Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@18:01:50 GMT

کشت کلزا در ۱۷۰هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۰۳۴۵

کشت کلزا در ۱۷۰هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ

در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ بیش از ۱۷۰هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ با هدف کاهش مصرف آب و دستیابی به خودکفایی در تولید روغن، زیر کشت کلزا رفته است.

به گزارش قدس آنلاین، رئیس مرکز جهاد کشاورزی رخ افزود: از آغاز کشت محصول کلزا تاکنون، درکشت کلزا در ۱۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ مجموع ۱۳۰۰کیلوگرم بذر یارانه دار کلزا از ارقام مختلف هیبرید وارداتی و هیبرید داخلی، تامین و در بین کشاورزان منطقه توزیع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی شیبانی با اشاره به کودهای پائیزه توزیع شده در بین کشاورزان برای محصول کلزا هم گفت: همچنین ۱۵۰تُن انواع کود اعم از فسفاته، اوره و پتاسه در بین کلزاکاران منطقه توزیع شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸دستگاه ریز دانه کار کلزا در مزارع به کارگیری شده است افزود: این دستگاه‌ها به منظور رعایت تراکم کشت و استفاده بهینه از مقدار مصرف بذور، تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

شیبانی سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا در سال جاری در رخ را ۱۷۰هکتار از اراضی کشاورزی اعلام کرد و افزود: در این زمینه با ۱۱بهره بردار عقد قرارداد شده است.

این مسئول بیشترین سطح زیرکشت محصول کلزا در شهرستان تربت حیدریه را مختص بخش رخ دانست و افزود: در خصوص آشنایی کشاورزان با نحوه کشت کلزا، تغذیه و مبارزه با آفات و علف‌های هرز، یک کارگاه آموزشی برای کشاورزان در مرکز جهاد کشاورزی بخش برگزار شده است.

وی تصریح کرد: توسعه و ترویج کشت کلزا در مزارع کشاورزی منطقه، علاوه بر سودآور بودن، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش آفات و علف‌های هرز و کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن خوراکی، در مصرف بهینه و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی دارد.

شیبانی با بیان اینکه رعایت تاریخ زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن خواهد داشت افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با بانک کشاورزی، تسهیلات سرمایه در گردش به کلزاکاران به ازای هر هکتار ۶۰میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

منبع:

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کشت کلزا بخش رخ اراضی کشاورزی تربت حیدریه اراضی کشاورزی کشاورزی بخش کشت کلزا بخش رخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۰۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- در تپه‌های خارج از شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، چوپان بختیار شریپوف مراقب گله گوسفندان غول پیکر هیسار خود بود. این نژاد که به دلیل سودآوری و توانایی سازگاری با تغییرات آب و هوایی ارزشمند است، در این کشور آسیای مرکزی که با کمبود گوشت و چراگاه مناسب مواجه است، جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فرارو، شاریپوف ۱۸ ساله گفت: آن‌ها حتی زمانی که آب و مرتع کمی در دسترس باشد، به سرعت وزن اضافه می‌کنند.

این گوسفندان مقاوم که به دلیل سال‌ها چرای بیش از حد و گرم شدن زمین با تخریب جدی زمین‌های کشاورزی مواجه هستند، نعمتی بالقوه برای کشاورزان تاجیکستان محسوب می‌شوند و گوشت زیادی دارند.

حدود ۲۵۰ گوسفند غول‌پیکر هیسار - که با دو توده چربی در قسمت عقب آن‌ها قابل تشخیص هستند - زیر آفتاب اوایل بهار زیر نظر شاریپوف در حال چرا بودند.

او گفت: این‌ها به طور متوسط ۱۳۵ کیلوگرم (۳۰۰ پوند) وزن دارند. در اواخر زمستان خیلی سنگین نیستند، اما به سرعت اضافه وزن پیدا می‌کنند.

بزرگترین گوسفند هیسار تاجیک می‌تواند بیش از ۲۱۰ کیلوگرم (۴۶۰ پوند) وزن داشته باشد و قادر به تولید گوشت و چربی حدود دو سوم وزن کل خود است، که می‌توانند برای کشاورزان بسیار سودآور باشند.

شروفجون راخیموف، یکی از اعضای آکادمی علوم کشاورزی تاجیکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: هیسار‌ها یک نژاد منحصر به فرد هستند، اول به دلیل وزنشان، به علاوه این گوسفند‌ها هرگز در یک نقطه نمی‌مانند، بنابراین به بهبود اکوسیستم زمین کمک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تا ۵۰۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) در جستجوی چراگاه بین فصول سال سرگردان باشند و به مراتع در مناطق مختلف کمک کنند تا احیا شوند.

کاهش کیفیت زمین یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زیست محیطی پیش روی آسیای مرکزی است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۰ درصد از زمین‌های منطقه در حال حاضر تخریب شده است و ۱۸ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. این مساحت ۸۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع (نزدیک به ۳۱۰۰۰۰ مایل مربع) است که معادل وسعت ترکیه است.

بسیاری از کشاورزان که با کاهش بهره‌وری زمین هایشان به معیشت خود آسیب وارد می‌کنند، مهاجرت را انتخاب می‌کنند. در چنین محیطی، وضعیت گوسفند هیسار - که می‌تواند در شرایط سخت رشد کند - برای تاجیکستان مورد توجه عمومی جدی است.

تاجیکستان اخیراً همسایگان خود را به دستکاری در این نژاد متهم کرده و آن را با دیگر گونه‌های محلی برای ایجاد گوسفندان سنگین‌تر به کار برده اند.

یک هیسار به وزن ۲۳۰ کیلوگرم سال گذشته در یک مسابقه کشاورزی در قزاقستان به ثبت رسید و رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد.

پرورش دهندگان تاجیک می‌گویند که قصد دارند جلوتر بمانند. بوبوکالونوف در حالی که در مقابل گوسفندی که روی ترازو خوابیده و پاهایش را به هم بسته است، گفت: او ۱۵۲ کیلوگرم وزن دارد و ۱۵۰۰۰ دلار ارزش دارد. این مبلغ معادل شش سال حقوق متوسط در تاجیکستان است. بوبوکالونوف قصد دارد او را اواخر امسال بفروشد.

بوبوکالونوف گفت: امیدوارم تا زمان مسابقات تابستان امسال وزن او به ۲۲۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم برسد. فقط با تغذیه او با محصولات طبیعی بدون دوپینگ، او می‌تواند روزانه ۸۰۰ گرم وزن داشته باشد.

در قزاقستان، یک گوسفند در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۴۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

در حالی که کشاورزان هیسار‌ها را به دلیل سودآوری دوست دارند، این گوسفند به دلیل طعم و مزه خود در میان جمعیت گسترده‌تر مشهور است. گوشت گوسفندی یک عنصر ضروری در غذا‌های آسیای مرکزی است.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد