Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، در میان یافته‌های باستان‌شناسی تپه عبدالحسینی شهرستان دلفان، جمجمه یک انسان مربوط به حدود ۹ هزار سال پیش (دوره نوسنگی پیش از سفال) با تغییر شکل تعمدی در پیرامون جمجمه شناسایی شد.

اسکلت این فرد براساس ویژگی‌های ریخت‌شناسی لگن خاصره و جمجمه به یک زن ۳۰ تا ۴۰ سال مربوط است، قامت این فرد بر مبنای اندازه‌گیری استخوان ران، بین ۱۵۷ تا ۱۶۵ سانتی‌متر تخمین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی اصلی اسکلت این زن، تغییر شکل عمودی جمجمه است، به طوری که حدس زده می‌شود جمجمه این فرد در زمان نوزادی با دو باند پهن بسته شده و در نتیجه سمت جلویی (پیشانی) و پس سری جمجمه، باریک و درازتر از حالت عادی شده است.

به سبب بستن باند، آثار فرورفتگی و عمیق شدن جداره (استخوان گیجگاهی و ابتدای آهیانه) و به وجود آمدن برآمدگی در بخش جلویی جمجمه دیده می‌شود.

سنت شکل‌دهی تعمدی به جمجمه در دیگر محوطه‌های نوسنگیِ همزمان با تپه عبدالحسینی نظیر تپه گنج دره واقع در کرمانشاه و علیکُش واقع در ایلام نیز شناسایی شده است.

بررسی‌های مردم‌شناسی در جوامع بومی امروزی که چنین رسومی در آن‌ها رواج دارد و همچنین تحلیل و تفسیر شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که احتمالا تغییر شکل عمدی جمجمه در عهد باستان با اهداف ویژه اجتماعی، آیینی و زیبایی‌شناختی برای بارز کردن افراد از دو جنسیت مرد و زن و یا گروه خاصی در جامعه انجام می‌شده است.

آزمایش ایزوتوپ دندان اسکلت‌های تپه عبدالحسینی نشان می‌دهد که رژیم غذایی مردم آن دوره سرشار از غلات بوده که شاخصه کشاورزان است.

«تپه عبدالحسینی» بخش خاوه در شهرستان دلفان، استان لرستان واقع شده و این تپه دارای آثاری از یک روستای اولیه از دوره نوسنگی ـ اواخر هزاره نهم تا اواسط هزاره هفتم پیش از میلاد ـ است. این محوطه در سال ۱۳۵۷ کاوش شد که در نتیجه، آثار سکونتی از هر دو دوره نوسنگی بدون سفال و با سفال پیدا شده است.

جمجمه این زن اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

 

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آثار باستانی میراث فرهنگی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۸۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مرکز آمار در گزارشی اطلاع داد: در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­‌های صنعتی کشور نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به منفی ۴.۱ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (منفی ۲.۰ درصد)، ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته‌است. در میان قلم­‌های مرغداری­‌های صنعتی، بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به قلم" مرغ حذفی " (۱.۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۱.۱- درصد) می‌باشد.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­های صنعتی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد بوده‌است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵۸.۴ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری­های صنعتی به ازای تولید قلم­های خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۱.۸ درصد افزایش دارد. در بین قلم­های مرغداری­‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم " کود" (۲۴.۵ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۲۹.۲ درصد) می­‌باشد.

کاهش تورم سالانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری­های صنعتی در داخل کشور در دوازده ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۷.۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۵ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می­دهد. در ماه مورد بررسی، در میان قلم­های مرغداری­های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم " تخم مرغ خوراکی" (۲۵.۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۰۰.۷ درصد) می­‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۰ سازه ناایمن در اراک شناسایی شده است
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
  • ویزیت ۷۰ هزار نفر از مردم مناطق کم‌برخوردار لرستان
  • ساختمان اورژانس، پد آشیانه بالگرد و سوله بحران ساخته می‌شود
  • جدول مربوط به «بودجه شرکت‌های دولتی» تصویب شد
  • جدول مربوط به توزیع اعتبارات نیروهای مسلح تصویب شد
  • شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • دستگیری قاتل در کمتر از ۵ ساعت در دلفان
  • کشف «گذرگاه مردگان»