Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:48:43 GMT

کره شمالی معمای بایدن در شرق آسیا

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۰۶۵۲

کره شمالی معمای بایدن در شرق آسیا

بایدن همچنین اظهار داشت که وی با نظر باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا موافق است که در سال ۲۰۱۶ به هنگام ترک کاخ سفید گفته بود کره شمالی بزرگترین تهدید و مهمترین موضوع سیاست خارجی آمریکا است.

بایدن در عین حال اظهار داشت که آماده انجام دیپلماسی با کره شمالی نیز هست اما مشروط بر آنکه هدف نهایی این مذاکرات خلع سلاح هسته ای این کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک سخنگوی حزب کارگران کره شمالی امروز (شنبه ۷ فروردین) در واکنش به سخنان بایدن اظهار داشت که رئیس جمهوری آمریکا گام اول را اشتباه برداشته و خصومت عمیق خود را با انتقاد از آزمایش موشک های دفاعی کره شمالی نشان داده است. وی گفت اگر آمریکا به اظهارات نسنجیده خود ادامه دهد ممکن است با چیزی ناخوشایند مواجه شود.

تنش میان آمریکا و کره شمالی از دو هفته پیش به تدریج شدت گرفته است. برگزاری رزمایش بین آمریکا و کره جنوبی و سفر همزمان دو تن از وزرای کابینه بایدن - وزاری خارجه و وزرای دفاع - به ژاپن و کره جنوبی و تاکید بر تقویت اتحاد میان آمریکا و دو کشور مذکور و همچنین استرداد یک تبعه کره شمالی توسط مالزی به آمریکا در جمعه گذشته به اتهام نقض تحریم های بین المللی و پولشویی از عواملی بوده اند که به افزایش این تنش دامن زده اند. اقدام مالزی منجر به قطع کامل روابط مالزی و کره شمالی نیز گردید.

«کیم یو جونگ»  خواهر رهبر کره شمالی که در امور مربوط به آمریکا وکره جنوبی عملا سخنگوی برادر خود کیم جونگ اون محسوب می شود هفته گذشته آمریکا را متهم کرد که با انجام مانور نظامی مشترک با کره جنوبی قصد دارد شبه جزیره کره را به آشوب بکشد.  

وی گفت اگر بایدن قصد دارد ۴ سال ریاست جمهوری خود را با آرامش سپری کند می بایست از آشفته کردن شبه جزیره اجتناب نماید. وی درخواست واشنگتن برای گفت وگوی دو جانبه بین دو کشور را یک فریب از جانب آمریکا دانست و گفت که قدرت را با قدرت جواب خواهد داد.

دولت بایدن طی هفته جاری در مشورت با کره جنوبی و ژاپن سیاست راهبردی خود در قبال کره شمالی را تدوین و منتشر خواهد کرد و کره شمالی با انجام آزمایش موشکی در روز چهارشنبه به آمریکا هشدار داد در صورتی که سیاست راهبردی تندی در قبال این کشور اتخاذ شود کره شمالی مجددا به آزمایش موشک های بالستیک با برد بیشتر و حتی موشک های قاره پیما که قابلیت وصول به خاک آمریکا را دارند روی خواهد آورد.

آمریکا در حال حاضر بر برنامه هایی مانند گفت وگو با کره شمالی و تشدیدتحریم های این کشور متمرکز است، اما نگران است که هر گونه مذاکره با کره شمالی تنها به منزله دادن فرصت بیشتر به این کشور برای تکمیل برنامه های هسته ای و موشکی باشد.

از سوی دیگر اتخاذ اقدامات تند علیه کره شمالی نیز این خطر را برای آمریکا در پی دارد که کره شمالی همانند سال ۲۰۱۷ با آزمایشات متعدد هسته ای و موشکی منافع حیاتی آمریکا در شبه جزیره را تهدید نماید.

این تنش های لفظی آمریکا و کره شمالی به کجا خواهد انجامید؟ و تهدید بایدن مبنی بر پاسخ متناسب آمریکا به آزمایش موشکی کره شمالی تا چه اندازه عملی است؟ و در صورتی که پاسخ آمریکا تهدید آمیز باشد واکنش کره شمالی چه خواهد بود؟ اکنون منطقه شمال شرق آسیا و شبه جزیره کره در برابر این سئوالات قرار دارد.

بدیهی است هرگونه تهدید نظامی توسط آمریکا تهدید متقابل کره شمالی را در پی خواهد داشت که هم اکنون دارای تسلیحات هسته ای و موشک های دوربرد قاره پیما است.

از جانب دیگر، بایدن خطر بازگرداندن کره شمالی به دوران آزمایش های موشکی و هسته ای سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ – که به صورت داوطلبانه در دوران ترامپ قطع شدند - را نمی تواند بپذیرد.  

احتمال می رود بایدن به سیاست صبر استراتژیک دولت اوباما در قبال کره شمالی بازگردد و در این چارچوب دو گزینه ادامه مذاکرات هسته ای و تشدید تحریم های اقتصادی کره شمالی را در پیش خواهد داشت.

تجربه مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی در سال ۲۰۱۸ و حتی دوستی دوطرفه کیم جونگ اون و ترامپ نشان داده است که هیچ یک از سیاست های آمریکا قرین موفقیت نخواهد بود و کره شمالی همچنان یک معمای لاینحل برای دولت بایدن باقی خواهد ماند.

برچسب‌ها کره ‌شمالی ایالات متحده آمریکا موشک بالستیک دولت بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره شمالی ایالات متحده آمریکا موشک بالستیک کره شمالی ایالات متحده آمریکا موشک بالستیک دولت بایدن اخبار کنکور آمریکا و کره آزمایش موشک کره شمالی شبه جزیره کره جنوبی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۰۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا

رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد: هفته گذشته دولت بایدن تحویل یک محموله تسلیحات آمریکایی به سمت سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه آمریکایی آکسیوس در مقاله‌ای به قلم باراک راوید، خبرنگار نزدیک به مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی، نوشته است برای اولین بار از ۷ اکتبر آمریکا ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، این حادثه نگرانی‌های جدی در داخل دولت نتانیاهو ایجاد کرده و مقامات آن را به تکاپو انداخت تا بفهمند چرا ارسال محموله متوقف شده است. بایدن با انتقاد شدید آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت او از اسرائیل هستند، روبرو است. دولت بایدن در ماه فوریه از رژیم اسرائیل خواست تا تضمین دهد که تسلیحات ساخت ایالات متحده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌شود. رژیم اسرائیل در ماه مارس یک تضمین‌نامه امضا شده ارائه کرد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که تحویل مهمات از هفته گذشته متوقف شد. کاخ سفید تا کنون از اظهار نظر خودداری کرده است. دولت بایدن به شدت نگران است که رژیم اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، حمله کند.

به گفته آکسیوس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بیانیه‌های متعددی را منتشر کرده و گفته است که قصد دارد دستور تهاجم به رفح را صرف نظر از نتیجه توافق تبادل اسرا و آتش‌بس، صادر کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای به مناسبت روز یادبود هولوکاست که یکشنبه منتشر شد، به تنش با دولت بایدن اشاره کرد: «در هولوکاست وحشتناک، رهبران بزرگ جهان بودند که بیکار ایستادند؛ بنابراین، اولین درس هولوکاست این است: اگر از خود دفاع نکنیم، هیچکس از ما دفاع نخواهد کرد. و اگر لازم باشد تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد.»

دو منبع آگاه از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با نتانیاهو به آکسیوس گفته‌اند که طرفین گفتگوی دشواری درباره حمله رژیم صهیونیستی به رفح داشتند. بلینکن در جریان این دیدار گفت که «عملیات نظامی بزرگ» در رفح منجر به مخالفت علنی ایالات متحده با آن خواهد شد و بر روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

یک روز بعد، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که رهبران اسرائیل درک می‌کنند که تهدید بایدن درباره احتمال تغییر در سیاست ایالات متحده در مورد جنگ غزه «واقعی است» و به نحوه انجام عملیات زمینی در رفح و وضعیت پناهندگان بستگی دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه در کنفرانس فایننشال تایمز گفت که دولت بایدن برای رژیم اسرائیل شفاف کرده است که شیوه اجرای عملیات در رفح بر سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه تأثیر خواهد گذاشت.

آکسیوس در پایان نوشته است که میانجی‌های مصری و قطری همچنان در تلاش برای دستیابی به یک معامله تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس هستند که منجر به توقف درگیری‌ها در غزه شود. دولت بایدن عمیقاً درگیر این تلاش‌ها است و بیل برنز، رئیس سیا، در آخر هفته در قاهره به مذاکرات پیوست.

حماس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد فعلی را با ذهنیت مثبت بررسی می‌کند و با همین روحیه برای دستیابی به توافق به قاهره می‌رود. در حالی که رژیم اسرائیل منتظر پاسخ حماس به این پیشنهاد است، نتانیاهو چندین بیانیه در آخر هفته صادر کرد و گفت که با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از معامله تبادل اسرا موافقت نخواهد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز شنبه از نیروهای نظامی ارتش اشغالگر در غزه بازدید کرد و گفت که اسرائیل «سیگنال‌های نگران‌کننده» می‌بیند مبنی بر اینکه حماس قصد ندارد به سمت توافقی برای آزادی اسرا حرکت کند و تهدید به شروع قریب‌الوقوع عملیات در رفح کرد.

کد خبر 750960

دیگر خبرها

  • چرا دلار آمریکا باعث هرج و مرج در سراسر آسیا می شود؟
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟/ اوکراین: ترور زلنسکی توسط روسیه خنثی شد/ تهدید بلاروس به اقدام نظامی علیه لهستان
  • پولیتیکو: آمریکا ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل را معلق کرد
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد