Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@02:32:15 GMT

راهکارهای روانشناسی برای کنارآمدن با دردهای مزمن

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۳۲۰۳

به گزارش فارس، قطعا همه‌ ما در طول زندگی دچار دردهای مزمن پزشکی شده‌ایم؛ دردهایی که توانمان را از بین برده و آه از جانمان بلند کرده است و با مراجعه به پزشک‌های مختلف و حمل کیسه‌های بزرگ از قرص و دارو روزمان را شب کرده‌ایم. اما در کنار درمان‌های پزشکی درمان‌های روانشناسی نیز می‌توانند در کاهش این دردها موثر باشند از این رو موضوع را از یکی از اساتید رشته روا‌شناسی سلامت پرسیدیم که نتایج جالبی به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوطالب سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: یکی از مشکلات شایع پزشکی دردهای مزمن هستند یعنی دردهایی که بالای 6 ماه طول می‌کشند مانند دردهای ناحیه کمر، دردهای مربوط به استخوان‌ها و عضلات و دردهای ناشی از سرطان‌ها؛ افرادی که دردهای مزمن دارند سعی می‌کنند با درمان‌های پزشکی داروها و فیزیوتراپی خود را درمان کنند در این بین بعضی از افراد نیز از روش‌های ناسالم مثل استعمال سیگار و مصرف مواد مخدر برای تسکین درد خود استفاده می‌کنند.

دانش‌آموخته دکترای روانشناسی سلامت و استاد دانشگاه افزود: تحقیقات روانشناسی سلامت نشان داده است که اگر افراد مبتلا به درد مزمن در کنار درمان‌های پزشکی از مداخله‌های روانشناسی استفاده کنند بهتر با درد خود کنار می‌آیند در نتیجه کیفیت زندگی این افراد به طور چشم‌گیری بالا می‌رود پس بهتر است به جای اینکه دنبال حذف آن باشیم به دنبال راهکارهای مفید برای کنار آمدن با درد باشیم.

ماشه‌چکان‌ها و کاهنده‌های درد را بشناسیم

سعیدی یکی از راهکارها را آگاهی نسبت به درد دانست و خاطر نشان کرد: آگاهی نسبت به درد در سازگاری و کنار آمدن با درد به ما کمک می‌کند در قدم اول باید با ماشه چکان‌های درد و کاهنده‌های درد آشنا باشیم. ماشه‌چکان‌های درد مواردی هستند که درد را افزایش می‌دهند مانند نشستن یا ایستادن روی پا به مدت طولانی یا خم شدن برای برداشتن اشیا و اما کاهنده‌های درد مواردی هستند که درد را کاهش می‌دهند مانند دوش آب گرم، داروهای ضددرد و پرت کردن حواس که اگر افراد مبتلا به درد مزمن این دو عامل را یعنی ماشه‌چکان‌های درد و کاهنده‌های درد را مدیریت کنند می‌توانند با درد به آسانی کنار آیند.

 وی بیان کرد: خود‌گویی مثبت یکی دیگر از روش‌های مقابله با درد است به این صورت که اکثر افراد مبتلا زمانی که درد شدید دارند با خود و در ذهن خود حرف می‌زنند که گاهی جهت این افکار و صحبت‌هایی که فرد با خودش در لحظه درد دارد منفی است مثلاً می‌گوید: کی از شر این درد خلاص می‌شوم؛ من دیگر نمی‌توانم این درد را تحمل کنم؛ در این مواقع جهت فکر منفی است و باید به خودگویی مثبت تغییر کند یعنی بگوید من می‌توانم این درد را تحمل کنم؛ توانایی آن را دارم که درد و تحمل کنم. افرادی که بتوانند جهت خودگویه‌های خود را از منفی به مثبت تغییر دهند بهتر درد را تحمل می‌کند با آن زندگی می‌کنند.

کنترل افکار در مقابله با دردهای مزمن

سعیدی ادامه داد: در مقابله با دردهای مزمن سعی کنید افکارتان را کنترل کنید چون نوع فکری که با درد مزمن دارید روی کنار آمدن و سازگاری با درد اثر می‌گذارد اگر فکر کنید اصلاً کنترلی بر درد ندارید و نمی‌توانید به هیچ روشی آن را کنترل کنید، فکر کنید که درمان پزشکی اصلا اثربخش نیست با آن درد نمی توانید کنار بیایید درد افزایش می‌یابد بررسی‌های روانشناسی سلامت نشان داده است که افراد دارای افکار منفی وقتی می‌خواهند درد را گزارش دهند شدید و بیشتر از آنچه که هست گزارش می‌دهند بهترین راه کنترل این است که درد را فاجعه آمیز تلقی نکنیم یعنی بزرگ‌نمایی نکنیم و نسبت به درد دید واقعی داشته باشیم.

وی بیان کرد: اگر مبتلا به درد مزمن هستید سعی کنید خلق و روحیه خوبی داشته باشید زیرا افسردگی و اضطراب شدت درد را بیشتر می‌کند تحقیقات نشان داده افرادی که افسرده هستند و افرادی که اضطراب دارند همیشه درد بیشتری را گزارش می‌دهند سعی کنید موقع درد توجه خود را برگردانید به زبان عامیانه حواس خود را پرت کنید برای مثال موسیقی گوش دهید و تنفس عمیق و آرام داشته باشید؛ با گوش دادن به فایل‌های صوتی آرام‌سازی سعی کنید بدن خود را شل نموده و آرام باشید تا درد کاهش یابد.

منبع: الف

کلیدواژه: دردهای مزمن ماشه چکان درد مزمن سعی کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۳۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در همایش روز جهانی مشاوره گفت: یکی از مسوولیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در سند مهندسی و فرهنگی، تدوین منشور مشاوره خانواده است که به تدوین نهایی رسیده و پس از طی مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی در پیشگیری یا کاهش طلاق، برنامه مدونی در ستاد زن و خانواده در دولت تصویب و پلتفرم همساز برای زوجین نوپا ایجاد شد و مشاوره برای زوجین و مهارت های زندگی به آنها آموزش داده می شود.

وی با اشاره به صفر شدن پشت نوبتی مستمری زنان سرپرست خانوار، گفت: خدمات و حمایت هایی مشاوره ای به هنگام روانشناسی، خدمات حقوقی و توانمندسازی نیز باید صورت گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به نقش روانشناسان در امیدآفرینی، افزود: نقش روانشناسان در شادی آفرینی در زندگی در روح و جان بشر و تلاش برای بهینه بودن و زیبا زندگی کردن افراد بر کسی پوشیده نیست. در درمان بیماری های جسمی توصیه به روان آرام و سالم و روح شاداب می شود و این روح و روان است که می تواند سلامت جسم را تضمین کند یا به او برگرداند.

خزعلی ایجاد انگیزه، امید آفرینی، عشق و نشاط با توجه به شناخت توانمندی ها را مهمترین نقش روانشناس دانست، گفت: نقش روانشناسان برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها بر کسی پوشیده نیست و روانشناسان در ارتقای بینش، روش، دانش، کنش و واکنش نقش اساسی دارند و این روانشناسی سلامت و روانشناسی کمال است و روانشناسان می توانند توانمندی های فرد را به خوبی شناسایی کنند و قوه ها، داشته ها، ظرفیت ها و استعدادهای فرد را تبدیل به عمل و فعلیت و زندگی اور را متحول کنند.

ارائه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی بهزیستی به مردم

مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان بهزیستی اولین تشکیلات دولتی است که علم روانشناسی و مشاوره را توانسته وارد ساختار اجرایی کند، گفت: ۹۴ مرکز دولتی و ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز مشاوره غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون نفر را طی دو میلیون و ۷۵۰ هزار جلسه مورد مشاوره قرار دادند.

وی افزود: در راستای عدالت اجتماعی و دسترسی عموم افراد به خدمات مشاوره خط ۱۴۸۰ سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی ارائه داده است و در سال جاری ارتقای خط و ارتباط با سایر خطوط در دستور کار قرار دارد.

موسوی با اشاره به اختصاص یاری برگ به خانواده های کم بضاعت و مددجویان سازمان بهزیستی، اظهارداشت: برنامه های دیگری مثل مشاوره های به افراد در شرف طلاق، دوره های آموزشی پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی و فرزندپروری ارائه می شود که به سلامت روان جامعه کمک می کند.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود ۲۲ سال پیش مسوولیت صدور پروانه فعالیت مراکز مشاوره به سازمان بهزیستی واگذار شده است، گفت: ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز در این سال‌ها همراه بهزیستی بودند و نظارت های مختلفی بر روی این مراکز انجام می شود.

کد خبر 6092732

دیگر خبرها

  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار