Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@06:08:10 GMT

جنگ مغلوبه برای عربستان

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۴۹۲۶

جنگ مغلوبه برای عربستان

 

به گزارش جماران، دویچه وله با اشاره به تداوم شش ساله جنگ یمن و ناکامی های متوالی عربستان در گزارشی نوشت: 6 سال پیش محمد بن سلمان، ولیعهد تازه به قدرت رسیده عربستان با کمک ائتلافی به رهبری ریاض جنگی علیه انصارالله (حوثی ها) یمن آغاز کرد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان از 26 مارس 2015 (6 فروردین 1394) علیه انصارالله که سال قبل از آن دولت «عبد ربه منصور هادی» را وادار به عقب ‌نشینی از صنعا، پایتخت یمن کرده بودند، وارد جنگ شد و به یمن تجاوز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز و دقیقا شش سال پس از شروع حمله، نیروهای انصارالله یمن همچنان پیشتازی می‌ کنند و بیشتر از گذشته مناطق حساسی در عربستان، از جمله تاسیسات شرکت نفتی آرامکو را با موشک و پهپادهای انتحاری هدف قرار می ‌دهند.

همه شواهد حاکی از آن است که عربستان توان پیروزی در این جنگ را ندارد. به دنبال هجوم نیروهای سعودی به یمن و درگیر کردن این کشور به جنگ و خونریزی، طبق برآوردهای سازمان ملل، بیش از 230 هزار نفر در این مدت کشته شده و میلیون ها نفر گرسنه و بیمار هستند و علاوه بر این سیستم بهداشتی تحت فشار بیماری همه گیر کرونا از هم پاشیده است. 

کمبود مواد غذایی و امکانات بهداشتی که پیش از این نیز یمن را با یکی از شدیدترین بحران ‌های انسانی روبرو کرده بود، با شروع همه گیری کرونا تمام زیرساخت‌ های ناکافی این کشور را به مرز فروپاشی کامل کشانده است.

پیشنهاد برقراری آتش ‌بس سراسری

اکنون عربستان سعودی پیشنهادی برای خاتمه دادن به جنگ در یمن ارائه کرده که یکی از محورهای اصلی آن برقراری آتش‌ بس سراسری با نظارت سازمان ملل متحد است.

شاهزاده «فیصل بن فرحان آل‌سعود» وزیر خارجه عربستان خبر ارائه پیشنهاد جدید برای خاتمه دادن به جنگ یمن را به ‌تازگی اعلام کرد. ریاض سال گذشته نیز پیشنهاد مشابهی ارائه کرده بود.

ناظران معتقدند هدف ریاض از ارائه این پیشنهاد رهایی از چنگال جنگی است که امیدی برای پیروزی در آن وجود ندارد. انصارالله کنترل کامل صنعا را در دست گرفته، و بر بخش بزرگی از مناطق شمال غرب یمن مسلط شده ‌اند.

انصارالله در شهر صنعا

انصارالله از مدتی پیش پیشروی به سمت منطقه نفت ‌خیز «مأرب» در شرق یمن را آغاز کرده ‌اند و حمله ‌های هوایی نیروهای ائتلاف تاکنون قادر به توقف این عملیات نبوده است.

ارتش عربستان و متحدانش از مدت‌ ها پیش با هدف قطع مسیر انتقال تجهیزات جنگی برای انصارالله مانع نشستن و برخاستن هواپیما در فرودگاه صنعا شده و راه‌ های ارتباط دریایی با منطقه تحت کنترل انصارالله را بمباران می‌ کنند.

به گفته فیصل بن فرحان، عربستان قصد دارد چرخه خشونت را متوقف، و با فراهم کردن امکان بازگشایی فرودگاه صنعا موانع کمک ‌رسانی به یمن را بر طرف کند.

ریاض همچنین اعلام آمادگی کرده به محاصره بندر «حدیده» که در کنترل انصارالله قرار دارد، پایان دهد تا امکان سوخت‌ رسانی و ارسال مواد غذایی از این بندر فراهم شود.

همزمان با اعلام این تصمیم منابع خبری از پهلو گرفتن چهار کشتی در بندر حدیده خبر داده‌ اند که در مجموع حامل 45 هزار تن گازوئیل، پنج هزار تن گاز مایع و 22 هزار تن نفت خام هستند.

انصارالله در نخستین واکنش خود به پیشنهاد عربستان گفته‌ اند این پیشنهادها هیچ مولفه ‌ای جدیدی ندارد و آن را رد کرده ‌اند.

ادامه حمله به عربستان

در همین حال انصارالله یمن در روزهای گذشته بر شدت حمله‌ های خود به اهدافی در خاک عربستان افزوده ‌اند. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به طرح وزیر خارجه عربستان گفته تا تحقق صلح، حمله به عمق خاک عربستان ادامه خواهد داشت.

«محمد عبدالسلام» مذاکره‌ کننده ارشد انصارالله می ‌گوید آماده است برای مذاکره با نمایندگان عربستان و آمریکا به مسقط پایتخت عمان سفر کند و در عین حال تاکید کرده رفع محاصر دریایی و هوایی یمن حق طبیعی مردم این کشور است و نباید پیش‌ شرطی برای رسیدن به توافق باشد.

با میانجیگری عمان، انصارالله در هفته‌ های گذشته چند بار با «تیموتی لیندرکینگ» نماینده ویژه آمریکا در امور یمن در مسقط ملاقات، و مذاکره کرده‌ اند.

پس از ورود «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید فشار بر عربستان برای خاتمه دادن به جنگ یمن افزایش یافت. بایدن اعلام کرده از هیچ گونه عملیات نظامی در یمن پشتیبانی نمی ‌کند. با این تصمیم ائتلاف به رهبری ریاض مهم‌ ترین پشتیبان خود در زمینه تجهیزات و اطلاعات محرمانه را از دست داد.

جنگ مغلوبه برای عربستان

«گیدو اشتاین‌ برگ» کارشان امور خاورمیانه بنیاد علوم و سیاست برلین می‌ گوید ریاض جنگ در یمن را باخته و علت اصلی آن این است که جو بایدن به صراحت اعلام کرد از عملیات عربستان در یمن پشتیبانی نمی ‌کند.

عربستان باید تلاش کند به تنش ها در یمن خاتمه دهد. با پیشروی انصارالله در منطقه مأرب، نیروهای تحت حمایت ریاض به خصوص دولت منصور هادی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود، آخرین منطقه مهم استراتژیک خود را از دست می ‌دهد.

با این پیشروی ‌ها و مواضع جو بایدن، انصارالله موقعیت خود را بهتر می ‌بینند و می ‌توانند امیدوار باشند که عربستان به صورت بازنده میدان جنگ را ترک کند.

اشتاین‌برگ معتقد است این تحولات می ‌تواند به تسلط حوثی‌ها در شمال و نیروهای جدایی‌طلب در جنوب منجر شود و در این صورت احتمال تجزیه یمن هم منتفی نخواهد بود.

جدایی طلبان یمن از سال ‌های پیش برای تشکیل یک کشور مستقل در جنوب می ‌جنگند. چنین کشوری پیش از وحدت و یکپارچگی یمن در 1990 نیز وجود داشت.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 عربستان یمن جنگ یمن و عربستان سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۴۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الاتحاد در کمین بهترین مربیان اروپا + عکس

باشگاه الاتحاد با وجود هزینه‌های هنگفت در فصل نقل و انتقالات و جذب بازیکنان بزرگی، چون کریم بنزما، انگولو کانته، فابینیو و ژوتا، به هیچ عنوان نتوانست در فصل جاری فوتبال عربستان به توفیقی دست یابد و در تمام رقابت‌ها، قافیه را به الهلال و النصر باخت.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،حتی پس از گذشت هفته‌های نخستین لیگ عربستان، مسئولان باشگاه الاتحاد در تصمیمی غیر منتظره به همکاری با نونو اسپیریتو، مربی پرتغالی پایان داده و مارچلو گایاردو آرژانتینی را پس از عملکرد درخشان در ریورپلاته، به‌عنوان سرمربی تیم عربستانی انتخاب کردند.

این جابه‌جایی هم سودی نداشت و الاتحاد پس از ناکامی در لیگ قهرمانان آسیا، در تمامی جام‌های داخلی هم ناکام ماند. حالا سران باشگاه الاتحاد ۹ مربی بزرگ و مطرح اروپایی را در فهرست خود دارند تا یکی از آنها را برای فصل جدید استخدام کنند.



یورگن کلوپ، توماس توخل، هانسی فیلیک، زین‌الدین زیدان، خوزه مورینیو، آنتونیو کونته، گنارو گتوسو، گراهام پاتر و یولین لوپتگی گزینه‌های مد نظر این باشگاه هستند.

دیگر خبرها

  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • رازهای آشتی ایران و عربستان به روایت الجزیره قطر
  • علی اکبر صالحی با سفیر عربستان دیدار کرد
  • الاتحاد در کمین بهترین مربیان اروپا + عکس
  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • وعده مهم انصارالله یمن برای آغاز عملیات در دریای مدیترانه/ هشدار مجارستان درباره وقوع جنگ جهانی سوم/ وقوع حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ افزایش سطح هشدار برای 5 سفارتخانه کره جنوبی
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • انصارالله یمن پیشنهاد میزبانی صنعا از دفتر سیاسی حماس را داد
  • تصاویری از دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان
  • سریال برد‌های الهلال در لیگ عربستان