Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@05:19:17 GMT

سند همکاری های جامع ایران و چین علیه هیچ کشوری نیست

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۳۵۸۲

سند همکاری های جامع ایران و چین علیه هیچ کشوری نیست

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن روز شنبه در یک پیام توئیتری امضای سند همکاری های جامع ایران و چین را صرفا بر اساس منافع متقابل دو کشور توصیف و تاکید کرد که این برنامه علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

به گزارش ایمنا، محمد کشاورز زاده، سفیر ایران در پکن در این خصوص نوشت: امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین ظرفیت‌های همکاری دو کشور به ویژه در حوزه‌های فناوری، صنایع، حمل و نقل و انرژی را شناسایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این برنامه یک افق روشنی را برای عملیاتی کردن مشارکت جامع راهبردی دو کشور ترسیم می‌کند و علیه کشور ثالثی نیست و صرفاً بر اساس منافع متقابل تدوین شده است.

سند همکاری‌های جامع ایران و چین صبح امروز شنبه توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه در تهران امضا شد.

ایران و چین در جریان سفر رسمی شیء جی پینگ به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴ با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد یک سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در ادامه دستگاه دیپلماسی در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری‌های جامع را تهیه و در شهریور ۱۳۹۸ و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ به صورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی کرد و در نهایت هیأت دولت سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

مهرماه ۱۳۹۹ محمد جواد ظریف در جریان سفر رسمی به پکن نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران را به اطلاع طرف چینی رساند.

حدود پنج ماه بعد یعنی در نیمه اسفند ۱۳۹۹، طرف چینی نظرات خود پیرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت این سند امروز به امضای وزیران خارجه ایران و چین رسید.

کد خبر 483435

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سند همکاری ایران چین سیاسی برجام شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سند همکاری های جامع ایران و چین وزارت امور خارجه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۳۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از آناتولی، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنرانی که در پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی داشت، خطاب به کشور‌های مسلمان گفت: مقاومت در برابر اشغالگری، دیگر یک مسئله اسرائیلی-فلسطینی نیست؛ بلکه به نبردی جهانی میان ظالمان و مظلومین تبدیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه رژیم صهیونیستی را به فرار از مسئولیت در قبال ریختن خون فلسطینیان متهم کرد و گفت: بر همه مسلمانان جهان واجب است که در سایه اتحاد، از فلسطینی‌ها دفاع کنند.

به باور وی، مسلمانان در سایه اتحاد و از راه‌های دیپلماتیک و البته در صورت لزوم با توسل به زور می‌توانند به هدف خود برسند.
فیدان با اشاره به اختلافات تاریخی میان برخی از کشور‌های مسلمان هشدار داد که مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود چراکه پیروز چنین وضعیتی، اسرائیل خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه از اعضای سازمان همکاری اسلامی خواست که با اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی، به اشغالگری این رژیم پایان داده و راه‌حل دو دولتی را به نتیجه برسانند.

همچنین وی با تأکید بر اینکه ترکیه از همه ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسرائیل استفاده خواهد کرد، خواستار تلاش همه‌جانبه کشور‌های مسلمان برای تحقق عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.

ترکیه اخیراً همه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را به حال تعلیق درآورد و اعلام کرد که به جمع شاکیان اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی خواهد پیوست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم روز گذشته در جمع اعضای سازمان همکاری اسلامی، خطاب به کشور‌های منطقه یادآوری کرد که رژیم صهیونیستی دشمن مشترک است و گذشت زمان به نیروی اشغالگر مشروعیت نمی‌بخشد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • استقبال تهران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • دست پر ایران در سازمان همکاری اسلامی/ نشست دو روزه سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا روز گذشته پایان یافت
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • امیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار دارد
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
  • چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا