Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله رشاد گفت: طلاب باید در این ایام حساس نقش‌آفرینی کنند، مطابق شیوه و سلوک رهبر معظم انقلاب مبانی را تبیین کنند که مردم رئیس جمهور خوب را بشناسند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی اکبر رشاد» به مناسبت سال جدید در پیامی خطاب به طلاب حوزه‌های علمیه به سخنرانی پرداخته و ضمن تبریک سال جدید، گفت: ماه رجب و شعبان ماه‌های آمادگی برای ورود به ماه رمضان است که با زنده شدن طبیعت و عید نوروز همزمان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بنده به عنوان خادم کوچک حوزه‌های علمیه استان تهران این مناسبت‌ها و اعیاد را به حضور رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام حوزه علمیه خدمت استادان و طلاب و مومنان شادباش عرض می‌کنم.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه سالی سخت با چالش‌های بسیار تمام شد، عنوان کرد: در حوزه‌های علمیه سامانه مستقلی به وجود آمد که اقدام ارزشمندی بود، امروز عمده دروس در این سامانه ارائه می‌شود در حوزه ارتباط چهره به چهره بین استاد و شاگرد از ویژگی‌های تحصیلات حوزوی است اما با توجه به شرایط کرونایی بسیاری از طلاب ناچار از طریق فضای مجازی دروس خود را دریافت کردند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در زمینه تربیتی تلاش‌هایی خوبی انجام شد اما به علت شرایط این امر به شایستگی سال‌های گذشته صورت نگرفت، اظهار کرد: همچون چند سال اخیر برخی تگناهای همچون تنگاهای مالی در نیمه دوم سال تحصیلی ادامه خواهد داشت امید که برای سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری داشته باشیم.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به فرمایشی از شهید سردار سلیمانی، ابراز کرد: طلاب گرامی درباره بهره برداری از ظرفیت‌ها می‌توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند، امروز با وجود کرونا و تحصیل از طریق فضای مجازی طلاب وقت رفت و آمد به حوزه علمیه را به تحصیل بیشتر صرف کنند و  مباحثه‌ها را جدی‌ بگیرند.

 

وی افزود: طلاب از ماه شعبان کمال بهره‌برداری را ببرند، ماه شعبان تنها ماهی است که در آن اندوه نیست مگر اندوه فراقت از امام زمان(عج)، از شب‌ها وروزهای ماه شعبان بهره برداری کنید از برکات این ماه بهره داری لازم را ببرید.

آیت‌الله رشاد در توصیه اخلاقی و تربیتی خطاب به طلاب، گفت: ما طلاب به حکم طلبه بودن باید به یک سلسله امور مقید باشیم، یکی از این نکات در محدودیت زندگی کردن است طلبه باید در محدودیت زندگی کند، اگر بر مردم اموری واجب و حرام است و برخی اعمال مستحب یا مکروه است برما طلبه ها واجب یا حرام است. زیرا از نظر مردم طلاب نماد دین، مروج و مدافع دین هستند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) افزود: مردم از طلاب توقع عدالت دارند طلبه نمی‌تواند موازین عدالت را رعایت نکند، ‌‌اگر طلبه مرتکب فسق و معصیتی شود از نفس الامر طلبگی خارج می‌شود. ما طلاب انسان هستیم شاید اشتباه کنیم زیرا معصوم نیستیم اما طلبه باید عدالت داشته باشد. اگر ما عدالت اخلاقی و شرعی و تقوا نداشته باشیم دین و ایمان مردم و جوانان آسیب می‌بیند، مسئولیت دین و ایمان مردم با ما طلاب است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انسان با همه موجودات ارزشمند عالم این تفاوت را دارد که باید خود برای خود برنامه‌ریزی داشته باشد، عنوان کرد:  طلبه باید در همه روزها به کارنامه عمل خود توجه کامل و خاص داشته باشد، بیش از مسئولان و مدیران ما طلاب باید به فکر برنامه‌های خود باشیم، ما در مقابل خدا و مردم مسئول هستیم، طلبه باید همواره برای خود برنامه ریزی درست داشته باشد.

 

وی ادامه داد: طلاب باید به نوشتن مقاله، تحقیق و پژوهش، فعالیت‌های فرهنگی و هدایت جوانان، خودسازی و تهذیب، تحصیلات عالی، توجه خاص داشته باشند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید تحول پیدا کند و به اصالت خود بازگردد، اظهار کرد: دروس حوزه‌های علمیه باید به روز و کارآمد باشد، به همین منظور باید تقسیم کار صورت گرفته و تعریف نقش شود، برای تحول در حوزه‌های علمیه باید صاحب‌نظران، مجتهدان و فقیهان به رفع نقص و عیوب بپردازند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: مساله تحول حوزه امری جدی است که آغاز شده است اما باید اهل آن این امر را بر عهده بگیرند، طلبه باید بصیرت داشته باشد و بداند در کجای تاریخ ایستاده و آینده نگر باشد، بنیه علمی قوی به دست آورد و ناآشنا با دو دانش اصول و فقه نباشد.

 

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) افزود: مطالبه عمومی همه طلاب تحول در حوزه علمیه است، در این زمینه باید طلاب به موازات بیان نقص وعیوب متون موجود از کمالات اصول و فقه موجود غافل نشوند، زیرا فقه و اصول برای نظام سازی، تولید فقه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ظرفیت بالایی دارد، باید به سرمایه عظیم اصول و فقه توجه خاص شود. افزون بر ۴۰ هزار منبع فقهی در سرمایه شیعه نهفته است.

وی درباره رسالت اجتماعی و سیاسی اصحاب حوزه و طلاب، گفت: ما طلاب دارای رسالت راهبری و راهنمای مردمی در ساحت سیاست، اجتماع و روابط اخلاقی بین آحاد و گروه‌های اجتماعی هستیم، حوزه‌های علمیه در مسائل سیاسی، اجتماعی و اخلاقی امت اسلام و جهان مسئول هستند، امروز کشور و جامعه ما در آستانه آزمون بزرگی قرار گرفته که انتخابات آنها بسیار موثر است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه انقلاب اسلامی عظیم، پایدار، استوار و پراقتدار ملت ایران سبب شده که آنها خود سرنوشت خود را رقم بزنند، عنوان کرد: باید این نعمت را قدر بدانیم، ما طلاب باید در راهنمایی جامعه و مردم نقش‌آفرینی کنیم، مردم نیازمند به راهنمایی علما، فضلا و طلاب هستند که این امر باید به روش اخلاقی ایفا شود. حوزه حزب، شخص، نهاد دولتی و نظامی نیست، حوزه علمیه نهادی هدایتی، حمایتی، جهت دهنده، دفاع کننده از مبانی و اصول دین و شبیه ترین نهاد به نهاد رهبری است، رهبری در نزاع‌های جناحی وارد نمی‌شوند ایشان اصول انقلاب اسلامی تبیین و از آن دفاع می کنند.

 

وی افزود: طلاب باید در این ایام حساس نقش‌آفرینی کنند، مطابق شیوه و سلوک رهبر معظم انقلاب مبانی را تبیین کنند که مردم رئیس جمهور خوب را بشناسند، رهبر معظم انقلاب ویژگی‌های دقیقی را درباره ریاست جمهوری تبیین کردند که ما هم باید آنها را برای مردم تبیین کنیم، ما حق نداریم بگوییم درس بخوانیم و کاری به سایست نداشته باشیم زیرا این سکولاری شدن است و حوزه علمیه نباید سکولار باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با اشاره به شاخص‌های مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب درباره انتخاب ریاست جمهوری بیان کرد: رئیس جمهور باید کفایت مدیریتی داشته باشد، اداره کشور ما کار سختی نیست اداره ایران اداره کشوری دارای اقتدار است زیرا ایران در فرایند تبدیل شدن به ابرقدرتی است، ایران محور و نقش راهبری در منطقه دارد، شخص باکفایتی لازم است که چنین کشوری را در شرایط تحریم و مشکلات فراوان اداره کند، باید کسی انتخاب شود که برخی ندانم کاری‌ها و آفاتی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده را جبران کند.

آیت الله رشاد در ادامه با بیان اینکه طلاب در طراز سیاسی از سلوک سیاسی و اجتماعی رهبر انقلاب الگو بگیرند، خاطرنشان کرد: مردم باید فرد مومنی را انتخاب کنند که به آنها دروغ نگوید، ایمان و عدالت داشته باشد، باید فساد را در همه ابعاد از کشور ریشه کن کند، رئیس جمهور منتخب باید مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور را برطرف کرده به آنها سامان دهد، در زمینه سیاست خطا و اشتباه نکند، به زمانه آگاه باشد موقعیت کشورمان در منطقه و دنیا را به خوبی بشناسد، اقتدار جهانی انقلاب را تحکیم کنند، دشمن شناس باشد با دشمن هم‌پیمان نشود، در عین حال دوست شناس باشد و به دوست آسیب و لطمه نزد، با دشمن دشمن و با دوست دوست باشد.

 

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: طلاب حوزه علمیه حوزه علمیه استان تهران حوزه علمیه حوزه های علمیه رهبر معظم انقلاب آیت الله رشاد حوزه علمیه رئیس جمهور ما طلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۱۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

دیگر خبرها

  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • ۱+۵ موضوع مهمی که باید هدف «جهاد تبیین» قرار گیرد
  • فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • همخوانی کارگران در محضر رهبر معظم انقلاب+ فیلم
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • عکس| دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از کارگران
  • دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب آغاز شد
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا