Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی از مورخان فرانسوی در گزارشی رسمی به دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، این کشور را دارای «مسئولیتی بزرگ» در کشتار وسیع سال ۱۹۹۴ در کشور «رواندا» دانستند.

به نوشته الجزیره، در این گزارش آمده است که دولت فرانسه در همدستی با حکومت وقت رواندا در سال ۱۹۹۴ مشارکت گسترده‌ای در نسل‌کشی اقلیت «توتسی» داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کشتار حداقل ۸۰۰ هزار تن از اعضای قبیله توتسی و میانه روهای قبیله «هوتو» به دست افراطیون قبیله «هوتو» کشته شدند.

در گزارش مورخان آمده است که دولت «فرانسوا میتران» در فرانسه کمک تسلیحاتی زیادی به دولت «جووینال هابیاریمانا» علی رغم سیاست نژادپرستانه وی کرده است. البته در این گزارش ذکر شده است که دولت فرانسه نقش مستقیم در انجام کشتار نداشته اما علی‌رغم نفوذ بالایی که در رواندا داشته هیچ اقدامی برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام نداده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در واکنش گفته است که این گزارش گام مهمی برای فهم نقش فرانسه در کشور رواندا است. او همچنین خواستار ادامه تلاش‌ها برای کشف حقایق در خصوص نسل‌کشی رواندا شد.

قتل عام قوم «توتسی» پس از آن آغاز شد که در ششم آوریل ۱۹۹۴، هواپیمای حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس جمهوری وقت رواندا که از اعضای قبیله هوتو بود، بر اثر شلیک موشک، سقوط کرد. پس از این واقعه هوتوهای تندرو، اقلیت توتسی را مسئول این حمله دانسته و به مدت صد روز شروع به قتل عام توتسی‌ها و هوتوهای میانه‌رو کردند.

این واقعه طبق گزارش سازمان ملل حداقل ۸۰۰ کشته بر جا گذاشت و با تسلط توتسی‌ها بر پایتخت رواندا خاتمه یافت.

گزارش مورخان از مسئولیت فرانسه در این نسل‌کشی پس از آن منتشر می‌شود که مدتی پیش نیز گزارشی از جنایات فرانسه در الجزایر منتشر شد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در یکم بهمن ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» هرگز از اشغال الجزائر یا جنگ خونین هشت ساله که به سلطه فرانسه بر الجزائر پایان داد، عذرخواهی نخواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: نسل کشی آفریقا کشتار رواندا نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۳۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئو| پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!

کانال تلگرامی پارسینTV ویدئویی از مصاحبه شبکه اسکای نیوز انگلیس با پناهجوی ایرانی که راهی رواندا شده است منتشر کرد:

پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!

ماه گذشته بود که لایحه «ایمنی رواندا» به تصویب قانون‌گذاران انگلیسی رسید و بر اساس آن دستگیری و بازداشت مهاجران غیرقانونی ساکن در انگلیس آغاز شده تا برای مرحله تبعید اجباری آن‌ها به کشور آفریقایی رواندا در مرکز این قاره آماده شوند

بر اساس این قانون کسانی که به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند ظرف ۲۸ روز اخراج می‌شوند. آنها حق اعتراض ندارند و از بازگشت به این کشور در آینده منع خواهند شد مگر اینکه حکم پرونده آن‌ها تغییر کند.

رسانه دانلود

دیگر خبرها

  • استقرار اولین گروه از نیرو‌های رزمی فرانسه در اوکراین
  • استقرار اولین گروه از نیروهای رزمی فرانسه در اوکراین
  • اولین گروه از نیروهای رزمی فرانسه در اوکراین مستقر شدند
  • مقام فرانسوی انفعال دولت را در برابر نسل کشی در غزه محکوم کرد
  • فرانسه پیشتر سربازان خود را به اوکراین فرستاده است
  • حکومت نظامی شهر فرانسوی برای جوانان
  • بیرون کردن دانشجویان فرانسوی توسط پلیس پاریس
  • ویدئو| پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!
  • حمایت متفاوت دانشجویان فرانسوی از غزه | ببینید
  • انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین