

آنچه مسلم است در رویکرد ارزی مذکور، میلیارد‌ها دلار با هدف کمک به معیشت مردم و کنترل تورم کالا‌ها برای واردات این محصولات تخصیص و تامین شده است، اما در نهایت تورم بسیاری از این محصولات وارداتی چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم در سبد هزینه‌ای مردم، افزایش داشته است؛ این در شرایطی است که اختلاف معنادار نرخ ارز ۲۸۵۰۰ و نیمایی با بازار آزاد به قدری بوده است، که شائبه رانت ارزی برای برخی واردکننده‌ها را در افکار عمومی تقویت کرده است و نیازمند شفاف سازی از سوی بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین ورود نمایندگان مردم در مجلس به این موضوع مهم است تا حداقل برای سال جاری، با درس گرفتن از گذشته، تصمیم بهتر و مناسب تری گرفته شود.

 

دیگر خبرها

  • شهردار تهران: ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  •  افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس‌های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر/ ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران عمل کردیم
  • ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم