Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@06:49:25 GMT

ساعت زمین؛ فراخوانی برای حفظ طبیعت در سایه کرونا

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۸۲۶۶

ساعت زمین؛ فراخوانی برای حفظ طبیعت در سایه کرونا

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، امروز بیش از ۱۸۰ کشور در این سنت سالانه و یکی از بزرگترین رویدادهای محیط‌زیستی جهان که برای نخستین بار توسط صندوق جهانی طبیعت (WWF) در سیدنی استرالیا در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد، شرکت می‌کنند.

میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر دنیا آخرین شنبه ماه مارس چراغ‌های خود را یک ساعت خاموش می‌کنند و بناهای معروف جهان در خاموشی فرو می‌رود تا توجه رهبران جهانی را به بحران آب و هوایی و از دست دادن تنوع زیستی و منابع طبیعی جلب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صندوق جهانی طبیعت رویداد ساعت زمین ۲۰۲۱ را با شعار "درباره طبیعت صحبت کنید" ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شامگاه شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ (۲۷ مارس) به مدت یک ساعت برگزار می‌کند.

با توجه به همه‌گیری کرونا و لزوم رعایت موازین بهداشتی، ساعت زمین در یک پلتفرم دیجیتال برگزار و شرکت کنندگان با به اشتراک گذاشتن ویدئو و تصاویر می‌توانند صدای خود را به چهار گوشه جهان برسانند.

هدف ساعت زمین ۲۰۲۱ جلب توجه به معضل جنگل زدایی

یکی از دلایل اصلی کاهش تنوع زیستی، از بین رفتن جنگل‌ها است. بر اساس گزارش صندوق جهانی طبیعت حدود ۴۳ میلیون هکتار جنگل بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ در ۲۴ منطقه و زیست‌بوم بسیار مهم از جمله جنگل‌های بورال یا تایگا، معتدل و گرمسیری، ساوانا، مدیترانه‌ای و …به دلیل جنگل زدایی جهانی از دست رفته است.

مطالعات نشان می‌دهد جمعیت مهره داران ساکن جنگل‌ها نیز بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۴ میلادی به طور متوسط ۵۳ درصد کاهش یافته است. با وجود این جنگل‌زدایی همچنان با شتاب و در سطح هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است. از این رو ساعت زمین در پانزدهمین سال برگزاری با شعار "درباره طبیعت صحبت کنید" به موضوع جنگل‌ها اختصاص یافته تا شاید سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران چشمان خود را روی تهدید رو به رشد جنگل زدایی و نابودی تنوع زیستی باز کنند.

ایجاد پیوند محکم بین نابودی طبیعت و ظهور بیماری‌های عفونی مانند کووید -۱۹

شاید این معضل برای بسیاری از افراد دور به نظر برسد اما به انسان‌ها بسیار نزدیک است؛ دانشمندان جهان معتقدند پیوند محکمی بین نابودی طبیعت و ظهور بیماری‌های عفونی مانند کووید -۱۹ برقرار شده است.

با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری کرونا ویروس، همچنان بسیاری از کشورهای جهان تحت مقررات ایمنی قرار دارند و رویداد جهانی ساعت زمین مجازی برگزار می‌شود. ضرورت برگزاری یک جشن آنلاین به دلیل همه‌گیری کووید -۱۹، اهمیت حفاظت از جهان طبیعی را نیز منعکس می‌کند.

حفاظت از طبیعت مسئولیت اخلاقی ماست اما از دست دادن آن نیز آسیب پذیری ما را در برابر همه‌گیری‌ها افزایش می‌دهد، تغییرات آب و هوایی را تسریع کرده و امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه نوروز 1400 سد کمال خان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین ساعت زمین خاموش کردن چراغ ها محیط زیست اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه نوروز 1400 سد کمال خان تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین جنگل زدایی ساعت زمین همه گیری جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، اکبر قائمی گفت : به مناسبت هفته زمین پاک زمینهای اطراف سایت زباله شهرستان نقده توسط شهرداری و همکاری کارشناسان و مامورین یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان پاکسازی شد.

وی یکی از اهداف این برنامه را ساماندهی کلی سایت زباله شهری با نظارت اداره محیط زیست این شهرستان و کمک به بهبود وضعیت محیط زیست در شهرستان نقده عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند