Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ حدود دو ماه پیش بود که به دنبال کتابی بودم تا بتوانم آن را به یک نوجوان هدیه دهم، کتابی که با گروه سنی مخاطب همخوانی داشته و محتوای آن نیز مورد تأیید باشد؛ یکی از دوستان آدرس مجموعه‌ای را داد و گفت تنها کافی است گروه سنی را بگویی و بعد همان چیزی را که دنبالش هستی حتماً پیدا خواهی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گرفتن آدرس راهی یکی از محله‌های قدیمی شهر شدم؛ کوچه‌ای باریک و خانه‌ای قدیمی با دیوارهای کاهگلی که روی درب خانه نیز با ذکر سلام بر صاحب‌الزمان(عج) مزین شده بود، مقصد من بود.

یک حیاط کوچک و سه اتاق قدیمی با چیدمان و فضایی دلنشین و آرام با چند قفسه کتاب که محل رفت‌وآمد دختران نوجوان و جوان بود.

سراغ مسؤول این کتابخانه و کتاب‌فروشی را گرفتم و با خانم «زهرا جعفرزاده» آشنا شدم، بانویی که دغدغه کار فرهنگی و کتابخوانی او را وارد این عرصه کرده و توانسته با ابتکارات و تلاش‌هایش خانواده، دوستان و اطرافیان خود را مجذوب یار مهربان کند.

پای صحبت با این بانوی فعال فرهنگی نشستم تا از چگونگی و چرایی شکل‌گیری این مجموعه، اهداف و انگیزه‌های وی و فعالیت‌های این مرکز فرهنگی آگاه شویم.

فارس: شروع به کار این مجموعه در بیرجند چگونه و با چه انگیزه‌ای بود؟

جعفرزاده: مجموعه «خانه کتاب‌های خوب» مجموعه‌ای است که از میان دغدغه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری در اهمیت کتابخوانی برخاست، یک مجموعه خودجوش و کاملاً مردمی که با تشکیل یک کتابخانه ساده در زیر پله‌های یک خانه کوچک در قم کارش را شروع کرد، کتاب‌های این کتابخانه‌ هر روز بیشتر و بیشتر شد و اعضایش در امانت دادن و امانت گرفتن و تبلیغ کتاب‌های خوب مصمم‌تر می‌شدند، به‌طوری که اکنون حدود ۲۰۰ شعبه از این مجموعه در کشور وجود دارد.

در استان این مجموعه ابتدا در شهرستان بشرویه توسط یک خانم راه‌اندازی شد و حدود دو سال است که من نیز توانستم یک شعبه از این مجموعه را در بیرجند فعال کنم و البته اکنون علاوه بر بیرجند و بشرویه شهرستان‌های قائن، فردوس، خضری و دشت بیاض نیز فعالیت دارند.

فارس: وجه تمایز این کتابفروشی با سایر کتابفروشی‌های سطح شهر در چیست؟

جعفرزاده: مقام معظم رهبری می‌فرمایند "مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است"، در همین راستا این مجموعه با تبیین عرصه جهاد فرهنگی برای اعضای خود، در چند جبهه مشغول به کار شده‌اند که مرحله اول شناخت کتاب‌های خوب و معرفی گسترده آن به مخاطبین است که ملاک این انتخاب در مرحله اول نیز دو ویژگی محتوای خوب و جذابیت است.

   مجموعه «خانه کتاب‌های خوب» مجموعه‌ای است که از میان دغدغه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری در اهمیت کتابخوانی برخاست

محله دوم نیز تبلیغ کتاب‌های خوب است که این کار شامل ترویج و تحویل کتاب‌های خوب در مدارس، مساجد، کانون‌های فرهنگی، اماکن مذهبی و غیره به‌صورت امانی است، به‌طوری که گروه‌های جهادی کتاب‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند تا اگر کتاب خوب بود و برای جوانان و دیگر اقشار مفید بود در لیست معرفی قرار بگیرد.

فارس: یکی از موانعی که افراد دغدغه‌مند همواره برای ورود به کار فرهنگی مطرح می‌کنند، نیاز به سرمایه اولیه و مشکلات مالی است، این مشکل را چگونه حل کردید؟

جعفرزاده: ما هم در ابتدا هیچ سرمایه اولیه‌ای برای خرید کتاب‌ها نداشتیم، اما به خاطر اطمینان همکاران فرهنگی ما در قم توانستیم کار را آغاز کنیم، کتاب‌ها از قم به‌صورت قسطی خریداری می‌شود و از محل فروش کتاب‌ها اقساط بازپرداخت می‌شود.

 البته این را هم بگویم که درآمدزایی برای ما در این مجموعه هدف نیست و هدف همه افراد افزایش سطح مطالعه، امربه‌معروف و حرکت در جهت رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه است، مشابه همه کتابخانه‌ها مبلغی را بابت حق عضویت می‌گیریم اما اگر کسی بنا به هر دلیلی نتوانست پول بدهد برای ما هیچ ایرادی ندارد چراکه هدف ما درآمد نیست.

فارس: نحوه ارتباط‌گیری و معرفی کتب برگزیده به جامعه هدف چگونه است و حدوداً چه تعداد می‌باشند؟

جعفرزاده: در ابتدا برای تبلیغ سه ماه در نمایشگاه حرا تا حرم حضور داشتیم و بعد به مدارس وارد شدیم و مدارس را پوشش دادیم و همچنین وارد دانشگاه‌ها شدیم که متأسفانه با شرایط کرونا مواجه شدیم اما باز هم بیکار ننشستیم و کار در مساجد آغاز شد.

 در محل این کتابخانه نیز بیشتر نوجوانان و جوانان رفت‌وآمد دارند و خوشبختانه بعد از دو سال امروز افرادی را داریم که روزانه ساعت‌ها مطالعه دارند و نه‌تنها خودشان بلکه اطرافیان و خانواده را نیز به سمت کتابخوانی سوق داده‌اند، حدوداً پانزده نفر نیز به‌صورت ثابت و پنجاه نفر به‌صورت متغیر فعالیت دارند.

مجموعاً تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر با مجموعه در ارتباط بوده و مطالعه مستمر کتاب را دارند.

فارس: تاکنون چه ابتکارات و طرح‌هایی برای کتابخوان‌تر شدن داشته‌اید و مهم‌ترین تأثیرات آن‌ها چه بوده است؟

جعفرزاده: ما برای هر گروه سنی یک بسته مجزا و هدفمند تعریف کرده‌ایم و اتفاقاً تأثیر کتاب را نیز بر افراد دیده‌ایم که در معلومات و فهم و رفتارشان این تأثیر محسوس بوده است.

  خوشبختانه بعد از دو سال امروز افرادی را داریم که روزانه ساعت‌ها مطالعه دارند و نه‌تنها خودشان بلکه اطرافیان و خانواده را نیز به سمت کتابخوانی سوق داده‌اند

یکی از طرح‌هایی که اجرا کردیم طرحی به نام «دختران خاص» بود که در آن کتاب به‌صورت چرخشی به مدت دو هفته به افراد امانت داده می‌شود و جامعه هدف ما نیز عمدتاً نوجوانان بودند.

در طرحی دیگر نیز در اربعین حسینی با همکاری دوستان کتاب‌های عربی را نذر می‌کردیم و به کودکان عراقی کتاب می‌دادیم که اتفاقاً با استقبال کودکان نیز مواجه شد.

همچنین برخی افراد هستند که نذر کار فرهنگی دارند و ما نیز با جمع‌آوری این نذورات هرچند اندک در سال ۹۹ توانستیم ۲۰۰ جلد کتاب مرتبط با مکتب «حاج قاسم» را تهیه و توزیع کنیم که پویشی در این زمینه به راه افتاد و هدیه‌ای نیز برای افراد در نظر گرفته شد.

فارس: به‌عنوان یک فعال فرهنگی چه آرزو و خواسته‌ای برای خود و جامعه‌ دارید و در راه تحقق این خواسته چه موانعی وجود دارد؟

جعفرزاده: آرزو دارم و امیدوار هستم که زمانی را ببینیم که فرهنگ کتابخوانی گسترش پیدا کند و سطح مطالعه در جامعه واقعاً بالا برود، چراکه هدف ما نیز امربه‌معروف و افزایش آگاهی افراد است و معتقدیم باید آگاهی واقعی در ابعاد مختلف ایجاد شود تا زمینه‌ساز ظهور حضرت صاحب‌الزمان(عج) شویم.

زمانی بود که با توجه به اجاره مکان برای شروع فعالیت و پرداخت اقساط  کتب خریداری‌شده دچار مشکلاتی بودیم که متوسل به امام زمان(عج) شدیم و در همان جلسه این مکانی که الان در آن مشغول به فعالیت هستیم توسط یک خیر در اختیار ما گذاشته شده که از ما اجاره نمی‌گیرند.

  معتقدیم باید آگاهی واقعی در ابعاد مختلف ایجاد شود تا زمینه‌ساز ظهور حضرت صاحب‌الزمان(عج) شویم.

امروز نیز یک‌سری مشکلات داریم از جمله اینکه مکان فعلی کتابخانه برای خیلی از افراد دور از دسترس است که امیدواریم که بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

در ادامه به سراغ صحبت با «سعیده حاجتی» یکی از بانوان نوجوان و فعال این مجموعه رفتم که در حال توضیح مضمون یک کتاب به یکی از هم‌سن‌وسال‌هایش بود.

فارس: نحوه آشنایی شما با این مرکز فرهنگی چگونه بود؟

حاجتی: از طریق مدرسه با این مجموعه آشنا شدم و زمانی که تصمیم به حضور در این موسسه گرفتم، خانواده گفتند شاید این حضور به درس‌هایت لطمه بزند اما اکنون حتی شاهد پیشرفت در وضعیت درسی من نیز هستند.

با خواندن چند کتاب خوب مجذوب کتابخوانی شدم و هر چه بیشتر می‌خواندم می‌گفتم کمتر می‌دانم و باید با مطالعه بیشتر سطح دانسته‌هایم را بالا ببرم، در حدود سه ماه بیش از ۶۰ کتاب را مطالعه کردم و کم‌کم این کتاب‌ها را به دوستانم نیز معرفی می‌کنم.

فارس: مهم‌ترین تفاوت این مجموعه با کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های دیگر شهر چیست؟

حاجتی: مهم‌ترین تفاوت این مجموعه این است که با توجه به سلیقه و گروه سنی به ما کتاب خوب و مرتبط معرفی می‌کنند و گاهی بین بچه‌های حاضر در مجموعه نیز تبادل نظر در مورد این کتب وجود دارد که به جرأت می‌توانم بگویم یک فضای سالم برای دختران نوجوان فراهم شده است.

فارس: مهم‌ترین تأثیر حضور در این مجموعه و کتابخوانی را بر خود و هم‌سن‌وسالانتان چه می‌دانید؟

حاجتی: طی این مدت کتابخوانی برایم تجربه‌ای شده که شاید تاکنون هیچ تجربه‌ای مانند آن نداشته‌ام و زمانی که در حال مطالعه هستم کاملاً وارد دنیای دیگری می‌شوم که برایم لذت‌بخش است.

به نظرم ناشناخته‌هایی که داریم را می‌توانیم در دنیای کتاب بیابیم و هر کسی به فراخور شرایط و حالش در هر صورت به کتابخوانی نیاز دارد.

حضور در مجموعه «خانه کتاب‌های خوب» باعث رشد و ارتقاء فکری هم سن و سال‌هایم می‌شود و واقعاً معنای اینکه کتاب می‌تواند بهترین دوستمان باشد را درک می‌کنم، به همین دلیل تمام تلاشم این است که خودم و اطرافیانم کتابخوان شویم و بتوانیم در حفظ فرهنگ کشورمان مؤثر باشیم.

انتهای پیام/3403/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب کتابخوانی ظهور مقام معظم رهبری کتاب های خوب مجموعه ای مهم ترین گروه سنی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۵۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان

به گزارش قدس آنلاین، سیدشمس‌الدین موسوی اظهار کرد: از آنجا که با توجه به مشکلات پیش‌ رو ساخت موزه دفاع‌ مقدس زنجان به تعویق افتاده، امسال تلاش این است که فاز یک موزه دفاع‌ مقدس که نماد ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع‌ مقدس است سوم خرداد به بهره‌برداری‌ برسد.

وی با بیان اینکه موزه‌های دفاع‌ مقدس باید با کمک مسؤولان استانی ساخته شود و روند احداث آنها تسریع شود، عنوان کرد: امیدواریم سال آینده فاز دوم این موزه به بهره‌برداری برسد.

موسوی تاکید کرد: همکاری سایر نهادهای فرهنگی موجب شده است در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان زنجان با بیان اینکه هدف اصلی از نشر و چاپ کتب درباره شهدا پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز و آشنا شدن آنها با سیره و منش آنهاست که با نثار جان خود در هشت سال دفاع مقدس موجب پیروزی کشور در جنگ نابرابر شدند، اظهار کرد: شروع ساخت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا را در جامعه اسلامی دارد و از جمله وظایف مهم این مرکز ترویج فرهنگ شهادت بین نسل‌های جدید انقلاب است، افزود: با توجه به ظرفیت‌ استان زنجان و سرداران و فرماندهان آن هنوز تولید آثار هنری فاخر در این زمینه نداریم و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع‌ مقدس زنجان، یکی از برنامه‌های مهم برای شناخت مردم از شهدا و ترویج راه و منش آنهاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • سابقه دیرینه دارالقرآن الکریم حرم رضوی در زمینه ترویج قرآن کریم
  • انتقاد شدیداللحن فعال اصول‌گرا از پست جدید جمیله علم الهدی در دانشگاه / وای به حال دانشگاهی که بانوی اول عضو هیات جذب اساتیدش باشد