Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@15:20:42 GMT

دلایلی که مقالات علمی را باطل می‌کنند

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۸۰۹۷

دلایلی که مقالات علمی را باطل می‌کنند

محسن شریفی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلیل باطل شدن مقالات علمی اظهار کرد: اگر محتوی نوشتاری یک مقاله به مقدمه و مبانی روش‌ها و بخش‌های مختلف آن ارجاع داده نشده باشد، رد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اگر مقاله‌ای به صورت کامل در بخش‌های مقدمه و مبانی روش‌ها استناد نشده باشد یا به صورت کامل نباشد در اینصورت رد می‌شود و از نظر نشریات این مقاله باطل است.

شریفی تصریح کرد: در بحث داوری مقالات احتمال دارد اشکالاتی پیش بیاید، برای مثال برخی از نشریات دنیا از مولفان و نویسندگانی که به ارسال مقاله اقدام می‌کنند خواستار شدند تا شخصی با عنوان داور پیشنهادی در این زمینه حمایت‌هایی را انجام داده و پیشنهاداتی را ارائه دهد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: برخی اوقات پژوهشگران یا نویسندگان بعد از ارسال مقاله مورد نظر برای داوری افرادی را پیشنهاد می‌دهند که احتمال دارد تخصص کافی را نداشته یا از بخش موسسه خود پژوهشگر باشند که در اینصورت به علت نداشتن آشنایی با مقاله آن را قبول می‌کنند.

شریفی تاکید کرد: انتخاب داور از موسسه خود پژوهشگران برای داوری مقالات باعث ایجاد تضاد منافع می‌شود و بعد از تشخیص زودهنگام سریعا باطل خواهد شد بنابراین اینگونه داوران نباید انتخاب شوند چرا که شرط داوری را ندارند.

او ادامه داد: اگر در زمان تدوین مقاله داده سازی‌هایی صورت گرفته باشد تا اصول پژوهشگران رعایت نشده باشد و در حین داوری فرایند بررسی فردی مورد آن نشده باشد و بعد از گذشت چند وقت این خطا شناسایی شده باشد بعد از متوجه شدن آن مقاله باطل خواهد شد.

بیشتر بخوانید

پشت پرده انتساب مقالات جعلی به مسئولان کشور/ برخورد محکم وزارت علوم با تخلفات علمی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: داوری مقالات مقالات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۸۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران

یاسر شریفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت : نقش تغذیه اصولی در کاهش آفات و بیماری های نخلستان در طرح ترویجی پایین به بالا در سطح ۶۰ هکتار از نخلستانهای خرمشهر بررسی شد.

او از برگزاری برنامه های ترویجی در جهت کاهش آفات و بیماری ها در نخلستان خبر داد و گفت : بررسی نقش تغذیه اصولی در کاهش آفات و بیماری های نخلستان در طرح ترویجی پایین به بالا در سطح ۶۰ هکتار از نخلستانهای این شهرستان انجام شد.

این مسئول گفت : تغذیه اصولی و صحیح، نقش مهمی در مدیریت تلفیقی آفات دارد و در این برنامه های آموزشی ترویجی که طبق دستورالعمل طرح ترویجی پایین به بالا اجرا خواهد شد نقش این عامل  در کاهش میزان آسیب آفات و بیماری ها در در نخلستان های این شهرستان بررسی و برای کشاورز شرح داده میشود.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • حالت تهوع بعد از ورزش چه دلایلی دارد ؟
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • وزیر امور خارجه ونزوئلا: ایران همواره حامی حق جهان است
  • عملیات وعده صادق قلب مستضعفان جهان را شاد کرد
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه