Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@22:37:46 GMT

دانستنی‌هایی درباره «پای فرد سیگاری»

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۰۴۷۱

دانستنی‌هایی درباره «پای فرد سیگاری»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در افراد مبتلا به پای فرد سیگاری، کاهش جریان خون ممکن است موجب درد و گرفتگی در پا هنگام راه رفتن شود.

گزینه‌های درمان برای پای فرد سیگاری ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، دارو‌های تجویزی و در موارد شدید، عمل جراحی شوند.

پای فرد سیگاری چیست؟

پای فرد سیگاری به علائمی در پا ارجاع می‌شود که از شرایطی به نام بیماری سرخرگ محیطی سرچشمه می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری سرخرگ محیطی موجب تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود که کاهش جریان خون در سرخرگ‌های پا را به همراه دارد. همچنین، این بیماری می‌تواند بر جریان خون در دست ها، معده و مغز تاثیرگذار باشد.

بیماری سرخرگ محیطی بیشتر به دلیل آترواسکلروز (تصلب شرایین)، انباشت پلاک در سرخرگ ها، که جریان خون خارج از قلب را محدود می‌کند، شکل می‌گیرد.

فرد مبتلا به پای فرد سیگاری، احتمالا درد در پا‌های خود را هنگام راه رفتن تجربه می‌کند. این علامت به واسطه خون ناکافی در اندام‌ها شکل می‌گیرد.

دلایل پای فرد سیگاری

آترواسکلروز شایع‌ترین دلیل بیماری سرخرگ محیطی است. آترواسکلروز زمانی رخ می‌دهد که رسوبات چربی درون سرخرگ‌ها انباشته شده و جریان خون به دیگر قسمت‌های بدن را محدود می‌کند.

همچنین، لخته‌های خون ممکن است در دیواره سرخرگ شکل گرفته و موجب تنگ شدن این رگ‌های خونی و گاهی اوقات مسدود شدن آن‌ها شود.

اگرچه پزشکان آترواسکلروز را اغلب یک مساله مرتبط با قلب در نظر می‌گیرند، علائم می‌توانند در سراسر بدن از جمله پا‌ها شکل بگیرند.

عوامل دیگری که ممکن است احتمال ابتلا به پای فرد سیگاری را افزایش دهند، عبارتند از:

- سیگار کشیدن

- سن بالای ۶۰ سال

- اضافه وزن یا چاقی

- دیابت

- فشار خون بالا

- کلسترول بالا

- سابقه خانوادگی بیماری سرخرگ محیطی، بیماری قلبی یا سکته مغزی

- بیماری مزمن کلیه یا انجام دیالیز

علائم

بسیاری از افراد مبتلا به پای فرد سیگاری هیچ نشانه یا علائمی را تجربه نمی‌کنند. اما برخی افراد ممکن است هنگام راه رفتن با درد مواجه شوند. شدت این شرایط می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

شایع‌ترین علائم بیماری سرخرگ محیطی عضله درد یا گرفتگی عضلانی هنگام راه رفتن، به ویژه در قسمت‌های زیر است:

- نشیمنگاه

- کفل

- ران

- ساق

راه رفتن ممکن است محرکی برای علائم باشد که به طور معمول پس از چند دقیقه استراحت بهبود می‌یابند.

از علائم دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ضعف پا

- ریزش مو در پا

- سردی در قسمت پایینی پا

- احساس درد در کف و انگشتان پا

- تغییر رنگ پا

- پوست درخشان و رنگ پریده پا که ممکن است در برخی افراد مایل به آبی به نظر برسد

- رشد کند ناخن‌های پا

- کاهش یا عدم وجود نبض در پا

- اختلال نعوظ

بیشتر بخوانید

بلایی که سیگار بر سر پوست شما می‌آورد

درمان

درمان پای فرد سیگاری به طور معمول شامل تغییرات سبک زندگی و مصرف دارو می‌شود. این روش‌های درمان به مدیریت علائم و توقف پیشرفت آترواسکلروز کمک می‌کنند.

تغییرات سبک زندگی

افراد می‌توانند برخی اقدامات را برای کمک به کاهش علائم پای فرد سیگاری مد نظر قرار دهند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فعالیت بدنی منظم: پزشک ممکن است فعالیت بدنی منظم زیر نظر یک مربی را توصیه کند. تمرینات پا، برنامه‌های پیاده‌روی و برنامه‌های ورزشی با تردمیل ممکن است علائم را کاهش دهند.

ترک سیگار: سیگار کشیدن مهم‌ترین عامل خطر برای بیماری سرخرگ محیطی است. ترک سیگار ممکن است به کند شدن پیشرفت این بیماری و کاهش خطر عوارض ناشی از آن کمک کند.

رسیدن به یا حفظ وزن مناسب: افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند با احتمال بیشتر ابتلا به پای فرد سیگاری مواجه هستند.

دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری سرخرگ محیطی دارای سطوح بالای کلسترول هستند. دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل حاوی سطوح کم کلسترول و چربی‌های ترانس و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به کاهش سطوح کلسترول در خون کمک کند.

پرهیز از برخی دارو‌های سرماخوردگی: دارو‌های بدون نسخه حاوی ضداحتقان سودوافدرین رگ‌های خونی را منقبض می‌کنند که ممکن است موجب بدتر شدن علائم شود.

دارو‌ها

پزشک ممکن است دارو‌هایی را برای کاهش درد و دیگر علائم پای فرد سیگاری تجویز کند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سیلوستازول (پلتال) برای کاهش علائم لنگی پا

- آسپرین درمانی روزانه یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) برای کاهش لخته شدن خون

- استاتین ها، مانند رزوواستاتین (کرستور) یا آتورواستاتین (لیپیتور) برای کاهش سطوح کلسترول

- مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین برای کاهش سطوح فشار خون

- دارو‌هایی برای مدیریت سطوح قند خون در افراد مبتلا به دیابت

آنژیوپلاستی و عمل جراحی رگ‌های خونی

اگر تغییرات سبک زندگی و دارو‌ها موثر نباشند، پزشک ممکن است آنژیوپلاستی، استنت گذاری یا عمل جراحی بای‌پس عروقی را توصیه کند.

آنژیوپلاستی شامل استفاده از یک بالن برای افزایش اندازه رگ تحت تاثیر قرار گرفته می‌شود. این کار به افزایش جریان خون در سراسر بدن کمک می‌کند.

استنت گذاری شامل قرار دادن یک لوله فلزی توخالی درون سرخرگ تحت تاثیر قرار گرفته برای باز کردن مسیر سرخرگ تنگ شده می‌شود.

عمل جراحی بای‌پس عروقی شامل اتصال مجدد رگ‌های خونی برای هدایت جریان خون از یک بخش به بخش دیگر می‌شود. جراحان از این تکنیک برای دور زدن خون از اطراف یک انسداد استفاده می‌کنند.

پیشگیری

موارد زیر می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به پای فرد سیگاری کمک کنند:

- ترک سیگار

- حفظ وزن سالم بدن

- مصرف یک رژیم غذایی متعادل

- ورزش منظم

- مدیریت سطوح فشار خون و قند خون

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تغییرات سبک زندگی و دارو‌ها اغلب به درمان و پیشگیری از پای فرد سیگاری کمک می‌کنند. اما برخی علائم ممکن است نیازمند مداخله پزشکی فوری باشند.

در موارد زیر فرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند:

- درد یا بی حسی در پا هنگام راه رفتن

- اندام‌های رنگ پریده یا تغییر رنگ داده که دارای نبض بسیار ضعیف یا فاقد نبض هستند

- علائم بیماری سرخرگ محیطی و سن بیش از ۵۰ سال با سابقه سیگار کشیدن یا دیابت

منبع:عصر ایران

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استعمال دخانیات مضرات سیگار سبک زندگی بیماری سرخرگ محیطی تغییرات سبک زندگی هنگام راه رفتن افراد مبتلا رگ های خونی برای کاهش عمل جراحی جریان خون موارد زیر دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟


به گزارش تابناک، دیده‌ها و شنیده‌ها حکایت از این دارد که مصرف دخانیات در کشور بالا رفته است‌. طبق آمار بیش از ۲۰ درصد مردان و چهار درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند. متأسفانه بررسی‌های وزارت بهداشت یک هشدار کلی در خود دارد؛ این که سن سیگاری شدن در حال کاهش است و تعداد نوجوانان سیگاری طی ۵ سال ۱۳۳ درصد افزایش داشته است. غافل از اینکه دخانیات به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر در حوزه بیماری‌های غیرواگیر است که طی ۵ سال گذشته هم در میان مردان و هم زنان به‌شدت در حال افزایش است.

استعمال دخانیات به هر عضوی از بدن آسیب می‌رساند

استعمال دخانیات باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود. بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی و ترکیبات در دود تنباکو یافت می‌شود. هنگامی که فرد استنشاق می‌کند، این مواد و مواد شیمیایی بلافاصله به ریه‌های او می‌رسد. خون متعاقباً مواد سمی را به هر عضو بدن از جمله پوست می‌برد.

یکی از آشکارترین اثرات سیگارکشیدن پیری زودرس است

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است که میزبان فرایندهای کلیدی التهابی و ایمنی است. یکی از آشکارترین اثرات سیگارکشیدن بر ظاهر پوست، چین‌وچروک و پیری صورت است، و هر چه فرد بیشتر سیگار بکشد، خطر آن بیشتر است.

پوست آسیب‌دیده توسط دود تنباکو معمولاً ظاهری مایل به خاکستری و فاسد دارد. افراد سیگاری در ۴۰ سالگی اغلب به‌اندازه افراد غیرسیگاری در دهه ۶۰ زندگی خود چین‌وچروک صورت دارند. آسیب پوستی ناشی از سیگار ممکن است بلافاصله با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نباشد، اما این امر می‌تواند در دهه ۲۰ یا ۳۰ سالگی شناسایی شود.

سیگار توانایی پوست برای ترمیم خود را مختل می‌کند؛ زیرا باعث تولید آنزیمی به نام متالوپروتئیناز (MMPs) می‌شود که مسئول تجزیه کلاژن در پوست و باعث افتادگی آن می‌شود.

کلاژن یک پروتئین داربست ضروری است که به پوست نرمی و خاصیت ارتجاعی می‌دهد. باگذشت زمان، درحالی‌که کلاژن کاهش می‌یابد، در پاسخ به ماهیت تحریک‌کننده دود تنباکو و چروک شدن دهان هنگام کشیدن سیگار می‌تواند باعث چین‌وچروک در اطراف پوست (چشم و دهان) شود.

سیگار همچنین با انقباض عروق خونی در نزدیکی سطح پوست، میزان جریان خون به پوست را کاهش می‌دهد.

لب‌های تیره و کدر نشان‌دهنده اعتیاد به سیگار است

سیگار حتی رنگ‌دانه‌های لب را نیز تیره می‌کند. افراد سیگاری اغلب لب‌های تیره و کدر دارند که نشان‌دهنده اعتیاد آنها به سیگار است. سیگارکشیدن باعث تیرگی پوست می‌شود و به رنگ پوست نیز آسیب می‌رساند. حتی در سنین پایین، پوست جذابیت و درخشندگی خود را از دست می‌دهد. سموم موجود در سیگار نه‌تنها برای اندام‌های داخلی خطرناک است؛ بلکه به پوست نیز آسیب می‌رساند.

سیگارکشیدن عامل اصلی افتادگی بازوها و سینه‌ها

استعمال دخانیات نه‌تنها به‌ظاهر صورت آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند بر اندام نیز تأثیر بگذارد. همان‌طور که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، قسمت‌هایی که زمانی سفت بودند ممکن است شروع به افتادگی کنند. این شامل بازوهای داخلی و سینه‌ها می‌شود. محققان سیگارکشیدن را به‌عنوان عامل اصلی افتادگی سینه‌ها معرفی کرده‌اند.

زردی دندان نمایان‌ترین عوارض سیگارکشیدن

دندان‌های زرد یکی از نمایان‌ترین عوارض سیگارکشیدن طولانی‌مدت است، اما آسیب دندانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. افرادی که سیگار می‌کشند به بیماری لثه، بوی بددهان و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان مبتلا می‌شوند. احتمال ازدست‌دادن دندان در افراد سیگاری دوبرابر افراد غیرسیگاری است.

تأثیر سیگار در زردشدن ناخن‌ها

فکر می‌کنید با سیگاری که بین انگشتانتان قرار دارد دستتان جذاب به نظر می‌رسد؟ اگر مدتی است که سیگار می‌کشید، به ناخن‌های دست و پوست دست خود دقت کنید. تنباکو می‌تواند پوست و ناخن‌ها و همچنین دندان‌ها را زرد کند. خبر خوب این است که وقتی سیگار را ترک می‌کنید، این لکه‌ها محو می‌شوند.

سیگار عامل خطر برای ریزش مو

هم مردان و هم زنان با افزایش سن، موهای نازک‌تری پیدا می‌کنند و سیگارکشیدن می‌تواند این روند را تسریع کند. برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر در معرض طاسی هستند. محققان سیگارکشیدن را به‌عنوان یک عامل خطر واضح برای طاسی سر شناسایی کرده‌اند.

چشم‌ها در برابر دخانیات آسیب‌پذیر هستند

سیگارکشیدن احتمال ابتلا به آب‌مروارید را با افزایش سن افزایش می‌دهد. اینها نواحی کدر روی عدسی چشم هستند که از رسیدن نور به شبکیه جلوگیری می‌کنند. اگر مشکلات بینایی جدی ایجاد کنند، با جراحی درمان می‌شوند.

زنان سیگاری زودتر یائسه می‌شوند

یائسگی، مرحله‌ای است که هورمون‌های زنانه کاهش می‌یابد و چرخه قاعدگی برای همیشه متوقف می‌شود. اکثر زنان این تغییر را در حدود ۵۰ سالگی تجربه می‌کنند؛ اما افراد سیگاری به طور متوسط یک الی دو سال زودتر از زنانی که سیگار نمی‌کشند به یائسگی می‌رسند. این تأثیر در زنانی که سال‌ها به شدت سیگار می‌کشند، قوی‌تر است.

سیگار احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد

سیگار تقریباً بر تمام اعضای بدن از جمله قلب تأثیر می‌گذارد. در افرادی که سیگار می‌کشند، شریان‌هایی که خون را به قلب می‌برند، به‌مرورزمان باریک می‌شوند. سیگار همچنین فشارخون را افزایش می‌دهد و لخته‌شدن خون را آسان می‌کند. این عوامل احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد. در مردان سیگاری، کاهش جریان خون می‌تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

مشکلات بارداری در زنان سیگاری

زنان سیگاری برای باردارشدن و به‌دنیاآوردن نوزاد سالم شرایط سخت‌تری دارند. سیگار با مشکلات باروری مرتبط است و سیگارکشیدن در دوران بارداری احتمال سقط‌جنین، زایمان زودرس یا به‌دنیاآوردن نوزادی با وزن کم را افزایش می‌دهد.

چگونه ترک‌سیگار ظاهر و سلامت شما را بهبود می‌بخشد؟

ترک سیگار می‌تواند ظاهر شما را بهبود بخشد. همان‌طور که جریان خون بهتر می‌شود، پوست شما اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کند. این می‌تواند به شما کمک کند تا چهره‌ای سالم‌تر داشته باشید. اگر سیگار را ترک کنید، لکه‌های روی انگشتان و ناخن‌های شما ناپدید می‌شوند. حتی ممکن است متوجه سفیدشدن دندان‌های خود شوید.

هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، پوست خود را در برابر پیری زودرس مقاوم می‌کنید؛ البته باید توجه داشت که چین‌وچروک‌ها و لکه‌های پیری ایجاد شده، از بین نمی‌رود؛ اما بااین‌حال، محصولاتی وجود دارد که سیگاری‌های سابق می‌توانند از آن برای زیباتر جلوه‌دادن پوست خود استفاده کنند. اینها شامل رتینوئیدهای موضعی و آنتی‌اکسیدان‌ها، مانند ویتامین C و E است. همچنین توصیه می‌شود که هر روز از ضدآفتاب استفاده شود.

ترک سیگار نه‌تنها بر روی ظاهر اثر مثبت می‌گذارد؛ بلکه تنها در ۲۰ دقیقه پس از ترک سیگار فشار خون و ضربان قلب به حالت عادی باز می گردد. در عرض ۲۴ ساعت، خطر حمله قلبی شروع به کاهش می کند. در هفته‌های اول پس از ترک، مژک‌های ریز دوباره شروع به کار می‌کنند و مواد محرک را از ریه‌ها خارج می‌کنند. در عرض یک سال، خطر ابتلا به بیماری قلبی به نصف افرادی که هنوز سیگار می کشند، کاهش می یابد. و بعد از ۱۰ سال بدون سیگار، احتمال مرگ بر اثر سرطان ریه بیشتر از کسی نیست که هرگز سیگار نکشیده است.

طبق آمار حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه (زن و مرد) تنها به صورت تفننی سیگار می کشند و سالانه نزدیک به ۸۰ میلیارد نخ سیگار در ایران استعمال می‌شود. کارشناسان معتقدند که ترک سیگار بسیار دشوار است. اما اگر به خود می‌گویید غیرممکن است، دوباره فکر و تلاش کنید.

به‌خاطر داشته باشید که بیشتر مردم برای ترک سیگار باید بیش از یک‌بار تلاش کنند و تنها ۴ تا ۷ درصد بدون کمک موفق می‌شوند. لذا برای ترک سیگار حتماً از مشاور، روانشناس و روانپزشک ترک اعتیاد کمک بگیرید. در طی مراجعه به این افراد، متخصص مربوطه تکنیک‌هایی را در جلسات مشاوره فردی یا گروهی برای ترک آموزش می‌دهد. همچنین برای هر بیمار برنامه درمانی اختصاصی تهیه می‌شود و در برخی موارد نیاز است تا درمان فرد بصورت بستری شدن در بیمارستان ادامه پیدا کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند