مخاطبان تئاتر همدان در دوران کرونا افزایش یافت
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۱۷۳۵
گروه استانها-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: با مجازی شدن اجرای نمایشها مخاطبان تئاتر همدان در دوران کرونا افزایش یافته است. - اخبار استانها -
احمد رضا احسانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: با توجه به همهگیری کرونا از اسفند ماه 98، بیشتر فعالیتهای فرهنگی هنری مانند سالنهای سینما و تئاتر، موسیقی و هنرهایی از این قبیل که نیازمند حضور فیزیکی مخاطبان است تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه اعمال محدودیتهای کرونایی در همدان همزمان با سراسر کشور سبب تعطیلی سالنهای تئاتر شد تصریح کرد: در زمان اوجگیری کرونا به مدت 6 ماه فعالیتهای نمایشی ممنوع بود اما با تغییر رنگ شهرها، مجوز فعالیت سالنها با 50 درصد ظرفیت صادر شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در سال گذشته هیچ نمایشی به صورت حضوری در سالنها برگزار نشده است افزود: بخاطر شیوع کرونا اجرای نمایشها به صورت مجازی درآمده است.
احسانی با بیان اینکه در زمینه اجرای نمایش در فضای مجازی جزء سه استان برتر هستیم اظهار داشت: از اردیبهشت ماه سال گذشته به سمت اجرای مجازی رفتیم و چندین جشنواره در این راستا اجرا شد.
وی افزود: برنامههای اجرا شده در این جشنواره شامل استندآپ کمدی با موضوع کرونا، کاریکاتور و شعر طنز در حوزه داستان و ادبیات بوده است. اختتامیه این جشنواره ها در تابستان 99 برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر استانی اتفاق مبارکی در حوزه تئاتر استان بود تصریح کرد: در این جشنواره 16 اثر هنری داشتیم که 8 مورد از آن مربوط به بخش رقابتی بود.
احسانی با بیان اینکه در سالهای گذشته هیچ اثری از اسدآباد به جشنواره تئاتر ارسال نشده بود اظهار داشت: با مجازی شدن جشنواره تئاتر اولین اثر هنری از شهرستان اسدآباد به اجرا درآمد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مزایای اجرای مجازی نمایشها افزایش آما بازدیدکنندگان بوده است عنوان کرد: در شرایط عادی مخاطبان نمایشها کمتر از 50 درصد ظرفیت سالنهای نمایشی بود اما با اجرای نمایشها در بستر فضای مجازی شاهد رشد چشمگیر مخاطبان بودیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه جشنواره تئاتر در فضای اینستاگرام، آپارات و سایت مربوطه به نمایش درآمد، تصریح کرد: در مجموع بیش از 10 هزار نفر از این نمایشها بازدید کردهاند.
احسانی با تاکید بر اینکه اجرای مجازی نمایشها تجربه خوبی برای استان بوده است گفت: این موفقیت ما را بر آن داشت تا بعد از پایان کرونا هم از نمایش مجازی غافل نشویم.
وی با بیان اینکه تماشای تئاتر از طریق فضای مجازی برای مخاطبان کاملا رایگان بوده است اظهار داشت: امسال 55 نمایش در فضای مجازی به اجرا درآمده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اجرای نمایشهای خیابانی در مناطق مختلف استان تصریح کرد: در مناسبتهایی مانند هفته دفاع مقدس و گرامیداشت دهه فجر نمایشهای خیابانی اجرا شده است. تعدادی از این نمایشها در شهرستانهای نهاوند و ملایر برگزار شده است.
احسانی در بخش دیگری از گفتوگو به خسارتهای ناشی از کرونا در حوزه هنری و تئاتر اشاره کرد و گفت: حوزه تئاتر ما از کرونا آسیب دیده و کارگردان و بازیگران نیازمند منابع مالی هستند. در راستای حمایت از هنرمندان و جبران خسارات، اقداماتی مانند افزایش جوایز نفرات برتر در جشنوارهها، افزایش نفرات برگزیده در هر بخش و حمایت مالی از هنرمندان در قالب هنر کارت برای 757 نفر انجام شده است.
وی افزود: هنرمندان دارای هنر کارت در دو مرحله مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان به صورت بلاعوض دریافت کرده اند. در تلاشیم تعداد افراد دارای هنر کارت را به یک هزار و 200 نفر افزایش دهیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی در اواخر فروردین ماه تصریح کرد: این جشنواره در سال های قبل به صورت نمایشنامه خوانی برگزار میشد که با توجه به شرایط موجود، به صورت جشنواره نمایشنامه نویسی اجرا میشود.
احسانی با بیان اینکه تاکنون 48 اثر به دستمان رسیده است افزود: تبلیغات برنامه های هنری در سایت اداره کل و از طریق صدا و سیما اعلام میشود اما در این حوزه ضعف داریم و باید قوی تر عمل کنیم.
نشانی غلط برای حل مشکلات تئاتر/ حصار تئاتر شهر اقدامی کارشناسی است یا رسانهای؟حضور آثار جشنواره تئاتر عروسکی مبارک در نرمافزار شاد/ جشنواره در غیبت وزیر ارشاد تمام شدوی با اشاره به مشکلات و دغدغههای هنرمندان حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: عرصه هنر آسیبهای فراوانی دیده که نیاز به حمایت دارد بنابراین همه توان خود را به کار بستیم تا بخشی از خسارتها را جبران کنیم تا تولید اثار هنری داشته باشند اما برای بهبود مشکلات نیاز کمک و نگاه ویژه دولت به حوزه فرهنگ و هنر نیز داریم تا تولیدات آثار هنری تعطیل نشوند.
انتهای پیام/741/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اجرای نمایش ها جشنواره تئاتر فضای مجازی سالن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی