Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها صفحات و اکانت های منتسب به برخی افراد که احتمال نامزدیشان در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد بسته می شود و این نشان می دهد که بهره مندی فضای مجازی به هیچ وجه منصفانه نخواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان، روز گذشته تیری آنری، ستاره سابق تیم ملی فرانسه و تیم های بارسلونا و آرسنال، در اعتراض به نژادپرستی در اینستاگرام و توییتر اعلام کرد که دیگر در این رسانه‌های اجتماعی فعالیت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او نوشت: “از فردا صبح من از حضور در رسانه‌های اجتماعی کنار می کشم تا افراد صاحب قدرت بتوانند سیستم شبکه های اجتماعی را با همان قدرتی که کپی رایت را اداره می کنند، آن را هم کنترل نمایند. چنین حجم گسترده نژادپرستی و شکنجه های روحی و روانی برای افراد بسیار سمی است و نمی توان آن را نادیده گرفت. نیاز به برخی پاسخگویی ها وجود دارد. ایجاد یک حساب کاربری و استفاده از آن به منظور آزار و اذیت بدون اینکه مجازاتی داشته باشد، به کاری آسان تبدیل شده است و هنوز ناشناس باقی مانده است. تا زمانی که تغییرات حاصل شود من همه حساب هایم در رسانه‌های اجتماعی را غیر فعال خواهم کرد. امیدوارم این اتفاق به زودی رخ دهد.”

شاید این مصداق بارز ولنگاری در فضای مجازی باشد که حتی صدای مردم در غرب را هم در آورده است. البته پیش از این هم در زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز صدای نخبگان دنیا از حجم بالای اخبار دروغ و مهندسی افکار در فضای مجازی در آمده بود. اما در این خصوص چه کردیم؟

هفته گذشته سیدجمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در یادداشتی خبر از تنظیم سندی با عنوان سند مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی توسط شورای عالی فضای مجازی داد. در این سند وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه صدا و سیما و قوه قضائیه موظف به انجام اقداماتی شدند.

اما سیدعلیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی این سند را با توجه به شرایط واقعی ناکارآمد می داند و گفت: آمریکایی ها برای مقابله با اخبار جعلی دست به اقداماتی سلبی مانند فیلترینگ حبابی و مسدود سازی اکانت هایی که اخبار انتخابات ۲۰۲۰ را منتشر می کردند، زدند.

وی با اشاره به اینکه می توان از تجربه آلمان، آمریکا و ترکیه استفاده کرد، ادامه داد: تجربه هایی مانند فیلترینگ هوشمند و یا مذاکره با پاول دوروف نشان می دهد دیدگاهی که محتوا را از پلتفرم جدا می داند، اشتباه است.

آل داوود با بیان اینکه زیست جریان تحریف در رها سازی فضای مجازی است، تصریح کرد: در زمان انتخابات هم مانند زمان شهادت شهید سلیمانی صفحات، اکانت ها و کانال ها بسته خواهند شد تا ضدانقلاب به راحتی این فضا را در دست بگیرد.

محمدنعیم رستمی کارشناس فضای مجازی نیز گفت: در همین روزها می بینیم که صفحات و اکانت های منتسب به برخی افراد که احتمال نامزدیشان وجود دارد بسته می شود و این نشان می دهد که بهره مندی فضای مجازی به هیچ وجه منصفانه نخواهد بود.

وی ادامه داد: آزادی بیان در فضای مجازی یک توهم است و غرب حتی از نقص آشکار آن نیز ابایی ندارد.

رستمی با بیان اینکه کاپیتالاسیون در فضای مجازی جریان دارد ، ابراز کرد: اگر دشمن یک دروغ علیه ما بگوید به راحتی در فضای مجازی پخش می شود ولی یک ایرانی نمی تواند به راحتی از قهرمان ملی خود صحبت کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فضای مجازی اکانت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان

کاربران فضای مجازی به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان واکنش نشان دادند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کاربران فضای مجازی به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان واکنش نشان دادند.پس از تحصن دانشجویان آمریکایی در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی، پلیس آمریکا برای متفرق کردن آن‌ها با خشونت به مقابله با آن‌ها پرداخت

 

.

 

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟